Kun je van veganisme lactose intolerant worden?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Siobhan
Leefwijze: veganist

Kun je van veganisme lactose intolerant worden?

Bericht door Siobhan » za okt 10, 2015 10:41

Ik heb gisteren wat met yoghurt gegeten en ik had net alle klachten die een lactose intolerant iemand ook heeft. Kan het of lag het aan wat anders?

Rorrim
Moderator

Re: Kun je van veganisme lactose intolerant worden?

Bericht door Rorrim » za okt 10, 2015 11:00

Als je lactose intolerant bent dan was je dat voorheen ook al, het is namelijk genetisch vastgelegd. Het kan wel zo zijn dat je er door gewenning relatief weinig van merkte en nu je lichaam rust heeft gehad weer wat heviger reageert op lactose. Het kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen, maar met de info die je gaf lijkt het bovenstaande aannemelijk.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » di okt 13, 2015 10:32

Ik werd pas lactose intolerant toen ik grotendeels stopte met zuivel eten. Ik was toen nog net geen fulltime veganist dus als ik wel eens iets nam waar melk of kaas op/in zat dan kreeg ik daar gigantische last van. Voorheen had ik daar nooit last van, in ieder geval in veel mindere mate.

Mijn dochtertje is ook lactose intolerant geworden nu ze bijna volledig veganistisch eet.
Op school houden ze er niet altijd rekening mee. Als ze dan weer eens een plakje cake krijgt of een andere traktatie van een jarig kindje dan zit ze vervolgens de hele avond op het toilet met buikkramp en diarree.
Voordat ik haar veganistisch mee liet eten had ze nergens last van.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo okt 14, 2015 19:50

De enige verklaring die ik daarvoor kan geven is dat je niet het gen hebt voor 'permanente tolerantie' en dat je darmen al deze tijd in borstvoedingsmodus hebben gefunctioneerd (dus lactase produceerden). Op genetisch niveau ben je dan intolerant, maar wellicht heb je consequent vanaf je geboorte dagelijks zuivel geconsumeerd waardoor je darmen lactase zijn blijven produceren.

edit: ter verduidelijking, lactase is een enzym dat in de darmen van alle zuigelingen wordt gemaakt zodat ze lactose kunnen verteren. Zodra de productie van lactase eindigt (aan het einde van de borstvoedingsperiode) blijven geconsumeerde lactosemodeculen intact, tot ze door bacterien verderop in de darmen worden aangepakt. De stoffen die hierbij vrijkomen zorgen voor het onaangename gevoel in de darmen.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » wo okt 21, 2015 19:03

Nooooit van gehoord rorrim, maar zou best eens kunnen.
Nu ben ik er wel blij mee, extra reden om zuivel te laten staan, ook voor mijn odchtertje.
Mocht ze ooit besluiten om te gaan rebeleren en iedere dag een hamburger te gaan eten bij de macdonalds, dan zal ze hooelijk in ieder geval zuivel links laten liggen voor gezondheidsredenen.
Maar ik hoop natuurlijk dat ik haar genoeg verstand heb meegegeven om veganistisch te blijven eten, maar goed, je weet niet wat ze allemaal gaat uitspoken in de puberteit he, en onder druk van vriendinnetjes later.

Plaats reactie