Veganisme, evolutie en eigenbelang

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Veganisme, evolutie en eigenbelang

Bericht door Mogenblue » do okt 22, 2015 16:02

Ik zie veganisme als een natuurlijke stap in de evolutie van ieder mens.

Mensen en al het andere leven hebben zich in de loop der tijd ontwikkeld uit eigenbelang en overlevingsinstinct. Dat is heel gezond. Het zorgt voor gezonde levende wezens met de meeste kans op slagen.
Maar dan heb je nog geen liefde. En wat heeft liefde nu met overleven te maken? Of met veganisme?

De mens heeft belang bij een goede gezondheid. Hoe gezonder je bent hoe meer je van het leven kunt genieten. Die gezondheid geldt niet alleen voor de mens zelf maar ook voor de dieren en de natuur om hem heen. Hoe meer gezondheid, hoe meer vreugd. Dit evolueert naar liefde en harmonie. En dit gebeurt uit eigenbelang.

Uit de boeken van Rulof heb ik begrepen dat liefde onstaan is juist uit eigenbelang.
Ik heb op mijn forum een topic geplaatst over Het onstaan van menselijke liefde. Dat is een vrij lang citaat, 6 pagina's, uit een boek van Rulof waarin wordt uitgelegd hoe de sferen van licht en duisternis zijn onstaan. Als je dat leest dan begrijp je dat de sferen van licht uit puur eigenbelang zijn ontstaan. Puur egoïsme. Door de drang om te behouden wat geesten van duisternis tot hun bezit rekenden gingen ze dat bezit beschermen. Bescherming is een vorm van liefde. En tot hun verbazing merkten die geesten dat hun omgeving minder duister werd door het beschermen van hun bezit. En dat was het eerste begin van de sferen van licht.

Eigenbelang. Egoïsme. Houden wat je hebt. Het beschermen van je bezit.

Toen ik dat begrepen had vielen de schellen mij van de ogen. Dat is zooo menselijk. Hoe zou het ooit anders hebben kunnen zijn, vroeg ik mij met verwondering en verbazing af.
Eigenbelang is dus helemaal geen verkeerde eigenschap. Uiteindelijk zal dat de mens op natuurlijke wijze naar de liefde leiden.

Als je dat begrijpt, hoe de sferen van licht (van liefde) zijn ontstaan, dan snap je ook hoe je een vleeseter moet aanspreken. Op zijn eigenbelang. En zijn gezondheid is in zijn eigen belang.
Als je mensen aanspreekt op hun gezondheid en ze duidelijk maakt dat ze beter gediend zijn met een plantaardig dieet dan een dierlijk of gemengd dieet heb je meer kans dat ze naar je luisteren dan wanneer je over het welzijn van de dieren begint. Dieren zijn zelf ook niet zo zachtzinnig. Die eten elkaar ook op aan de lopende band. Dus als het gezond is waarom zou je dan iets anders doen?
Maar als je dus begint over het behoud van hun gezondheid en duidelijk aantoont waarom een plantaardig dieet toch gezonder is zullen mensen meer geneigd zijn om naar je te luisteren. Er zullen altijd mensen zijn die op hun 60e, 70e en 80e nog gewoon vlees eten en heel gezond zijn. Je zult er nooit de hele wereld mee verbeteren. Wordt ook niet van je gevraagd. Maar er komen wel steeds meer 50-plussers en die worden ook steeds ouder door de verbeterde levensomstandigheden. Die mensen willen graag in goede gezondheid oud worden. Dus die hebben belang bij een goed dieet.

Daarom kun je volgens mij beter met argumenten komen wat de gevolgen en risico's zijn van en dierlijk dieet en hoe je die kunt vermijden met een plantaardig dieet.
Verschillende vormen van kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, noem maar op, er zijn studies genoeg die een verband leggen tussen het eten van vlees en al deze ziektes en nog een hele waslijst van andere narigheden.
Daarom kom ik ook bij voorkeur op de proppen met de healthy eating pyramid van de Harvard University. Want volgens die pyramide zijn ze bij Harvard ook niet zo gek op vlees en zuivel en de Harvard University is een gerespecteerd instituut. Kijk voor de aardigheid eens naar hun editorial committee op de about page.

Het menselijk organisme ontwikkelt zich van een grofstoffelijk organisme tot een fijnstoffelijk organisme. Er zijn ook nog dierlijke en voordierlijke stadia die aan het grofstoffelijke voorafgaan, maar dat is voor de westerse mens niet meer zo aan de orde.
Tegenwoordig is het menselijk organisme is zover ontwikkeld dat het niet langer gebaat is bij zoveel dierlijk voedsel. Het is nu zover ontwikkeld dat het meer baat heeft bij meer of misschien zelfs alleen maar plantaardig voedsel.

Als meer mensen, uit eigenbelang, overschakelen op een plantaardig dieet dan profiteren de dieren en de natuur daar vanzelf van mee. Want dan kan dus vanzelf de veestapel kleiner worden en is er vanzelf minder land nodig om de mensen en dieren van voedsel te voorzien.

En als mensen overgaan op een plantaardig dieet ontstaat ook vanzelf de ruimte om een andere relatie met de dieren aan te gaan. Dan is er een belangrijke drempel weggenomen om dieren vriendelijker, om niet te zeggen liefdevoller, te bejegenen.

De natuur zorgt altijd voor passend voedsel voor de mens. De mens zal in het stadium waarin hij zich bevindt altijd passend voedsel kunnen vinden om zich goed mee te voeden. Anders zou de mens op enig moment zich niet meer kunnen voeden en dan zou zijn leven daar op dat moment ophouden. Einde verhaal. En dat gebeurt niet. Want God eist van ons dat wij bewust tot Hem terugkeren en Hij zal daarom alles in het werk stellen dat dat ook gebeurt. God heeft ons onvoorwaardelijk lief. En die onvoorwaardelijke liefde zorgt ervoor dat wij bewust tot Hem terugkeren. Zonder uitzondering, zonder onrechtvaardigheid. Onrechtvaardigheid bestaat alleen in de ogen van de aardse mens die zichzelf nog niet kent.

Heb vertrouwen in het egoïsme van de mensen. Straal uit dat je zo gezond bent met een plantaardig dieet. Dan gaan de mensen denken, goh, dat zou ik ook wel willen hebben. En dan zullen ze je vanzelf achterna komen.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Maarten

Re: Veganisme, evolutie en eigenbelang

Bericht door Maarten » do okt 22, 2015 21:44

Ik zie veganisme als een natuurlijke stap in de evolutie van ieder mens.

Laten we hopen dat 'ons' duivelse plannetje uitkomt, dan is het inderdaad de volgende stap in de evolutie (of vooruitgang) van de mensheid. :D ;)
Heb vertrouwen in het egoïsme van de mensen.
Vertrouwen hebben in het egoïsme van mijn medemens klinkt mij heel paradoxaal in de oren, maar ik begrijp wat je bedoelt. Een beetje à la Adam Smiths onzichtbare hand maar dan toegespitst op het gezondheidsaspect.
De mens heeft belang bij een goede gezondheid. Hoe gezonder je bent hoe meer je van het leven kunt genieten. Die gezondheid geldt niet alleen voor de mens zelf maar ook voor de dieren en de natuur om hem heen. Hoe meer gezondheid, hoe meer vreugd. Dit evolueert naar liefde en harmonie. En dit gebeurt uit eigenbelang.
De mens en elk ander wezen heeft inderdaad belang bij een goede gezondheid en harmonie. Op een rationeel niveau klopt het helemaal, maar in de praktijk is het allemaal een stuk lastiger. Mensen hebben een uitlaatklep nodig om van hun 'o zo harde wereld' te vluchten gaan gauw aan de Big Mac of het gebak (of de rokerij of drugs). Neem je hun verslavende uitlaatklep weg dan worden ze angstig. Toch is loslaten altijd beter. Een gevoel van machteloosheid, slapheid, nihilisme en irrelevantie heerst bij de meeste mensen. Men gelooft allang nergens meer in. Was God al dood in de 19e eeuw? In de 20e eeuw is het gevoel iets te kunnen betekenen voor de wereld (een DOEL) gestorven bij de overgrote meerderheid. En bij gebrek aan doelen vlucht je al weer snel in je hedonistische verslavingkjes. Ja, mensen hebben wel hun doelen: hun bubbel waar ze in leven. Hun sociale status (whatever the hell that may be; en op dit moment ook nog eens de grootste drempel voor de meesten om het veganisme te omarmen), hun familie en hun kinderen. Ze houden zich er krampachtig aan vast en sommigen verliezen zelfs dat doel uit ogen.
Straal uit dat je zo gezond bent met een plantaardig dieet. Dan gaan de mensen denken, goh, dat zou ik ook wel willen hebben. En dan zullen ze je vanzelf achterna komen.
Ik probeer ook steeds meer gezondheid uit te stralen. Ik fitness twee keer per week, doe elke dag push ups, probeer met man en macht aan te komen (ik heb een erg snelle stofwisseling dus ik blijf maar eten), probeer meer met een trotse houding te lopen, neem ijskoude douches à la Wim Hof (the Iceman) en probeer eigenlijk in alles gezond te zijn. Ik ben dan ook nog eens vrijwel altijd aardig, alleen op internet dus niet altijd.

Geestelijk is het erg zwaar voor mij om compassievol te blijven naar mijn medemens nu ik mijn vegan enlightenment heb gehad. Aan de ene kant ben ik veel sterker geworden. Ik bijvoorbeeld kijk niet zo snel meer op naar mensen en ben hierdoor dominanter en zelfverzekerder geworden. Aan de andere kant ontwikkel ik een ijskoude kant. Als ik hoor over een vliegtuigcrash vind ik het een tragedie maar denk ik tegelijkertijd "dat is goed voor het leven op aarde". Als mensen klagen of verdrietig zijn komt het bijna niet meer bij mij binnen. Ik heb ook totaal geen zelfmedelijden meer in wat voor aspect dan ook. Laatst zat ik na te denken over de vraag: "welk vlees is het minst onethisch om te eten?" Je raad het al... (maak je maar geen zorgen hoor ;))

Overigens ben ik ervan overtuigd dat de mensheid van de slechtste wezens op aarde ook de beste wezens op aarde kunnen worden. Niemand is inherent slecht en iedereen heeft de Boeddha, de brahma of de Gandhi in zich.

Edits: wat grammaticale foutjes weggewerkt
Laatst gewijzigd door Maarten op vr okt 23, 2015 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr okt 23, 2015 8:53

Maarten, hou jij van jezelf?
-Frits

Maarten

Bericht door Maarten » vr okt 23, 2015 12:36

Ja, ik hou zeker van mijzelf. Altijd al gedaan. Ik bedoel ook niet mijn eigen vlees als je dat soms dacht. ;) Ik oefen nu tough love voor mijzelf uit. Zelfmedelijden en verslavingen zijn niet alleen contraproductief, maar ook nog eens erg ongepast in mijn ogen. Als een westerling naar zichzelf kijkt in relatie tot al het leven en zelfmedelijden heeft, is het alsof een Middeleeuwse koning of edele zichzelf erg zielig vind terwijl hij degene is die iedereen onderdrukt en de situatie kan veranderen.

@rno

Bericht door @rno » vr okt 23, 2015 13:11

Zolang jij jezelf maar begrijpt.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Maarten

Bericht door Maarten » vr okt 23, 2015 16:29

@rno schreef:Zolang jij jezelf maar begrijpt.
Dat doe ik. :)

Maar ik voel mij nu iemand die een topic aan het kapen is. Laat ik nog even uitgebreid inhoudelijk reageren op het openingsbericht. Ik hoop dat ik nu wel on topic blijf.
Uit de boeken van Rulof heb ik begrepen dat liefde onstaan is juist uit eigenbelang.
Ik heb op mijn forum een topic geplaatst over Het onstaan van menselijke liefde. Dat is een vrij lang citaat, 6 pagina's, uit een boek van Rulof waarin wordt uitgelegd hoe de sferen van licht en duisternis zijn onstaan. Als je dat leest dan begrijp je dat de sferen van licht uit puur eigenbelang zijn ontstaan. Puur egoïsme. Door de drang om te behouden wat geesten van duisternis tot hun bezit rekenden gingen ze dat bezit beschermen. Bescherming is een vorm van liefde. En tot hun verbazing merkten die geesten dat hun omgeving minder duister werd door het beschermen van hun bezit. En dat was het eerste begin van de sferen van licht.
Ik vind het nogal zweverig, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het lange citaat niet heb gelezen en bevooroordeeld ben. Liefde heeft absoluut een evolutionaire functie. Er zijn veel diersoorten bekend waarin dieren zichzelf opofferen om de groep in leven te houden, denk alleen maar aan bijen. Ook is liefde tussen verschillende diersoorten gedocumenteerd. Frans de Waal heeft een mooi boek over dit onderwerp geschreven (Een tijd voor empathie). Hij beschrijft bijvoorbeeld hoe een aap in de dierentuin een vogel belangeloos helpt en uit het water haalt (dacht ik). Uiteraard zijn hier op YouTube ook vele voorbeelden van. Frans de Waal schrijft dat compassie en empathie bijproducten zijn van onze evolutie, maar dat er niks op tegen is (zelfs het meest wenselijke) om dat bijproduct te proberen uit te vergroten voor een meer harmonieuze aarde.
Eigenbelang. Egoïsme. Houden wat je hebt. Het beschermen van je bezit.

Toen ik dat begrepen had vielen de schellen mij van de ogen. Dat is zooo menselijk. Hoe zou het ooit anders hebben kunnen zijn, vroeg ik mij met verwondering en verbazing af.
Eigenbelang is dus helemaal geen verkeerde eigenschap. Uiteindelijk zal dat de mens op natuurlijke wijze naar de liefde leiden.
In o.a. de Hindoeïstische traditie (maar eigenijk in vrijwel elke mystische leer) komt men tot de conclusie de jij en het universum één zijn. Alles wat er gebeurt op de wereld heeft met jou te maken en jij oefent overal zelf ook invloed op uit. Er zijn m.a.w. al duizenden jaren geleden mensen geweest die de kosmische waarheden al uitgevogeld hadden. Het is jammer dat ze de rest niet hebben kunnen overtuigen zonder verder dogmatisch te zijn over de metafysische werkelijkheid. Nu moet men dat wiel grotendeels opnieuw uitvinden. Gelukkig kan onze informatietechnologie een belangrijke rol spelen in het verspreiden van compassie.
Als je dat begrijpt, hoe de sferen van licht (van liefde) zijn ontstaan, dan snap je ook hoe je een vleeseter moet aanspreken. Op zijn eigenbelang. En zijn gezondheid is in zijn eigen belang.
Als je mensen aanspreekt op hun gezondheid en ze duidelijk maakt dat ze beter gediend zijn met een plantaardig dieet dan een dierlijk of gemengd dieet heb je meer kans dat ze naar je luisteren dan wanneer je over het welzijn van de dieren begint. Dieren zijn zelf ook niet zo zachtzinnig. Die eten elkaar ook op aan de lopende band. Dus als het gezond is waarom zou je dan iets anders doen?
Er zijn inderdaad een hoop roofdieren, maar toch eten dieren meer planten op dan dat ze elkaar opeten. Dit is vrij logisch te beredeneren: als ze dit niet deden bestonden er namelijk geen dieren omdat ze elkaar allemaal hadden opgegeten. Er zijn veel vredelievende herbivoren.
Maar als je dus begint over het behoud van hun gezondheid en duidelijk aantoont waarom een plantaardig dieet toch gezonder is zullen mensen meer geneigd zijn om naar je te luisteren. Er zullen altijd mensen zijn die op hun 60e, 70e en 80e nog gewoon vlees eten en heel gezond zijn. Je zult er nooit de hele wereld mee verbeteren. Wordt ook niet van je gevraagd. Maar er komen wel steeds meer 50-plussers en die worden ook steeds ouder door de verbeterde levensomstandigheden. Die mensen willen graag in goede gezondheid oud worden. Dus die hebben belang bij een goed dieet.
Ik denk zelf dat mensen vanwege verschillende redenen veganistisch gaan eten, maar dat de belangrijkste reden de ethische reden moet zijn om mensen veganistisch te houden. Het gezondheidsapect is superbelangrijk, dat is zeker waar. Ik zou mij zelf richten op 4 aspecten: je gezondheid, de hongerlijdende medemens, het milieu en dierenleed. Daarnaast kun je parallellen trekken tussen vroegere revoluties en de revolutie die wij nu nastreven. Een begrip als speciesisme (waarom is hier geen goed Nederlands woord voor?) is ook superbelangrijk in de bewustwording.
Daarom kun je volgens mij beter met argumenten komen wat de gevolgen en risico's zijn van en dierlijk dieet en hoe je die kunt vermijden met een plantaardig dieet.
Verschillende vormen van kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, noem maar op, er zijn studies genoeg die een verband leggen tussen het eten van vlees en al deze ziektes en nog een hele waslijst van andere narigheden.
Daarom kom ik ook bij voorkeur op de proppen met de healthy eating pyramid van de Harvard University. Want volgens die pyramide zijn ze bij Harvard ook niet zo gek op vlees en zuivel en de Harvard University is een gerespecteerd instituut. Kijk voor de aardigheid eens naar hun editorial committee op de about page.
De healthy eating pyramid lijkt mij persoonlijk niet de meest effectieve manier om mensen te helpen met hun gezondheid. Het is jammer dat een groot instituut nog niet zijn nek durft uit te steken en het taboe wil doorbreken. Tot die tijd moeten veganisten het doen met valide wetenschappelijke bronnen (die er wel ten overvloede zijn).
Het menselijk organisme ontwikkelt zich van een grofstoffelijk organisme tot een fijnstoffelijk organisme. Er zijn ook nog dierlijke en voordierlijke stadia die aan het grofstoffelijke voorafgaan, maar dat is voor de westerse mens niet meer zo aan de orde.
Tegenwoordig is het menselijk organisme is zover ontwikkeld dat het niet langer gebaat is bij zoveel dierlijk voedsel. Het is nu zover ontwikkeld dat het meer baat heeft bij meer of misschien zelfs alleen maar plantaardig voedsel.
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met grofstoffelijk en fijnstoffelijk. Kun je dit uitleggen?
Als meer mensen, uit eigenbelang, overschakelen op een plantaardig dieet dan profiteren de dieren en de natuur daar vanzelf van mee. Want dan kan dus vanzelf de veestapel kleiner worden en is er vanzelf minder land nodig om de mensen en dieren van voedsel te voorzien.
De grootste reden waarom mensen in mijn ogen ooit het veganisme (of wellicht vegetarisme) gaan omarmen is dezelfde reden waarom ze dat nu niet doen: sociale druk (peer pressure). Ik ben in mijn directe omgeving nog niemand tegengekomen die zich echt negatief uitte over mijn keuze (alleen mijn ouders uit bezorgdheid over mijn gezondheid dan). Ik denk dat velen stiekem ook wel veganist willen zijn; maar vleeseten? Het is zo normaal! Als veganisme over een x aantal jaar de norm is haalt niemand het meer in zijn hoofd om te pronken met zijn vleesetende levensstijl.
En als mensen overgaan op een plantaardig dieet ontstaat ook vanzelf de ruimte om een andere relatie met de dieren aan te gaan. Dan is er een belangrijke drempel weggenomen om dieren vriendelijker, om niet te zeggen liefdevoller, te bejegenen.
Helemaal mee eens. Maar eerst moet men met het eten van vlees stoppen. Er is dan nog een lange weg te gaan. Denk alleen al hoe lang het duurde voordat de slaven in de VS goed geëmancipeerd waren na de afschaffing van de slavernij (if at all). En dat is nog peanuts in vergelijking met hetgeen waar wij naar streven.
De natuur zorgt altijd voor passend voedsel voor de mens. De mens zal in het stadium waarin hij zich bevindt altijd passend voedsel kunnen vinden om zich goed mee te voeden. Anders zou de mens op enig moment zich niet meer kunnen voeden en dan zou zijn leven daar op dat moment ophouden. Einde verhaal. En dat gebeurt niet. Want God eist van ons dat wij bewust tot Hem terugkeren en Hij zal daarom alles in het werk stellen dat dat ook gebeurt. God heeft ons onvoorwaardelijk lief. En die onvoorwaardelijke liefde zorgt ervoor dat wij bewust tot Hem terugkeren. Zonder uitzondering, zonder onrechtvaardigheid. Onrechtvaardigheid bestaat alleen in de ogen van de aardse mens die zichzelf nog niet kent.
De dimensie die jij beschrijft dienen wij als mensheid te creëren op aarde, is mijn stellige overtuiging. Het veganisme speelt hierin een belangrijke rol, maar de wetenschap een nog grotere. We staan nog maar aan de vooravond van de technologische revolutie. Uiteindelijk moet er een posthumanistische wereld komen. Klinkt eng, maar als men de wetenschap en ethiek trouw blijft kan dit alleen maar goeds teweeg brengen.
Heb vertrouwen in het egoïsme van de mensen. Straal uit dat je zo gezond bent met een plantaardig dieet. Dan gaan de mensen denken, goh, dat zou ik ook wel willen hebben. En dan zullen ze je vanzelf achterna komen.
Dat is wat wij proberen! :govegan:

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma nov 02, 2015 17:55

Maarten schreef:
Mogenblue schreef:Uit de boeken van Rulof heb ik begrepen dat liefde onstaan is juist uit eigenbelang.
Ik vind het nogal zweverig, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het lange citaat niet heb gelezen en bevooroordeeld ben. Liefde heeft absoluut een evolutionaire functie. Er zijn veel diersoorten bekend waarin dieren zichzelf opofferen om de groep in leven te houden, denk alleen maar aan bijen. Ook is liefde tussen verschillende diersoorten gedocumenteerd. Frans de Waal heeft een mooi boek over dit onderwerp geschreven (Een tijd voor empathie). Hij beschrijft bijvoorbeeld hoe een aap in de dierentuin een vogel belangeloos helpt en uit het water haalt (dacht ik). Uiteraard zijn hier op YouTube ook vele voorbeelden van. Frans de Waal schrijft dat compassie en empathie bijproducten zijn van onze evolutie, maar dat er niks op tegen is (zelfs het meest wenselijke) om dat bijproduct te proberen uit te vergroten voor een meer harmonieuze aarde.
Door de boeken van Jozef Rulof heb ik begrepen dat liefde het hoogste is wat de mens is gegeven. Het is het belangrijkste wat men zich eigen heeft te maken. Het is dus zeker geen bijproduct als dat door Frans de Waal wordt gesuggereerd, maar een hoofdzaak.

Hier op aarde zal iedereen die overgang naar de bewuste liefde zich eigen maken. Dat kost erg veel tijd. Een mens leert over het algemeen erg weinig in één mensenleven. Voor mensen is het meestal al erg moeilijk om in één leven slechts één negatieve karaktertrek af te leggen.
Op mijn website heb ik een heel interessant onderwerp staan dat gaat over het afleggen van je negatieve karaktertrekken: Fallen angels ?? In dit vrij lange topic wordt het duidelijk dat mensen zich in de geestelijke wereld weliswaar een sfeer van licht kunnen hebben eigen gemaakt, maar dat ze dan nog steeds eigenschappen in zich kunnen hebben die afstemming hebben op de lagere, duistere sferen. Als mensen vanuit een sfeer van licht terug op aarde incarneren kan het gebeuren dat door de confrontatie met die lagere eigenschappen bij terugkomst in de geestelijke wereld ze een sfeer van duisternis hebben te accepteren. Dat komt omdat ze zich nog niet bewust zijn van de lagere aard van die eigenschappen en er op aarde daarom gewoon weer in overgaan.
En dat terwijl ze notabene vanuit een sfeer van licht waren vertrokken!

In de hogere sferen van licht heeft de mens zich zoveel liefde en harmonie eigen gemaakt dat deze ook in harmonie leeft met al het andere leven. Door de bewustwording om zich die liefde en harmonie eigen te maken gaan die mensen vanzelf over op een plantaardig dieet omdat hun ontwikkeling in dat hogere voelen ze er van weerhoudt om nog langer het andere dierlijke leven als voedsel te zien.

Hiermee wil ik aangeven dat veganisme een natuurlijke ontwikkeling is voor iedereen die het aardse leven achter zich heeft gelaten.

Maar dat is dus een ontwikkeling in de geestelijke wereld, in de bewuste liefde. Het is het bewuste denken en voelen waardoor men zich een gevoel van liefde en harmonie gaat eigenmaken.

Het is mooi als je hier op aarde al een veganistische leefstijl hebt, maar zonder de liefde voor jezelf en voor je medemens ontbreekt er een essentieel gedeelte in je wezen. Zonder liefde breng je het niet ver in de geestelijke wereld.

Maarten schreef:
Mogenblue schreef:Eigenbelang. Egoïsme. Houden wat je hebt. Het beschermen van je bezit.

In o.a. de Hindoeïstische traditie (maar eigenijk in vrijwel elke mystische leer) komt men tot de conclusie de jij en het universum één zijn. Alles wat er gebeurt op de wereld heeft met jou te maken en jij oefent overal zelf ook invloed op uit. Er zijn m.a.w. al duizenden jaren geleden mensen geweest die de kosmische waarheden al uitgevogeld hadden. Het is jammer dat ze de rest niet hebben kunnen overtuigen zonder verder dogmatisch te zijn over de metafysische werkelijkheid. Nu moet men dat wiel grotendeels opnieuw uitvinden. Gelukkig kan onze informatietechnologie een belangrijke rol spelen in het verspreiden van compassie.
Daarom komen er van tijd tot tijd ook mensen op aarde om de mensheid verder te helpen. Het bewustzijn van de mensen schrijdt langzaamaan steeds verder voort. Naarmate de mensheid op aarde zich in het algemeen een meer ontwikkeld bewustzijn eigen maakt is het dan ook mogelijk om geleidelijk aan de mensen kennis aan te bieden die beter past bij dat meer ontwikkelde bewustzijn.
Men spreekt ook wel van voortschrijdend inzicht.
Maar die kennis moet ook wel herkend worden. Mensen moeten leren om zich open te stellen voor dat nieuwe denken en voelen. Dus ze moeten van hun oude vertrouwde patronen en vooroordelen afstappen en dingen die voor hun nieuw en onbekend zijn gaan ontdekken.

Met internet is het nu mogelijk om kennis direct over de hele wereld te verspreiden. Daardoor is het in principe mogelijk om vernieuwingen veel sneller te verspreiden. Maar dat moet dan wel in het Engels uiteraard.

Persoonlijk heeft het voor mij ook erg lang geduurd voor ik de boeken van Rulof kon accepteren. Ik had al minstens vijf jaar eerder van hem gehoord voor ik zijn boeken daadwerkelijk begon te lezen. Op dat moment kon ik gewoon nog niet geloven dat een Nederlands medium zo goed zou kunnen zijn. Ondertussen weet ik beter...

Maar mensen hebben het best wel moeilijk met de liefde. Christus heeft zijn boodschap met de dood moeten bekopen, Martin Luther King heeft het niet overleefd en John Lennon heeft ook de hoogste prijs moeten betalen voor zijn boodschap van vrede en eenheid. Zo zijn er nog veel meer mensen te noemen als je er wat dieper induikt.

Ik denk dat vrouwen over het algemeen wat beter begrijpen wat liefde is omdat zij degenen zijn die kinderen baren. Zij hebben de eerste zorg voor de kinderen en zorg is een vorm van liefde. Misschien dat vrouwen daarom wat ruimer vertegenwoordigd zijn bij het veganisme. Lijkt me anders best wel aannemelijk.

Maarten schreef:
Mogenblue schreef:Maar als je dus begint over het behoud van hun gezondheid en duidelijk aantoont waarom een plantaardig dieet toch gezonder is zullen mensen meer geneigd zijn om naar je te luisteren. Er zullen altijd mensen zijn die op hun 60e, 70e en 80e nog gewoon vlees eten en heel gezond zijn. Je zult er nooit de hele wereld mee verbeteren. Wordt ook niet van je gevraagd. Maar er komen wel steeds meer 50-plussers en die worden ook steeds ouder door de verbeterde levensomstandigheden. Die mensen willen graag in goede gezondheid oud worden. Dus die hebben belang bij een goed dieet.
Ik denk zelf dat mensen vanwege verschillende redenen veganistisch gaan eten, maar dat de belangrijkste reden de ethische reden moet zijn om mensen veganistisch te houden. Het gezondheidsapect is superbelangrijk, dat is zeker waar. Ik zou mij zelf richten op 4 aspecten: je gezondheid, de hongerlijdende medemens, het milieu en dierenleed. Daarnaast kun je parallellen trekken tussen vroegere revoluties en de revolutie die wij nu nastreven. Een begrip als speciesisme (waarom is hier geen goed Nederlands woord voor?) is ook superbelangrijk in de bewustwording.
Ik denk dat mensen ethiek als een molensteen om hun nek ervaren als ze er niet voelbaar beter van worden. Ieder mens wil liefde hebben. Ieder mens wil dat er van hem of haar gehouden wordt. Niets geeft zoveel vreugde en bezieling als liefde en verliefdheid. Maar mensen moeten wel begrijpen dat die liefde ergens vandaan komt, van andere mensen. Mensen moeten leren om liefde te geven. Om liefde te geven zonder zichzelf op te offeren of er iets voor terug te willen. Zelfopoffering is over het algemeen een verkeerde manier om liefde te geven. Christus was een uitzondering. Hij wist wat Hij deed. Maar in uitzonderlijke situaties kan zelfopoffering wel een heel duidelijke daad van liefde zijn. Er is erg veel over liefde te zeggen.

Als de mens meer liefde ontwikkelt en deze stap voor stap uitbreidt naar een universele liefde zal hij ook meer zorg gaan ontwikkelen voor de medemens, de dieren en het milieu.
Volgens mij ontwikkelt liefde zich van ongecompliceerd eigenbehoud tot liefde voor de partner, dan tot liefde voor de kinderen en dan tot liefde voor het leven om hen heen. Zo breidt het zich uit naar een universele liefde, denk ik.

Maarten schreef:
Mogenblue schreef:Het menselijk organisme ontwikkelt zich van een grofstoffelijk organisme tot een fijnstoffelijk organisme. Er zijn ook nog dierlijke en voordierlijke stadia die aan het grofstoffelijke voorafgaan, maar dat is voor de westerse mens niet meer zo aan de orde.
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met grofstoffelijk en fijnstoffelijk. Kun je dit uitleggen?
Als jij die kennis zo zweverig vindt, is dat dan wel aan jou besteed?
-Frits

Plaats reactie