Partnerkeuze

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie

Wat vind je belangrijk in een partner:

Partner moet veganist zijn.
14
11%
Partner moet minstens vegetarier zijn.
37
28%
Het zou fijn zijn als de partner veganist is.
25
19%
Het zou fijn zijn als de partner minstens vegetarier is.
41
31%
Het is totaal niet belangrijk of de partner vegetarier/veganist is.
15
11%

Totaal aantal stemmen: 132

ARTHUR

Re: Partnerkeuze

Bericht door ARTHUR » wo dec 04, 2013 18:26

Paddestoelen? Look? Ik mis iets... Of gaat dat over de corruptie? Weet ik van (niet alle) champgnons.

Brent

Bericht door Brent » wo dec 04, 2013 19:34

xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » wo dec 04, 2013 19:56

Goh, koemelk wel, apart. Ik snap echt niet waarom mensen dat consumeren, en het is m.i. de meest gruwelijke vorm van dierenleed voor voedsel.

Brent

Bericht door Brent » vr dec 06, 2013 8:32

Waarbij aangetekend dient te worden dat uien, knoflook, prei, overdadige hoeveelheden koffie, bier, etc. mensen geestelijk nog grover schijnen te maken dan vleesch, visch of eieren.

Vanuit iemand uit gezien die het liefste omgaat met mensen die naar geestelijke zuiverheid streven, is veganisme alleen dus zeker niet het voornaamste criterium om intiem te willen zijn met iemand of met iemand te willen samenleven.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » vr dec 06, 2013 11:18

Omgaan met mensen die streven naar geestelijke zuiverheid, dat vind ik nu zo arrogant om te zeggen.
Mij lijkt wreedheid tegen dieren uit de weg gaan geestelijk heel wat zuiverder dan paddestoelen eten.
Zeg dan eerder dat je mensen zoekt die jouw religie aanhangen (1 of andere vorm van yoga of hindoeïsme veronderstel ik). Daar is niets mis mee. Maar vinden dat je zelf geestelijk zuiverder bent dan een ander...

Brent

Bericht door Brent » vr dec 06, 2013 14:02

Streven naar geestelijke zuiverheid heeft nix met religie te maken en ik heb zelf helemaal nix met religie, moet er niets van hebben.
Ik noem mensen die dieren even belangrijk vinden als mensen en daarnaar handelen ook niet arrogant, ik bewonder die mensen juist.
Ik respecteer mensen die liever een partner kiezen die nooit melkproducten eet en zal ook díe mensen nooit arrogant noemen omdat ze die keuze maken.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 06, 2013 14:24

Wat bedoel je met geestelijke zuiverheid?

Je hersens kunnen zichzelf beschermen door zich gedeeltelijk uit te schakelen, google maar eens op derealisatie.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, o.a. voedselallergie, stress, vitaminetekort, migraine.
In het engels vond ik daarover iets wat cloudy brains genoemd werd.

Bedoel je deze vertroebeling of gaat het heel ergens anders over?

Wen

Bericht door Wen » vr dec 06, 2013 14:34

Persoonlijk stoor ik me aan het woord geestelijke 'zuiverheid'.
Dat woord zou enkel op bronwater van toepassing mogen zijn en niet op mensen.
Uiteraard kunnen produkten waar je slecht op reageert zoals melkprodukten, gluten, noten,... enz ook een weerslag hebben op je psyche. Maar die produkten zijn voor iedereen anders.
En look, uien, champignons enz zijn niet slecht voor je psyche. Daar bestaat niet het minste wetenschappelijk bewijs voor.
Veel yogastromingen en hindoeïstische stromingen verbieden deze voeding wel.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 06, 2013 14:45

Nu krijg ik toevallig migraine van rauw ui, prei en knoflook, maar gaar is het geen enkel probleem :wink:

Maar ik vind het inderdaad een vreemde term, vandaar dat ik me afvraag wat Brent hiermee bedoelt.

Banaan

Bericht door Banaan » wo mar 05, 2014 11:05

Mijn vriend is wel gewoon alleseter maar eet 95% van de tijd gewoon met mij mee net als toen ik vegetarier was en waarschijnlijk haalt hij de 1x in de maand vlees als ik er ben nieteens. Hoevaak hij vlees eet verschilt met hoevaak ik er niet ben en dat is dan altijd biologisch maar soms eet hij dan ook gewoon vegetarisch. Soms dan maak ik ook wel vlees voor hem klaar als hij het druk heeft maar alleen zolang ik het niet aan hoef te raken met m'n handen. Ook al krijg ik er wel een beetje de maagvaagheid van dan. Maar als hij het druk heeft heb ik zoiets van ja, dat beest is doodgegaan om op zijn bord te liggen en dan moet het ook goed klaargemaakt worden ipv snel en onzorgvuldig want ik wil niet dat een dier is doodgegaan voor een 'snel' stukje vlees want dat vind ik nog meer onrespectvol.

Brchj

Bericht door Brchj » wo mar 05, 2014 11:56

Same here, mijne is ook vleeseter, maar aangezien ik meestal kook en we altijd hetzelfde eten eet hij bijna altijd vegan. Als hij zelf boodschappen doet koopt hij wel altijd toetjes en vlees en kaas voor zichzelf. Nooit bio, daar baal ik wel van. Maar over het algemeen koopt hij altijd bio vlees of vis met een keurmerk, en principieel vegetarier ofzo krijg ik hem toch (nog) niet..
Lieve Nugget! <3
Clover

Banaan

Bericht door Banaan » wo mar 05, 2014 12:42

Ja vlees-broodbeleg koopt de mijne ook niet biologisch, hij zou het wel willen maar we zien ook nooit wat biologisch liggen? Sinds ik vegan ben is hij wel overgestapt naar biologische melk waar ik wel blij mee ben maar toetjes inderdaad niet al eet hij die ook misschien maar 1x p/m.
Ik vind het wel onprettig als mensen vlees eten maar heb geen mega vega-bekeerdrang ofzo. Als mensen vragen waarom ik vegan ben dan leg ik dat uit en het zou mooi zijn als het dan positieve invloed op mensen heeft maar anders so be it. Sowieso heb je mensen die wel luisteren maar te ignorant zijn om het te horen en mensen die het wel horen maar gewoon een langere tijd nodig hebben om de misstanden te accepteren en daarna pas (kleine) stapjes zetten en ik vind niet dat je die mensen zwart moet maken. Heb zoiets van oke, mn vriend die eet al grotendeels vegan met het avondeten met mij mee en is overgestapt op biologische melk. Het is allemaal niet optimaal maar het zijn wel dingen die ik wel kan waarderen.

Wen

Bericht door Wen » wo mar 05, 2014 13:28

Dat lijkt me al super positief :)

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo mar 05, 2014 16:15

Banaan schreef:Ja vlees-broodbeleg koopt de mijne ook niet biologisch, hij zou het wel willen maar we zien ook nooit wat biologisch liggen?
Ik weet niet naar welke super jullie gaan maar in mijn vaste Jumbo ligt er biologische kipfilet en biologische ham in het schap met 'minder verse' (gewoon de goedkopere) worst en kaas en vleesbeleg. In het zogenaamd luxe/verse schap ligt inderdaad nooit biologisch vlees.
Heeft hij ook weleens de vegadingen geproefd? Ik vond die smeerworst van Vivera echt best lekker, en de plakjes ham ook, echt jammer dat het niet vegan is want het was altijd erg makkelijk en toch lekker.
Sowieso heb je mensen die wel luisteren maar te ignorant zijn om het te horen en mensen die het wel horen maar gewoon een langere tijd nodig hebben om de misstanden te accepteren en daarna pas (kleine) stapjes zetten en ik vind niet dat je die mensen zwart moet maken. Heb zoiets van oke, mn vriend die eet al grotendeels vegan met het avondeten met mij mee en is overgestapt op biologische melk. Het is allemaal niet optimaal maar het zijn wel dingen die ik wel kan waarderen.
Mijn man eet nu ook bijan elke avond vegan, dat had ik niet verwacht eigenlijk. Maar dat is inderdaad wel tof

Wen

Bericht door Wen » wo mar 05, 2014 17:24

Ik heb voor mijn man ook heel lang naar veggie alternatieven moeten zoeken voor op de boterham. Hij houdt echt van klassiek beleg. Maar na een lange zoektocht toch verschillende lekkere belegsoorten gevonden. Verschillende zijn wel vegetarisch en niet veganistisch. Maar vaak zit er dan een klein aandeel ei of melk in en ik vind het al een geweldige stap in de goede richting.

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo mar 05, 2014 17:32

ik denk ook dat als je kijkt naar de impact de stap van vlees naar vegetarisch meer effect heeft dan de vervolgstap van vegetarisch naar vegan. Ok misschien niet als 'vegetarisch' betekent bergen eieren en kaas, maar in die vleesvervangers zit inderdaad maar vrij weinig. Toch mooi als we zo partners/vrienden/familie ook wat kunnen stimuleren in deze richting :D

Wen

Bericht door Wen » wo mar 05, 2014 17:37

Ja, super hé! Maakt ook wel duidelijk dat de meeste mensen wel vega zouden eten als er betere vervangers waren (liefst niet van echt te onderscheiden).

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo mar 05, 2014 21:31

Ik vind het zelf heel lastig, broodbeleg. Ik hou van hartig, kaas met tomaat oid. Heb nooit vlees gegeten dus dat mis ik niet. Maar iedere keer pindakaas of jam, blegh.

Mijn vriend zei net bij het zien van een kebab/hamburgerbord: dat is zielig!

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo mar 05, 2014 21:42

Assie hou je ook van soja of liever niet? ik eet namelijk bijna dagelijks op mijn hartige boterham tofu of tempeh (gewoon rauw, maar je kan het natuurlijk ook eerst bakken) met een flinke laag sambal of andere saus en liefst wat tomaten en gebakken/gestoomde champignons erbij of een bordje gestoomde/gewokte groenten ernaast. van het merk inproba heb je een 'pittige sambalsaus (indonesisch)' die erg lekker is, met meer kruiden en smaak dan oelek sambal maar zonder smaakversterkers en troep (en ook niet zoveel suiker als in brandal sambal). :)

tempeh vind ik ook lekker als je het wokt met champignons en stukjes tomaat en dan flink wat sojasaus toevoegen, dat een beetje erin laten bakken zeg maar. ik heb zo'n sojamarinade van inproba en die mix ik dan met sambal en zoete ketjap.
Laatst gewijzigd door sillygirl op wo mar 05, 2014 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Wen

Bericht door Wen » wo mar 05, 2014 21:45

Er is toch ook veel nepvlees voor tussen de boterham

Plaats reactie