Het belang van veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Maarten
Leefwijze: veganist

Het belang van veganisme

Bericht door Maarten » za feb 06, 2016 13:11

Ik zat vandaag te denken: met alle geschiedenis die de mensheid heeft gekend, leven we als veganisten vandaag niet in de meest belangrijke tijd ooit? Er zijn oorlogen geweest, hongersnoden, veranderingen in techonologie, veranderingen in staatsvorm, gevechten tegen pandemieën, de ontwikkeling van religies, globalisering en nog veel meer, maar het is voor mij erg moeilijk om een belangrijkere tijd uit te kiezen dan deze. Alleen de Cuba Crisis is misschien belangrijker geweest dan deze tijd, of het uiterste begin van onze soort, zo'n 200,000 jaar geleden.

Stel dat veganisten in staat zijn de wereld veganistisch te maken in de komende 50-100 jaar; daarbij vallen alle evenementen uit onze geschiedenis toch in het niet! Voor mij is dit reden om actief met veganisme bezig te zijn. :govegan:

@rno

Re: Het belang van veganisme

Bericht door @rno » za feb 06, 2016 14:06

Verander de wereld. Begin bij jezelf. En daarna de rest.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Brent

Bericht door Brent » za feb 06, 2016 16:10

Ik denk dat vegatarisme en veganisme maar tijdelijke ontwikkelingen zijn in een periode van groeiend bewustzijn.
De mens gaat zich steeds intensiever bemoeien met zijn eigen genen, uiteindelijk worden we superintelligente wezens met enorme hoofden en worden spiritualiteit en cultuur almaar belangrijker (religies worden een vergeten fase van primitieve verdeeldheid).
Uiteindelijk stoppen we helemaal met eten en spijsverteren zoals we dat nu kennen en slikt iedereen dagelijks een pil om zich te voeden. Ook sexualiteit verdwijnt als een onnodige als primitief ervaren verstoring van wat ons werkelijk boeit.
Omdat alles door robots geregeld wordt, hoeven we niet meer massaal in fabrieken te werken.
Als men terug kijkt op deze periode, dan zal men die zien als het eerste begin van het werkelijk afscheid nemen van onze dierlijke oorsprong (na enige duizenden jaren van ontluikende beschaving).
Zouden er nog huisdieren leven in de onmiddelijke omgeving van de mens in die niet zo heel verre toekomst?

Het belang van dit tijdsgewricht is denk ik de definitieve collectieve (globale) doorbraak van het besef van de onderlinge verbondenheid van alles en iedereen en de enorme versnelling in de wetenschappelijk kennis. Vegetarisme en veganisme horen daar bij. Maar dat is niet het eindpunt qua eten. Het eindpunt is dat de mens stopt met eten zoals wij dat nu nog kennen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Marianne

Bericht door Marianne » za feb 06, 2016 16:37

Ik denk wel dat een overgang naar een veel plantaardiger dieet één van de stappen is die de mensheid moet zetten, wil ons nageslacht nog op een prettige manier van de aarde kunnen genieten. Daar hoort ook bij dat we onze grondstoffen alleen gebruiken als ze echt nodig zijn, en niet voor allerlei commerciële prullaria (denk aan acties van supermarkten rond sportevenementen, of dagelijks duizenden flutkrantjes in de trein en de bus die vervolgens weer overal verdwijnen). Dus toch een aanzienlijk soberder leefstijl, veel meer telewerken in plaats van allemaal in de auto, de trein en de bus naar het werk. En bijvoorbeeld thermokleding waar je je lijf mee verwarmt, in plaats van dat je per huishouden 450 m3 lucht warmstookt.

Maar wat het eerste betreft: we kunnen een gids zijn!

@rno

Bericht door @rno » za feb 06, 2016 19:04

Ze hoeven alleen maar onze hersenen in "leven" te houden en een onderlinge communicatie op te zetten. We kunnen dan denken en "zien, voelen, horen, ruiken" wat we maar willen. Scheelt een heleboel ruimte op deze wereld.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Maarten

Bericht door Maarten » za feb 06, 2016 19:22

@rno schreef:Ze hoeven alleen maar onze hersenen in "leven" te houden en een onderlinge communicatie op te zetten. We kunnen dan denken en "zien, voelen, horen, ruiken" wat we maar willen. Scheelt een heleboel ruimte op deze wereld.
...en opeens zitten we in de matrix. :wink:

Maarten

Bericht door Maarten » za feb 06, 2016 19:25

Marianne schreef:Ik denk wel dat een overgang naar een veel plantaardiger dieet één van de stappen is die de mensheid moet zetten, wil ons nageslacht nog op een prettige manier van de aarde kunnen genieten. Daar hoort ook bij dat we onze grondstoffen alleen gebruiken als ze echt nodig zijn, en niet voor allerlei commerciële prullaria (denk aan acties van supermarkten rond sportevenementen, of dagelijks duizenden flutkrantjes in de trein en de bus die vervolgens weer overal verdwijnen). Dus toch een aanzienlijk soberder leefstijl, veel meer telewerken in plaats van allemaal in de auto, de trein en de bus naar het werk. En bijvoorbeeld thermokleding waar je je lijf mee verwarmt, in plaats van dat je per huishouden 450 m3 lucht warmstookt.

Maar wat het eerste betreft: we kunnen een gids zijn!
Ik ben het hier helemaal mee eens. Jacque Fresco heeft hier al decennia lang hele mooie ideeën over. Helaas heeft hij nooit de vegan connection kunnen maken...

Maarten

Bericht door Maarten » za feb 06, 2016 19:27

Brent schreef:Ik denk dat vegatarisme en veganisme maar tijdelijke ontwikkelingen zijn in een periode van groeiend bewustzijn.
De mens gaat zich steeds intensiever bemoeien met zijn eigen genen, uiteindelijk worden we superintelligente wezens met enorme hoofden en worden spiritualiteit en cultuur almaar belangrijker (religies worden een vergeten fase van primitieve verdeeldheid).
Uiteindelijk stoppen we helemaal met eten en spijsverteren zoals we dat nu kennen en slikt iedereen dagelijks een pil om zich te voeden. Ook sexualiteit verdwijnt als een onnodige als primitief ervaren verstoring van wat ons werkelijk boeit.
Omdat alles door robots geregeld wordt, hoeven we niet meer massaal in fabrieken te werken.
Als men terug kijkt op deze periode, dan zal men die zien als het eerste begin van het werkelijk afscheid nemen van onze dierlijke oorsprong (na enige duizenden jaren van ontluikende beschaving).
Zouden er nog huisdieren leven in de onmiddelijke omgeving van de mens in die niet zo heel verre toekomst?

Het belang van dit tijdsgewricht is denk ik de definitieve collectieve (globale) doorbraak van het besef van de onderlinge verbondenheid van alles en iedereen en de enorme versnelling in de wetenschappelijk kennis. Vegetarisme en veganisme horen daar bij. Maar dat is niet het eindpunt qua eten. Het eindpunt is dat de mens stopt met eten zoals wij dat nu nog kennen.
Ik vind zulke transhumanistische ideeën ook heel interessant. Tegelijkertijd ook heel eng als ze met de verkeerde bedoelingen (als excuus) gebruikt worden trouwens.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo feb 07, 2016 16:55

Maarten schreef:Ik zat vandaag te denken: met alle geschiedenis die de mensheid heeft gekend, leven we als veganisten vandaag niet in de meest belangrijke tijd ooit? Er zijn oorlogen geweest, hongersnoden, veranderingen in techonologie, veranderingen in staatsvorm, gevechten tegen pandemieën, de ontwikkeling van religies, globalisering en nog veel meer, maar het is voor mij erg moeilijk om een belangrijkere tijd uit te kiezen dan deze. Alleen de Cuba Crisis is misschien belangrijker geweest dan deze tijd, of het uiterste begin van onze soort, zo'n 200,000 jaar geleden.

Stel dat veganisten in staat zijn de wereld veganistisch te maken in de komende 50-100 jaar; daarbij vallen alle evenementen uit onze geschiedenis toch in het niet! Voor mij is dit reden om actief met veganisme bezig te zijn. :govegan:
Ik vind het best belangrijk om actief met veganisme bezig te zijn maar ik weet niet of dit de meest belangrijke tijd ooit is. Hoogstens de belangrijkste tijd tot nu toe, maar ook daar ben ik niet zo zeker van.

Ik heb eens gehoord dat de tegenwoordige mens meer dan 90 of 95% van de genen gemeenschappelijk heeft. Dat zou komen omdat de mens lang geleden vrijwel uitgestorven was en een handvol mensen de aarde als het ware opnieuw bevolkt heeft. Alleen was er destijds nog geen geschiedschrijving om het allemaal van de daken te schreeuwen.
Als je iets cruciaal wilt noemen dan lijkt mij dat de meest voor de hand liggende tijd omdat het toen niet veel had gescheeld of de mensheid was hier helemaal uitgestorven.

Of de komeet inslag 60 miljoen jaar geleden waardoor de dinosaurussen zijn uitgestorven. Niet 1 TV station wat daar live verslag van heeft gegegen....

Verder vind ik het leven van Christus ook erg belangrijk. Zijn boodschap van liefde en zijn keus om liever gekruisigd te worden dan zijn hand te verheffen tegen zijn tegenstanders is iets waar ik nog lang niet aan toe ben, maar wat mij wel als voorbeeld dient. Tegenwoordig, 2000 jaar later, zijn miljoenen mensen door Hem geïnspireerd.

Ik denk dat het noodzakelijk is om veganisme uit te dragen omdat de wereldbevolking gewoon explodeert. Gandhi heeft eens gezegd: there is enough for everybody's need, but not for everybody's greed.

Maar een hoop mensen vinden dat je pushy bent als je alleen al uitspreekt dat je veganist bent.
Er is nog een lange weg te gaan.

Maar met alles wat er nu gaande is denk ik dat de maatschappij de komende decennia nog veel meer zal veranderen. Het is gewoon met geen mogelijkheid te overzien.
Maar de noodzaak om zuinig te zijn op wat we hebben wordt wel steeds duidelijker en nadrukkelijker. Mondiaal en ook individueel.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo feb 07, 2016 18:27

Of het exploderen van sterren waardoor de atomen konden ontstaan die wij in ons lichaam hebben...
-Frits

Maarten

Bericht door Maarten » wo feb 10, 2016 15:13

Dat zijn stuk voor stuk ook belangrijke gebeurtenissen. Ik doel echter meer op de tijd van de mensheid en niet van de aarde of het universum. En dan nog is voor al het leven op aarde deze tijd misschien wel de belangrijkste tijd in miljoenen jaren, omdat we waarschijnlijk in geen 65 miljoen jaar een rapper tempo van uitstervende diersoorten hebben gehad als vandaag. De toekomst zal ongetwijfeld nog belangrijkere tijden kennen. We kunnen als mensheid daar echter ook invloed op hebben door nú juist te handelen. Net zoals de grote leraren van weleer (zoals Jezus) ons vandaag weer helpen en hebben geholpen in hun tijd.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 10, 2016 16:49

Ik denk dat de ontwikkelingen in de menselijke samenleving zich opvolgen in een tempo zoals dat nog niet eerder is voorgekomen in de geschiedenis. Voor zover ik weet.
Het gaat ook steeds sneller.

De gevolgen van de versnellende veranderingen worden zo groot dat het klimaat en de biodiversiteit op aarde zoveel veranderen dat het op een gegeven moment noodzakelijk wordt om daar in onze manier van leven rekening mee te houden.
En dan is het volgens mij niet genoeg om hier en daar een paar windmolenparken neer te zetten.

Ik denk dat een plantaardig dieet een zeer substantiele bijdrage kan leveren aan een duurzame samenleving.
Volgens mij zou dat voor veel mensen in onze samenleving ook een positief effect hebben op hun gezondheid.

Als we er zelf niets aan doen dan zal de natuur ons wel tot de orde roepen.
-Frits

Brent

Bericht door Brent » wo feb 10, 2016 17:21

Vooralsnog liggen de supermarkten vol met vlees, vis en zuivel en doen Henk & Ingrid nauwelijks hun best zich aan te passen. Het zal dus van onze overheid moeten komen. Helaas is er geen morele meerderheid in onze parlementen te vinden.
De realisatie is er al wel, maar er is geen wil nog de steven serieus te wenden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 10, 2016 17:50

Ik had begrepen dat de wetenschappelijke raad een voorstel had gedaan om voedsel te voorzien van een etiket voor gezondheid en duurzaamheid. Elk voedsel zou dan een stoplicht aanduiding krijgen voor deze 2 criteria: groen, oranje/geel of rood.

Maar de economische belangen en de werkgelegenheid zijn voor de regering zo belangrijk dat ze daar niet aan willen.

Wat mij betreft zou kaas meteen een diep rode sticker krijgen.

Misschien moet er eerst een dijkdoorbraak plaatsvinden voor men hier in beweging komt.

Ziektekostenverzekeraars kunnen er denk ik niet zoveel aan doen. Je kunt hoogstens een hoger risico nemen en daardoor wat korting op je premie krijgen. En je zou misschien een stapje terug kunnen doen in je aanvullende verzekering. In mijn persoonlijke situatie houdt het daar dan wel mee op.

Ik denk dat de overheid inderdaad meer moet doen, maar ze laten hun oren hangen naar economische en werkgelegenheidsmotieven.
-Frits

@rno

Bericht door @rno » wo feb 10, 2016 18:13

Als iedereen gezond zou worden, dan kunnen de verzekeraars en de ziekenhuizen hun deuren wel sluiten.

Lisa

Bericht door Lisa » vr mar 18, 2016 9:51

Brent schreef:Ik denk dat vegatarisme en veganisme maar tijdelijke ontwikkelingen zijn in een periode van groeiend bewustzijn.
Zouden er nog huisdieren leven in de onmiddelijke omgeving van de mens in die niet zo heel verre toekomst

Haha tof verhaal Brent!
Nooi aan gedacht om een sci-fi boek te gaan schrijven?
Ik zou hem zeker lezen! :wink:

Persoonlijk denk ik dat de mensheid niet meer zo lang te gaan heeft.
Ik hoop het althans, zou voor de aarde en alle andere soorten hier een stuk beter zijn.
Als je naar de hele geschiedenis van de aarde kijkt, en dan heb ik het niet over onze geschiedenis, die van de mensheid, maar van de aarde zelf.
Als die miljoenen en miljoenen jaren.
Wij als mensen zijn er nog maar zo kort, onze industriele revolutie begon een fractie van een seconde geleden en in die tijd hebben we Al zoveel gesloopt en opgebruikt.
Als een kankergezwel zijn we verspreid over de hele wereld en vernietigen alles wat op ons pad komt.
Van alle soorten die ooit hebben geleefd doen wij het toch wel het slechts, en in termen van evolutie betekend dat vaak gewoon einde verhaal op een gegeven moment.

Maarten

Bericht door Maarten » vr mar 18, 2016 22:12

Dat toekomstbeeld vrees ik ook Lisa. Het had weinig gescheeld of we waren als soort in 1962 al uitgestorven. Drie Russische gezagvoerders in een kernonderzeeër dachten dat WO 3 begonnen was tijdens de Cuba Crisis. Ze hadden het contact met het vasteland verloren. Twee van de drie wilden kernkoppen afvuren. De laatste ging twijfelen en besloot toch maar de ratio voor de emotie te laten gaan. Als deze persoon anders had beslist was het waarschijnlijk al einde verhaal geweest.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vasili_Arkhipov

Aan deze man danken wij allemaal ons leven.

Plaats reactie