moestuin

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jacob
Leefwijze: part-time veganist

moestuin

Bericht door jacob » ma mar 02, 2015 16:19

Sinds kort heb ik een eigen moestuin / volkstuin. Ik vind het erg leuk en vandaag was ik bezig met het onderwerken van paardenmest. Deze mest wordt (heb ik mij laten vertellen) door hobbie paarden houders op het moestuincomplex gestort omdat ze er graag vanaf willen.

Toen ik vandaag bezig was met spitten vroeg ik mij af hoe veganistisch dierlijke bemesting voor je moestuin is? Hier had ik nooit bij stilgestaan, maar de vraag kwam spontaan in mij op. Ik wil alles biologisch doen, dus bij voorkeur geen kunstmest omdat ik heb gelezen dat dit niet goed voor het milieu zou zijn. (verontreiniging van grondwater) Mijn eerste idee was dus dat dierlijke mest per definitie goed was. Maar nu begin ik daar aan te twijfelen.

Een andere vraag die in mij opkwam tijdens het werken in de moestuin was hoe veganistisch het is om regenwormen te doden tijdens het bewerken van de grond. Af en toe steek je onbedoeld door zo'n worm heen. Ik lees dat wormen wel een zenuwstelsel hebben, maar geen hersenen. Ervaart een worm pijn? Hoe denken jullie over dierenleed op dit nivo?

Marianne
Leefwijze: veganist

Re: moestuin

Bericht door Marianne » ma mar 02, 2015 17:15

Ik had vorig jaar voor het eerst een moestuin, meteen een vrij grote. Daar heb ik leergeld mee betaald: naast een fulltime baan veel te veel werk. Nog niet zozeer de moestuin zelf als wel het oogsten en wassen van de groenten: spinazie, raapsteeltjes en sla etc is heerlijk, maar kostte me teveel tijd. Bovendien moest ik alle slakken redden die er in de sla zaten.
Nu houd ik het bij wortelgroenten, knollen, prei, en groenten die je in de winkel moeilijk kan krijgen, zoals verse doperwten, kapucijners tuinbonen en kruiden.
En wat die beestjes betreft: mijn hart draaide om, zoveel regenwormen en slakken als ik onbedoeld gedood heb.
verder kostte het mij ook moeite om geoogste groenteplanten op te ruimen, want de muizen waren er gek op. Vooral broccoli en koolsoorten. De kool was vergeven van de slakken. En veel groenten zijn veel lekkerder uit de winkel (tomaten, rapen, boerenkool, koolrabi), en zomaar zonder beestjes erin. Vaak al beter gewassen dan het mij lukte en met veel minder water waarschijnlijk.
Dus: begin klein. En gebruik een riek ipv een schop om de grond te keren, dat scheelt al veel wormenlevens.

Ik denk trouwens niet dat dieren lijden als we hun mest gebruiken, maar je kunt vinden dat mensen geen paarden moeten houden omdat paarden liever in het wild leven. Paardenmest komt natuurlijk via paardenhouders.
Overigens: In de Chinese landbouw werd menselijke mest gebruikt. Zie
http://www.lowtechmagazine.be/2010/02/k ... mpost.html (sowieso een leuke website!)

Edit: in de gangbare landbouw zitten er vaak veel minder of zelfs geen wormen in de grond. Die leggen het loodje als de trekker over het land gaat of door de gebruikte chemicaliën. Maar is dat dan wat je wil?

Justme35
Leefwijze: part-time veganist

Re: moestuin

Bericht door Justme35 » wo mar 04, 2015 21:33

Wat leuk een moestuin..!

Ik ben vorig jaar begonnen met de makkelijke moestuin. Je voorkomt het niet dat je een worm door midden spit vrees ik. :( Al hoef ik niet te spitten in mijn moestuin. De makkelijke moestuinmix is zo los dat spitten niet nodig is.

Misschien een leuke tip voor je om een insectenhotel neer te hangen bij je moestuin. Help je weer heel wat andere diertjes mee :wink: Liggen nu bij de action voor E3.99.

Plaats reactie