Toevoegen nieuwe categorie: Thuis-Veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Toevoegen nieuwe categorie: Thuis-Veganist?

Bericht door Mystique » do feb 12, 2015 12:59

Waarom moeten mensen überhaupt per sé een labeltje hebben? Ik ben veganist, maar geef dat zelden aan. Ik zeg dan gewoon "Ik gebruik geen dierlijke producten" of "ik eet plantaardig". Bij restaurants vind ik het wel handig als ik enkel het woord 'veganist' hoef te noemen en verder niets meer hoef uit te leggen, maar door mensen die zichzelf als halve veganist zien zal ik dat maar niet meer gaan doen. Zo krijg je hetzelfde gedoe als met 'vegetariërs' die wel vis eten. Dan kom ik als veganist in een restaurant en geef ik aan dat ik graag wil dat het eten veganistisch is, maar dan krijg ik ineens wel kaas, omdat daarvoor een ventje is geweest die zichzelf flexanist noemde en dus wel gewoon kaas at. Dan kan ik me voorstellen dat zo'n chefkok het op een gegeven moment ook niet meer bijhoudt/weet.

En sowieso blijf ik het heel raar vinden als je jezelf (vol trots) flexanist/part-time veganist noemt. Want wat je daar (in mijn ogen) dus eigenlijk mee zegt is: "Hé, ik vind dierenleed echt verschrikkelijk, maar als het mij wat minder uitkomt dan kan het me even niet schelen." En ik vind je dan gewoonweg ver van het veganisme af staan.

Kortom, voor mij mag het zijn: veganist of gewoon niet. Punt.

Framboos

Bericht door Framboos » do feb 12, 2015 13:51

Mystique schreef: En sowieso blijf ik het heel raar vinden als je jezelf (vol trots) flexanist/part-time veganist noemt. Want wat je daar (in mijn ogen) dus eigenlijk mee zegt is: "Hé, ik vind dierenleed echt verschrikkelijk, maar als het mij wat minder uitkomt dan kan het me even niet schelen." En ik vind je dan gewoonweg ver van het veganisme af staan.
Alle beetjes helpen lijkt me, en door hier zo op in te hakken doe je volgens mij meer kwaad dan goed. Ik denk dat mensen dan sneller het idee: als ik het niet helemaal kan doen, dan maar helemaal niet. Daar wordt ook niemand beter van. Mijn keus is het ook niet, maar ik weet niet waarom iemand daarvoor kiest. Weet jij veel.

Volgens mij gaat het hele topic over dat 'Leefwijze' onder je avatar, niet of je jezelf zo noemt in een restaurant...

Mystique

Bericht door Mystique » do feb 12, 2015 16:42

Het maakt me niet uit waar je jezelf zo noemt. Je geeft een verkeerd idee van veganisme, vind ik. Veganisme staat voor dat je tegen dierenleed bent, altijd. En niet de ene dag wel en de andere dag niet. Ik vind dat je dan een verkeerde boodschap uitstraalt. Alle beetjes helpen, maar ik hoop toch dat uiteindelijk iedereen zal inzien dat het toch echt het beste helpt als je er helemaal voor gaat.

Framboos

Bericht door Framboos » do feb 12, 2015 19:55

Mystique schreef:Het maakt me niet uit waar je jezelf zo noemt.
Ehh... Dan is het misschien handiger om een apart topic te openen als je daarover wilt discussiëren of te noemen dat je even een zijspoor op wilt. Marcello pleit volgens mij voor de categorieën onder de avatar, niet in het algemeen.
Mystique schreef:Ik vind dat je dan een verkeerde boodschap uitstraalt.
Het lijkt me nog onhandiger als iemand zich dan veganist noemt. Dan liever thuis-veganist.

Weet je wat het is, ik heb mensen van wie ik niet in een miljoen jaar had verwacht dat ze vegetariër zouden worden vol trots en enthousiasme horen vertellen dat ze op maandag geen vlees eten. Als zij zich flexitarier willen noemen: prima. (Een heel ander verhaal vind ik mensen die zich vegetarier noemen en vis eten, om de door jou genoemde reden, maar dat terzijde.)
Mystique schreef:Alle beetjes helpen, maar ik hoop toch dat uiteindelijk iedereen zal inzien dat het toch echt het beste helpt als je er helemaal voor gaat.
Maar daar zijn we het helemaal over eens!

Mystique

Bericht door Mystique » do feb 12, 2015 20:33

Framboos schreef:Het lijkt me nog onhandiger als iemand zich dan veganist noemt. Dan liever thuis-veganist.
Daarom zei ik al vanaf het begin: of je bent (noemt jezelf) veganist of gewoon niet. Niets daartussen in.

Dat Marcello over "Nieuwe categorieën" begon was voor mij niet duidelijk dat hij enkel een heel klein stukje op dit forum bedoelde. Maar goed, ik laat me de mond maar weer snoeren, want anders krijg ik de forumpolitie weer op m'n dak met haar standjes. :P ;)

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 13, 2015 9:51

Mystique schreef:
Framboos schreef:Het lijkt me nog onhandiger als iemand zich dan veganist noemt. Dan liever thuis-veganist.
Daarom zei ik al vanaf het begin: of je bent (noemt jezelf) veganist of gewoon niet. Niets daartussen in.
Daarom? Er is dus een alternatief.
Mystique schreef:Maar goed, ik laat me de mond maar weer snoeren, want anders krijg ik de forumpolitie weer op m'n dak met haar standjes. :P ;)
Smilies maken passief-agressieve opmerkingen niet minder passief-agressief.

Mystique

Bericht door Mystique » vr feb 13, 2015 11:56

Framboos schreef:
Mystique schreef:
Daarom? Er is dus een alternatief.
Vind ik dus niet, maar dat had ik al aangegeven.
Framboos schreef:
Mystique schreef:Maar goed, ik laat me de mond maar weer snoeren, want anders krijg ik de forumpolitie weer op m'n dak met haar standjes. :P ;)
Smilies maken passief-agressieve opmerkingen niet minder passief-agressief.
Het scheelt dan ook dat het niet naar jou gericht was. ;) Jij bent geen admin toch?

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 13, 2015 13:27

Je verwacht het niet, dat je op een forum over veganisme te horen krijgt dat je alleen maar als je direct ergens bij betrokken bent een opmerking ergens over mag maken.

Mensen die vrijwillig dingen doen zijn vrij dun gezaaid tegenwoordig. Als iemand daar (imo) vervelende opmerkingen tegen maakt, dan zal ik daar niet snel niet iets van zeggen, ook al kunnen die mods prima voor zichzelf opkomen.

Maar goed, jij bent de enige veganist die helemaal 100% perfect is begrijp ik. Je hebt een vegan pil gevonden inmiddels, of je bent er gewoon mee gestopt?

Mystique

Bericht door Mystique » vr feb 13, 2015 13:52

Hahaha, ik 100% perfect? Omdat ik het te gek voor woorden vind dat iemand zichzelf part-time veganist noemt? Ik vind mijzelf alles behalve perfect, dus dat vooroordeel is gelijk de wereld uit geholpen.

Ik vind dat er toch wel een heel groot verschil zit tussen kaas of medicatie, jij niet? Ik vind sowieso dat er een verschil zit tussen of je het nodig hebt of niet en of er alternatieven zijn of niet.

Maar was jij trouwens niet degene die vond dat het on-topic moest blijven? Dan moet je vooral (off-topic) op opmerkingen reageren die niet eens voor jou bedoeld zijn en met opmerkingen komen over iets wat ik maanden geleden aangegeven heb. Knap onthouden, trouwens. Speciaal voor dit moment bewaard? :grin:

Wen

Bericht door Wen » vr feb 13, 2015 13:57

Thuis-veganist vind ik een heel goede term.
En dikke pluim als je al thuis-veganist bent.
Ik vind de veroordelingen van je bent veganist of niet heel kort door de bocht en kortzichtig. Iedereen heeft zijn eigen problemen en draagkracht. Iedereen moet zijn eigen weg in veganisme zoeken. Je weet niet hoe jij iets zou doen , omdat je niet in die persoon zijn schoenen staat.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » vr feb 13, 2015 14:15

Aan de andere kant geeft een koe er geen zak om of zij uitgebuit wordt voor een prakkie in eens eigen huis of dat van iemand anders. Noem het dan veganist-in-spe of zo, dan heb je tenminste niet de suggestie dat je het eindpunt al bereikt hebt. Het is beslist goed als mensen minder dierlijke producten eten, maar laten we ons niet de illusie maken dat dat goed genoeg is.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Mystique

Bericht door Mystique » vr feb 13, 2015 14:28

ijsbek schreef:Aan de andere kant geeft een koe er geen zak om of zij uitgebuit wordt voor een prakkie in eens eigen huis of dat van iemand anders. Noem het dan veganist-in-spe of zo, dan heb je tenminste niet de suggestie dat je het eindpunt al bereikt hebt. Het is beslist goed als mensen minder dierlijke producten eten, maar laten we ons niet de illusie maken dat dat goed genoeg is.
Amen! :-D

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr feb 13, 2015 15:12

Laten we het vriendelijk houden. Als veganist hebben we vanzelfsprekend liefde voor alles wat leeft. Dat betekent niet dat ons consumeergedrag 100% ethisch is. Natuurlijk let iedereen daar op zijn eigen manier op, maar is er hier iemand die geen producten draagt die gemaakt zijn door kinderhandjes? Of producten waar giftige stoffen voor gebruikt en geloosd zijn? Veganisme is geen "bereikt eindpunt". Wel is het de volgende stap naar een beter verantwoord consumptiepatroon.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 13, 2015 17:34

Mystique schreef:
ijsbek schreef:Aan de andere kant geeft een koe er geen zak om of zij uitgebuit wordt voor een prakkie in eens eigen huis of dat van iemand anders. Noem het dan veganist-in-spe of zo, dan heb je tenminste niet de suggestie dat je het eindpunt al bereikt hebt. Het is beslist goed als mensen minder dierlijke producten eten, maar laten we ons niet de illusie maken dat dat goed genoeg is.
Amen! :-D
Huh? In spe mag dan weer wel? In het geval van Marcello slaat het alleen nergens op, want hij is het al geweest. En wie zegt dat hij het in de toekomst (dat betekent in spe) weer wil worden?

\en het eindpunt bereikt hebben? Veganisme is een streven. Het eindpunt bereik je volgens mij letterlijk en figuurlijk alleen als je dood bent.

Brent

Bericht door Brent » vr feb 13, 2015 17:50

Eigenlijk heb ik een bloedhekel aan die hele term "veganist".
Je hebt lacto-vegetariers, ovo-vegetariers, totaalvegetariers, pescotariers en vleeseters.
Al die mensen kunnen in meerdere of mindere mate rekening houden met het welzijn van dieren tot het vrijlaten van hun katten en honden aan toe.
Het is me als groepsterm te sektarisch.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 13, 2015 17:51

Mystique schreef:Hahaha, ik 100% perfect? Omdat ik het te gek voor woorden vind dat iemand zichzelf part-time veganist noemt?
Nee, omdat je iedereen de maat lijkt te nemen.
Mystique schreef:Ik vind dat er toch wel een heel groot verschil zit tussen kaas of medicatie, jij niet? Ik vind sowieso dat er een verschil zit tussen of je het nodig hebt of niet en of er alternatieven zijn of niet.
Medicatie en kaas ja. De pil en kaas? Nee. (Tenzij je de pil om de echt medische redenen neemt, maar dat doet bijna niemend.) Sommige mensen willen graag kaas eten omdat ze dat nodig vinden/menen niet zonder te kunnen, jij wilt graag niet zwanger worden (tenminste, ik meen onthouden te hebben dat dat de reden is waarom jij de pil slikt). Je kunt ook condooms gebruiken, net zoals je nepkaas kunt eten. Er zijn in beide gevallen alternatieven. Of je die alternatieven acceptabel vindt of niet, dat is een keuze.
Mystique schreef:Maar was jij trouwens niet degene die vond dat het on-topic moest blijven?
Ik vind dat als een mod je er vriendelijk doch dringend op aanspreekt dat het geen stijl is om daar vervelend over te doen. Nogmaals, het zijn vrijwilligers.
Mystique schreef:Dan moet je vooral (off-topic) op opmerkingen reageren die niet eens voor jou bedoeld zijn en met opmerkingen komen over iets wat ik maanden geleden aangegeven heb. Knap onthouden, trouwens. Speciaal voor dit moment bewaard? :grin:
Ik heb dat onthouden omdat je wel vaker met gestrekte benen ergens in gaat, maar/en het dan vervolgens wel ok vindt als JIJ een uitzondering maakt, voor iets dat voor jou belangrijk is. Dat voor iemand anders iets anders belangrijk kan zijn lijkt langs je heen te gaan. Ik heb het onthouden omdat ik het opvallend vond dat je het dus toch blijkbaar wel ok vindt als je uitzonderingen maakt (heb het even opgezocht, en crèmespoeling is sowieso geen medicatie), maar alleen de uitzonderingen die voor jou belangrijk zijn. (N.B. Ik wil hier dus niet mee zeggen dat je jezelf geen vegan mag noemen als je kiest voor de pil. Moet je zelf weten. Maar iets minder... hard over mensen die andere keuzes maken dan jij / die andere dingen belangrijk vinden zou je sieren.)

Maar Mystique, kunnen we elkaar anders vinden in het: laat gewoon dat hele label daar onder je avatar weg? (Je zei, waarom moeten mensen überhaupt een label hebben? Daar zijn we het namelijk over eens.)

Ik vind dat Wen het heel mooi zegt.

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 13, 2015 17:55

Brent schreef:Eigenlijk heb ik een bloedhekel aan die hele term "veganist".
Je hebt lacto-vegetariers, ovo-vegetariers, totaalvegetariers, pescotariers en vleeseters.
Al die mensen kunnen in meerdere of mindere mate rekening houden met het welzijn van dieren tot het vrijlaten van hun katten en honden aan toe.
Het is me als groepsterm te sektarisch.
Als totaalvegetarier eet je geen dierlijke producten, maar dat zegt niks over wol en leer etc toch?

Ik vind veganist trouwens ook een heel lelijk en stom woord. Vegan klinkt al wat beter.

Brent

Bericht door Brent » vr feb 13, 2015 18:52

Framboos schreef:Als totaalvegetarier eet je geen dierlijke producten, maar dat zegt niks over wol en leer etc toch?
Dat zei ik, al die categorien kunnen meer of minder rekening houden met dieren.
Je kunt er als vis-eter bijvoorbeeld voor kiezen geen leren schoenen of kleding van dierenvel te willen dragen of geen vissen te eten die met sleepnetten gevangen worden, ik verzin maar wat.
Veganisme is niet extremistisch ofzo, maar door jezelf zo te benoemen ga je wel extreem in een bepaalde hoek staan ten opzichte van al die andere mensen die dan minder moreel zouden zijn.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mystique

Bericht door Mystique » vr feb 13, 2015 19:22

Met veganist-in-spé geef je aan dat je bezig bent met veganist te worden. Dat vind ik anders dan ik ben de ene keer wel veganist en de andere keer niet. Ik ga ervan uit dat je als veganist in spé ook wel binnen niet al te lange tijd helemaal (zoveel mogelijk) veganist zult zijn.

Ik kan soms wat kort door de bocht zijn, maar ik heb zelf ook meer behoefte eraan dat mensen duidelijk zijn tegen me (Daarom ben ik ook voor duidelijkheid wat betreft het aangeven wat voor levenswijze je hebt, maar tegelijkertijd heb ik ook weer een hekel aan labeltjes. Tja, soms word ik moe van mezelf. :P ) en ik weet wat ik aan ze heb, maar mensen hoeven zich niet persoonlijk aangevallen te voelen. Ik houd van jullie allemaal en ik vind jullie geweldig op de momenten dat jullie veganist zijn. :grin:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr feb 13, 2015 20:02

Framboos schreef:Huh? Ik heb echt geen idee hoe dat opeens zo ingesteld staat, want ik deed niks en gister stond er nog 'veganist' haha. Mysterie!
Echt waar? Volgens mij stond er bij mij al langer geen "leefwijze" onder jouw naam want ik vroeg me al af hoe je dat had gedaan. Ik krijg het ook niet weg (heb zelfs al geprobeerd om "Kiesdezeniet" te kiezen, waardoor ik me heel ongehoorzaam voelde, maar dat bleek helemaal niks te doen, ha). Vroeger stond er bij mij ook niks. Nu lijkt het net of ik het daar heb neergezet omdat ik vind dat iedereen moet weten dat ik wel een echte veganist ben, ofzo. :/ Het zou wel fijn zijn als het invullen optioneel is, zodat labeltjesliefhebbers en hokjeshaters allemaal zelf mogen kiezen. ^^ Misschien kan het een open invulveldje zijn in plaats van een drop-down-vakje, of is dat moeilijk in te stellen?

Hoee dan oook, jullie krijgen vast ook reacties in de trant van "maar mag je dan nóóit meer...?" en "moet je dan áltijd...?". Dan weet ik nooit wat ik moet zeggen, want ik kies gewoon zelf wat ik wil eten en denk niet in mogen en moeten. Maar ik weet niet, misschien is dat ook een gevolg van het denken in labeltjes i.p.v. in intenties.

Plaats reactie