Doneren

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
ARTHUR

Re: Doneren

Bericht door ARTHUR » di jul 16, 2013 0:21

Niet officieel (vader) maar wel zorgvuldig geëxploreerd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jul 16, 2013 7:11

Plentyfood is een vegan organisatie voor ontwikkelingshulp, voornamelijk gerund door vrijwilligers, dus het geld blijft niet bij het personeel hangen. http://plentyfood.nl/

Ook de moeite waard om geld te geven is DopHert catering. Ze zijn bezig met een crowdfunding actie om geld te verzamelen om een vegan traiteur/eetcafé in Amsterdam te openen. Je kunt een klein of groot bedrag investeren en dat krijg je als het goed gaat over drie jaar terug, met over elk jaar 4% rente (12% in totaal dus). Ze hebben nog veel investeerers nodig! https://www.crowdaboutnow.nl/campagne/D ... =hoofdinfo
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di jul 16, 2013 22:19

Dophert is leuk! Werken ook samen met de Groene Meisjes, ben uitgenodigd voor een zondagse lunch. Investeren wist ik niet, ga ik serieus naar kijken.

Verder is het Goede Doelen Boek dus heel handig; met cijfers en statistieken van uitgegeven en ontvangen gelden en hoeveel betaalde en onbetaalde medewerkers het kent.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jul 17, 2013 17:23

ARTHUR schreef: Verder is het Goede Doelen Boek dus heel handig; met cijfers en statistieken van uitgegeven en ontvangen gelden en hoeveel betaalde en onbetaalde medewerkers het kent.
Maar dat is waarschijnlijk beperkt tot vooral de CBF keur goede doelen e.d.?

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo jul 17, 2013 17:51

Vegantastic schreef:
ARTHUR schreef: Verder is het Goede Doelen Boek dus heel handig; met cijfers en statistieken van uitgegeven en ontvangen gelden en hoeveel betaalde en onbetaalde medewerkers het kent.
Maar dat is waarschijnlijk beperkt tot vooral de CBF keur goede doelen e.d.?
Wel erkende goede doelen, maar dan van brancheorganisatie VFI. Kent uiteraard ook beperkingen, maar de informatie is wel juist.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo jul 17, 2013 21:58

Ze kwamen vanavond nog weer langs voor het Kankerfonds...
'heeft u een minuutje"

'ik heb best een minuutje, maar kan je nu al vertellen dat ik geen lid ga worden en ook niets ga doneren'

'ok dan wens ik u nog een fijne avond'

'Ja u ook (y)'

Skyclad

Bericht door Skyclad » do jul 18, 2013 1:42

DeVegetarische schreef:Ben je jood?
En dan noemen ze mij ontactisch...

Kankerbestrijding, ugh, dat is echt vreselijk. Yay, middel tegen kanker, en dan kunnen zeker alleen verzekerden een geneesmiddel krijgen en dat het geld naar farmaceutische bedrijven gaat (die natuurlijk ook nog eens vernieuwing tegenhouden de eerste 10 jaar door patenten) en de onverzekerden zoals...uhm...90% van de wereldbevolking die kunnen zeker creperen. Lijkt me meer een donatie naar investeerders van farmaceutische bedrijven dan naar kankerpatiënten. Die hebben er op dit moment niks aan met alle middeleeuwse behandelingen die er nu zijn.

Astma fonds is ook zo'n ramp, nog nooit ene fuck van die gasten gekregen en ik heb toch echt astma. Oh is nu het Longfonds dus krijgen alleen maar alle COPD'rs die hun eigen longen verkloot hebben gratis testen. Voor mij waren zelfs ademhalingstechnieken teveel gevraagd.

Stichting AAP, asiels en particulieren die zich inzetten voor dieren kunnen mijn geld krijgen, de rest van die doelen kunnen de pot op. Gehandicapte kind...ugh...ik ben zelf gehandicapt en heb nog nooit ene cent van ze gezien. Ze helpen...maar wie?! Zo transparant als een glas bier. Een vol glas bier.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do jul 18, 2013 7:14

Juist ik vond het ook jammer dat hij eigenlijk direct doorliep. Meestal proberen ze nog wel even van 'ja maar...'
Ik vind het dan altijd zo leuk om de discussie aan te gaan,, maar helaas kreeg die kans niet...

Ik kon wel het hele verhaal bij de buurvrouw horen, omdat ik in de tuin bezig was.

Echt duidelijk volwassen vrouw mijn buurvrouw 'bent u wel 18?'
En op een gegeven moment een opmerking 'ja ik ben niet meer zo helder vanavond'
(nee meid zo verkoop je abonnementjes!)
Als afsluiter: 'ja u kunt bijvoorbeeld 6 euro geven, maar ja... ik vind dat ook wel veel, ik kan dat zelf niet betalen, dus doe ik 2,5'
Ik dacht dat ik in mijn broek zou piesen van 't lachen. Vooral toen de buurvrouw na het hele verhaal te hebben aangehoord zei: 'nee dankje geen interesse' en de deur dicht deed :mrgreen:

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do jul 18, 2013 7:37

Skyclad schreef:

Kankerbestrijding, ugh, dat is echt vreselijk. Yay, middel tegen kanker, en dan kunnen zeker alleen verzekerden een geneesmiddel krijgen en dat het geld naar farmaceutische bedrijven gaat (die natuurlijk ook nog eens vernieuwing tegenhouden de eerste 10 jaar door patenten) en de onverzekerden zoals...uhm...90% van de wereldbevolking die kunnen zeker creperen. Lijkt me meer een donatie naar investeerders van farmaceutische bedrijven dan naar kankerpatiënten. Die hebben er op dit moment niks aan met alle middeleeuwse behandelingen die er nu zijn.
Hahahaha!

Ja, ik heb nooit iets gekund met die ‘doelen’. De natuurlijke selectie is zo onnatuurlijk geworden.

@rno

Bericht door @rno » do jul 18, 2013 7:44

Voortaan eerst het verhaal aanhoren en kijken of je het gesprek richting vega kan krijgen.
Mijn zus kreeg laatst verkondigers van het woord aan de deur. Het eerste wat mijn zus vroeg: "Zijn jullie vegetariër? Nee, dan heb ik geen belangstelling (zou ze toch niet hebben)".
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Wen

Bericht door Wen » do jul 18, 2013 8:53

Leuk gedaan van je zus (y)

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 18, 2013 10:09

Laatst stond er een kraampje van de Dierenbescherming leden te werven.
Was op zich een gezellig gesprek. De jongen liet mij nog zijn baby konijntjes en honden op zijn mobiel zien. Ik weet niet zo goed waarom, maar hé, als hij er gelukkig van wordt.
Uiteindelijk het gesprek gedraaid op veganisme. Hij gaf aan niet veel vlees te eten en biologisch (damn, waarom denkt iedereen toch het daarmee goed te praten???). Hopelijk heb ik hem aan het denken gezet...

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do jul 18, 2013 10:30

Mystique schreef:Hij gaf aan niet veel vlees te eten en biologisch (damn, waarom denkt iedereen toch het daarmee goed te praten???).
Ja, vraag ik mij al af sinds het hele ‘biologische’ aspect van de vleesindustrie marketingtechnisch werd uitgebuit. Schril contrast met de baby-konijntjes ook.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do jul 18, 2013 12:50

Skyclad schreef:
Hoezo is dat ontactisch?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Wen

Bericht door Wen » do jul 18, 2013 14:12

Snap ik eigenlijk ook niet goed. Ik vind niets mis met Jood zijn en dus ook niet met daarover praten of vragen daarover stellen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do jul 18, 2013 14:22

Oh, ik begrijp het wel. Nam er geen aanstoot aan, maar het is gemakkelijk te interpreteren als ontactisch door nergens op in te gaan maar wel ‘Ben je jood?’ te vragen. Wat vriendelijker had geklonken als je ‘Joods’ had getypt.

En aangezien Skyclad’s reacties ongezouten en eerlijk zijn mening verkondigen, maar soms anders worden geïnterpreteerd, is die koppeling snel doch terecht gemaakt. Ik zou het niet persoonlijk opvatten, zo is het waarschijnlijk niet bedoeld.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do jul 18, 2013 14:23

Hmm, ok, excuses dan. Ik zag het zoiets als ''christen'' of ''moslim''. Of: Ben je veganist?

Maar oké :)
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do jul 18, 2013 15:41

DeVegetarische schreef:Hmm, ok, excuses dan. Ik zag het zoiets als ''christen'' of ''moslim''. Of: Ben je veganist?

Maar oké :)
Nee, géén excuses alsjeblieft. Je moet het in context zien. Skyclad kon een punt maken met dit voorbeeld, had niets met jou of mij te maken.

Skyclad

Bericht door Skyclad » do jul 18, 2013 20:06

Ik snap ook wel dat je gewoon nieuwsgierig was, maar het klonk echt zo bruut. Leek me iets wat de Gestapo zou kunnen hebben gevraagd aan de deur.

Door er joods van te maken had het al heel wat vriendelijker geklonken, maar het was ook gewoon zo BOEM met de deur in huis "Ben je jood?".

Vond het gewoon grappig dat ik dan zogenaamd de ontactische persoon ben. Op zich ook wel goed dat je er geen bloemetjes omheen wikkelde en gewoon vroeg wat je wilde weten.

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 18, 2013 22:06

Skyclad schreef: Vond het gewoon grappig dat ik dan zogenaamd de ontactische persoon ben. Op zich ook wel goed dat je er geen bloemetjes omheen wikkelde en gewoon vroeg wat je wilde weten.
Niet gevreesd... Jij bent nog steeds de ontactische persoon hoor. :wink:

Plaats reactie