Veganisme extreem?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Tessa
Leefwijze: veganist

Veganisme extreem?

Bericht door Tessa » do apr 16, 2015 8:46

Hoi allemaal,

Ten eerste, sorry als dit onderwerp al ergens wordt behandeld. Ik ben nieuw hier op dit forum, dus heb nog niet alle topics bekeken.

Ik heb een soort probleem dat sommige van jullie misschien zullen herkennen. Een tijd geleden ben ik vegetariër geworden, waar mijn familie al ontzettend aan moest 'wennen'. Wat betekent dat ze grappen maakten over mij en over vlees en zeiden dat ik me aanstel. Maar nu heb ik het gevoel dat vegetarisch zijn niet genoeg is. Wat maakt het uit om geen rundvlees te eten bijvoorbeeld, als ik nog wel melk(producten) eet/drink en er alsnog dieren door mij worden gefokt en geslacht? Ik ben 22 en woon (gelukkig) op kamers, dus doordeweeks kan ik wel veganistisch eten. Het voelt zo goed om met een schoon geweten te kunnen eten.

Maar afgelopen week heb ik dus aan mijn familie verteld dat ik ook geen dierlijke producten meer wil eten. Ze leken het echt heel erg te vinden, ik kreeg reacties als 'waarom zo extreem?', 'je gaat nu echt te ver', 'je maakt het wel lastig voor ons', 'ik maak me zorgen om je gezondheid' etc. En zelfs als ik nu medelijden met iets/iemand laat zien zeggen ze dat ik een softie ben.

Ik vind het zo moeilijk om erover te praten met m'n ouders (en m'n zus, die lijkt me bijna te haten omdat ik dit wil), en ik (en zij) kennen niemand die überhaupt vegetarisch is. Ik voel me dus heel erg in m'n eentje staan hierin.

Herkennen jullie zulke reacties? Wat kan ik zeggen als ik zulke opmerkingen krijg? Ik ga zelf bijna twijfelen of het wel echt gezond is, maar hoe kan aan mijn familie uitleggen dat ik niks tekort kom?

Alvast bedankt, en 'k wil nog even kwijt dat ik dit forum echt top vind! :-D

Mystique

Re: Veganisme extreem?

Bericht door Mystique » do apr 16, 2015 9:10

Ik denk dat het voor de meesten hier wel herkenbaar is. Ik reageerde zelf ook enigszins zo toen ik van iemand hoorde dat hij/zij vegan was "Oh, dat ga ik echt nooit doen hoor!" En nu ben ik inmiddels alweer 7 jaar veganist. :wink:

Ik wilde dat ik kon zeggen dat het geweldig is om veganist te worden, maar de werkelijkheid (voor mij in ieder geval) is toch wel wat anders. Ik heb eigenlijk vrijwel geen contact meer met mijn familie. Dit komt van beide kanten. Zij vinden mij extreem, raar, vervelend, opdringerig (terwijl ik helemaal niets opdring, want ik spreek/zie hen nooit) en ik vind hen ignorant (vind onwetend te positief overkomen), egocentrisch en lig gewoon niet meer met ze op een lijn/niveau. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik vooral mensen om mij heen wil die iets positiefs bij te dragen hebben in mijn leven. Waar ik van kan groeien en leren. Ik heb heus nog wel vleeseters om mij heen, maar die mensen respecteren mij zoals ik ben en maken mij niet belachelijk of verdrietig.

Dat is ook de tip die ik jou wil geven. Veeg mensen niet gelijk uit je leven, maar ga wel nadenken over wie jou kan laten groeien als persoon en wie jou juist laat stilstaan of misschien zelfs een stap achteruit laten doen. Het is even kut en je voelt je misschien eenzaam, maar naar mijn idee is dat beter dan mensen om je heen te hebben die je misschien alleen nog maar meer verdriet doen. Geef duidelijk aan bij je familie dat je er heel erg mee zit en het je verdriet doet dat ze jou niet lijken te respecteren in jouw keuzes. Communiceren is erg belangrijk. En als ze dan nog doorgaan? So be it. Iedereen zegt altijd maar "Maar het is wel je familie! En je familie heb je niet voor het uitkiezen." Daar ben ik het niet mee eens. Ik kies zelf wie mijn familie is, de mensen waar ik mij bij thuis en op mijn gemak voel.

En het beste bewijs voor dat veganisme gezond is ben jijzelf! Als jij na een paar maanden/jaren veganist zijn laat zien hoe blakend gezond jij bent dan kunnen ze nog moeilijk iets erover zeggen toch? Ik word vrijwel altijd minstens 5 jaar jonger geschat en zeg daar dan ook altijd bij dat strikt vegetarisme hieraan bijdraagt. Ik ben zelden ziek en als ik ziek ben dan is het omdat de zoveelste klas vol wandelende bacillen mij heeft aangestoken. :)

Blijf vooral jezelf en ga je niet aanpassen (verlagen) aan mensen die 'het licht (nog) niet hebben gezien'!

Brent

Bericht door Brent » do apr 16, 2015 9:15

Tessa schreef:Maar afgelopen week heb ik dus aan mijn familie verteld dat ik ook geen dierlijke producten meer wil eten. Ze leken het echt heel erg te vinden, ik kreeg reacties als 'waarom zo extreem?', 'je gaat nu echt te ver', 'je maakt het wel lastig voor ons', 'ik maak me zorgen om je gezondheid' etc. En zelfs als ik nu medelijden met iets/iemand laat zien zeggen ze dat ik een softie ben.

Ik vind het zo moeilijk om erover te praten met m'n ouders (en m'n zus, die lijkt me bijna te haten omdat ik dit wil), en ik (en zij) kennen niemand die überhaupt vegetarisch is. Ik voel me dus heel erg in m'n eentje staan hierin.

Herkennen jullie zulke reacties? Wat kan ik zeggen als ik zulke opmerkingen krijg? Ik ga zelf bijna twijfelen of het wel echt gezond is, maar hoe kan aan mijn familie uitleggen dat ik niks tekort kom?
Allereerst zou ik zelf niet twijfelen over je gezondheid bij het weglaten van alle dierlijke producten, zelfs met een heel laag budget kun je altijd nog rijst en bonen eten om zo goedkoop mogelijk alle essentiele aminozuren in de juiste verhoudingen binnen te krijgen.
Eerder is het zo dat je met een volledig plantaardig dieet sowieso minder kans heb op allerlei hart- en vaatproblemen, diabetes en kanker, zeker als je ook matigt met je olien en je fabriekssuikers.

Tja, mijn ouders wisten tientallen jaren dat ik vegetarier was en bij hen at ik ook steeds vaker geen melktoetjes of kaas meer mee. Maar het bleef tot het einde toe een "strijd", want ze wilden altijd liever dat ik at zoals zij aten.
Ik denk dat je daar mee moet leren leven, hoogstens wennen ze aan je anders zijn daarin. Als je geluk hebt gaan ze zelf nadenken over hun gezondheid, maar daar kun je niet op rekenen.

Wat je wel kunt doen is soms zelf alternatieve producten meenemen naar hun huis waardoor ze merken dat het een alternatief dieet is en helemaal niet "extreem". Dit is wel bij uitstek een zuivelland, zelfs aparte afdelingen in supers met alleen maar zuivel, dat vindt je alleen in Nederland. Dan lijk je binnen onze cultuur natuurlijk wel extreem als men niet weet dat veel mensen hier ook afwijken van die cultuur.

Maar mijn zus heeft inmiddels zelf vegan kennissen, ze eet zelf eigenlijk alleen nog vis en steeds minder zuivel, dus het voelt al veel minder als een absolute scheiding als toen ik ermee begon.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do apr 16, 2015 9:21

Goed advies van Mystique (y)

Mijn familie wist eerst ook niet zo goed wat ze ervan moesten denken. Wat bij mij heel goed heeft geholpen is om vooral vaak lekker eten te maken. Dat zorgt ervoor dat het voor hen minder 'moeilijk' is, want ze hoeven niks speciaals te doen. En als ze willen proeven merken ze vanzelf dat je als veganist niks tekort komt.

Wat de vragen over gezondheid betreft helpt het om zelf heel goed geïnformeerd te zijn, zodat je overal antwoord op kunt geven. En verder zullen ze inderdaad vanzelf wel merken dat je gewoon gezond bent en blijft.

Heel veel succes in ieder geval! De kans is groot dat het makkelijker wordt als ze even de tijd hebben gehad om te wennen.

Voor jezelf is het misschien fijn om naar wat vegan activiteiten zoals potlucks en festivals te gaan, zodat je andere vegans kunt ontmoeten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » do apr 16, 2015 12:12

Heel herkenbaar dit.
Ik ben nooit vegetariër geweest en eigenlijk vrijwel binnen 2 weken overgestapt op een volledige vegan manier van leven.
Kun je nagaan wat een schok dat was voor mijn omgeving, het kwam echt uit de lucht vallen.
Ondertussen zijn we ruim een jaar verder en ik krijg nog wel eens opmerkingen, maar de meesten zijn er wel aan gewend.
Wat voor mijn familie heel goed hielp was lekkere vegan dingen proeven op verjaardagen.
Snoepgoed, koek, chips, zelfgemaakte hapjes. Ze snapte niet dat dat allemaal vegan was en dan ook nog lekker.
Geef je familie even de tijd. Ze wennen er vanzelf aan.

Tessa

Bericht door Tessa » do apr 16, 2015 15:22

Wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben die hiermee zit of heeft gezeten! Doet me echt goed :) En al jullie supergoede tips zal ik meenemen in mijn 'strijd', als ik het zo kan noemen. Vreemd eigenlijk dat mensen er zo negatief op reageren. Waarom kunnen ze niet blij voor me zijn dat ik bewust leef en anderen geen pijn wil doen? Ik blijf in ieder geval bij mijn keuze en hoop dat het vanzelf beter zal gaan (en stiekem hoop ik ook dat ze er zelf ook over gaan nadenken. Nederland is inderdaad een ontzettend zuivelland en zou wel wat meer veganisten kunnen gebruiken :) ).

Mijn vriend staat gelukkig wel helemaal achter me en is zelfs met (of voor) mij ook vegetarisch gaan eten. Wie weet dat ie over een tijdje ook steeds meer veganistisch wordt. :grin: Maargoed, ik ga niemand pushen om anders te eten, ik hoop alleen wel een voorbeeld te kunnen zijn voor anderen.

Lisa

Bericht door Lisa » do apr 16, 2015 20:54

Ik kan me ergens wel voorstellen dat mensen het extreem vinden, denk eens terug aan de periode dat jij helemaal onwetend was. Ik vond veganisten ook maar rare snuiters en ook veel te extreem. Geen vlees snapte ik nog wel, maar melk en zo heb je toch gewoon nodig voor je gezondheid?
Denk dat er heel veel onwetendheid is, en die schuld ligt echt niet alleen bij de mensen zelf, kijk naar de reclames op televisie, wat het voedingscentrum zegt en zelfs huisartsen!! (zie mijn post in filosofie etc)

Het begint al bij de kinderen. Mijn dochtertje zat een tekenfilmpje te kijken op de iPad.
Een meisje ging op bezoek bij haar vriendinnetje op de boerderij.
Papa van het meisje was de boer en die vertelde dat koeien het geweldig vinden om gemolken te worden (papa op houten krukje met emmer onder de uiers van de koe) want anders blijft de melk zitten en dat doet zeer.
Natuurlijk werd dit alles prachtig neergezet met koeien in de wei, vrolijk grazend, kindjes die mochten mee helpen met melken en daarna een liedje over zuivel is gezond met een dansend stuk kaas en dansende melkfles (het was een tekenfilm)
Maar ondertussen niets vertellen over de kalfjes die ervoor vermoord worden natuurlijk, stel je voor dat we kinderen de verkeerde ideeën mee gaan geven. :x

Maar goed, daar ligt onze taak dan een beetje hè.
Je kunt mensen vertellen hoe het echt zit als ze bereid zijn te luisteren, dan lijkt het opeens allemaal niet meer zo extreem.
Ik ben meteen na het tekenfilmpje begonnen bij mijn dochter

Framboos

Bericht door Framboos » do apr 16, 2015 21:39

Martine schreef:Mijn familie wist eerst ook niet zo goed wat ze ervan moesten denken. Wat bij mij heel goed heeft geholpen is om vooral vaak lekker eten te maken.
Mijn moeder riep toen ze het hoorde alles wat ik dan niet meer kon eten (maar dan kun je geen appeltaart meer eten!). Nu verkondigt ze overal dat ik echt de allerlekkerste taarten maak.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr apr 17, 2015 7:45

Framboos schreef:
Martine schreef:Mijn familie wist eerst ook niet zo goed wat ze ervan moesten denken. Wat bij mij heel goed heeft geholpen is om vooral vaak lekker eten te maken.
Mijn moeder riep toen ze het hoorde alles wat ik dan niet meer kon eten (maar dan kun je geen appeltaart meer eten!). Nu verkondigt ze overal dat ik echt de allerlekkerste taarten maak.
Super (y)

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo apr 19, 2015 18:52

Mijn familie heeft mijn keuze vanaf het begin gerespecteerd (mazzel!) maar zijn later ook nog gaan inzien dat vegan eten en leven helemaal niet zo ingewikkeld is als het misschien lijkt :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Wen

Bericht door Wen » di apr 21, 2015 13:09

veganhealth.org is een wetenschappelijk onderbouwde website. Hier kan je alles over veganisme en gezondheid vinden. Verder raad ik je aan een goed kookboek aan te schaffen.

herbrandt

Bericht door herbrandt » vr apr 24, 2015 20:33

Tessa schreef:Wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben die hiermee zit of heeft gezeten! Doet me echt goed :) En al jullie supergoede tips zal ik meenemen in mijn 'strijd', als ik het zo kan noemen. Vreemd eigenlijk dat mensen er zo negatief op reageren. Waarom kunnen ze niet blij voor me zijn dat ik bewust leef en anderen geen pijn wil doen?
In de meeste gevallen heeft dat te maken met een soort schuldgevoel dat ze door jouw keuzes krijgen. Daar hoef je helemaal niets voor tegen ze te zeggen. Puur het feit dat jij aan geeft bewuster om te gaan met wat je eet en dat je geen zin meer hebt om bij te dragen aan dierenleed is vaak voor hun een signaal dat ze toch zelf nog niet zo goed nadenken over wat ze eten en zoiets kan pijn doen. Veel mensen willen dat ook niet toegeven en dat resulteert vervolgens in het gedrag wat jij en vele anderen meemaken. Ze voelen vaak wel dat je gelijk hebt, maar zo maar zoiets toegeven gebeurd niet zo vaak. Dit is overigens verder totaal geen verwijt naar jou toe. :)

Dit heb ik overigens een beetje van dit stukje, wat ik vanochtend tegen kwam (weet niet meer zeker of dat hier was of op facebook, kan het zo snel even niet terug vinden): http://www.roosvonkblog.nl/morele-dwarsliggers/

Heel goed dat je dit bent gaan doen en de meesten hier zijn wel bekend met de reacties die je mee maakt, dus geen zorgen. :)

Maarten

Bericht door Maarten » ma mei 18, 2015 18:21

Hoi Tessa,

Ik zit met hetzelfde probleem. Toen ik vegetariër werd vond men het oké, maar zwegen ze het liever dood. Mijn moeder ging er zelf zelfs ook meer vegetarisch door eten. Ik heb ze nog niet gezegd dat ik nu veganist ben geworden, maar ik weet zeker dat ze dit heel extreem gaan vinden. Eigenlijk vond ik 3 jaar geleden veganisten zelf ook extreem dus ik snap het ook wel.

Weet waarvoor je het doet, voor wie je veganist bent geworden. Kijk vooral naar het belang van de dieren. De kans is aanwezig dat men over 500 jaar deze generatie vleeseters extreem vindt en de veganisten van nu gaat beschouwen als de enige mensen die enigszins beschaafd waren in deze barbaarse tijd.

Tessa

Bericht door Tessa » di mei 19, 2015 20:00

Hey Maarten,

'k Begrijp helemaal hoe je je voelt. Ben bang dat zo'n 'coming out' altijd moeilijk blijft. Voor mij is de storm nu een beetje opgetrokken, gelukkig, en hoef ik in ieder geval aan niemand meer te vertellen waarom ik iets niet wil eten. Ik heb wel dat ze soms vragen of ik ook melk of een koekje wil bijvoorbeeld, waarna ze al wel snel beseffen dat ik dat niet eet. Ik weet zeker dat mijn vader het aanstellerij vindt, alleen zegt hij dat niet hardop (hoewel, zelfs als het hem niet wordt gevraagd benadrukt hij dat hij nóóit zonder vlees zou willen leven). Tja, ze zeggen dat familie het moeilijkst is om te overtuigen...

Ik had vroeger ook het idee bij veganisten dat ze wel erg extreem waren en zichzelf zoveel beter vonden dan anderen. Maar nu moet ik toegeven dat het me een stuk meer opvalt hoeveel reclame er is voor producten waar dieren voor/in zijn gebruikt (yay! Het wordt weer barbecueseizoen!) en snap ik niet hoe mensen zo makkelijk en zonder schuldgevoel elke dag massa's producten consumeren waarvoor andere wezens hun leven voor hebben moeten laten. Het is niet dat ik vind dat ik als persoon beter ben, maar ik vind veganisme zelf veel beter dan 'omnivorisme'. En stiekem vind ik het heel sexy als iemand veganist is. Ik hoop dat die tijd snel komt, waarin veganisme de norm is en vlees eten barbaars wordt gevonden.

Maarten

Bericht door Maarten » di mei 19, 2015 20:47

Ben blij voor je dat je de 'coming out' achter de rug hebt. Gek eigenlijk dat wij ons bijna bezwaard voelen het te zeggen terwijl we eigenlijk trots zouden moeten zijn.
Maar nu moet ik toegeven dat het me een stuk meer opvalt hoeveel reclame er is voor producten waar dieren voor/in zijn gebruikt (yay! Het wordt weer barbecueseizoen!) en snap ik niet hoe mensen zo makkelijk en zonder schuldgevoel elke dag massa's producten consumeren waarvoor andere wezens hun leven voor hebben moeten laten.
Dit is heel herkenbaar voor mij. Ik ga opeens ook heel anders kijken naar allerlei films waarbij aapjes trucjes doen (zoals Night at the Museum) of paarden met ruiter en al omvallen (zoals The Lord of the Rings). Eerder stond ik letterlijk geen seconde stil bij dit soort dingen. Ook zijn er zoveel romantische komedies of "cute movies" die zoveel moraliteit in zich lijken te hebben, maar waarbij wel een barbeque gehouden wordt of op een andere manier vlees wordt geconsumeerd. Heel erg spijtig.
Tja, ze zeggen dat familie het moeilijkst is om te overtuigen...
Ik ben zelf grotendeels door activist Gary Yourofsky overtuigd via YouTube. Hij heeft duizenden mensen overgehaald denk ik zo, maar ook hij heeft zijn familie niet over weten te halen (op zijn vader na), dus ik denk dat je wel gelijk hebt over het feit dat je familie overhalen extreem moeilijk is. Mijn moeder ging minder vlees eten, maar ik ben bang dat ze nu helemaal afknapt op de 'hype' als ik mijn veganisme bekend maak.

Ik denk dat veganisten voor nu maar in moeten gaan zien dat hun naasten grotendeels verkeerd geïnformeerd zijn en niet uit de toon willen vallen met de grote groep. Daarbij ontbreekt het geloof dat een andere wereld echt mogelijk is. Ik denk dat de meeste mensen echt wel zouden willen veranderen als ze meer kennis hadden over het veganisme (open minded waren) of als het sociaal meer geaccepteerd zou worden.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di mei 19, 2015 22:44

Geweldig om te zien hoe gepassioneerd mensen als Yourofsky veganisme promoten. Wel zie ik wat problemen met de manier waarop het veganisme gepromoot wordt. Om Yourofsky als voorbeeld te nemen, in veel opzichten heeft hij natuurlijk gelijk. Ik vind dan wel weer jammer dat sommige van zijn redeneringen niet waterdicht of simpelweg onjuist zijn. Dit kan voor sommige mensen reden zijn om hem in het geheel niet serieus te nemen. Als hij het bij zijn sterke punten hield (vooral de ethische argumenten) denk ik dat hij meer overtuigingskracht zou hebben. Dat geldt trouwens voor heel veel veganisten. Als je niet zeker bent over een argument kan je het beter weglaten. Klassiek voorbeeld: "met dierproeven is niets te winnen, ze zijn volledig zinloos". Dit is niet waar als je het welzijn van de mens boven dat van het dier plaatst (dat doen veruit de meeste mensen). Wel kan je uiteraard stellen dat dierproeven niet nodig zijn. Nood en baat zijn twee verschillende dingen en het verwisselen van deze termen kan je geloofwaardigheid verminderen. Zo zijn er nog tig andere voorbeelden en ik moet bekennen dat ik zelf soms ook geneigd ben om met woorden te smokkelen. Gevoelsmatig kan bepaalde woordkeuze je overtuigingskracht vergroten, terwijl deze in werkelijkheid juist schadelijk is. Ondanks dit ben ik erg blij met gedreven veganisten als Yourofsky.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » wo mei 20, 2015 12:53

Ik zie sommige andere mensen ook posten dat de argumenten van Gary Yourofsky niet waterdicht zijn. De enige die ik kan bedenken is dat hij B12 supplementen niet nodig vindt voor veganisten. Hij beweert dat B12 rechtstreeks uit de aarde komt en dat als je je groenten niet wast (volgens mij) je al genoeg B12 binnenkrijgt. Dit argument vind ik ook nogal shaky. Misschien zijn er ook wel andere argumenten die niet kloppen (ik ben geen expert). Dit is inderdaad niet prijzenswaardig, maar goed... In het Boeddhisme heeft men het soms over skillful means om mensen over te halen. Een voorbeeld is een vader die de aandacht van zijn jonge zoons alleen kan trekken door te zeggen dat er buiten speelgoed ligt om ze snel uit een brandend huis te krijgen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo mei 20, 2015 14:44

Maarten schreef:In het Boeddhisme heeft men het soms over skillful means om mensen over te halen. Een voorbeeld is een vader die de aandacht van zijn jonge zoons alleen kan trekken door te zeggen dat er buiten speelgoed ligt om ze snel uit een brandend huis te krijgen.
Dank voor deze reactie. Dit is iets om te overwegen, al impliceert het voorbeeld een ongelijke relatie tussen beide gesprekspartners, waarbij de een niet direct in staat is te oordelen over het waarheidsgehalte van de uitspraak van de ander. De leugen van vader zal in dit geval achteraf door het kind gezien worden als een essentieel leugentje om bestwil, terwijl dat voor de meeste verkondigde onwaarheden niet zo zal zijn.

Een bijkomend punt is dat veganisme dungezaaid is. Voor veel mensen zal het beeld dat ze over veganisme hebben grotendeels bepaald worden door een of enkele veganisten die ze kennen, vandaar dat ik denk dat het uiterst belangrijk is om (zo) feilloos (als mogelijk) te argumenteren. We zijn als veganisten immers allen belangrijke vertegenwoordigers van een ideologie en willen mensen geen verkeerd beeld geven!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » wo mei 20, 2015 14:53

Ik vind het een hele moeilijke kwestie, maar denk dat je gelijk hebt. Toch kan ik mij ook voorstellen dat in individuele gevallen hiermee wel dierenlevens gered zouden kunnen worden. Maar goed: de waarheid heeft in principe natuurlijk al meer dan genoeg kracht om iemand over te halen.

Framboos

Bericht door Framboos » do mei 21, 2015 10:23

Plaats reactie