Eet je veel meer als veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Eet je veel meer als veganist?

Bericht door MrGreen » ma mar 09, 2015 8:46

... wat voor vraag? Nou;
bij de VeganChallenge merkte ik toch wel dat ik zonder mijn dagelijks porties zuivel veel sneller/vaker trek had.
Want een handje nootjes tegenover een flinke bak yoghurt met muesi, da's toch niet hetzelfde. Dat is nu ook de belangrijkste reden die me tegenhoudt om de stap te maken: ik gebruik zuivel veel als 'maagvulling' op momenten dat ik trek heb en als dat wegvalt weet ik niet goed hoe dat te vervangen.

Dit is belangrijk omdat ik herstellende ben van een eetstoornis; te laat eten of teveel honger hebben is een trigger voor eetbuien, het is dus belangrijk dat ik me door de dag heen enigszins handhaaf qua hongergevoel ('suikerspiegel').

Dat (de ES) is trouwens ook een reden dat enerzijds de kokos- en amandelmelk wel erg mager lijken ( nog geen 20cals/100ml tegenover 36/100 van halfvolle melk) maar sojayoghurt, die een stukje vetter is dan magere yoghurt, dan weer 'eng' veel vet heeft...

Tips & hellup! :-)
Concreet misschien dingen als 'hoeveel bananen staan gelijk aan een bak yoghurt' ofzo?
Of een website zoals Green Recovery?
Thanks!

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Eet je veel meer als veganist?

Bericht door Rorrim » ma mar 09, 2015 9:50

Eigenlijk let ik niet zo op hoeveel ik eet en ik kijk ook niet naar de caloriën. Het idee van caloriën per product kan je misschien beter vergeten. Als je al wil tellen hoeveel je binnenkrijgt, kijk dan naar wat je dagelijks in totaal eet. Ik denk dat bijvoorbeeld sojayoghurt een prima vervanger is voor gewone yoghurt. Dat beetje extra vet gaat je gezondheid niet maken of breken. Als je hongergevoel hebt kan je naar mijn idee het beste gewoon wat gaan eten. Wat goed helpt is vezelrijk voedsel. Wat dat betreft ben ik een groot fan van kokos. Combineer dat met bananen en eventueel wat pinda's of noten, rozijnen of andere ( verse of gedroogde) vruchten en je bent snel verzadigd.

Energiebehoefte is ook niet voor iedereen hetzelfde. De een heeft een sneller basismetabolisme dan de ander en bovendien zit er veel verschil in energieverbruik per activiteit. Mijn idee is simpelweg eten als je trek hebt, en zolang je niet dik wordt is dat denk ik een prima manier. Je lichaam geeft immers aan dat het energie nodig heeft, geen reden om telkens je reserves aan te spreken.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 09, 2015 10:44

Ik zou dat heel exact calorieën en vetpercentages tellen inderdaad zo veel mogelijk proberen los te laten (dat zal moeilijk zijn, want je hebt niet voor niks een eetstoornis). In sojayoghurt zit iets meer vet, maar dat maakt echt niet zo veel uit. Vet helpt ook bij verzadiging, dus dikke kans dat je van sojayoghurt ook wat eerder vol zit. Je lichaam kan die dingen best goed aanvoelen.

'Hoeveel bananen zijn gelijk aan een bak yoghurt?' Dat hangt ervan af hoe je dat bedoelt. Je kunt makkelijk uitrekenen hoeveel calorieën er in een bak yoghurt zitten, en hoeveel banaan je zou moeten eten om datzelfde aantal calorieën binnen te krijgen, maar banaan is een heel ander product dan yoghurt, met heel andere voedingsstoffen. Ik denk dat loslaten hier opnieuw het beste is. Focus op gevarieerd eten en gezonde producten, en niet te veel op hoeveel calorieën en vet er precies in zit.

Voor tussendoortjes als ik alleen maar wat te snaaien wil hebben, neem ik bij voorkeur groente. Stukjes wortel, cherrytomaatjes, reepjes paprika, komkommer etc. Die kun je los eten of met een dipje erbij (bijvoorbeeld hummus of tahin). Fruit is ook een goed tussendoortje. Van groente en fruit kun je eigenlijk nooit te veel eten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » ma mar 09, 2015 16:31

Ik eet eigenlijk overal avocado en/of geweekt chiazaad of noten doorheen om dat verzadigde gevoel te krijgen.
Omdat ik bijna nooit suiker, olie, los vet of zetmeelrijke dingen meer eet (buiten rijpe bananen) heb ik altijd goed trek, maar overeet ik me nooit meer.
Een keer in de week zorg ik dat de avocado's op zijn en dat is dan een soort "rustdag" voor de lever enzo.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » di mar 10, 2015 14:56

Vind wel knap van je hoor brent.
Ik heb een tijdje fruitarian dieet geprobeerd. Of in ieder geval raw till 4 maar vind het heel lastig.
Fruit en groente gaat me op een gegeven moment zo tegen staan. Hoewel het nog wel 80% van mijn 'dieet' beslaat. Maar daarnaast vind ik een crackertje met pindakaas toch wel erg lekker

Brent

Bericht door Brent » di mar 10, 2015 22:06

Ik doe dat soort dingen eens per week, de rest van de week is het dan weer wortelen, knollen, groenten, fruit, noten, zaden en avocado's.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » wo mar 11, 2015 13:17

Heel erg bedankt allemaal. Gezonde verstand - klinkt eigenlijk ook wel heel logisch.

foppe

Bericht door foppe » za mar 14, 2015 19:19

Ik eet absoluut meer sinds ik veganistisch eet; ben het afgelopen jaar wat overtollig gewicht kwijtgeraakt, en sinds ik sinds een maand of 4 een stabiel gewicht heb, merk ik wel dat ik meer honger heb, en dat ik meer kan eten (zonder aan te komen of verder af te vallen). Maar ik eet veel (zetmeelhoudende) groentes/granen, en gebruik niet/nauwelijks vetten bij het koken, waardoor ik een veel groter volume eten moet verstouwen (arme ik..) dan iemand die meer vet gebruikt bij het koken/meer vetrijke dingen eet.

Plaats reactie