Veganisme extreem?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Morality
Leefwijze: veganist

Re: Veganisme extreem?

Bericht door Morality » di aug 11, 2015 14:34

Ik probeer zelf het goede voorbeeld te geven zonder van anderen te verwachten dat zij dat ook doen. Als anderen wel het goede voorbeeld geven, dan bedank en prijs ik hen, maar gezien de huidige maatschappij verwacht ik veel vlees en immorele uitspraken/acties om mij heen. Ik doe daar niet aan mee, maar ik ga er ook niet altijd hard tegenin, omdat die dingen heel normaal voor hen zijn. Op dit moment hoop ik hele kleine stappen van anderen in de goede richting te stimuleren (vaak zonder dat zij het doorhebben, want ik benadruk het niet), met die kleine stappen hoop ik hen gereed te maken voor aanmoedigingen tot grotere stappen.

Als iemand het moeilijk vindt om zich aan mij aan te passen, dan hoeft dat van mij over het algemeen niet, zo heb ik vorige week tijdens een schaakkamp brood gegeten terwijl de rest pannenkoeken at, ik vond dat niet erg. Bij andere activiteiten worden er soms snacks uitgedeeld (ik mag dan niets van wat ze hebben) en vraagt er iemand of ik het prettig zou vinden als er de volgende keer ook stukjes komkommer zijn, ik geef dan aan dat dat niet hoeft, maar dat ik komkommer wel lekker vindt. Ik vraag heel weinig en daardoor vragen anderen soms aan mij wat ik wil (mede doordat ik wel aanbied om anderen te helpen als zij iets willen vragen). Als iemand per ongeluk vlees door mijn eten gooit, dan neem ik het diegene niet kwalijk, maar dan eet ik het niet (eventueel eet ik die avond niet, vind ik ook geen probleem). Als iemand praat over vlees dat zij lekker vinden, dan beschouw ik dat als een gesprek over smaken die zij lekker vinden en niet over het doden van dieren. Ik praat bij voorkeur niet verwijtend tegen anderen, ik benoem liever dingen die zij goed doen en ik probeer hen te helpen om nog beter te handelen.

In het verleden had ik wel vaker (vooral ook bij andere dingen) dat mensen zich slecht voelden doordat zij niet aan mijn normen voldeden terwijl ze dat ook niet wilden. Soms helpt het om minder te benoemen/benadrukken wat jij doet en wat je normen zijn. Als anderen er weinig van merken, dan kan jij je normen aanhouden zonder dat anderen er 'last' van hebben. Ik doe er ook heel luchtig over, zo bijzonder/moeilijk/anders zijn mijn normen niet. We kunnen allerlei -, zelfs gemene reacties krijgen (http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=7797), maar we doen meer goeds wanneer we zelf op aardige, motiverende en opbouwende wijze reageren. Bij het schaakkamp hoorde iemand pas aan het einde van de week dat ik een veganist ben. Diegene vroeg wat dat is en of het moeilijk is om zo te eten. Ik vroeg of diegene er iets van heeft gemerkt dat ik veganistisch at. Vooraf had ik aan de kampleiding aangegeven wat ik mag bij de winkels waar ze inkopen (voor het menu van die week) en ik was meegegaan naar een paar winkels. Ik heb die week goed en lekker gegeten. Anderen merkten er weinig van en ook de kampleiding hoefde weinig extra te doen voor mij (en ik nam geen snacks, toetjes of andere extra's, dus ik was zelfs veel goedkoper). Het hielp daarbij dat er ook een paar vegetariërs waren die voor het gemak hetzelfde kregen als wat ik als veganistisch eten had uitgezocht (zij vonden het ook lekker).

Ik bedank vaak anderen, ik ben zelden negatief over iets en de meesten die mij kennen weten dat ik wel vaker afwijk van wat de gemiddelde mens doet. Gelukkig geeft dat slechts zelden anderen een slecht gevoel. Daarnaast zijn anderen met andere dingen juist moeilijk waardoor ik vaak niet de moeilijkste ben om rekening mee te houden. Probeer je waardering voor anderen te uiten wanneer mogelijk en focus op jouw lekkere veganistische eten i.p.v. het vlees om je heen. De waarde van iemand wordt niet slechts bepaald door één gewoonte, benadruk de goede gewoonten, dan hebben zij er minder last van dat je een andere gewoonte niet goed vindt (zonder hen steeds te confronteren).

Tessa
Leefwijze: veganist

Re: Veganisme extreem?

Bericht door Tessa » di aug 11, 2015 16:33

Dank jullie wel Martine en Morality. Ik heb ze verteld dat het niet mijn bedoeling is om ze zich slecht te laten voelen. Ik denk dat ze dat nu wel begrijpen, al denk ik dat hun schuldgevoel niet mijn schuld is, maar dat het betekent dat ze diep van binnen weten dat er iets niet goed is..
Morality schreef:Soms helpt het om minder te benoemen/benadrukken wat jij doet en wat je normen zijn. Als anderen er weinig van merken, dan kan jij je normen aanhouden zonder dat anderen er 'last' van hebben. Ik doe er ook heel luchtig over, zo bijzonder/moeilijk/anders zijn mijn normen niet.
Voor hen zijn mijn normen blijkbaar wel bijzonder, moeilijk of anders. Ze hadden er geen problemen mee dat ik vegetarisch was, maar vinden veganistisch toch wel een heel verschil. Maar dat zal hopelijk vanzelf wel normaler voor ze worden. En zoals Martine ook zei, kan ik er misschien beter maar niet meer over praten als het niet nodig is. Dat topic over reacties is mooi om te lezen. Het is dus wel herkenbaar dat mensen zich defensief opstellen of zich slecht gaan voelen.
Morality schreef:Als iemand praat over vlees dat zij lekker vinden, dan beschouw ik dat als een gesprek over smaken die zij lekker vinden en niet over het doden van dieren. Ik praat bij voorkeur niet verwijtend tegen anderen, ik benoem liever dingen die zij goed doen en ik probeer hen te helpen om nog beter te handelen.
Morality schreef:De waarde van iemand wordt niet slechts bepaald door één gewoonte, benadruk de goede gewoonten, dan hebben zij er minder last van dat je een andere gewoonte niet goed vindt (zonder hen steeds te confronteren).
Dat is ook waar Morality, en ik vind het mooi dat je op die manier denkt en dat je er zo rustig mee omgaat. Ik hoop dat ik ook altijd zo positief zal kunnen zijn. :) Je eet als veganist natuurlijk ook heel anders, dus ik zal maar proberen ze zoveel mogelijk te helpen als ze rekening met me 'moeten' houden.

Plaats reactie