donor ja/nee?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
herbrandt
Leefwijze: veganist

Re: donor ja/nee?

Bericht door herbrandt » za mar 14, 2015 11:11

Oké, ik had nog niet echt alles in dit topic gelezen. En begrijp nu denk ik wel waarom wat ik heb geschreven naïef zou kunnen zijn. Toch denk ik wel dat ik donor zou willen zijn, omdat ik het ook heel fijn zou vinden als iemand dat voor mij kan zijn als het nodig blijkt te zijn.

Violet

Bericht door Violet » za mar 14, 2015 11:46

herbrandt schreef:Oké, ik had nog niet echt alles in dit topic gelezen. En begrijp nu denk ik wel waarom wat ik heb geschreven naïef zou kunnen zijn.
Oja? Vertel...

herbrandt

Bericht door herbrandt » za mar 14, 2015 12:21

Ik ben eerst eigenlijk wel benieuwd waarom jij dat vindt voordat ik verkeerde conclusies ga trekken.

Violet

Bericht door Violet » za mar 14, 2015 17:18

Schijterd!

herbrandt

Bericht door herbrandt » za mar 14, 2015 18:00

Kan je ook normaal reageren in plaats van zo vijandig te doen? Ik wil er best over praten maar jij noemt mij naïef, dan ben ik wel benieuwd waarom.
Laatst gewijzigd door herbrandt op zo mar 15, 2015 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Violet

Bericht door Violet » zo mar 15, 2015 10:43

herbrandt schreef:Ondertussen ben ik van mening dat het me niet uit maakt aan wie de dingen gegeven worden die ik beschikbaar stel voor (mijn bloed) en na mijn dood (organen). Ik probeer zelf zo eerlijk mogelijk te leven en probeer voor iedereen aardig te zijn. Het lijkt me, in ieder geval voor m'n eigen gezonde verstand, het prettigst om mij te realiseren dat ik in ieder geval mijn best heb gedaan om iets te doen aan hoe het gaat in deze wereld, voor zover dat mogelijk is uiteraard. Ik vind mezelf geen held, ik probeer gewoon te doen waarvan ik denk dat dat het beste is. Als dat betekent dat mijn bloed of één van mijn organen terecht komt in iemand die vlees eet of iemand die PVV stemt, dan is dat maar zo. Ik zou het wel jammer vinden, maar dat vind ik van iedereen die dat doet. Ik probeer mezelf gerust te stellen met de gedachte dat het niet aan mij zal liggen als de wereld naar de klote gaat, omdat ik heb geprobeerd al het goede te doen wat in mijn macht ligt.
Als jij je bloed en organen aan mensen geeft die foute dingen doen dan ligt het wél mede aan jou dat de wereld naar de klote gaat.

Raynak

Bericht door Raynak » zo mar 15, 2015 11:22

Ik zou er geen enkele post meer aan vuil maken hoor herbrandt...

Violet

Bericht door Violet » zo mar 15, 2015 12:12

Geef liever je lichaam aan de wetenschap, in de hoop daarmee testen op andere dieren te verminderen en zodat je zeker weet dat je organen niet terecht komen in een vleesetende IS-strijder.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo mar 15, 2015 13:22

Om even een vergelijking te maken, Violet, hoe weet jij dan dat jouw centen niet terecht komen in de bio-industrie of wapens of kinderarbeid? Bloed en geld hebben met elkaar gemeen dat zodra je ze aan de ander opgeeft, je niet meer kan bepalen waarvoor ze gebruikt worden. Jouw keuzes kunnen ongewilde gevolgen hebben. Sterker nog, je kan nooit "zeker" zijn over alle consequenties van je acties.

Naïviteit bevindt zich in elke daad, al lijkt deze nog zo goed. Je kan deze onzekerheid beperkt houden, maar in een complexe samenleving onmogelijk uitsluiten. Of je donor wil worden hangt denk ik ook af van het beeld dat je hebt van je medemens. Als je de mensheid ziet als voornamelijk slecht, dan zou je kunnen redeneren dat de kans grootst is dat jouw donatie waarschijnlijk slechte gevolgen heeft. Als je de mensheid ziet als voornamelijk goed met enkele rotte appels ertussen, dan kan je redeneren dat de kans dat jouw donatie slechte gevolgen heeft klein is en je je daardoor niet wilt laten weerhouden.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Violet

Bericht door Violet » zo mar 15, 2015 13:56

Rorrim schreef:Om even een vergelijking te maken, Violet, hoe weet jij dan dat jouw centen niet terecht komen in de bio-industrie of wapens of kinderarbeid? Bloed en geld hebben met elkaar gemeen dat zodra je ze aan de ander opgeeft, je niet meer kan bepalen waarvoor ze gebruikt worden. Jouw keuzes kunnen ongewilde gevolgen hebben. Sterker nog, je kan nooit "zeker" zijn over alle consequenties van je acties.
Dan kun je ook wel stoppen met ademhalen, omdat we de zuurstof delen.
Rorrim schreef:Naïviteit bevindt zich in elke daad, al lijkt deze nog zo goed.
herbrandt schreef:Ondertussen ben ik van mening dat het me niet uitmaakt aan wie de dingen gegeven worden die ik beschikbaar stel voor (mijn bloed) en na mijn dood (organen).
Het lijkt me het prettigst om mij te realiseren dat ik in ieder geval mijn best heb gedaan om iets te doen aan hoe het gaat in deze wereld.
Ik probeer mezelf gerust te stellen met de gedachte dat het niet aan mij zal liggen als de wereld naar de klote gaat, omdat ik heb geprobeerd al het goede te doen wat in mijn macht ligt.
Als het je niet uitmaakt naar wie je bloed en je organen gaan, in welke zin doe je dan je best iets te doen aan hoe het gaat in deze wereld, hoe heb je dan geprobeerd al het goede te doen wat in je macht ligt en hoe heb je er dan voor gezorgd dat de wereld niet naar de klote gaat? Denk je voor het gemak maar dat alles vanzelf wel op de goede plek terecht komt? Dat is wat ik naïef vind.

Marianne

Bericht door Marianne » zo mar 15, 2015 13:58

Violet schreef:Geef liever je lichaam aan de wetenschap, in de hoop daarmee testen op andere dieren te verminderen...
Er zijn nauwelijks nog instituten die behoefte hebben aan lichamen voor de wetenschap; alleen de UVA en de faculteit in Leiden hebben nog geen volledige opnamestop. Maar je moet in een bepaald postcodegebied wonen en niet te oud zijn wil je in aanmerking komen.
Het is wel een manier om je nabestaanden niet met begrafeniskosten te belasten. Je wordt opgehaald en dan is het voorbij.

herbrandt

Bericht door herbrandt » zo mar 15, 2015 14:05

Ik geloof er wel in dat veganisme langzaam de bio-industrie weg zal duwen, vegetarisme en veganisme groeien nu al best sterk in populariteit. En ik geloof er ook in dat ieder mens, ook op latere leeftijd, ingrijpende keuzes kan maken in zijn leven. Dit kan dus ook het besluit zijn om geen vlees meer te gaan eten. En naast de keuze om dierlijke producten te laten liggen vind ik ook dat er nog veel andere dingen zijn die mensen doen om de wereld een beetje beter te maken, zoals het strijden voor mensenrechten en het bestrijden van de armoede (ook in dit land). Het is weliswaar jammer dat ze dan nog steeds vlees eten, maar puur door het feit dat ze al op een bepaalde manier hun best doen om iets te verbeteren denk ik dat ze ook meer open zullen staan voor andere manieren om nog een steentje bij te dragen.

Voor zover ik weet gaat het verkrijgen van een orgaan van een donor niet zo maar even, veel mensen hebben al een enorm lange lijdensweg achter zich voor ze er überhaupt kans op maken. Je hebt me wel aan het denken gezet en misschien zou het goed zijn als orgaandonorschap niet meer geheel anoniem zou zijn, maar dat de donor bepaalde informatie over zijn leven door kan geven aan degene die het orgaan ontvangt. Bijvoorbeeld de reden waarom hij/zij er voor heeft gekozen, of een korte beschrijving over de rest van zijn of haar levenswijze (waar dus veganisme genoemd zou kunnen worden). Dan kan je misschien naast een orgaan ook nog een andere goede indruk achterlaten. Dat kan je naïef noemen, ik zie het meer als een houding. Mijn vegetarisme (en later veganisme) is ook ooit begonnen met een besluit.

Ik ben het wel eens met wat Rorrim zegt, naïviteit zit overal wel in bepaalde mate in. Ik denk niet dat het een gezonde gedachte is om te geven en te verwachten dat je iets terug krijgt, ook al is onze hele samenleving daar op gebaseerd. Als iedereen nou gewoon elkaar belangeloos zou helpen kan de wereld echt een betere plek worden. Een cynische of pessimistische houding demotiveert en zal nooit helpen om daadwerkelijke verbetering dichterbij te krijgen, hoewel ik moet toegeven dat ik soms ook wel redelijk cynisch ben over bepaalde zaken in de wereld. (Maar dat hou ik vaak voor me)

Overigens is er de afgelopen jaren een overschot aan lichamen voor de wetenschap, veel instituten hebben zelfs officieel laten weten dat ze voorlopig geen behoefte hebben aan nieuwe lichamen.

http://www.nu.nl/wetenschap/2858978/vee ... schap.html
Laatst gewijzigd door herbrandt op zo mar 15, 2015 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.

herbrandt

Bericht door herbrandt » zo mar 15, 2015 14:09

Violet schreef:Als het je niet uitmaakt naar wie je bloed en je organen gaan, in welke zin doe je dan je best iets te doen aan hoe het gaat in deze wereld, hoe heb je dan geprobeerd al het goede te doen wat in je macht ligt en hoe heb je er dan voor gezorgd dat de wereld niet naar de klote gaat? Denk je voor het gemak maar dat alles vanzelf wel op de goede plek terecht komt? Dat is wat ik naïef vind.
Ik snap wat je bedoelt en daar denk ik ook vaak over na. Ik denk niet voor het gemak dat alles vanzelf wel goed komt, ik denk wel dat het collectieve gedachtegoed constant onderhevig is aan verandering en dat iedereen daar een bepaalde mate van invloed op heeft. Ik weet zeker dat cultuur veranderd, hoe hard sommige groeperingen ook proberen om bepaalde oude waarden in stand te houden, zoiets hou je gewoon niet tegen. Ik probeer hier op mijn manier ook invloed op uit te oefenen. Veel zal het procentueel niet zijn, maar om dezelfde reden hebben wij hier met z'n allen toch gekozen om geen vlees meer te eten? Dat lijkt in je eentje ook weinig uit te maken.

Violet

Bericht door Violet » zo mar 15, 2015 17:35

Ik ben blij dat je zo positief denkt, dat geeft me hoop.

Dat er een lichamenstop bij de wetenschap is wist ik niet.
herbrandt schreef:Als dat betekent dat mijn bloed of één van mijn organen terecht komt in iemand die vlees eet of iemand die PVV stemt, dan is dat maar zo. Ik zou het wel jammer vinden.
herbrandt schreef:Je hebt me wel aan het denken gezet en misschien zou het goed zijn als orgaandonorschap niet meer geheel anoniem zou zijn, maar dat de donor bepaalde informatie over zijn leven door kan geven aan degene die het orgaan ontvangt. Bijvoorbeeld de reden waarom hij/zij er voor heeft gekozen, of een korte beschrijving over de rest van zijn of haar levenswijze (waar dus veganisme genoemd zou kunnen worden). Dan kan je misschien naast een orgaan ook nog een andere goede indruk achterlaten.
Ik ben veganist en stem PVV. Hoe zou je het vinden als ik bloed of een orgaan van jou zou krijgen? Als je van tevoren zou weten dat ik iets van jou zou krijgen, wat zou je dan op het briefje schrijven voor mij?

herbrandt

Bericht door herbrandt » zo mar 15, 2015 18:10

Zoals ik net al zei, dat maakt me dus niet zo veel uit. Bovendien kan ik er op dat moment niet zo veel meer van vinden, want ik ben dood. :P Ik kan dus ook niets persoonlijks voor jou als PVV-stemmer op een briefje schrijven. Ik begrijp je keuze voor PVV niet, maar dat is een andere discussie die niet in dit topic hoort.

Wat alleen zou kunnen is een algemeen bericht. Dan zou ik wel kiezen voor iets over veganisme.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mar 15, 2015 18:16

.-

Plaats reactie