Doneren

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Doneren

Bericht door Vegantastic » zo dec 27, 2009 1:25

Ik heb paar dagen terug 100 euries overgemaakt naar melief. Ik geef niet echt op regelmatige basis ofzo.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo dec 27, 2009 11:34

marjan schreef:Ik ben wel erg van Plenty Food (emotioneel dan, heb verder geen echte connecties met ze behalve wat vriendschappelijke met sommige bestuursleden maar dat is ook maar in de verte)
Plenty Food ziet er goed uit. Een mooie organisatie om voortaan aan te doneren.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » ma dec 28, 2009 9:49

Ik probeer persoonlijk alleen geld aan doelen te geven/lenen die iets constructiefs doen. En het kost me ook veel geld om zoveel mogelijk biologisch te kopen (maar dat is natuurlijk niet echt een goed doel). Ik heb een paar jaar geleden een deel van een erfenis aan Brooke Hospital for Animals gegeven (ja, die ezels & paarden moeten nu nog steeds werken maar tenminste in betere omstandigheden), ben lid van dingen als Dierenbescherming etc. en ik leen uit aan Kiva. Het goede van Kiva vind ik dat de leningen weer terugbetaald moeten worden en dan kan ik het geld weer aan iemand anders uitlenen. Je kunt ook precies zelf degene (foto & verhaaltje) uitkiezen aan wie je leent. Zo zou ik natuurlijk nooit aan iemand lenen met een veehouderij, of erger nog, een bedrijf wat hanengevechten wil organiseren. Maar dus wel aan iemand die zaden voor zijn landje wil kopen of een bakkerij wil beginnen.

Met organisaties als van dat hanenbos, koeienrusthuizen of die andere zielige bio-industriedieren opvangen heb ik dan weer minder. Emotioneel gezien zou ik daar wel aan neigen te geven, maar rationeel gezien denk ik dat 't alleen maar druppels op een gloeiende plaat zijn en uiteindelijk absoluut niets doen aan de huidige situatie behalve een paar gelukkigen een fijn leven geven. Als ze ook voorlichten etc. vind ik 't weer een ander verhaal. Natuurlijk betekent dit niet dat ik ze geen geld of hulp gun (het is alleen niet mijn keuze om daaraan te doneren) en als ik zelf de kans zou krijgen bijv. ex-legbatterijkippen een fijn leven te geven, dan zou ik dat ook zeker doen. Vang trouwens zelf wel een ziekelijke oude kat op. :)

Ik denk trouwens dat ik een stuk meer geef dan de meeste mensen, maar nog altijd te weinig. Dan kijk ik naar mijn iPod, woning aan de gracht, nieuwe banken, chique behangetje etc. en dan denk ik ook: het had allemaal wel veel goedkoper kunnen zijn, en dan had ik veel mensen/dieren blij kunnen maken. Volgens strenge utilitaristen moet je zoveel mogelijk weggeven, alleen overhouden wat je zelf echt nodig hebt. Maar ik houd van mooie spulletjes, het theater, een leuke dvd... En dan denk ik weer, als ik hard werk verdien ik dat toch ook? Nou ja, ik vind 't voor mezelf in ieder geval moeilijk te bepalen waar de grens ligt, en of ik me schuldig hoef te voelen of niet... :oops:

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 28, 2009 10:22

Lieke schreef:Ik probeer persoonlijk alleen geld aan doelen te geven/lenen die iets constructiefs doen. En het kost me ook veel geld om zoveel mogelijk biologisch te kopen (maar dat is natuurlijk niet echt een goed doel).
Hm, vind ik eigenlijk wel.
Lieke schreef:Ik denk trouwens dat ik een stuk meer geef dan de meeste mensen, maar nog altijd te weinig. Dan kijk ik naar mijn iPod, woning aan de gracht, nieuwe banken, chique behangetje etc. en dan denk ik ook: het had allemaal wel veel goedkoper kunnen zijn, en dan had ik veel mensen/dieren blij kunnen maken. Volgens strenge utilitaristen moet je zoveel mogelijk weggeven, alleen overhouden wat je zelf echt nodig hebt. Maar ik houd van mooie spulletjes, het theater, een leuke dvd... En dan denk ik weer, als ik hard werk verdien ik dat toch ook? Nou ja, ik vind 't voor mezelf in ieder geval moeilijk te bepalen waar de grens ligt, en of ik me schuldig hoef te voelen of niet... :oops:
Ahhh, als iemand mij hier ooit de oplossing voor kan vertellen... ik snap echt precies wat je bedoelt!

jet
Moderator

Bericht door jet » di dec 29, 2009 11:48

idd :(
ik lig er ook wel eens wakker van hoe goed ik het wel niet heb (terwijl ik toch regelmatig in geldnood verkeer :mrgreen: ).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » di dec 29, 2009 14:23

Ik vind het wel nuttig om kleine bedrijven zoals dat koeienrusthuis te steunen. Als je mensen geld leent, is dat toch ook om die mens te helpen? Waarom dan geen koe helpen? Hoewel ik wel perfect begrijp wat je bedoelt met druppel op een hete plaat. Ik steun liever ook wat organisaties die het probleem bij de bron aanpakken.

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » di dec 29, 2009 15:33

Ik denk dat we het wel eens zijn hoor Wen. Met constructieve organisaties bedoel ik net zo goed organisaties voor dieren als voor mensen. Ik gun die koeien/kippen/wat dan ook van harte een fijn leven zonder stress en pijn. Als die organisaties dan ook nog voorlichting geven vind ik 't helemaal top. Ik juich het dan ook van harte toe als mensen daaraan doneren.

Met constructieve organisaties voor dieren bedoel ik bijvoorbeeld Brooke Hospital for Animals of iets met apen in Thailand waar ik ook aan doneer. Daar wordt van het geld lokale bevolking aan het werk gezet, er wordt voorlichting gegeven over dieren etc, gidsen opgeleid... Omdat de lokale bevolking dan doorheeft dat er ook iets te verdienen valt aan bijvoorbeeld gorilla's in Afrika zullen ze er ook sneller tegen zijn dat regenwoud gekapt wordt. Ook was dankzij Brooke laatst de eerste demonstratie voor dierenrechten in Pakistan! (Hele leuke foto van een optocht van Pakistaanse mannen, een paard, een ezel en wat spandoeken.)

Wen

Bericht door Wen » di dec 29, 2009 21:14

Oh tof!

Ik heb dit jaar gekozen om lid te zijn van Bite Back, Gaia en de NVV :)

TonyJello

Telefonisch doneren...

Bericht door TonyJello » do sep 27, 2012 12:40

Oeps!
:oops:
Ik werd net gebeld door iemand die zei dat ze van Greenpeace was. Ik heb vorige week een sms gestuurd als reactie op een actie die ik alweer vergeten was en nu werd mij gevraagd of ik meer wilde doneren dan die ene euro. Ik heb mijn gegevens gegeven om maandelijks een bedrag van mijn rekening te laten schrijven, maar tegen he einde van het gesprek kreeg ik het heel warm, want ik dacht, als ze nou eens niet van Greenpeace is? Ik had het beter via de website kunnen doen, dacht ik. Ik vertelde haar mijn verontrusting ook. Dat snapte ze... Tja dat zou een oplichter ook kunnen zeggen...

Wie helpt mij van mijn angst af?

Violet

Bericht door Violet » do sep 27, 2012 12:53

Je kunt Greenpeace even bellen en vragen of ze nu met een belcampagne bezig zijn, hoe die verloopt (of het op het telefoontje lijkt die je gehad hebt) en of je gegevens daar geregistreerd zijn.
0800-4223344

TonyJello

Oeps!

Bericht door TonyJello » do sep 27, 2012 12:54

:thanks: Goed plan!

Edit:

Ik heb gebeld en Greenpeace is inderdaad nu aan het bellen, maar dat weten oplichters natuurlijk ook, maar de telefoniste zei dat ze 100% zeker was dat het Greenpeace was en hoe het gesprek verliep bevestigde ze ook.
Ik ben nog niet 100% gerust, pas als ik de bevestiging van Greenpeace heb, maar dat kan nog even duren voordat die er is.
Sowieso vind ik het stom, stom, stom van mezelf om door de telefoon al mijn gegevens te geven! Dat doe ik niet nog eens! Hopelijk was dit gewoon Greenpeace en heb ik mijn lesje geleerd. Ik stommerik! :oops:

Nou, Greenpeace doneer ik dan na jaren ook weer maandelijks een vast bedrag en ik doneer verder zoveel ik kan. Zolang ik mijn huur en eten kan betalen. De volgende organisaties (in willekeurige volgorde) doneer ik sinds ik 1 december vorig jaar veganist werd eenmalig, vaker of maandelijks een vast bedrag: Walk4Dogs, Stichting Paard in Nood, Dierenbelangen, ActAsia, Anti Stierenvechten (naam org. vergeten), ADC, Peta, Koeienrusthuis De Leemweg, Weedburger, Bite Back, Wakker Dier. En wat ik verder nog vergeten ben.

Ik werk maar 20 uur en soms denk ik dat ik eigenlijk wel meer kan gaan werken, zodat ik dat deel dan kan gaan doneren, maar ik heb geen zin om meer te werken. Dat vind ik dan weer heel erg van mezelf, omdat het leed van alle dieren zo erg is en ik toch liever lui dan moe ben... Terwijl ik heel regelmatig 's avonds verschrikkelijk mijn best moet doen niet huilend in slaap te vallen, omdat dat het moment van de dag is dat ik het meest aan alle leed op aarde denk. Maar ja, ik kan wel 24/7 gaan werken, maar dat zou nog niet genoeg zijn.

TonyJello

Doneren

Bericht door TonyJello » ma okt 01, 2012 21:23

:oops: Vanmiddag kreeg ik kort na elkaar 3 tekstberichten op mijn telefoon binnen van tancodes die 500 euro zouden afschrijven van mijn rekening! Daarna kreeg ik een tekstbericht van mijn bank dat nu mijn tancodes geblokkerd zijn. Gelukkig werkt die beveiliging goed. Op mijn rekening heb ik verder niets zien gebeuren. Heeft er iemand via internet zitten klooien op mijn rekening? Is het toeval na het telfoontje van (hopelijk) Greenpeace? Ik heb zoiets nog nooit eerder gehad. :oops: Hopelijk krijg ik snel een bevestiging van Greenpeace!

Emiel

Bericht door Emiel » do okt 11, 2012 18:19

Is 't nog goed afgelopen met Krienpies?

Ik ben onlangs Melief gaan steunen, want ik vind het zo onwijs gaaf wat die jongens daar doen. Als ik in de buurt woonde ging ik er werken als vrijwilliger.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do okt 11, 2012 20:16

Emiel schreef:Is 't nog goed afgelopen met Krienpies?
Ik heb nog geen bevestiging.

Als je doneert geef je meer dan financiële steun alleen. Je geeft ook je goedkeuren en een compliment, wat de ontvanger kracht en reden kan geven door te gaan.

TonyJello

Doneren

Bericht door TonyJello » di nov 13, 2012 10:36

Nog steeds niets van Greenpeace vernomen en het telefoongesprek was op 27 september.
Als ik straks helemaal ben overgestapt naar de ASN-bank regel ik de donatie wel via de website.

Emiel

Bericht door Emiel » wo nov 14, 2012 11:10

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo nov 14, 2012 20:10

Tip: Vraag eens op de FB-pagina of op Twitter aan Sanquin waarom hun directeur nog steeds ruim boven de Balkenende-norm zit. Lekker publiek, name and shame.

Ik ga morgen gewoon weer bloed geven - ik ben altijd in voor een boycott, maar niet als er levens mee gemoeid zijn - maar ik heb ook wel even van me laten horen :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo nov 14, 2012 22:28

Ik zou, als je wilt doneren (veel mensen doen dat voor kerst in plaats van cadeautjes kopen), inderdaad een klein doel uitzoeken zoals al gezegd werd. Op het moment kan bijvoorbeeld Tower Hill STables Animal Sanctuary alle bijdragen goed gebruiken. Zij vangen allerlei dieren op, ook vaak dieren die bijvoorbeeld bedoeld waren voor de slacht http://www.towerhillstables.com/

Wat ik zelf wel grappig vond is dat je voor een klein bedrag een van hun kalkoenen kan adopteren voor kerst :mrgreen:
http://www.fionaoakes.com/turkeys2012.html

Ik vertrouw 'non-profit' organisaties die geld over hebben om reclame te maken en mensen in te huren om mij lastig te vallen op straat niet helemaal. Toen ik nog studeerde heb ik dat werk ook een blauwe maandag gedaan (er was gewoon niks anders helaas), ik vertrouwde dat doel voor geen cent en er wordt van je verwacht dat je mensen gewoon even minimaal 50 euro afhandig maakt. Een kleiner bedrag invullen kan, maar dat telt niet, en je moet 7 mensen per dag verzamelen anders mag je oprotten :shock: Omdat liegen niet mijn sterkste vak is (en ik daar ook niet naar aspireer) snap je dat ik daar snel klaar was ;)

Ik denk ook dat je door veganist te zijn en een beetje oppast wat je koopt (geen kinderarbeid, geen palmolie) al heel veel meer doet dan de gemiddelde persoon die wel stort op een goed doel. Ik heb bijvoorbeeld een vriend die zich druk maakt om groene stroom e.d. maar wel rustig vlees en zuivel eet. Dat snap ik dus niet.

Verder geef ik wel eens wat geld aan een zwerver als het erg koud is, wat die er mee doet moet hij zelf weten, hij had in ieder geval de keuze om te eten en binnen te slapen.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do nov 15, 2012 1:17

Bizar... sowieso snap ik niet waarom een halve liter bloed 200 euro kost?

Ik heb bloed wat erg gewenst is, dus als ze het willen betalen ze mij er maar voor. Ze hebben toch geld genoeg blijkbaar... overigens ving ik iets op dat Sanquin ook medicatie ontwikkeld. Dus die doen ook dierproeven. Het geld van het bloed zal daarom ook denk terugvloeien daar naar toe. Lijkt mij dat er dus grondig iets moet veranderen en dat geen commerciële partij bloedafname doet, maar dat dit gewoon gebeurd door een overheidsinstantie.

Emiel

Bericht door Emiel » do nov 15, 2012 10:51

Renee1137 schreef:
Tip: Vraag eens op de FB-pagina of op Twitter aan Sanquin waarom hun directeur nog steeds ruim boven de Balkenende-norm zit. Lekker publiek, name and shame.
Goed plan, meteen gedaan :wink:

Plaats reactie