Relaties met non-veganist, hoe, wat waar?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Ave
Leefwijze: vleeseter

Relaties met non-veganist, hoe, wat waar?

Bericht door Ave » wo apr 19, 2017 17:58

Hoi,

Zal mijzelf eerst even kort voorstellen, ik ben Bob, man... (ik ken geen vrouwen die Bob heetten, maar zet het er voor de duidelijkheid maar even bij .. :p) 29 en vleeseter.

Ik heb sinds kort een relatie met een veganist en ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met relaties met non-veganisten en hoe dat verlopen is/verloopt.

Ik hou van haar met heel mijn hart, ze is geweldig, maar een beetje extreem in haar voedingskeuze en neigt bijna naar religie (daarmee bedoel ik dat het niet alleen over voeding gaat) Er word mij nog net niet verteld dat ik mijn kat ergens buiten in het bos moeten gooien en hem vrijheid moet geven.
Zelf zat ik al na te denken over eten, mijn impact op het milieu en dierenleed voor ik haar leerde kennen, maar zoals ik mij nu voel en hoe ik nu in het leven sta, heb ik geen probleem met vlees eten.
Ik weet niet of dit de juiste term is, maar het klinkt wel leuk, parttime vegetariër of zelfs parttime veganist is iets wat mij wel trekt.

We hebben er al een paar keer over gepraat (feit dat ik geen veganist ben). Ze zegt dan altijd dat het voor haar geen probleem is en dan word er achteraan gezegd dat ze weet dat ik veganist zal worden. Ik kan daar dan ook gewoon niet tussen komen en zeggen dat dat misschien niet het geval zal zijn, want ze is er heilig van overtuigd dat ik veganist zal worden. Ik zou graag willen dat zij de realiteit onder ogen ziet en begrijpt dat er een kans bestaat dat ik misschien nooit verander.

Misschien dwaalde ik een beetje af, maar ik wou even mijn situatie uitleggen en waar ik nu een beetje tegen aan loop

Love,
Bob

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Relaties met non-veganist, hoe, wat waar?

Bericht door @rno » do apr 20, 2017 8:45

Beste Bob,

Welkom in het hol van de leeuw.

Zelf heb ik geen ervaring met een relatie omnivoor/veganist. Wel met een vegetariër, die inmiddels voor 99% veganist is geworden.

Het is echt een proces, dat jullie samen moeten uitvechten. Als je het veganisme van je partner als een (bijna) een religie ziet, moet je ook eens jouw houding ten aanzien van het eten van vlees en het omgaan met dieren bekijken. Ook jouw manier van leven kan je zien als een soort religie. Zie bijvoorbeeld de samenkomsten die vooral in de zomer plaatsvinden waarbij het eten van vlees het middelpunt vormt. Gezellig.

Als jij ziet dat je partner gezond en vrolijk door het leven gaat (tenzij er weer eens een bio-industrie in vlammen op gaat), dan kan dit ook voor jou werken.

Je moet je vanzelfsprekend dan wel losweken van de sekte die jou in de oren fluistert dat veganisten altijd zwak, ziek en misselijk zijn. Een sekte die jou via reclame op tv, radio en in de kranten en middels kookprogramma's vooral probeert te weerhouden om anders te denken.

Zelf heb ik nog nooit een goede reden vernomen om dierenleed te eten. Of is "lekker" een overtuigende reden?

Sterkte op je levenspad,

@rno
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma apr 24, 2017 18:01

Welkom, Bob! Goed dat je hiermee komt, maar weet met wie je te doen hebt. ;)
Ave schreef:
wo apr 19, 2017 17:58
ze is geweldig, maar een beetje extreem in haar voedingskeuze en neigt bijna naar religie (daarmee bedoel ik dat het niet alleen over voeding gaat) Er word mij nog net niet verteld dat ik mijn kat ergens buiten in het bos moeten gooien en hem vrijheid moet geven.
Dat is een begrijpelijk uitgangspunt, maar is het wel helemaal eerlijk? Veganisme wordt vaak als extreem gezien, maar vanuit veganistisch perspectief is juist de manier waarop met dieren wordt omgegaan extreem. Dat gaat uiteraard verder dan voedselproductie. Ook het fokken van dieren voor entertainment of gezelschap wordt door veel veganisten gezien als onethisch. Als jij je kat goed behandelt en je volgende kat uit het asiel haalt dan laat je daarmee zien dat je probeert haar standpunt te begrijpen en ik denk dat dat uiteindelijk is waar het om gaat.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Ave
Leefwijze: vleeseter

Bericht door Ave » vr apr 28, 2017 20:54

Extreem en religie zijn misschien wat verkeerde woorden om te gebruiken, maar je begrijpt tenminste wel wat ik bedoel (hoop ik).
Ja, hij komt uit het asiel, ik heb zelf ook in een asiel gewerkt.

@rno

Bericht door @rno » za apr 29, 2017 0:31

Hopelijk begrijp jij ook wat wij bedoelen. Het eten van vlees is extreem en een soort religie.

Het eten van vlees wordt aanbeden en men schijnt niet zonder te kunnen. Terwijl, als je tenminste logisch nadenkt, het een onzinnig en wreed dieet is.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za apr 29, 2017 9:52

Ave schreef:
wo apr 19, 2017 17:58
Zelf zat ik al na te denken over eten, mijn impact op het milieu en dierenleed voor ik haar leerde kennen, maar zoals ik mij nu voel en hoe ik nu in het leven sta, heb ik geen probleem met vlees eten.
Beste Bob,

Je kunt er ook naar kijken vanuit de hoek van gezondheid. Je bent nu 29 en je lichaam functioneert waarschijnlijk prima. Bij veel mensen verandert hun lichaam na hun 40ste. Dat heb ik zelf duidelijk ondervonden. Geleidelijk aan gaat je lichaam wat minder functioneren. Dat merk je onder meer door de kilo's die er niet meer afgaan en de spijsvertering die achteruitgaat. Je krijgt last van maagzuur, loopt de hele dag met een hongergevoel rond en zo zijn er nog meer kleine onaangenaamheden om je levensvreugde langzaam maar zeker de nek om te draaien. Er kunnen ook allerlei nare ziekten uit voortkomen zoals darmkanker, diabetes, hart- en vaatziekten en een verhoogd risico op Alzheimer.
Dat is nu allemaal nog een ver van mijn bed show voor jou, maar op een gegeven moment komt het echt wel dichterbij.

Ik denk dat je vriendin misschien wel wat meer respect voor jouw keuze kan hebben. Maar ik denk ook dat je investeert in je gezondheid op de lange termijn als je ruim voor je 40ste (geleidelijk) overstapt naar een plantaardig dieet. En je geluksgevoel vaart er ook wel bij. Dat is wetenschappelijk aangetoond.

Praat er eens over met je ouders. Vraag wat zij aan hun lichaam ondervinden van het ouder worden.

Groetjes,
Frits
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za apr 29, 2017 12:14

Ave schreef:
vr apr 28, 2017 20:54
Extreem en religie zijn misschien wat verkeerde woorden om te gebruiken, maar je begrijpt tenminste wel wat ik bedoel (hoop ik).
Ja, hij komt uit het asiel, ik heb zelf ook in een asiel gewerkt.
Je bedoelt dat ze fanatiek is en dat mag van jou wel wat gematigder. Dat is heel begrijpelijk, vooral als je niet dezelfde mening deelt. Ik ken haar natuurlijk niet, maar ze zal zoals veel veganisten liever minder leed in de wereld zien. Als ze iemand aan haar zijde heeft waarvan ze ziet dat die dat ook voelt denk ik dat ze best bereid is zich wat gematigder op te stellen.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie