Moeilijk te voorkomen

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Morality
Leefwijze: veganist

Moeilijk te voorkomen

Bericht door Morality » do jul 23, 2015 20:15

Hebben jullie tips om te voorkomen (indien mogelijk) dat je per ongeluk iets doet dat niet veganistisch is?

Bijvoorbeeld:
Hoe voorkomen jullie dat je per ongeluk op mieren en andere kleine dieren stapt?
Hoe gaan jullie met verf en lijm op de verpakking van producten om?
Hoe kunnen we goedkoop groente en fruit kopen waarbij geen bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt?
Hoe voorkomen/verminderen we leed aan dieren bij het oogsten van groenten en kappen van bomen?

Marianne

Re: Moeilijk te voorkomen

Bericht door Marianne » do jul 23, 2015 20:31

Spit de moestuin niet om met een spa maar met een riek. Dan steek je minder wormen dood.
Koop (wel biologische) sla en kool uit de winkel, want die uit de moestuin is vergeven van de slakken, en die kun je niet allemaal redden. Onbedoeld snij je heel wat beesten door bij het oogsten bijvoorbeeld. Ik denk altijd dat kool en sla uit de winkel onder omstandigheden wordt opgekweekt dat slakken geen kans krijgen. Wel biologisch, want anders leggen nog heel veel dieren het loodje door het landbouwgif (dat is echt de slechtste optie). Dus het kost juist wat meer als je dieren wilt redden, alles heeft zijn prijs.
zet allerlei planten door elkaar, zodat insecten hooguit één plant op kunnen eten en dan weer echt op zoek moeten naar dezelfde soort. Dan ontstaan er minder snel plagen.
En als je een boom kapt: lekker laten liggen. komen heel veel beestjes op af!

Maarten

Bericht door Maarten » vr jul 24, 2015 0:06

Morality schreef:Hebben jullie tips om te voorkomen (indien mogelijk) dat je per ongeluk iets doet dat niet veganistisch is?

Bijvoorbeeld:
Hoe voorkomen jullie dat je per ongeluk op mieren en andere kleine dieren stapt?
Hoe gaan jullie met verf en lijm op de verpakking van producten om?
Hoe kunnen we goedkoop groente en fruit kopen waarbij geen bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt?
Hoe voorkomen/verminderen we leed aan dieren bij het oogsten van groenten en kappen van bomen?
Hoi Morality, Ik heb de afgelopen weken er ook mee geworsteld met het feit dat je bij een normale wandeling of fietstocht al snel mieren onbewust doodt. Ik heb een tijdje geleden gegoogled of insecten wel gevoelens hebben en volgens de meeste entomologen voelen insecten waarschijnlijk geen pijn, maar zijn ze wel evolutionair zo geprogrammeerd om gevaar te ontlopen. Dit doet me eerlijk gezegd een beetje denken aan de tijd van Descartes waarin velen dachten dat alle dieren als machines waren en geen bewustzijn hadden, maar ik ga maar op hun deskundigheid af.

Toch is het dus niet uitgeloten dat insecten pijn en angst kunnen voelen. Fruitvliegjes hebben waarschijnlijk wel gevoelens volgens wetenschappelijk onderzoek en bijen vertonen (dacht ik) ook intelligent gedrag. Daarom probeer ik dit in mijn gedrag mee te laten wegen. Ik probeer nu al een tijdje zo veel mogelijk te kijken waar ik mijn voeten plaats als ik in de tuin of over straat loop of waar ik rijd tijdens het fietsen. Tijdens het fietsen merkte ik jammer genoeg dat ik vrijwel nooit mieren zag, simpelweg omdat ik te snel rijd om de mieren van de weg te onderscheiden. Helaas is het zo dat we, als we een 'normaal' menselijk leven willen leiden insecten pijn blijven doen. De jaïnisten in India doen het hardst hun best om hun geweld te verminderen, maar zelfs zij zullen wel eens dieren onopzettelijk doden.

Misschien kan er in de (hele) verre toekomst een wereld komen waarin mensen geen insecten meer hoeven te doden, maar daarvoor zal eerst bewustzijn ten aanzien van andere, grotere, dieren gekweekt moeten worden. Het is tegenwoordig alom bekend dat grotere dieren bewust zijn en zowel fysieke als geestelijke pijn kunnen voelen. Deze dieren moeten wat mij betreft prioriteit hebben in onze veganistische leefstijl.

Ik heb de niet geschikte e-nummers in mijn mobiele telefoon opgeslagen en probeer daar zoveel mogelijk op te letten. Helaas ken ik niet de volle benamingen van de e-nummers uit mijn hoofd, dus misschien/waarschijnlijk koop ik soms wel ongeschikte producten. Ik koop zoveel mogelijk biologisch voedsel en hoop dat dit de impact vermindert, maar ook hier zullen tijdens het productieproces insecten bij omgekomen zijn.

Ik probeer te leven met de wetenschap dat het beter is om inconsequent goed te zijn dan consequent fout. We leven helaas niet in een perfecte wereld. Dat wil niet zeggen dat we daarom niet onze best hoeven doen om het voor volgende (menselijke en dierlijke) generaties zoveel mogelijk te verbeteren, zodat zij in een nog meer in een compassievolle en liefdevolle wereld zullen leven.

Morality

Bericht door Morality » vr jul 24, 2015 12:47

Marianne, bedankt voor de tips, daar leer ik van!

Maarten, die gedachten van sommige entomologen zijn inderdaad vergelijkbaar met de gedachten van Descartes destijds. Dat betekent niet dat ze ongelijk hebben, zelfs van andere mensen kunnen we heel moeilijk met zekerheid vaststellen dat ze pijn hebben, maar ik weet vrij zeker dat ze ongelijk hebben. Wat dieren kunnen en ervaren wordt gemiddeld genomen door mensen sterk onderschat. Er zijn vele onderzoeken gedaan die concluderen dat allerlei dieren geen pijn voelen en er zijn vele onderzoeken gedaan die concluderen dat allerlei dieren wel pijn voelen, helaas worden niet alle onderzoeken even goed uitgevoerd (aan beide kanten). De conclusies van de onderzoeken worden door vele bronnen te gemakkelijk overgenomen (indien de conclusies passen bij de conclusies die je zelf wilt maken), dat maakt het moeilijker om de waarheid te achterhalen. De fysische en gedragsmatige reacties van dieren (groot en klein) bij pijn vind ik lijken op de fysische en gedragsmatige reacties van mensen bij pijn. Er zullen dieren zijn die geen pijn voelen, zoals er ook mensen zijn die geen pijn voelen (http://www.nu.nl/wetenschap/3576521/gen ... voelt.html), maar dan nog wil ik dieren (en mensen) bij voorkeur niets aandoen.

Van de jaïnisten kunnen we inderdaad leren, volgens mij bedekken zij hun mond om te voorkomen dat er per ongeluk vliegjes in vliegen. Tijdens het fietsen let ik er altijd op dat er geen vliegjes in mijn mond (kunnen) vliegen en fiets ik heel langzaam wanneer ik verwacht dieren tegen te komen (bijvoorbeeld bij regen op een dijk), maar helaas voorkom ik niet alles. Niet alles is goed verlicht, vooral als ik 's avonds mijn fiets wegzet en ik per ongeluk de schelp van een slak kapot maak (ondanks dat ik mijn afneembare fietsverlichting gebruik om te kijken waar ik loop), dan voel ik me daardoor altijd rot. Je laatste alinea vind ik heel sterk, bedankt voor je reactie!

Camilla
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Camilla » vr jul 24, 2015 13:24

Super goed dat jullie hier op letten! Dat vind ik persoonlijk heel knap omdat je er continu bewust mee bezig moet zijn. Even een aanvulling: insecten hebben een heel andere opbouw van het zenuwstelsel. Insecten kunnen zich aanpassen aan hun omgeving en leren van fouten of gunstigheden. Dit suggereert voor mij dat ze wel degelijk pijn kunnen voelen, anders zouden deze voorgaande gedragingen wel heel moeilijk worden. Sowieso is pijn een belangrijke prikkel voor het overleven van een dier. In hoeverre het voelen van die pijn vergelijkbaar is met de pijn die wij voelen is natuurlijk niet te zeggen met onze huidige technologie.

Lisa

Bericht door Lisa » vr jul 24, 2015 15:56

Ik let wel op waar ik mijn voeten zet, maar een mondkapjes dragen om geen insecten in te slikken doe ik dan weer niet. Dat gaat voor mij persoonlijk te ver, maar ik vind het geweldig dat er mensen zijn die dat wel doen!
Ik rij ook gewoon auto en rij daarmee onbedoeld ook een hele hoop insecten dood, maar daar laat ik niet mijn auto voor staan.
We kunnen nou eenmaal niet helemaal voorkomen dat we een ander schaden simpelweg al doordat we leven.
Ik probeer zo goed mogelijk te doen, maar helemaal perfect kan toch niet helaas.

Plaats reactie