Kan sporen bevatten van...

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Maarten
Leefwijze: veganist

Kan sporen bevatten van...

Bericht door Maarten » wo jul 01, 2015 10:34

Hoe groot is de kans dat er sporen van melk of eieren in sommige producten zitten waarbij dit op de verpakking staat? Ik las ergens dat de kans heel klein was, maar wil dit graag nog eens aan jullie vragen. Ik vermijd deze producten het liefste, maar moet bekennen dat ik een enkele keer nog wel producten kocht waar dit opstaat als er 'geen' alternatief is. Falafel van de Jumbo bijvoorbeeld. Ik ben van plan dit te gaan stoppen.

Hoe staan jullie tegenover 'veganistische' producten waarbij staat dat het sporen van melk en/of ei kan bevatten?

Brent

Re: Kan sporen bevatten van...

Bericht door Brent » wo jul 01, 2015 11:55

Ik dacht dat 'sporen van' slechts inhoudt dat de producten bereid zijn zonder die stoffen in een ruimte waar die stoffen wel in andere producten zijn verwerkt.

Dat is van belang voor mensen die zwaar allergisch zijn voor bijvoorbeeld noten.
Als er dan een miniem kruimeltje of dwarrelend stofje noot toch in jouw product terecht komt, dan kan dat een allergische reactie teweeg brengen.

Bij sporen van vlees en/of en/of ui vis zou ik persoonlijk afhaken, ik vind dat een smerig idee.
Bij melk en eieren zou ik er geen punt van maken, de eventuele minieme hoeveelheden zijn sowieso verwaarloosbaar klein.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » wo jul 01, 2015 13:15

Dit is waar ik de grens trek. Producten die sporen kunnen bevatten van melk (of ei) koop ik dus gewoon.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 01, 2015 13:20

Ik gebruik ook producten met 'sporen van'. Dit is inderdaad een (vrijwillige) mededeling van de fabrikant voor mensen die heel erg allergisch zijn. Dit soort waarschuwingen zijn niet wettelijk verplicht, dus ook als er niks op de verpakking staat kan een product alsnog sporen bevatten. Dit is gewoon hoe onze voedselketen in elkaar zit. Overal worden dierlijke producten gebruikt, dus de kans dat er kruisbesmetting plaatsvindt op een vegan product is heel groot.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Maarten

Bericht door Maarten » wo jul 01, 2015 20:32

Duidelijk. Misschien moet ik dan toch maar eieren voor mijn geld kiezen in deze. Het is inderdaad raar om een fabrikant te bestraffen voor eerlijkheid terwijl een zwijgende fabrikant beloond kan worden in zo'n geval.

Plaats reactie