Veganisme extreem?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Wen

Re: Veganisme extreem?

Bericht door Wen » do mei 21, 2015 10:51

Leuk Framboos :)

Tessa
Leefwijze: veganist

Bericht door Tessa » do mei 21, 2015 12:29

Mooie quote, Framboos!

Ik heb net de documentaire Earthlings gezien, ik kan er gewoon niet bij. Ik voel echt dat ik mensen ontzettend ga haten, maar dat wil ik niet :( Waarom is niet iedereen veganist? Waarom voel ik toch een soort schaamte als ik zeg dat ik geen dierlijke producten wil eten, of voel ik me 'lastig' als ik met mensen uit eten ga? Waarom beleven mensen plezier aan het verwonden, martelen en vermoorden van dieren?? Ik zit gewoon te janken na die documentaire. M'n vriend zei dat ik het niet moest kijken, maar waarom niet? Dat is toch wat iedereen doet? Z'n ogen sluiten voor wat er gebeurt. Zucht... Ik wou dat de hele wereld veganistisch was...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 21, 2015 12:43

Ja, moeilijk is dat hè. :( Ik krijg de neiging om tegen iedereen die nog vlees eet te gaan schreeuwen als ik dat soort beelden zie. Daarmee bereik je natuurlijk helemaal niks mee, dus daarom kijk ik die dingen toch maar zo min mogelijk. De dieren zijn meer geholpen met vrolijke geduldige Martine van met depressieve boze Martine.

Maar inderdaad, draag je veganisme met trots. Jij hoeft je niet te schamen of schuldig te voelen. :govegan:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Maarten

Bericht door Maarten » do mei 21, 2015 12:55

Erg moeilijk inderdaad Tessa. :( Ik heb mijzelf de afgelopen dagen overspoeld met slachtfilmpjes. Niet omdat ik het leuk vind, verre van, maar omdat ik vond dat ik dit voor straf moest bekijken. Als ik 27 jaar lang dierlijke producten consumeer, dan is een week lang mijzelf confronteren met het leed dat ik aandoe nog ver beneden het minimum. Opdat ik nooit zal vergeten! Opdat ik nooit van het veganisme af zal gaan wijken! Op het laatst was ik echt woedend. Als ik ging slapen had ik de beelden nog op mijn netvlies. Een paar dagen lang kon ik echt even nergens anders aan denken. Toen ik van mijn vriendin (die psycholoog is) hoorde dat ik mijzelf letterlijk een trauma bezorgde op deze manier ben ik maar opgehouden met die filmpjes.

Framboos

Bericht door Framboos » do mei 21, 2015 16:26

Martine schreef: dus daarom kijk ik die dingen toch maar zo min mogelijk. De dieren zijn meer geholpen met vrolijke geduldige Martine van met depressieve boze Martine.
+1!!

Jouw blogs hebben denk ik een grotere impact* dan als je je energie stak in naar nare filmpjes kijken,

* Naast mij dik maken omdat ik opeens allemaal snoep koop...

Tessa

Bericht door Tessa » do mei 21, 2015 19:32

Jullie hebben gelijk, ik kan me ook maar beter op de positieve dingen focussen dan een bitter iemand worden die kwaad is op de hele wereld. Ik wil, of wilde, net als Maarten die vreselijke beelden zien om het nooit te vergeten, omdat het de realiteit is. Misschien is dat vooral in het begin zo... Ik denk niet dat ik over 10 jaar die beelden nog zal opzoeken.
Maarten schreef:Toen ik van mijn vriendin (die psycholoog is) hoorde dat ik mijzelf letterlijk een trauma bezorgde op deze manier ben ik maar opgehouden met die filmpjes.
Ik had er eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar het klinkt wel logisch. Je zou er ook depressief van worden. Ik denk dat ik me nu maar meer ga bezighouden met het uitproberen van leuke nieuwe recepten enzo. :)

Morality

Bericht door Morality » ma jul 27, 2015 14:09

"I have tried to say that this normal and healthy discontent can be channeled into the creative outlet of nonviolent direct action. And now this approach is being termed extremist. But though I was initially disappointed at being categorized as an extremist, as I continued to think about the matter I gradually gained a measure of satisfaction from the label. [...] Perhaps the South, the nation and the world are in dire need of creative extremists". Bron: http://www.africa.upenn.edu/Articles_Ge ... ngham.html

Sphinx

Bericht door Sphinx » zo aug 02, 2015 17:43

Ik kan mij erg goed in jullie verhalen vinden. Een paar jaar geleden kon ik mij niets voorstellen bij veganisten. Ik vond het ook maar extreem en snapte niet waarom zij het zichzelf zo moeilijk maakten. En nu ben ik zelf veganist :lol:. Wat betreft mijn omgeving, mijn vader is in het verleden vegetariër geweest, dus hij toont wel enig begrip en laat mij in mijn waarde, hoewel ik wel merk dat hij het leuker zou vinden als ik gewoon 'met de pot mee eet'. Mijn moeder denkt dat het een fase is en zodra ik zeg dat het 'vega' is, wil ze het al niet eens meer proberen, puur omdat het haar niet aanspreekt. Ik merk dat ze het vervelend vindt en maakt dan ook eens opmerkingen die mij wel kwetsen. Mijn zus daarentegen, wat ik niet had verwacht, laat mij het meeste in mijn waarde en houdt rekening met me, wat ik erg waardeer. Anyway, ik laat me niet ontmoedigen en hou deze prachtige levenswijze aan :hippy:

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 02, 2015 19:38

Gelukkig laat je je niet ontmoedigen!
Het blijft lastig om met vleesetende vrienden en familieleden om te gaan, maar het went wel.
Jammer dat je moeder zo reageert, maar sommige mensen voelen zicht toch een beetje aangevallen, mijn moeder en zusje gaan nog een stapje verder en iedere keer dat ik me in hun gezelschap bevind benadrukken ze nog eens dat ze zo'n heeeeerlijk glas ijskoud melk van de koe op hebben, dat het heerlijk was en dat ze echt nooit hun melk laten staan (of yoghurt, stuk vlees, plak kaas, whatever) ook best zielig gedrag, maar je went eraan, al blijft het vervelend.

Blijf gewoon denken aan al het goed doet je doet en het leed dat je bespaart, dat maakt het iets makkelijker

Sphinx

Bericht door Sphinx » ma aug 03, 2015 7:34

Dankjewel Lisa!
Wat vervelend dat ze elke keer zo reageren zeg, ik hoop dat de lol er snel vanaf zal gaan en dat ze jou gewoon in je waarde laten. Gelukkig heb ik dat soort opmerkingen nog niet gehad, alleen met betrekking tot vlees, maar dat had ik wel verwacht.

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 03, 2015 18:49

Kun je nagaan als ik het aan mijn griekse familie zou vertellen, die verbannen me gelijk wss.
Vlees is zo'n beetje 90% van hun dieet

*licht sarcastisch berichtje hoor, zoerg zou t niet zijn* :lol:

Tessa

Bericht door Tessa » ma aug 10, 2015 14:06

Het houdt nooit op hè? Ik vind het super dat jullie zo sterk blijven staan ondanks de kritiek/grappen. Het is soms best moeilijk om de enige veganist in je omgeving te zijn. De opmerkingen kan ik op zich nog wel negeren, maar m'n oma is het er serieus niet mee eens en vindt het grote onzin (mijn vader is dan nog iets milder). Ze moet er maar aan wennen. Ik ben heel blij dat ik deze stap heb gezet, en vind het leuk om steeds meer dingen te ontdekken. En dat het extreem zou zijn vind ik nu grote onzin :P. Voor mij is dit het enige wat logisch is. :)

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 10, 2015 14:39

Ik kan me nu ook haast niet meer indenken dat mensen het extreem vinden.
Vind hun levensstijl nu juist extreem, aan de ene kant het veroordelen dat iemand een leeuw doodschiet en daar allemaal in rep en roer over zijn en dan vervolgens wel een biefstuk eten savonds en de boeren/slachters geld betalen met de vraag of ze asjeblieft wat dieren willen opsluiten, verkrachten, mishandelen vermoorden en in stukken snijden. Nee echt lekker bekeken mensen Tjongejonge, lekker beschaafd met zijn allen hoor. En er maar zo trots op zijn dat ze homo sapiens zijn en hun handjes netjes wassen na het schijten.
Nu ga ik stoppen, anders ga ik nog schelden ook :x

Tessa

Bericht door Tessa » ma aug 10, 2015 14:59

Hahaha, van mij mag je schelden hoor! :D Je hebt het allemaal prachtig verwoord, zo voel ik het ook. Je slaat de spijker op de kop!

Maarten

Bericht door Maarten » ma aug 10, 2015 22:36

En toch denk ik dat er een grote kentering zal gaan komen! Sociale media zijn een grote zegen. Veganisme wordt steeds meer mainstream. Dit las ik vandaag op http://www.nu.nl/eten-en-drinken/410379 ... rgers.html

"We zien de vleesconsumptie dalen. Als je de stemming in de samenleving proeft, denken wij dat het vleesgebruik ook niet meer omhoog gaat. Het wordt eerder minder dan meer", zegt projectleider Tjeerd van der Laan van de vleesverwerker uit Almelo."

Een teken aan de wand?

Tessa

Bericht door Tessa » ma aug 10, 2015 22:41

Ik heb trouwens vandaag nog erg ruzie gehad met m'n moeder en vooral m'n zus. Ze vond me 'schijtirritant' omdat ik zo moeilijk ben met eten (het ging over wat ze allemaal apart moesten regelen voor mij als ze gaat trouwen). Later bleek nou dat ze het gevoel had dat ik haar beschuldig als ik het over veganisme heb, dat ik denk dat ze slecht is. Net als m'n moeder. Hoe kan ik ze nu duidelijk maken dat ik wel van ze hou ondanks dat ze vlees eten en dat ik niet wil dat ze zich slecht voelen elke keer dat ik iets anders eet? Of dat ik niet wil dat het elke keer zo'n punt wordt als ze iets eten wat ik niet wil hebben... Het is echt een tweestrijd, omdat ik de hele wereld wel zou willen veranderen, maar ik weet dat ik hen niet zal veranderen, en ik wil niet dat de relatie slecht wordt hierdoor. Hoe kan ik dit loslaten en hoe kan ik ervoor zorgen dat het niet elke keer zo'n awkward moment wordt als het op tv over vlees enzo gaat? Zijn er misschien mensen die al lang vegan zijn die het van zich af hebben weten te zetten? Of blijft het altijd lastig?

Tessa

Bericht door Tessa » ma aug 10, 2015 22:44

Maarten schreef:En toch denk ik dat er een grote kentering zal gaan komen! Sociale media zijn een grote zegen. Veganisme wordt steeds meer mainstream. Dit las ik vandaag op http://www.nu.nl/eten-en-drinken/410379 ... rgers.html

"We zien de vleesconsumptie dalen. Als je de stemming in de samenleving proeft, denken wij dat het vleesgebruik ook niet meer omhoog gaat. Het wordt eerder minder dan meer", zegt projectleider Tjeerd van der Laan van de vleesverwerker uit Almelo."

Een teken aan de wand?
Dat is een mooi vooruitzicht, Maarten :)

Marianne

Bericht door Marianne » di aug 11, 2015 5:55

Ja, goed hoor! Die benadert toch weer een nieuwe doelgroep.

Marianne

Bericht door Marianne » di aug 11, 2015 5:58

Ja, goed hoor! Die benadert toch weer een nieuwe doelgroep. In Duitsland zit ook zo'n worstenmaker (Rügenwalder Mühle). Die heeft nu een vegetarische worst, maar gaat ook veganistische worst ontwikkelen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 11, 2015 6:56

Tessa schreef:Hoe kan ik ze nu duidelijk maken dat ik wel van ze hou ondanks dat ze vlees eten en dat ik niet wil dat ze zich slecht voelen elke keer dat ik iets anders eet?
Heb je al geprobeerd om dat gewoon een keer tegen ze te zeggen? En dan ook uitleggen dat je het moeilijk vindt als ze dierlijke dingen eten en dat dat iets is wat je niet zomaar uit kunt zetten, maar dat je niet wilt dat het tussen jullie in komt te staan.

Ik vind dit soms ook moeilijk met mijn familie, die gelukkig meestal grotendeels vegan eten als ik er ben, maar met feestdagen komt er toch nog best veel vlees en zo op tafel. Ik merk dat het helpt om te proberen daar dan niet te veel over na te denken. Niet naar het vlees kijken, niet erover praten dat het er is, en als het toch ter sprake komt, proberen om er een beetje luchtig over te doen en snel het gesprek een andere kant op sturen. En lekkere vegan hapjes maken zodat iedereen wil proeven (ook hier weer niet de nadruk erop leggen dat het vegan is). Ik ben nu bijna drie jaar vegan. In het begin was er voor ons 'speciaal' eten op verjaardagen etc. Inmiddels vinden mijn ouders het okay als minstens de helft van het aanbod vegan is, en komen er van de hele familie super veel positieve reacties op alle lekkere dingen die ik maak.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie