Doneren

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: Doneren

Bericht door Framboos » zo jan 05, 2014 22:42

Vegantastic schreef:Sea Shepherd, maar idd nog niet zo breed als GP of WNF. IFAW doet ook wel zoals WNF, maar daar valt ook nog wat over te zeggen enzo. Mss GroenFront, maar die zijn wat anarchistischer van aard.
IFAW heeft zo'n stomme reclame. Brr. Pathetisch. Anarchisme ben ik ook niet van.
Vegantastic schreef:Proefdiervrij zou ik ook niets aan geven. Die zijn veels te close met de dierproefnemers en zijn voor het 3V beleid waarmee dierproeven nog goed gepraat worden. ADC is veel beter op dat onderwerp, omdat die wel het geluid van wetenschappers tegen dierproeven aan de mensen vertellen, terwijl Proefdiervrij deze informatie niet publiceert.
Tja, het gaat mij erom welke organisatie het effectiefst is. Ik denk dat Proefdiervrij effectiever is dan ADC, meer bereikt heeft. Ook al ben ik het niet met alles wat ze doen eens. Ik denk dat ik daar maar op uit ga komen: dat ik compromissen moet sluiten. Wat sillygirl zegt eigenlijk.

Brchj
Leefwijze: veganist

Bericht door Brchj » ma jan 06, 2014 13:52

Ik geef altijd wel aan goede doelen,op verschillende manieren. Toen ik 14, 15 was liep ik rond met shirts van proefdiervrij en bont voor dieren, ik collecteer zelf al minstens 8 jaar voor de Dierenbescherming (jaarlijks hoogste opbrengts in t dorp *trots*), en geef in principe aan collectanten altijd wel iets, al is het maar voor de moeite van de collectant. Ik weet zelf hoe het is om bij mensen aan de deur te staan en om geld te vragen, en je kan het altijd wel missen. Ook collecteer ik voor Amnesty. Ik vind het altijd zo vervelend als mensen gaan klagen dat er zoveel collectes aan de deur komen, dat zijn er hooguit 2 per maand en je treft ze nooit allemaal, maar goed, mensen moeten soms wat te klagen hebben.

Anyway, back on topic: normaal doneer ik een deel van mijn rente over een aantal goede doelen. Vaak is dat bont voor dieren geweest, of proefdiervrij, omdat dat standpunten voor mij zijn waar ik sterk achter sta. Waarom geef jij per definitie niet aan de Dierenbescherming Framboos, door het beter-leven keurmerk? Persoonlijk vind ik dat keurmerk wél een goed idee, ook al is het natuurlijk helemaal niet een zoveel beter leven voor dieren, en wordt het als marketing ingezet door de bedrijven, het maakt consumenten wél bewuster en ze gaan wel nadenken of ze meer willen betalen voor een 'beter' stukje vlees. Ik denk dat het wel de eerste stap zet voor mensen naar biologisch en duurzamer eten.
Daarnaast is dat natuurlijk niet het enige dat de Dierenbescherming doet, en ik ben persoonlijk dichtbij betrokken bij de Dierenbescherming en hoe zij zich inzetten voor dieren dus vind dat zij absoluut het geld verdienen.
Maarrr ik ben het er ook mee eens dat kleine doelen waarschijnlijk geld beter benutten. Je kunt vaak van goede doelen opzoeken hoeveel de directeur verdient, en dan kan je zelf de afweging maken of je dat terecht vindt of niet. Geef je nog aan Unicef als je weet dat de directeur op jaarbasis ruim 124,000 euro verdient?
Hartstichting en kankerstichting bijvoorbeeld verdienen ook heel veel.

Maar goed, wat kan je beter doen, je geld 'klakkeloos' overmaken naar goede doelen in de hoop dat het goed terecht komt en er niet teveel aan de strijkstok blijft hangen, voor je eigen geweten iets in de collectebus doen onder het mom van 'dan heb ik toch weer iets goeds gedaan' of als je ergens een dier/mens in nood ziet of die iets kan gebruiken die hulp verschaffen? Ik wil graag iets overmaken, maar ben er nog niet uit naar wie. Stichting Dierenlot ofzo? En ik zet mij als vrijwilliger onfetwijfeld in voor andere zaken en ben ook niet zo flauw om een keer voor andere goede zaken te betalen, maar ik wil er wel bewust mee bezig zijn waar het geld heen gaat..
Lieve Nugget! <3
Clover

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 06, 2014 15:40

Framboos schreef:Tja, het gaat mij erom welke organisatie het effectiefst is. Ik denk dat Proefdiervrij effectiever is dan ADC, meer bereikt heeft. Ook al ben ik het niet met alles wat ze doen eens. Ik denk dat ik daar maar op uit ga komen: dat ik compromissen moet sluiten. Wat sillygirl zegt eigenlijk.
PDV heeft 15 jaar en terug geleden wel diverse dingen bereikt, maar nu doen ze niet zoveel. Vooral nadat ze de leden buitenspel gezet hebben en een stichting zijn geworden ipv een vereniging. Hebben ze slim gedaan.
Ze staan hier en daar voor de klassen. Toen we met Bite Back een dierenlab bezochten waren ze daar zelf flink aan het uithalen naar proefdiervrij, omdat ze die maar te soft vonden en het beter vonden als er een echte tegenstander was, want PDV was gewoonweg saai.

ADC heeft veel minder middelen en hebben veel successen al geboekt. Terwijl het laatste succes van PDV je toch naar moet zoeken.

Ik zit er dicht op en ervaar het misschien ook anders, maar natuurlijk valt over alle organisaties wel wat te zeggen en bij sommige een hoop.

Brchj

Bericht door Brchj » ma jan 06, 2014 15:43

Maar zulke informatie dat zijn allemaal dingen die je niet weet als je dat niet dichtbij meemaakt. Ik denk dat het best belangrijk is om zulke ervaringen te delen, want dat kan wel bepalen of je wel of niet doneert. Ik ben altijf fel tegen proeven op dieren geweest, en heb PDV vaak gesteund, maar met zulke informatie ga ik toch twijfelen of ik er wel goed aan zou doen om hen geld te geven..
Lieve Nugget! <3
Clover

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 06, 2014 15:50

Brchj schreef:Anyway, back on topic: normaal doneer ik een deel van mijn rente over een aantal goede doelen. Vaak is dat bont voor dieren geweest, of proefdiervrij, omdat dat standpunten voor mij zijn waar ik sterk achter sta. Waarom geef jij per definitie niet aan de Dierenbescherming Framboos, door het beter-leven keurmerk? Persoonlijk vind ik dat keurmerk wél een goed idee, ook al is het natuurlijk helemaal niet een zoveel beter leven voor dieren, en wordt het als marketing ingezet door de bedrijven, het maakt consumenten wél bewuster en ze gaan wel nadenken of ze meer willen betalen voor een 'beter' stukje vlees. Ik denk dat het wel de eerste stap zet voor mensen naar biologisch en duurzamer eten.
DB heeft nu al diverse malen voor gek gestaan door fraude of misstanden met het keurmerk. Het lijkt me toch niet dat je als DB daar mee moet associeren. Die industrie valt niet te controleren of regulieren zoals ze zouden willen. Daarnaast... als ik ex-vegetariers tegen kom die weer beter leven vlees zijn gaan eten omdat de Dierenbescherming het goedkeurt, dan is er toch iets mis met zo een beleid niet waar? Daarnaast is de DB opgericht om dieren te beschermen en niet om dieren (mishandeling) te promoten. Daarom zit het Beter Leven keurmerk heel sneaky onder een eigen stichting.
Daarnaast is dat natuurlijk niet het enige dat de Dierenbescherming doet, en ik ben persoonlijk dichtbij betrokken bij de Dierenbescherming en hoe zij zich inzetten voor dieren dus vind dat zij absoluut het geld verdienen.
Er zijn goede afdelingen, maar aan landelijk ga ik in ieder geval niets geven. Ik heb ook wel vaak kritiek gehoord van DB-afdelingen op het landelijk bestuur.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 06, 2014 16:49

Ik ga denk ik weer de hoofdmoot van mijn gift overmaken aan de vegan voedselhulp organisatie Plentyfood: http://nl.plentyfood.org/

Verder Partij voor de Dieren, NVV, omroep Piep! en een klein beetje voor de VPRO en HUMAN.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

avossy

Bericht door avossy » ma jan 06, 2014 18:49

Ik ben lid van PIEP! en maak eens in de zoveel tijd geld over naar stichting MELIEF wanneer ik het missen kan.

Ananas

Bericht door Ananas » di jan 21, 2014 11:23

Wisten jullie trouwens dat het lidmaatschap van de NVV vanaf dit jaar bij de vegapolis gedeclareerd kan worden? http://www.veganisme.org/2013/12/11/veg ... schap-nvv/

heel fijn! :)

Verder geef ik momenteel niet meer structureel aan goede doelen, ivm mijn beperkte studentenbudget. Wel heb ik ervaren dat tijd vaak nog veel harder nodig is dan geld. Zo hebben we de VeganChallenge opgezet op een superlaag budget, maar er is wel veel tijd nodig om dat te organiseren en draaiende te houden. Dus ik doneer eigenlijk wel, maar dan doneer ik tijd. En tijd = geld toch? :mrgreen:

Sas

Bericht door Sas » ma jan 27, 2014 9:37

Vegantastic schreef: Wat is een plaag he? Het is vaak iets wat de mens of beter gezegd jagersorganisaties definiëren. Ze doen dan vaak tellingen en dan zou er weer te veel van de dieren zijn en mogen ze weer jagen..
Precies. Gezien de bevolkings-statistieken van de Mens, is de Mens nu officieel een plaag. In biologie definieert men een plaag wanneer er een exponentiële groei plaatsvind. En dat is bij de Mens sedert 1800 aan de gang. Alleen niemand wil het zo noemen. De Mens is antropocentrisch; denkt boven alles te staan.

De natuur lost elke exponentiële groei vanzelf op. Meestal door ziekten te introduceren, zoals virussen, bacteriën en andere ziektemakers, door klimaat veranderingen of door introductie van meer of efficiëntere predatoren. Omdat een (plaag) kudde dicht bij elkaar leeft, zullen ze elkaar makkelijker infecteren. En dan daalt de groei weer. Totdat er weer een nieuwe kans ontstaat door gematigd klimaat, veel voedsel en weinig predatoren. En zo gaat die cirkel door... alleen de Mens is weer een uitzondering, die is bezig met vaccins en allerlei andere medische trucjes om de plaag te laten bestaan. Maar dit kan niet voor eeuwig zo door gaan, een plaag zal uiteindelijk worden gestopt. Vaak in een dramatische wijze, welke je terug ziet in de statistieken van bijvoorbeeld hertachtigen, waarna massale groei er ineens een steile lijn neerwaarts daalt, meestal door een (nieuwe) ziekte.

Voor de Mens denk ik dat vogelgriep of een virus van eenhoevigen -zoals varkens- de exponentiële groei ooit zal laten stoppen. Kwestie van tijd, ben ik van mening.

Plaats reactie