Eieren

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Joanna
Leefwijze: veganist

Eieren

Bericht door Joanna » ma okt 05, 2015 13:09

Allen,

Ik weet dat eieren niet mogen gegeten worden bij het veganist zijn.
Een aantal mensen eten toch eieren, ondanks dat ze veganist zijn, omdat ze zelf kippen hebben die ze goed thuis verzorgen en daar de eitjes van opeten.

Zijn er nog mensen die dit doen?
Wil graag eens jullie meningen horen.

Fijne dag !
Joanna

Martine
Moderator

Re: Eieren

Bericht door Martine » ma okt 05, 2015 13:29

Hoi Joanna,

In facebook groepen voor nieuwe vegans kom ik wel eens mensen tegen die inderdaad de eieren van hun eigen kippen eten. Strikt genomen zijn deze mensen niet vegan, want veganisten consumeren in principe geen enkel dierlijk product, ook niet van dieren die met liefde verzorgd en gehouden worden.

Er zijn een aantal redenen waarom ik zelf nooit eieren van zelf gehouden kippen zou eten. De belangrijkste daarvan is, dat ik de eieren nergens voor nodig heb (alle functies en voedingswaardes van ei zijn prima te vervangen met plantaardige producten). Er zijn veel betere dingen die ik met kippeneieren kan doen dan ze zelf opeten. Ik zou altijd eerst proberen om ze terug te voeren aan de kippen zelf. Kippen zijn zwaar doorgefokt om elke dag een ei te leggen, en hierdoor raken ze makkelijk uitgeput. Als ze hun eigen eieren eten krijgen ze belangrijke voedingsstoffen weer terug. Als terugvoeren niet lukt (de kip eet het niet), dan kun je de eieren beter weggeven aan mensen die anders industrie-eieren zouden kopen, dan dat je ze zelf op eet. Op deze manier is er minder vraag naar industrie-eieren, wat misschien weer een klein beetje dierenleed scheelt.

Daar komt nog bij dat er veel dierenleed verscholen kan gaan achter goed verzorgde zelf gehouden kippen. Want waar komen deze kippen vandaan? Als je ze bij een boer of handelaar koopt, steun je daarmee alsnog de dierenindustrie. Waarschijnlijk zijn de broertjes (haantjes) van de kippen die je koopt gedood omdat ze geen eieren leggen, en zal ook de moeder van de kippen binnen twee jaar worden gedood als ze minder gaat leggen. De enige echt diervriendelijke manier om zelf kippen te houden, is denk ik om gedumpte ex-legkippen te redden van de slacht, bijvoorbeeld via Red een Legkip. Als deze kipjes dan nog eieren leggen, zou ik ze terugvoeren aan de kippen of weggeven aan niet-vegans, zoals ik hierboven zeg.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Re: Eieren

Bericht door Framboos » ma okt 05, 2015 19:39

Ik had het niet beter kunnen zeggen - precies de reden waarom ik ook geen eieren van 'eigen'* kippen eet.

* Niet dat ik kippen heb, maar ik sla ze altijd af. Ik ben niet zo vegangelical, maar als mensen erover beginnen dat ze hun kippen écht heel goed verzorgen vraag ik altijd hoeveel hanen ze hebben.

Plaats reactie