Inslapen huisdieren

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Dino
Leefwijze: veganist

Inslapen huisdieren

Bericht door Dino » ma aug 15, 2016 16:36

Ik weet niet zeker of dit nu bij dierenrechten of filosofie hoort. Ik wilde graag kijken wat mensen op dit forum vinden over het inslapen van huisdieren.

Nu denk ik dat iedereen het er wel over eens is dat het onnodig inslapen van huisdieren niet kan.

Maar, hoe staan jullie bijv. tegenover de volgende situatie. Je hebt, laten we zeggen, een hond die je uit een asiel hebt gehaald ooit en een mooi leven bij je heeft gehad. Deze hond heeft een respectabele leeftijd gehaald maar ouderdom en ziekte beginnen de hond in te halen en op een gegeven moment gaat het zo slecht met hem dat hij niet eens meer wil opstaan voor voedsel, constant tegen muren aanloopt omdat de oriëntatie zo slecht is geworden en eigenlijk enkel nog op de bank kan liggen omdat zijn poten het niet meer houden.

Of bijvoorbeeld een rat, die ik zelf dan in huis heb, die gek zijn op klimmen en druk doen en nu alleen nog maar op de bodem van de kooi rondschuifelen met verlamde achterpoten en zichzelf niet meer kunnen wassen of krabben.

Veel liefhebbers van de diersoorten zullen beargumenteren dat het dier uit zijn lijden verlossen de enige juiste optie is en het meest zachtaardige verlichting die je het dier kan bieden voor het erger wordt en hij uit zichzelf sterft. Maar ik vraag me af, hoe kijken jullie op het forum hier naar vanuit een veganistisch (en misschien daarbij ook religieus?) perspectief. Is het 'aan ons' als mens om te bepalen wanneer iemands tijd is gekomen? Daarnaast, misschien interessant om te bespreken: is het ooit oké om de keuze te maken tussen leven en dood voor een ander (denk bijv. aan het uittrekken van de stekker bij menselijke comapatiënten).

Pim

Re: Inslapen huisdieren

Bericht door Pim » ma aug 15, 2016 21:19

In principe vind ik dat je een ander niet van het leven mag beroven. Nu blijft het inslapen van een huisdier altijd een moeilijke keuze. Ik kijk er zelf zo tegenaan:
Dieren hebben beter dan mensen de controle of ze blijven leven of dood willen gaan. Dit zal niet altijd zonder slag of stoot gaan. Lijden/pijn is in het leven niet helemaal uit te sluiten. Wat mij betreft hoort het er een beetje bij.
Zelf heb ik bij deze discussie altijd een beetje het idee dat mensen het ook moeilijk vinden om te zien hoe hun huisdier achteruitgaat in zijn doen en laten. Zelf krijgen ze dan naar mijn idee het gevoel dat het "onwaardig" leven is. Maar dit is hoe zij er tegenaan kijken. Uit ervaring kan ik zeggen dat met veel beperkingen te leven valt. Dieren zijn hierin nog makkelijker als mensen.
Waar leg ik ongeveer de grens. Op het moment dat dieren veel pijn hebben vind ik dat wij als mensen aan pijn bestrijding kunnen doen. Zolang het dier dan geen (zichtbare) pijn meer heeft vind ik dat het dier zelf mag bepalen wanneer het deze wereld wil verlaten. Op het moment dat de pijn bestrijding niet meer helpt en een dier echt heel veel pijn heeft (en 0 kans heeft op herstel) dan zou ik het in overweging kunnen nemen. Maar zover hoop ik dat het nooit hoeft te komen.
Mijn ouders hebben al tientallen huisdieren gehad en we hebben nog nooit de keuze hoeven te maken. (Het heeft er een aantal keer toch helaas dichtbij gezeten maar uiteindelijk nooit de keuze hoeven te maken).

Marianne

Bericht door Marianne » wo aug 17, 2016 12:49

Wij (man en ik) hebben altijd honden gehad en die hebben we nog steeds. Onze huidige dierenarts adviseert om een hond die of moeite heeft met lopen vanwege de pijn (bijvoorbeeld 200 meter), of niets meer lekker vindt, of die niet meer door zijn achterpoten kan zakken om te poepen, en waar de dierenarts niets meer aan kan doen, in te laten slapen. Gezien onze ervaringen met oude en zieke dieren, ben ik het daar mee eens. De keren in mijn leven dat ik langer heb gewacht, heeft het dier flink moeten lijden, en dat wil ik het niet aandoen.
Ik zie het ook in mijn omgeving als mensen langer wachten met hun dier in te laten slapen, en herken het verloop. Het bevestigt me in mijn overtuiging dat je het moment dat leven lijden wordt, kunt zien. En ik vind dat je een dier dat je houdt, en waar je dus voor zorgt niet onnodig moet laten lijden.
Maar het heeft me in het verleden wel veel kruim gekost hoor, om een dier in te laten slapen.

Edit: Ik ben het niet helemaal met Pim eens dat een dier makkelijker leert leven met beperkingen. Een dier dat van de pijn nauwelijks meer kan lopen of poepen ervaart dat als een onbegrijpelijke straf. We hebben ook een keer een hondje gehad dat echt niets lekker meer vond en waar niets meer aan was te doen. De ochtend voor hij doodging had hij heel de keuken ondergepoept met alle kleuren diarree die je je maar voor kunt stellen. Er kwam veel meer uit dan wat er aan ontlasting uit had kunnen komen, zeker omdat hij al geruime tijd nauwelijks meer at. (Sorry voor het vieze verhaal). Dat is voor een zindelijk dier verschrikkelijk en ik vraag me af wat er medisch gezien precies gebeurd is, gezien de hoeveelheid. Toen hebben we gezegd: dat doen we onze honden nooit meer aan.

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » vr aug 19, 2016 22:00

Pim schreef: Dieren hebben beter dan mensen de controle of ze blijven leven of dood willen gaan.

Zolang het dier dan geen (zichtbare) pijn meer heeft vind ik dat het dier zelf mag bepalen wanneer het deze wereld wil verlaten.
Ik begrijp dit niet helemaal. Waarom heeft een dier meer controle over wanneer ze dood gaan dan mensen? Ik zou eerder denken andersom, ik heb nog nooit gehoord over een dier dat bewust zelfmoord pleegt oid..

Zelf vind ik dat als er sprake is van uitzichtloos lijden, of dit er aan zit te komen, je een dier moet kunnen laten inslapen. Bijv. als het al veel pijn heeft, geen plezier meer in het leven toont, en dit alleen maar erger zal worden.

Dolfijn

Bericht door Dolfijn » za aug 20, 2016 14:48

Ik heb ooit een ratje in laten slapen die ook echt heel erg aan het lijden was en geen kans op genezing had. Natuurlijk vond ik het niet leuk om haar achteruit te zien gaan maar ik heb het gedaan voor haar en niet omdat ik zelf niet tegen een lijdent dier kon. Soms heb ik er ook wel een raar idee bij om dieren van hun leven te beroven, maar ik doe het vooral om hen zelf te helpen.
Groetjes Emmy

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za aug 20, 2016 16:17

Pim schreef:Dieren hebben beter dan mensen de controle of ze blijven leven of dood willen gaan.
Dat betwijfel ik. Waar heb je deze informatie vandaan? Een belangrijk verschil tussen mens en andere dieren is wel dat stervende dieren zich vaak terugtrekken uit de groep en een plek uitkiezen om langzaam te sterven. Dit is geen aanwijzing dat ze meer controle hebben over hun dood, maar mogelijk voelen ze de dood eerder aankomen en sluiten ze er sneller vrede mee dan dat wij in het algemeen doen. (Wellicht omdat wij ons bewust zijn van de mogelijkheden der geneeskunde.) Als lijden de boventoon voert van het dierenleven is dat duidelijk zichtbaar, immers kan het dier niet meer (volledig) zijn natuurlijke gedrag vertonen. Als dat zo is, waarom zouden wij dan niet een handje helpen om de ellende te eindigen?
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Pim

Bericht door Pim » zo aug 21, 2016 0:13

Ik moet mijn woorden misschien wat duidelijker kiezen. Maar wat ik bedoel is dat voor mijn gevoel dieren het leven makkelijker los kunnen laten als mensen. Dit doordat ze voor mijn gevoel een minder zware binding hebben met het aardse. Deze kunnen dan ook dood gaan zonder direct medische oorzaak.
Een dier geeft vaak aan wanneer volgens zijn of haar inzicht het lezen geen zin meer heeft door niet meer te eten. Alleen wil dit niet zeggen dat het niet meer kan of dat ze niet meer zouden willen of kunnen.
Maar even voor de duidelijkheid ik zeg niet dat je nooit een huisdier zou moeten laten inslapen. Ik zeg alleen dat het heel moeilijk/(bijna) niet te bepalen wat het dier zou willen. Toch zul je soms moeilijke keuzes moeten maken en niemand kan zeggen of dat goed of fout is.

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 21, 2016 11:49

Ik denk dat een dier niet weet dat het doodgaat. Het zoekt een rustige plek omdat het zich te ziek voelt om drukte en gezelschap om zich heen te hebben. En het zal dan vaak de behoefte voelen om (in) te slapen denk ik.

Plaats reactie