Tofu bereiden

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jacob
Leefwijze: part-time veganist

Tofu bereiden

Bericht door jacob » vr feb 20, 2015 19:46

Ik heb voor het eerst in mijn leven tofu gekocht. De voornaamste reden dat ik het wil proberen is omdat het rijk aan eiwitten en calcium zou zijn.

Nu lees ik bijna overal dat tofu gebakken wordt. Ik heb echter een voorkeur voor koken of stomen omdat ik voor baken olie nodig heb en dat gebruik ik liever niet. Mijn vraag is of je het ook kan stomen? En kan je het koken? En hoe lang moet je het stomen of koken?

Marianne
Leefwijze: veganist

Re: Tofu bereiden

Bericht door Marianne » vr feb 20, 2015 20:17

Tofu heeft geen smaak, en als je dan kookt of stoomt blijft het zonder smaak of neemt het een beetje de smaak aan van waar je het in kookt. Bovendien geeft bakken aan tofu een lekkere bite, een krokant laagje.
ik weet niet waarom je geen olie wilt gebruiken, maar ik doe het met echt heel weinig olie. De simpelste bereiding is: een blok tofu in schijfjes of blokjes snijden en in een koekenpan met anti-aanbaklaag op matig hoog vuur in desnoods een theelepel olie bakken. Ik zet er een spatrooster op. Na een minuutje of vijf heb je een lichtbruin krokant laagje, en keer je de blokjes om, zonder verder nog olie toe te voegen. Als de andere kant ook een krokant laagje heeft van het vuur af en even besprenkelen met een beetje sojasaus (ik vind die van kikkoman hiervoor het lekkerst).
Dan heb je echt megalekkere hartige blokje voor over de rijst, salade of wat dan ook.
Waarschijnlijk lukt het als je voorzichtig bent ook wel zonder olie.

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 20, 2015 20:36

Hm, je kunt het wel koken en stomen, maar lekkerder wordt het daar niet van vind ik. Het is juist lekker om het te marineren, en dat werkt toch echt veel beter met bakken...

Je kunt het ook in de oven doen, is dat wat? Dan kun je het wel marineren, en hoef je er maar heel weinig of geen olie bij te doen.

Ook zou je een recept voor vegan spanakopita kunnen opzoeken - ik vind dat ongebakken zelfs lekkerder dan gebakken (ik neem aan dat je dan alleen de vulling maakt, en het niet in bladerdeeg of filodeeg verpakt aangezien je ook niet wilt bakken in vet).

Marianne

Bericht door Marianne » vr feb 20, 2015 21:03

Framboos herinnert me aan andere alternatieven:

http://vegan-glutenvrij.nl/gevulde-port ... -tofukaas/

Deze tofukaas eet ik ook wel eens rauw (en zonder de olie) als sausje bij gebakken champignons rijst en groente.
Verder maak ik héél vaak:

http://vegetus.nl/groentenquiche/
(met allerlei restjes groente)

jacob

Bericht door jacob » vr feb 20, 2015 21:27

bedankt voor alle reacties en tips. Ik heb toch maar wat olijfolie gebruikt; de reden dat ik dit normaal niet doe is omdat ik het vies vind. Niet alleen qua smaak maar het spul ruikt ook niet lekker tijdens het bakken. Maar voor deze keer toch maar wel geprobeerd. De tofu heb ik van wat kruiden voorzien maar het blijft behoorlijk smakeloos spul. Ik vond het niet vies, maar ook niet bijzonder smakelijk. Ik heb het in een gerecht met rijst gebruikt: gekookte rijst met gestoomde groenten en daarbij de gebakken tofu. Opvallend is hoe vol / verzadigd ik mij voel door de toevoeging van tofu. Misschien komt dat ook wel omdat ik er vrij veel van heb gebruikt? (250 gram :-D )

Ik moet nog even nadenken of ik het voor herhaling vatbaar vind...

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 21, 2015 0:38

250 gram in je eentje is inderdaad wat veel. Zelfs met zijn tweeën vind ik het soms nog wat veel. Wat heb je er verder bij gedaan of heb je er geen groenten o.i.d. bij gedaan?

Ik vind zelf tofu het allerlekkerst als ik er tempura van maak, maar zoals vandaag heb ik er 'scrambled egg' van gemaakt met wat zwart zout en kurkuma en dat vond ik ook nog goed te eten.

Ik vind dat tofu zich minder goed leent voor marineren, omdat het niet zo heel goed de marinade opneemt. Tenminste, bij mij valt de marinade er met het bakken vak snel weer veel vanaf. Dan vind ik seitan stukken beter om op smaak te brengen (met marineren).

Maar geef de tofu zeker nog een kans of zelfs nog meerdere. Je kunt er zoveel kanten mee op dat het niet eerlijk zou zijn tegenover de tofu zelf als je het hierbij laat. :grin:

Framboos

Bericht door Framboos » za feb 21, 2015 8:54

jacob schreef:bedankt voor alle reacties en tips. Ik heb toch maar wat olijfolie gebruikt; de reden dat ik dit normaal niet doe is omdat ik het vies vind. Niet alleen qua smaak maar het spul ruikt ook niet lekker tijdens het bakken. Maar voor deze keer toch maar wel geprobeerd. De tofu heb ik van wat kruiden voorzien maar het blijft behoorlijk smakeloos spul. Ik vond het niet vies, maar ook niet bijzonder smakelijk. Ik heb het in een gerecht met rijst gebruikt: gekookte rijst met gestoomde groenten en daarbij de gebakken tofu. Opvallend is hoe vol / verzadigd ik mij voel door de toevoeging van tofu. Misschien komt dat ook wel omdat ik er vrij veel van heb gebruikt? (250 gram :-D )

Ik moet nog even nadenken of ik het voor herhaling vatbaar vind...
Heb je er wel sojasaus overheen gegooid?

Je kunt tofu een beetje uitknijpen, met je handen of zoals hier: http://vegetarian.about.com/od/cookingt ... ep-heading

Dan in blokjes snijden, en een marinade maken van bv sojasaus, balsamico-azijn, rode wijn, beetje olijfolie, tijm. Paar uur laten staan en dan opbakken.

Sneller: in blokjes snijden, in pan doen en bakken, sojasaus en sambal eroverheen.

Of in blokjes snijden, sojasaus erover, maizena erover voor een laagje.

Kleine blokjes, sojasaus en kipkruiden is ook lekker.

Geef tofu nog niet op hoor! Je moet er even mee leren koken maar dan kun je het op een gegeven moment echt lekker klaarmaken. Heb je kookboeken van Isa Chandra Moskowitz? Of Terry Hope Romero? Bryanna Clark Grogan? Daar staan allemaal goede recepten voor tofu in. Je moet tofu een beetje zien als... bloem. Als je dat zo opeet smaakt het ook nergens maar, maar de mogelijkheden en lekkere dingen die je er mee kunt maken zijn eindeloos!

Deze bijvoorbeeld: http://www.theppk.com/2009/10/tof-u-and ... revisited/

O, en als je olie stinkt laat je hem waarschijnlijk aanbranden. Misschien eens minder hoog vuur proberen, en sneller de tofu in de pan doen?

Mystique

Bericht door Mystique » za feb 21, 2015 13:11

Framboos schreef:Je moet tofu een beetje zien als... bloem. Als je dat zo opeet smaakt het ook nergens maar, maar de mogelijkheden en lekkere dingen die je er mee kunt maken zijn eindeloos!
Dat is een goede! Sluit ik me helemaal bij aan. :grin:

jacob

Bericht door jacob » za feb 21, 2015 18:31

ik heb geen sojasaus over de tofu gegooid. Achteraf blijkt 250 gram toch wel erg veel te zijn geweest. Mocht ik het nog een keer maken dan zal ik het in ieder geval halveren.

Toch twijfel ik nog steeds over sojaproducten: ik lees dat ze door grotere productie steeds vaker genetisch gemodificeerd zijn en dat er chemische bestrijdingsmiddellen toegepast worden. Soja zou fyto-oestrogenen bevatten.

Ik lees meer positieve berichten over gefermenteerde soja producten zoals tempeh dan over ongefermenteerde soja producten.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za feb 21, 2015 19:48

Maak je geen zorgen over de fyto-oestrogenen, de beperkte hoeveelheden die je met tofu binnenkrijgt doen je lichaam meer goed dan kwaad. Wat betreft ecologische schade kan je ook biologische tofu kopen.

Aan te raden voor tofubereiding is inderdaad een goede marinade. Als je geen tijd hebt om de tofu te marineren kan je het ook bakken, dan kruiden en dan afblussen met sojasaus. Persoonlijk gebruik ik liever Tamari dan Shoyu, omdat Tamari veel sterker is en je dus minder water in je eten hoeft te gooien voor een hartiger smaak. Als je olijfolie niet lekker vindt, probeer dan eens (neutrale, dus niet de extra vierge) kokosolie. Dit kan tot hogere temperaturen verhit worden, heeft een neutrale geur en smaak en is ook nog eens erg gezond!

Tempeh is ook lekker (vind ik) en gezond, maar heeft een andere smaak dan tofu. Probeer ze gewoon allebei eens uit en gebruik een bewezen goed recept.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Framboos

Bericht door Framboos » za feb 21, 2015 20:53

Rorrim schreef: kokosolie. Dit kan tot hogere temperaturen verhit worden, heeft een neutrale geur en smaak en is ook nog eens erg gezond!
The judges are atill out on that one, actually.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za feb 21, 2015 23:06

Het voedingscentrum en enkele commerciële instanties beweren dat kokosolie ongezond is omdat het uit verzadigde vetten bestaat en dus slecht zou zijn voor hart en bloedsomloop. Bovendien argumenteren ze dat de goede effecten ervan "niet wetenschappelijk bewezen" zijn. Trek je daar niks van aan! De verzadigde vetten in kokosolie hebben een heel andere structuur dan dierlijke vetten en veroorzaken niet zo snel de kwalijke gevolgen van teveel dierlijk vet. Ook heeft het een aanzienlijk hoger verbrandingspunt dan de meeste andere vetten, waardoor bij het verhitten niet snel schadelijke stoffen ontstaan. Dit in tegenstelling tot zonnebloemolie en in mindere mate ook olijfolie, die beter koud gebruikt kunnen worden. In sommige culturen wordt kokosolie al honderden jaren gebruikt voor de heilzame werking die het op de gezondheid heeft. Doe er uiteraard gerust zelf onderzoek naar. Mijn ervaring is dat het geweldig spul is in de keuken en op de huid. Je kan er goed tofu in bakken en frituren.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Framboos

Bericht door Framboos » zo feb 22, 2015 14:43

Ik ben het bijna nooit eens met het Voedingscentrum, maar in dit geval: de goede effecten van kokosolie zijn inderdaad (nog) niet bewezen. Daar trek ik me wel degelijk iets van aan (en het lijkt me eigenlijk als mod ook dat je dit soort dingen wetenschappelijk onderbouwd zou moeten hebben voordat je het op een forum aanprijst als gezond?).

Lauric acid zorgt inderdaad voor een stijging van het HDL-cholesterol, maar andere verzadigde vetten in kokosolie zorgen juist weer voor een stijging van LDL-cholesterol. Of het 'in totaal' nu gezond is of niet: dat is (nog) niet wetenschappelijk vastgesteld.

Dat het in sommige culturen al heel lang gebruikt wordt zegt helemaal niks helaas. Het kan ook zo zijn dat de rest van hun dieet en leefwijze zo gezond is, dat een beetje kokosolie geen kwaad kan. (Net zoals iedereen die massaal aan het mediterrane dieet (rode wijn! olijfolie!) ging toen bekend werd dat die mensen IN DE MEDITERRANEE zo gezond waren. Ehm, ja, als je dan ook even de zelfde hoeveelheid zon krijgt die mensen daar krijgen voor vitamine D, en evenveel lichaamsbeweging krijgt en en en...)

Joel Fuhrman, die een plant-based diet promoot, schreef eens over muizen die ze kokosolie voerden omdat ze daar zo lekker snel... dichtgeslibde aderen van kregen meen ik? Zou ik kunnen nazoeken maar daar ben ik nu te lui voor. :mrgreen: Lena linkte regelmatig naar dat artikel.

Ik denk zelf dat kokosolie (zeker voor vegans) niet echt kwaad kan, maar ik zou het zeker niet gaan aanprijzen als health food, of eten omdat het zo gezond is. Dan kun je volgens mij beter een avocado en een hand noten eten.

Wat dan weer wel wetenschappelijk redelijk bewezen is, zijn de antimicrobiele eigenschappen. En ja, op je huid is het inderdaad fijn. Werkt ook goed als haarmasker. :grin:

Volgens mij waait de all-hail-coconut-oil op een gegeven moment weer net zo over als de agavesiroopcraze. Was o zo gezond, want geen spike in je bloedsuikerspiegel! Tot bleek dat de hoeveelheid fructose (of beter gezegd, de verhouding) helemaal niet gezond was (vrgl high-fructose corn syrup). En toen bruine-rijststroop. Dat was echt het beste zoetmiddel! Totdat bleek dat daar arsenicum in zat.

Veganilla

Bericht door Veganilla » do mar 26, 2015 19:40

Ik weet ook niet waarom je geen olie wilt gebruiken maar kokosolie schijnt heel gezond te zijn en het voegt ook smaak toe.

ik citeer:

'' Kokosolie is een gezond vet. Je lijf kan kokosolie niet opslaan als vet. Het zet je lijf aan tot onmiddellijke verbranding. Kokosolie helpt je bloedsuikerspiegel te stabiliseren omdat het de opname van suikers in je voeding vertraagt, waardoor je je langer verzadigd voelt. Het is een van de meest geconcentreerde bronnen van energie: uit 1 gram vet haal je tweemaal zoveel energie als uit een gram opgeslagen eiwitten of suikers.

Kokosolie is smeerbaar, wit van kleur en wordt pas bij 25 graden vloeibaar.

Omdat kokosolie supergezond is om in te bakken zijn er ook ontgeurde versies op de markt, maar deze zijn dan weer bewerkt en ik ben juist een voorstander van raw & onbewerkt… Als je gaat bakken en je houdt niet van een kokossmaakje bak dan je groentes en vlees in verzadigde vetten als roomboter of ghee. (Roomboter mag dus wel! Fijn!).''

Framboos

Bericht door Framboos » do mar 26, 2015 20:17

Veganilla schreef:Ik weet ook niet waarom je geen olie wilt gebruiken maar kokosolie schijnt heel gezond te zijn en het voegt ook smaak toe.

ik citeer:

'' Kokosolie is een gezond vet. Je lijf kan kokosolie niet opslaan als vet. Het zet je lijf aan tot onmiddellijke verbranding. Kokosolie helpt je bloedsuikerspiegel te stabiliseren omdat het de opname van suikers in je voeding vertraagt, waardoor je je langer verzadigd voelt. Het is een van de meest geconcentreerde bronnen van energie: uit 1 gram vet haal je tweemaal zoveel energie als uit een gram opgeslagen eiwitten of suikers.

Omdat kokosolie supergezond is om in te bakken zijn er ook ontgeurde versies op de markt, maar deze zijn dan weer bewerkt en ik ben juist een voorstander van raw & onbewerkt… Als je gaat bakken en je houdt niet van een kokossmaakje bak dan je groentes en vlees in verzadigde vetten als roomboter of ghee. (Roomboter mag dus wel! Fijn!).''
Hoort roomboter nog bij je quote? Want roomboter is niet vegan.

En dat stuk over kokosolie... waar heb je dat citaat vandaan?

De goede effecten van kokosolie zijn niet bewezen. Dat je het niet op kunt slaan lijkt me sowieso klinkklare onzin. Dat kokosolie je bloedsuikerspiegel stabiliseert: dat doet elk vet toch? En in alle vetten zit meer energie dan in eiwitten, koolhydraten of alcohol. (Meestal wordt dat overigens als nadeel beschouwd.)

De lofzang op kokosolie is meestal dat het weliswaar verzadigd is, maar dat het toch heel gezond is door het laurinezuur. Lauric acid zorgt inderdaad voor een stijging van het HDL-cholesterol (de 'goede'), maar andere verzadigde vetten in kokosolie zorgen juist weer voor een stijging van LDL-cholesterol. Of het 'in totaal' nu gezond is of niet: dat is (nog) niet wetenschappelijk vastgesteld.

Ik denk niet dat je (zeker als vegan) kokosolie per se moet vermijden, maar ga het alsjeblieft niet aan je eten met eetlepels tegelijk toevoegen omdat je denkt dat het zo gezond is...

Veganilla

Bericht door Veganilla » do mar 26, 2015 20:25

Framboos schreef:
Veganilla schreef:Ik weet ook niet waarom je geen olie wilt gebruiken maar kokosolie schijnt heel gezond te zijn en het voegt ook smaak toe.

ik citeer:

Hoort roomboter nog bij je quote? Want roomboter is niet vegan.

En dat stuk over kokosolie... waar heb je dat citaat vandaan?

De goede effecten van kokosolie zijn niet bewezen. Dat je het niet op kunt slaan lijkt me sowieso klinkklare onzin. Dat kokosolie je bloedsuikerspiegel stabiliseert: dat doet elk vet toch? En in alle vetten zit meer energie dan in eiwitten, koolhydraten of alcohol. (Meestal wordt dat overigens als nadeel beschouwd.)

De lofzang op kokosolie is meestal dat het weliswaar verzadigd is, maar dat het toch heel gezond is door het laurinezuur. Lauric acid zorgt inderdaad voor een stijging van het HDL-cholesterol (de 'goede'), maar andere verzadigde vetten in kokosolie zorgen juist weer voor een stijging van LDL-cholesterol. Of het 'in totaal' nu gezond is of niet: dat is (nog) niet wetenschappelijk vastgesteld.

Ik denk niet dat je (zeker als vegan) kokosolie per se moet vermijden, maar ga het alsjeblieft niet aan je eten met eetlepels tegelijk toevoegen omdat je denkt dat het zo gezond is...

http://www.yoganize.nl/superfoods-lijst/
Ik kwam dat tegen en ben nogal goed gelovig xd Wat gebruik jij om in te bakken?

roomboter hoorde er niet bij >< excusi excusi ik was, eerlijk gezegd even te lui het precies na te lezen of t wel helemaal vegan was. Heb alleen eruit gehaald wat ik kon gebruiken en de tekst niet herlezen toe ik t kopieerde

Framboos

Bericht door Framboos » vr mar 27, 2015 10:12

Veganilla schreef:http://www.yoganize.nl/superfoods-lijst/
Ik kwam dat tegen en ben nogal goed gelovig xd
:mrgreen:
Veganilla schreef:Wat gebruik jij om in te bakken?
Olijfolie. Zonnebloem- of raapzaadolie om mee te bakken. En soms... kokosolie haha. Maar niet omdat ik denk dat het gezond is; meer om de eigenschap dat het hard wordt bij kamertemperatuur of omdat het in het recept staat en ik niet wil riskeren dat mislukt als ik een andere olie gebruik (wat vaak wel werkt, trouwens).

Plaats reactie