Presentatie Veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Presentatie Veganisme

Bericht door Mogenblue » ma jun 27, 2016 17:02

Een maandje geleden is mij door iemand vd Sociale Dienst gevraagd wat ik zou kunnen doen voor de maatschappij. Ik heb daarop geantwoord dat ik wel een presentatie zou kunnen geven over veganisme.
Dat vond die meneer wel een goed idee en hij zou er werk van maken. Ik zou worden gebeld door iemand van een buurthuis hier in de buurt, maar tot op heden heb ik niks gehoord. Ik vermoed eerlijk gezegd dat vleesminnend Nederland er niet zo op zit te wachten, hahahaha.
Nou goed, ik heb mijn goede wil getoond en ik word verder weer met rust gelaten. Ook goed.
Of anders misschien na de zomervakantie.

Maar die presentatie heb ik wel gemaakt. Ik dacht echt dat ik binnenkort in een buurthuis een praatje zou houden over veganisme.
Ik heb een pdf bestand gemaakt van mijn presentatie. Het is bijna zonder toelichting te begrijpen.

Ik zou het leuk vinden als jullie commentaar willen geven op deze presentatie. Je kunt hem hier downloaden:
Presentatie veganisme.

Wat ik zelf in mijn hoofd had was om ze ook te laten proeven hoe plantaardige gerechten smaken. Dus cake, stukjes bonenburgers, seitan en toastjes met diverse smaken hummus.
De liefde van de man gaat door de maag. Ik denk dat vrouwen ook wel gevoelig zijn voor een lekker hapje.
Je kunt die dingen allemaal makkelijk invriezen dus dat is goed van te voren voor te bereiden.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Martine
Moderator

Re: Presentatie Veganisme

Bericht door Martine » di jun 28, 2016 10:50

Leuk dat je hiermee bezig bent!

Ik heb in samenwerking met de plaatselijke Partij voor de Dieren al een paar keer zo'n soort bijeenkomst georganiseerd waar ik een presentatie gaf en waar we inderdaad ook lekkkere hapjes hadden. Dat is een combinatie die heel goed werkt ik mijn ervaring.

Qua algemene opzet denk ik dat je op de goede weg zit. Je noemt precies de onderwerpen die ik ook in mijn presentaties aan bod laat komen. In je document staan echter wel héél veel details. Je hebt genoeg materiaal om mensen een hele middag bezig te houden. Ik zou proberen om dit samen te vatten in een praatje van maximaal een half uur. Veel langer dan dat is de concentratie-boog van de gemiddelde toehoorder niet. En in een half uurtje kun je echt veel vertellen.

Van die berekeningen met voedingswaardes en kostenplaatjes krijg ik een beetje een knoop in mijn maag. Ik denk dat de gemiddelde persoon hier geen boodschap aan heeft. Houd het simpel met 'bonen zijn super voedzaam en goedkoop'.

Al die apparaten zou ik ook niet laten zien. De drempel naar veganisme wordt hoger als je er allerlei machines voor in huis moet halen. De meeste mensen willen sowieso niet te veel zelf maken. Ik denk dat het beter werkt om te laten zien hoe makkelijk het is om een gezonde en lekkere vegan maaltijd te maken met simpele dingen uit de supermarkt, zoals bonen, groente en granen.

Ik zou ook overwegen om nog wat meer beeldmateriaal op te nemen. Mensen zijn visueel ingesteld. Kun je er een powerpoint presentatie van maken en die met een beamer laten zien? Veel buurtcentra hebben tegenwoordig een beamer.

Ik hoop dat je dit niet verkeerd opvat. Ik vind het echt heel tof dat je hiermee aan de slag wilt! Maar je kunt denk ik nog een hoop winnen door iets meer strategisch en vanuit het perspectief van je toehoorders te denken. :wink:

Hier is een pdf van de powerpoint die ik gebruik voor mijn presentaties (er zitten wat dingetjes bij over kerst, want we doen dit altijd vlak voor de kerstdagen):
PvdD kersworkshop_2015.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jun 28, 2016 11:13

Oh ja, je moet ook even nadenken over hoe je ervoor gaat zorgen dat er daadwerkelijk toehoorders naar je presentatie komen. De lekkere hapjes zijn heel handig om mensen te lokken. Wij adverteren onze presentaties altijd als 'proeverij met een presentatie'. Dat werkt goed.

De deelnemers betalen vijf euro, zodat we de huur van het zaaltje en de kosten voor de hapjes kunnen betalen.

Morality

Bericht door Morality » di jun 28, 2016 12:17

Ik vind het altijd leuk om te lezen dat er iemand (mogelijk) een presentatie over veganisme gaat geven. Er staat veel goede informatie in de presentatie, het is overzichtelijk weergegeven en er is veel aandacht besteed aan de presentatie. De presentatie is erg uitgebreid (mogelijk sommige onderdelen vertellen en de rest kunnen ze downloaden) en bevat daardoor ook minder sterke onderdelen. Er kan voor gekozen worden om alleen de meest correcte en overtuigende informatie te presenteren/delen. Daarnaast zouden de volgende punten mogelijk verbeterd kunnen worden:

- Op pagina 2 staat een citaat over de vegetarische levenswijze, maar daar staat niets over bij 'Soorten & stromingen'.
- Bij 'Waarom zou je het doen' mis ik dierenwelzijn/dierenleed (en het ontnemen van hun vrijheid) als apart groen kopje (dat is voor mij en vele anderen de belangrijkste reden).
- Sommige onderdelen van de presentatie kunnen ook als argumenten tegen veganisme gezien worden (soms zelfs zonder dat het noodzakelijk goede argumenten zijn), dit valt vooral op bij 'Voedingsrichtlijnen'. Ook zijn sommige onderdelen te stellig, zoals het begin van 'Supplementen'.
- Op pagina 17 vind ik het een rare tip om er extra intens van te genieten als je 'zondigt', ik denk dat je daardoor minder snel veganist wordt. Het kan gebeuren dat je een fout maakt, dat hoeft niet erg te zijn, maar er extra van genieten stimuleert het misschien, dus dat zou ik niet als tip geven.
- Bij 'Bronnen, links' zouden http://wiki.veganisme.org en http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm (en andere favorieten op het forum) toegevoegd kunnen worden evenals de link naar het forum (http://veganisme.org/forum).

Morality

Bericht door Morality » di jun 28, 2016 12:29

Martine, dat is een goede presentatie.

Mogenblue en Martine, mogen anderen ook (onderdelen van) jullie presentaties gebruiken als ze anderen willen informeren over veganisme?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jun 28, 2016 13:38

Morality schreef:Martine, dat is een goede presentatie.

Dankjewel!

Je mag zeker (delen van) mijn presentatie gebruiken voor de goeie zaak (y)

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di jun 28, 2016 14:49

Hoi Martine,

Heel hartelijk bedankt voor je goeie inhoudelijke reactie. :thanks:

Ja, er staan best wel veel details in. Ik kan ook nog niet goed inschatten hoeveel tijd ik kwijt ben om die presentatie te geven, ik heb het nog nooit gedaan. Ik hoef natuurlijk niet elke pagina woordelijk te herhalen en bij de recepten zou ik kunnen volstaan met aan te geven dat dat voor naslag bedoeld is. Dat geldt zeker voor de kostenplaatjes.

Ik heb er express een pdf bestand van gemaakt omdat dat makkelijker uitwisselbaar is tussen verschillende platforms. Ik werk zelf met Linux. Als een buurthuis een beamer heeft, waar ik wel van uitga, maakt het volgens mij niet uit wat voor programma je gebruikt voor je presentatie. Die beamer laat gewoon zien wat er op het computerscherm staat. Maar ik heb nog nooit met een beamer gewerkt. Maar een pdf bestand moet je volgens mij net zo goed met een beamer kunnen projecteren als een powerpoint presentatie.

Het pdf bestand kan na de presentatie wel door alle bezoekers thuis worden gedownload. Dan kunnen ze alles nog eens op hun gemak en meer in detail bekijken. Dat is ook een deel van mijn opzet: om het ze mee naar huis te geven. Daarom hoef ik dus tijdens de presentatie niet alles te behandelen want ze kunnen thuis alles op hun gemak doornemen en afdrukken. Dan kan ik er zelf globaal doorheen wandelen.

Die kostenplaatjes laat ik er echt wel in staan omdat je daardoor kunt zien hoeveel je kunt besparen met een plantaardig dieet.
Door bij de recepten ook een kostendeclaratie te geven maak je duidelijk hoeveel het kost om plantaardig te eten. Ik denk dat ik daarmee inspeel op het egoïsme van veel vleeseters. Die willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten (denk maar aan de kiloknallers). En er hangt ook nog wel eens een waas over veganisme dat het duur of exotisch zou zijn. Op deze manier laat ik zien dat je dus juist veel goedkoper uit kunt zijn en met hele gewone ingrediënten. Voor mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen zal dat best een serieus argument kunnen zijn.

Of je die apparaten nou wel of niet moet laten zien... Ja, het moet natuurlijk wel mijn eigen presentatie zijn. Ik denk dat door te laten zien wat voor gereedschap en apparatuur ik heb het duidelijk wordt dat de meeste van die dingen eigenlijk gewoon bij veel andere huishoudens ook in de keuken staan. Zo uitzonderlijk is dat dus niet. Op die manier dacht ik zelf juist wat meer aanknoping te kunnen vinden.
Dus mijn beeldmateriaal ziet er gewoon anders uit dan jouw beeldmateriaal.

Maar het is wel zo dat ik misschien te weinig aandacht heb besteed aan het standaard product assortiment bij de reguliere supermarkten. De sojaburgers en dergelijke. Dat is heel belangrijk om er mee te beginnen en voor mensen die weinig tijd hebben. Aan de andere kant: die dingen hebben ze natuurlijk allang al gezien in de supermakt. Die kennen ze heus wel.

Ik vind die informatie over gezondheids effecten sterk in het belang van de toehoorders. Mensen zijn tegenwoordig veel meer begaan met hun gezondheid en hun voedsel. Door die info van gerenommeerde instanties aan te halen laat ik zien dat de wetenschap eigenlijk ook al behoorlijk de kant opgaat van een plantaardig dieet.
Het is niet zo dat ze allemaal aandringen op een overstap naar plantaardig eten want dat moeten de mensen uiteindelijk toch zelf beslissen. Maar door de gezondheids effecten te benoemen laat ik wel zien dat het in hun eigen belang is om naar een plantaardig dieet op te schuiven. En met die citaten van universiteiten en gerenommeerde instanties laat ik zien dat de wetenschap er ook zo over denkt. Dan sta je toch een stuk sterker dan wanneer je met idealisme en goede bedoelingen komt aanzetten.

Ik redeneer dus vanuit het eigenbelang en het egoïsme van de toehoorders: a) beter voor hun gezondheid en b) beter voor hun portemonnee. Op basis van wetenschappelijke inzichten (a) en persoonlijke warenkennis (b). Dat is mijn strategie.

Het is waar dat mensen niet veel zelf willen maken. Dat had ik in het begin ook. Daarom zou ik misschien nog wat meer info kunnen opnemen over die standaard producten. Maar met die recepten wordt het wel makkelijker voor ze om op termijn zelf aan de slag te gaan. En je weet ook niet wat voor mensen er tussen je toehoorders zitten. Misschien zitten er wel een paar tussen die het best wel leuk vinden om in de keuken te staan.
De recepten die ik meegeef zijn volgens mij wel allemaal vrij gemakkelijk te maken. Alleen de bonenburgers zijn misschien een beetje bewerkelijk.
Dat wil ik ze toch niet onthouden. Ik kan me nog goed herinneren dat ik op een gegeven moment moeite had om goede producten te vinden met voldoende eiwitten. Daarom ben ik ze uiteindelijk zelf gaan maken.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di jun 28, 2016 15:08

Morality schreef: Ik vind het altijd leuk om te lezen dat er iemand (mogelijk) een presentatie over veganisme gaat geven. Er staat veel goede informatie in de presentatie, het is overzichtelijk weergegeven en er is veel aandacht besteed aan de presentatie.
Dank je :thanks:
Morality schreef: De presentatie is erg uitgebreid (mogelijk sommige onderdelen vertellen en de rest kunnen ze downloaden)
Precies. Op de laatste pagina staat een rij met links waar je het kan downloaden. Die knip ik dan in reepjes om uit te delen.
Morality schreef: en bevat daardoor ook minder sterke onderdelen. Er kan voor gekozen worden om alleen de meest correcte en overtuigende informatie te presenteren/delen.
Dat moet ik nog een beetje oefenen.
Morality schreef: - Op pagina 2 staat een citaat over de vegetarische levenswijze, maar daar staat niets over bij 'Soorten & stromingen'.
Klopt. De essentie ervan is dat het van Albert Einstein afkomstig is. Ik wil daarmee aangeven dat Einstein ook overtuigd was van een plantaardige leefwijze. Maar veganisme gaat nog een stapje verder.
Ik heb me bij soorten en stromingen beperkt tot een citaat van de NVV omdat er onder vegetariërs ook nog heel veel stromingen te vinden zijn, lacto-ovo en ga zo maar door. Dat ging me een beetje te ver.
Morality schreef: - Bij 'Waarom zou je het doen' mis ik dierenwelzijn/dierenleed (en het ontnemen van hun vrijheid) als apart groen kopje (dat is voor mij en vele anderen de belangrijkste reden).
Dat heb ik opgenomen bij de andere aspecten. Ik heb daar minder op ingespeeld omdat mensen best wel zeggen dat ze dierenwelzijn belangrijk vinden maar dat verandert vaak niets aan hun eetpatroon. Ik denk dat ik meer invloed kan uitoefenen door de gezondheidseffecten te benoemen. En milieu-effecten is iets waar ze ook mee te maken hebben. Nattere zomers en warmere winters, stijging van de zeespiegel. De Hollanders snappen heus wel dat je hier niet met natte voeten kunt gaan rondlopen......
Morality schreef: - Sommige onderdelen van de presentatie kunnen ook als argumenten tegen veganisme gezien worden (soms zelfs zonder dat het noodzakelijk goede argumenten zijn), dit valt vooral op bij 'Voedingsrichtlijnen'. Ook zijn sommige onderdelen te stellig, zoals het begin van 'Supplementen'.
Maar door de algemene voedingsrichtlijnen aan te halen blijf ik binnen het kader wat door de wetenschap wordt aangereikt. De argumenten vóór veganisme staan bij de gezondheidseffecten en de kostenplaatjes.
Morality schreef: - Op pagina 17 vind ik het een rare tip om er extra intens van te genieten als je 'zondigt', ik denk dat je daardoor minder snel veganist wordt. Het kan gebeuren dat je een fout maakt, dat hoeft niet erg te zijn, maar er extra van genieten stimuleert het misschien, dus dat zou ik niet als tip geven.
Ja dat kan. Maar het omschakelen zie ik ook als een traject waar je ruim de tijd voor moet nemen. Je moet mensen de ruimte geven om te twijfelen en de ene keer voor dit en de andere keer voor dat te kiezen. Zo komt de boel in beweging. En je hebt de vrije keus toch gewoon te respecteren.
Morality schreef: - Bij 'Bronnen, links' zouden http://wiki.veganisme.org en http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm (en andere favorieten op het forum) toegevoegd kunnen worden evenals de link naar het forum (http://veganisme.org/forum).
Dank je. :thanks:
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di jun 28, 2016 15:08

Morality schreef: Mogenblue en Martine, mogen anderen ook (onderdelen van) jullie presentaties gebruiken als ze anderen willen informeren over veganisme?
Tuurlijk! Daar is ie voor bedoeld.
-Frits

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jun 28, 2016 16:09

Mogenblue schreef:Maar een pdf bestand moet je volgens mij net zo goed met een beamer kunnen projecteren als een powerpoint presentatie.
Ja, dat is zeker zo. Je moet alleen een beetje rekening houden met het formaat van het oppervlak waar je op gaat projecteren en de grootte van de letters. In powerpoint maak je 'dia's' en die passen vaak beter op een projectiescherm dan iets wat als een staand A4'tje is opgemaakt. Een liggend A4 werkt misschien al beter. Verder moet je proberen te voorkomen dat je veel tekst gaat projecteren. Kleine letters zijn moeilijk leesbaar en je wilt ook niet dat je publiek gaat proberen te lezen in plaats van luisteren naar wat jij vertelt. Een document meegeven zodat mensen het thuis na kunnen lezen is zeker een goed plan.
Of je die apparaten nou wel of niet moet laten zien... Ja, het moet natuurlijk wel mijn eigen presentatie zijn.
Dat is zeker waar! Het was niet mijn bedoeling om je mijn manier van presentaties geven op te dringen. Toen ik mijn reactie nog eens terug las bedacht ik dat het wel zo over zou kunnen komen. Sorry! Je moet zeker doen wat bij jou past, want dan kom je het sterkste over.
Maar het is wel zo dat ik misschien te weinig aandacht heb besteed aan het standaard product assortiment bij de reguliere supermarkten. De sojaburgers en dergelijke. Dat is heel belangrijk om er mee te beginnen en voor mensen die weinig tijd hebben. Aan de andere kant: die dingen hebben ze natuurlijk allang al gezien in de supermarkt. Die kennen ze heus wel.
Ik denk dat je dit onderschat. Mensen hebben vaak geen idee welke plantaardige producten er te koop zijn in de winkels. De sojaburgers kennen ze misschien wel, maar dat er ook kipstukjes, koekjes, snoepjes etc. zijn weten de meesten niet. Er is nog steeds een sterk beeld dat vegans overleven op tofu en linzen.

Heel veel succes in ieder geval. Ik hoop van harte dat dit gaat lukken. :govegan:

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di jun 28, 2016 17:46

Nog even over de zin van egoïsme: The Origin of Human Love.
Toen ik dit gelezen had begreep ik dat er niks mis is met een normale portie egoïsme.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo jul 03, 2016 17:32

Ik heb er wat plaatjes aan toegevoegd. Met name bij vlees- en zuivelvervangers

Het is nu 52 pagina's, maar dat maakt helemaal niet uit. Het wordt toch nooit afgedrukt en op die manier kan ik er losjes doorheen wandelen, vragen wat ze het eerst willen weten bijvoorbeeld.

Ik heb bij de gezondheidseffecten ook een plaatje toegevoegd van een hart van een persoon met obesitas. De volgende keer dat je een dik persoon ziet denk je meteen aan dat plaatje. Dat komt binnen hoor!
:govegan:

Het adres is hetzelfe gebleven. Ik zal er in de loop van de tijd waarschijnlijk nog wel het een en ander aan toevoegen of veranderen. Maar daar ga ik niet meer over posten.

Presentatie veganisme
-Frits

Plaats reactie