Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

Martine
Moderator

Re: Partnerkeuze

Bericht door Martine » wo nov 20, 2013 16:31

ARTHUR schreef:Oh, toen wij tussen Amsterdam en Hollands Kroon een woning in het vreselijke ‘dorp’ Heerhugowaard bezaten, waren wij vrij bijzonder omdat we 1. twintigers waren, 2. homo zijn en 3. raskatten en kippen hadden. Uiteraard moesten die laatste regelmatig ‘lekker vers op de barbecue’. Je begrijpt; ik heb mijn vegetarisme regelmatig achterwege gelaten, ik was al ‘anders’ genoeg.

Wen, dat lijkt mij zó prettig! Mijn man wil dus geen vleesvervangers! Dat zou het inderdaad nog gemakkelijker maken… Fijn, hoor!
Waarom niet? En heb je hem al eens vegaslager kipstukjes laten proeven?

Ik ben toch wel erg blij dat mijn partner samen met mij vegan is geworden. De 'normale' verschillen in smaak zijn soms al een uitdaging (hij lust bijvoorbeeld geen tahin en zou het liefst iedere dag pitabroodjes met seitan shoarma en pasta met Heinz tomatensaus eten).
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo nov 20, 2013 18:23

Oy vey! Ik heb alle vleesvervangers geprobeerd… Hij vind het ook suf om vleesvervangers te gebruiken als je geen vlees meer wilt eten. Zit wat in, maar ik vind een ‘bite’ in een stamppot soms wel lekker. Al worden dat steeds vaker andere ‘vervangers’ zoals paddestoelen.

Fijn, Martine! Maar zaten jullie dan ook samen in de transitie of kwam het van één uit en is de ander daarin meegegaan?

Heerlijk lijkt mij dat. Alleen al om het feit dat ik mensen beleefd kan verbieden geen dierlijke eetwaar mee te brengen naar mijn huis. Zoals die traditionele erwtensoep van mijn schoonmoeder tijdens Sinterklaas...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo nov 20, 2013 19:43

Mijn partner David is vegetarisch opgevoed en toe we elkaar leerden kennen was hij een veel principiëlere vegetariër dan ik (ik at wel eens vis en mijn moeders bio draadjesvlees als dat zo uitkwam :oops: ). Hij heeft toen flink op me ingepraat met filosofie (Peter Singer) en andere argumenten. Daarna waren we samen principieel vegetariër, maar we wisten ook dat we pas echt volgens onze principes konden leven door veganist te worden.

Ik leerde langzaamaan vegan koken en begon te geloven dat ik wel als vegan zou kunnen leven, maar David was erg aan kaas gehecht en vond mijn vegan eten vaak saai. Toen liep ik dus ineens een beetje voorop in het ethisch eten en probeerde zo veel mogelijk maaltijden plantaardige te koken, soms onder licht protest van David. Langzaam raakte onze smaak aangepast aan het eten zonder kaas en ik leerde ook steeds beter vegan koken. Na een jaartje of twee zo doorsukkelen hebben we vorig jaar op Tweede Kerstdag besloten om er samen voor te gaan en voortaan helemaal vegan te leven. Achteraf gezien had ik wel wat eerder veganist kunnen worden, maar het voelt eigenlijk heel goed dat ik gewacht heb totdat we het samen konden doen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do nov 21, 2013 0:12

Mooi proces, Martine! Om trots op te zijn! Grappig dat je het koken ook echt hebt ontdekt.

Vanavond kwam manlief laat thuis en had patat meegenomen. En het viel mij op dat hij de laatste drie maanden geen vlees meer meeneemt (kroket of vieze 'berenhap', geen idee wat het is, ziet er niet uit en stinkt!) maar vegetarische snacks. Serieus een enorme verandering. #hoop

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 21, 2013 9:50

Wisten jullie dat kaas een stofje bevat die je verslaafd maakt? Daarom willen veel mensen kaas niet laten staan.
Als ik het goed heb is het de natuurlijke variant van E621, wat in chips, bouillonblokjes, kant en klaar eten en veel andere dingen zit, het dooreet-middel.

Ik was vroeger ook echt een kaasmonster, tot ik begon mijn eten pittiger te maken.
Af en toe verlang ik nog naar een verse boterham met oude kaas. Omdat ik hoofdpijn krijg van kaas zie ik daar altijd maar weer vanaf.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 21, 2013 10:00

Wat fijn Arthur!

Ananas

Bericht door Ananas » do nov 21, 2013 10:13

Ik vind het heel mooi om te lezen hoe mensen leven met nietvegans... het lijkt erop alsof jullie dat verschil alleen merken bij het eten. Ik loop er tegen aan dat nonvegans in de basis een andere mindset hebben, andere normen en waarden. Als ik een partner heb zou ik willen dat die het ook walgelijk vindt dat er filmpjes van proefdieren in college worden laten zien, dat er mensen zijn die bont dragen en dat bijvoorbeeld de macdonalds zo druk bezocht is. Ik kan me niet meer voorstellen lief en leed te delen met iemand die niet struikelt over al die dierenuitbuiting.

(Ook al zou ik misschien wel willen, want zoveel vegans kom ik doorgaans niet tegen helaas..)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do nov 21, 2013 10:26

Ik denk over veel dingen hetzelfde als mijn vriend, sterker nog, hij heeft mijn kattenliefde aangewakkerd.
Politiek gezien zijn we het niet helemaal eens, daar zouden veel mensen ook over struikelen :mrgreen:

Ik was destijds 20 jaar en niet op zoek, maar ik ben eerlijk gezegd nog nooit een vega of vegan man tegengekomen. Het was ook niet het eerste gespreksonderwerp.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do nov 21, 2013 10:28

GELUKKIG is dat niet het eerste gespreksonderwerp. Want in mijn optiek is dat ‘het beste kiezen in het geringe aanbod dat er is’. Ik wil niet schikken in mijn leven: alles of niets. Ik kan de man van mijn dromen niet maken van een veganist. Wel een veganist maken van de man van mijn dromen.

Dat is in mijn geval juist het suffe: mijn man vindt alles vreselijk en verschrikkelijk. Bij McGregor loopt hij de winkel uit wanneer de vaste verkoopster aangeeft geen winterjassen zonder dons te hebben maar de bontkraag er wel af kan. Testen op dieren vind hij grote onzin. Maar het proces is natuurlijk veel groter dan enkel voeding. Dus die normen en waarden (zoals lederen schoenen en een mollenklem willen zetten) verschuiven ook langzaam.

Gelukkig. Want de mollenklemmen werken niet.

Brchj

Bericht door Brchj » do nov 21, 2013 10:56

Ananas schreef:Ik vind het heel mooi om te lezen hoe mensen leven met nietvegans... het lijkt erop alsof jullie dat verschil alleen merken bij het eten. Ik loop er tegen aan dat nonvegans in de basis een andere mindset hebben, andere normen en waarden. Als ik een partner heb zou ik willen dat die het ook walgelijk vindt dat er filmpjes van proefdieren in college worden laten zien, dat er mensen zijn die bont dragen en dat bijvoorbeeld de macdonalds zo druk bezocht is. Ik kan me niet meer voorstellen lief en leed te delen met iemand die niet struikelt over al die dierenuitbuiting.

(Ook al zou ik misschien wel willen, want zoveel vegans kom ik doorgaans niet tegen helaas..)
Ik denk dat er ook een andere mindset is. Als ik kijk naar mijn situatie, mijn vriend eet uit gemak vegan of vega, meer uit luiheid maar het bevalt hem wel. Maar als ik met hem echt een discussie aan zou gaan over het eten van dieren, dan zitten we toch wel op een andere lijn. Ook qua proefdieren gebruikt hij de cosmetica en spullen die ik koop, terwijl hij er zelf misschien niet naar zou kijken. Pricipieel is het dus nog niet echt, maar goed.
Lieve Nugget! <3
Clover

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr nov 22, 2013 16:17

Héél kort door de bocht, maar ik vertel mijn klanten hetzelfde: Dan heeft niet met wel of geen veganist zijn te maken maar hoe leuk hij je vindt.

Yamcha

Bericht door Yamcha » za nov 23, 2013 20:58

Ananas schreef:Ik vind het heel mooi om te lezen hoe mensen leven met nietvegans... het lijkt erop alsof jullie dat verschil alleen merken bij het eten. Ik loop er tegen aan dat nonvegans in de basis een andere mindset hebben, andere normen en waarden. Als ik een partner heb zou ik willen dat die het ook walgelijk vindt dat er filmpjes van proefdieren in college worden laten zien, dat er mensen zijn die bont dragen en dat bijvoorbeeld de macdonalds zo druk bezocht is. Ik kan me niet meer voorstellen lief en leed te delen met iemand die niet struikelt over al die dierenuitbuiting.

Nou, mijn lief valt daar dus wél over en niet zo'n beetje ook. Hij gaat nooit naar McDonald's, wordt woest over al het gebruik van dieren in álles, of het dingen zijn, wíl geen bont of dons, en in feite snap ik eigenlijk niet waarom hij nog niet vegan is.......

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » za nov 23, 2013 23:47

Yamcha schreef:

Nou, mijn lief valt daar dus wél over en niet zo'n beetje ook. Hij gaat nooit naar McDonald's, wordt woest over al het gebruik van dieren in álles, of het dingen zijn, wíl geen bont of dons, en in feite snap ik eigenlijk niet waarom hij nog niet vegan is.......
Same here... Maar ze zijn in ieder geval op pad. Met een goede gids! :grin:

Yamcha

Bericht door Yamcha » zo nov 24, 2013 15:32

Juist :D

en daar word ik toch best blij van :D

Kitsune

Bericht door Kitsune » vr nov 29, 2013 13:10

Mijn vriendin at in het begin nog vlees, maar werd als snel pescotariër. Inmiddels is ze gelukkig ook veganist. Overigens heb ik bijna niks gedaan om haar te overtuigen oid (zeker niet gepusht). Maar ik ben er wel erg blij om uiteraard. Het is al moeilijk genoeg om tussen allerlei vleeseters te leven (collega's, familie) die je niet begrijpen, dus het is fijn als je partner je wel begrijpt en je dit kunt delen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr nov 29, 2013 14:13

Dat is fijn, Kitsune! Zo werkt het inderdaad het allerbeste.

Ik herinner mij de reactie die ik laatst kreeg op een interview:

SANDRA BUSELL says:
Don’t know how a vegan can be ‘inspired’ by someone who isn’t even veggie, let alone vegan, but who is said to investigate everything and writes of “his determination to question and experience everything”.
Has Guy, for example, ‘experienced’ a visit to a factory farm and/or a slaughterhouse? Anyone who does so and who can still consume animal flesh deserves to choke on it.
Also, if your partner loves you even half as much as you love him why is he asking you to buy/cook animal flesh for him?
Sorry I don’t feel able to word this in a more forgiving way, but I can’t and don’t forgive unjustifiable cruelty to innocent creatures and hypocrisy is (almost) as bad as cruelty.

ARTHUR HOFMAN-KLÜNDER replied:
I ate meat and dairy the bigger part of my life, I ate meat and dairy with my husband when we met. I call all my meat and dairy eating friends, colleagues and acquaintances out on their choice in habits, but I will not exclude them from my life. They shouldn’t be forced to do anything because they love me, they should feel morally obligated because they love animals, earth and it’s people. With only finding companionship with vegans I’m not contributing to a better vegan world.

Veganism is my moral obligation and I can only help other people to see that it’s theirs too.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9254_n.jpg

Nb: Ik koop en kook geen vlees voor mijn man, maar wilde mij in mijn reactie niet verdedigen voor het feit dat zij niet goed leest.

Kitsune

Bericht door Kitsune » wo dec 04, 2013 13:40

ARTHUR schreef:Dat is fijn, Kitsune! Zo werkt het inderdaad het allerbeste.

Ik herinner mij de reactie die ik laatst kreeg op een interview:

SANDRA BUSELL says:
Don’t know how a vegan can be ‘inspired’ by someone who isn’t even veggie, let alone vegan, but who is said to investigate everything and writes of “his determination to question and experience everything”.
Has Guy, for example, ‘experienced’ a visit to a factory farm and/or a slaughterhouse? Anyone who does so and who can still consume animal flesh deserves to choke on it.
Also, if your partner loves you even half as much as you love him why is he asking you to buy/cook animal flesh for him?
Sorry I don’t feel able to word this in a more forgiving way, but I can’t and don’t forgive unjustifiable cruelty to innocent creatures and hypocrisy is (almost) as bad as cruelty.

ARTHUR HOFMAN-KLÜNDER replied:
I ate meat and dairy the bigger part of my life, I ate meat and dairy with my husband when we met. I call all my meat and dairy eating friends, colleagues and acquaintances out on their choice in habits, but I will not exclude them from my life. They shouldn’t be forced to do anything because they love me, they should feel morally obligated because they love animals, earth and it’s people. With only finding companionship with vegans I’m not contributing to a better vegan world.

Veganism is my moral obligation and I can only help other people to see that it’s theirs too.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9254_n.jpg

Nb: Ik koop en kook geen vlees voor mijn man, maar wilde mij in mijn reactie niet verdedigen voor het feit dat zij niet goed leest.
Ja onbewust doe je natuurlijk meer dan je denkt (informatie verschaffen, laten nadenken, confronteren) en voor een moreel dilemma stellen ;). Overigens heb ik ook nooit vlees gekocht of gekookt in het begin van onze relatie (wat ik op dit forum vast niet hoe toe te lichten).

Brent

Bericht door Brent » wo dec 04, 2013 14:47

Ik zou nog wel kunnen samenleven met iemand die melkproducten gebruikt, maar bij vlees, vis, eieren, paddestoelen, alcoholica en looksoorten trek ik een scherpe grens, dat soort smerige en/of voor mij stinkende dingen komen het huis niet in, klaar.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 04, 2013 15:50

Dat is wel moeilijk vinden dan. Ik voel me zelf al beperkt tov de rest van de wereld door vegan te eten, allergisch te zijn voor rauwe ui/prei/knof en geen e-nummers te willen verorberen.

Brent

Bericht door Brent » wo dec 04, 2013 17:17

Ik ken een man of 30 in Nederland die ook zo eten, maar die niet helemaal veganist zijn (gebruiken wel melkproducten).
Een veel kleiner aantal woont in mijn stad.
Ze zijn er dus wel, maar idd voor de meeste mensen is het in principe gemakkelijker te matchen omdat ze "alleseter" zijn.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie