donor ja/nee?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Eva
Leefwijze: veganist

donor ja/nee?

Bericht door Eva » ma aug 15, 2011 23:01

Momenteel sta ik ingeschreven als donor, maar ik vraag me af of hier dieren voor getest zijn? Dat is het is uitgeprobeerd op dieren? En eigenlijk zou ik ook niet willen dat mijn orgaan naar een vlees eter zou gaan. Kan iemand mij er meer over vertellen?

Sascha
Leefwijze: flexanist

Re: donor ja/nee?

Bericht door Sascha » di aug 16, 2011 10:24

Sowieso zal de procedure getest zijn, en de ontvanger krijgt medicatie die op dieren getest is voor de rest van zijn leven. En de kans zal groot zijn dat je orgaan naar een vleeseter gaat want je kan volgens mij geen voorkeur opgeven.

Maar doordat je donor bent zullen er niet meer diertesten plaatsvinden. Je houd wellicht een vleeseter langer in leven dus dat kan extra leed veroorzaken. Maar wellicht geef je een onschuldig kind de kans op een 'normaal' leven oid. Daarnaast kan ik er niet voor zorgen dat anderen het goede gaan doen, ik kan alleen maar zelf het goede voorbeeld geven en zelf het goede doen. En ik vind donor zijn daar wel bij passen. Na mijn dood heb ik mijn organen niet meer nodig, en ik weet dat er heel veel mensen zijn die mijn organen zouden kunnen gebruiken.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 16, 2011 13:36

Ik heb diverse redenen om geen donor te zijn. Heb wel donor kaart bij de hand met die keuze. Het liefst zou ik wel willen aangeven dat ik dan ook niets wil ontvangen, maar dat kan dan weer niet op de kaart gezet worden. Ik sluit overigens niet direct uit dat ik niets doneer. Ik denk dat als bv. iemand in directe omgeving een nier nodig heeft en ik match voor die persoon dat dan ik zou kunnen overwegen dat familie voor gaat op de eventuele bezwaren.

JesseL

Bericht door JesseL » di aug 16, 2011 13:45

Ik ben wel donor. Als ik dood ben heb ik er zelf niks meer aan en wil ik graag iemand die al lang ziek is en al een niet al te fijn leven heeft (want zo is het meestal met mensen die een donor nodig hebben) helpen. Andersom zou ik ook willen ontvangen.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » di aug 16, 2011 15:21

Ik heb eens navraag gedaan bij de registratie van donoren of ik kon aangeven aan wie ik organen etc af zou willen staan. Dus liever niet aan een zeer ongezond levend iemand die een orgaan nodig heeft ivm roken/diabetes/alcohol etc. Ik zou het liever aan een kind of jongere geven.
Ik sta nu geregistreerd als niet donor. Ik heb een stoornis in mijn immuunsysteem. Mogelijk als gevolg van Ziekte van Pfeiffer en wellicht besmettelijk bij donatie. Ik wil iemand anders mijn gezondheidsproblemen niet aandoen.
Anderzijds wil ik waarschijnlijk geen donororganen van iemand anders. Ik ben zo snel allergisch en ik verdraag medicatie vaak niet goed. Kans van slagen lijkt me erg laag. Geef het dan maar aan iemand anders.

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 16, 2011 15:42

Ik ben geen donor, omdat ik na mijn dood niet wil continueren waar ik in het leven tegen ben. Je kunt als donor de daaraan gerelateerde verantwoordelijkheid welke voor vloeit uit je keuze niet van je afschuiven.

.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di aug 16, 2011 15:48

Ik ben zelf wel donor, omdat ik dat heel erg belangrijk vind.
Er zijn zoveel mensen die jaren lang een rotleven hebben of zelfs dood gaan omdat ze op een donororgaan zitten te wachten. Als ik iemand kan helpen een beter leven te hebben door een stukje van mijn lichaam (dat ik toch niet meer nodig heb) te geven, doe ik dat natuurlijk.
Of mijn organen naar vleeseters gaan, maakt mij echt niets uit. Ik vind het een belachelijk idee om hen uit te sluiten, alsof zij geen recht hebben op overleven of een beter functionerend lichaam. Het klinkt alsof je iemand ziet verdrinken en dan zegt 'oh, maar dat is een vleeseter, laat maar lekker doodgaan' en dan gewoon verder loopt. Maar misschien interpreteer ik je verkeerd?

Ik wil zelf ook graag ontvangen als ik het ooit nodig zou hebben, dus dan vind ik dat ik ook de plicht heb om zelf ook te geven.

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 16, 2011 19:23

Fynnya schreef:Ik ben zelf wel donor, omdat ik dat heel erg belangrijk vind.
Er zijn zoveel mensen die jaren lang een rotleven hebben of zelfs dood gaan omdat ze op een donororgaan zitten te wachten. Als ik iemand kan helpen een beter leven te hebben door een stukje van mijn lichaam (dat ik toch niet meer nodig heb) te geven, doe ik dat natuurlijk.
Ik heb geen donor-orgaan of weefsel nodig, maar ik heb (wegens gezondheidsproblemen) gedeeltelijk wel een rotleven, waar niemand iets aan doet (wanneer dat mogelijk is) zolang daar niets tegenover staat zoals een grote som geld, waarom zou ik mij t.a.v. hen dan anders moeten gedragen? Ik wil over der rug van de patiënt ook geen bijdrage leveren aan die orgaan handel en medici spekken die daar grof aan verdienen.
Fynnya schreef: Of mijn organen naar vleeseters gaan, maakt mij echt niets uit. Ik vind het een belachelijk idee om hen uit te sluiten, alsof zij geen recht hebben op overleven of een beter functionerend lichaam.
T.a.v., bepaalde vleeseters maak ik wel uitzonderingen als het bijvoorbeeld gaat om dierbaren of uitgesproken humane mensen die weifelen wat betreft die vleesconsumptie.
Fynnya schreef: Het klinkt alsof je iemand ziet verdrinken en dan zegt 'oh, maar dat is een vleeseter, laat maar lekker doodgaan' en dan gewoon verder loopt. Maar misschien interpreteer ik je verkeerd?
Dat is heel iets anders! Ik zou een vleeseter wel redden, maar een zware crimineel hoeft van mij niets veel te verwachten.

Fynnya schreef: Ik wil zelf ook graag ontvangen als ik het ooit nodig zou hebben, dus dan vind ik dat ik ook de plicht heb om zelf ook te geven.
Dat standpunt heb ik niet. Een crimineel die donor is doet daar iets goeds mee, maar een heiland (is maar een voorbeeld) doet daar iets slechts mee, als dit criminaliteit in de handwerkt. Ik ben niet uitgesproken tegen orgaan of weefsel donatie, maar dan moet ik wel de regie hebben en bepaalde ongewilde zaken kunnen uitsluiten en daarnaast moet er toch naar een alternatief gezocht worden. Binnen een aantal jaren is het waarschijnlijk mogelijk om uit stamcellen weefsel te kweken. bijv http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel. ... kelID=4031. Japanse wetenschappers zijn erin geslaagd stamcellen uit te laten groeien tot een deel van het netvlies (retina). Uit testen blijkt zelfs dat het regeneratieve netvlies functioneert zoals het hoort. Het laten uitgroeien van een volledig netvlies is niet zo ver meer.

.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di aug 16, 2011 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Ananas

Bericht door Ananas » di aug 16, 2011 19:37

Ik ben op dit moment donor muv hart (voelt raar, te persoonlijk om dat af te staan). Maar ergens voelt het toch niet goed. Dat hele medische gedoe vind ik onnatuurlijk... Er zijn veel te veel mensen op aarde, de natuur vecht terug en wij hakken dat de grond in met pillen en operaties. Misschien binnenkort toch donorschap cancelen.

Sascha

Bericht door Sascha » di aug 16, 2011 19:39

vegalan schreef:
Fynnya schreef:Ik ben zelf wel donor, omdat ik dat heel erg belangrijk vind.
Ik heb geen donor-orgaan of weefsel nodig, maar ik heb (wegens gezondheidsproblemen) gedeeltelijk wel een rotleven, waar niemand iets aan doet (wanneer dat mogelijk is) zolang daar niets tegenover staat zoals een grote som geld, waarom zou ik mij t.a.v. hen dan anders moeten gedragen? Ik wil over der rug van de patiënt ook geen bijdrage leveren aan die orgaan handel en medici spekken die daar grof aan verdienen.
Ik weet niet wat je hebt, maar als ik er zonder dat het me heeeeeeel veel kost (en orgaan donor zijn kost mij niet veel moeite...) er wat aan willen doen ook al krijg ik daar geen grote som geld voor. Ik vind het namelijk erg vervelend om te horen als mensen een rotleven hebben en ik zou dat graag wat plezieriger willen maken.

Ten tweede snap ik die laatste zin niet geheel. Hoe groter het tekort is aan organen, hoe lucratiever de orgaanhandel is lijkt mij. Dus door orgaandonor te zijn ga je die handel tegen en zijn de mensen die daar grof aan verdienen makkelijker buitenspel gezet. En waarom is orgaandonor zijn over de rug van de patiënt? Hij gaat dood als er geen orgaan is, en blijft misschien leven als die er wel is. En liever via legale orgaandonatie dan via orgaanhandel (wat illegaal is) en waarbij er meer slachtoffers zijn aangezien het onbekend is wie de donor is, in hoeverre deze achter de donatie staat en er tevens ook een slechtere controle is op de medische conditie en de recipient ook grotere risico's loopt.

Emiel

Bericht door Emiel » di aug 16, 2011 20:00

Ik was donor, maar heb dat ingetrokken. Voelde niet ok of zo, kan het niet uitleggen..

Wat ik wel met Ananas eens ben ben is dat het onnatuurlijk is en er zijn inderdaad al te veel mensen op aarde. Aan de andere kant is veel van wat we doen onnatuurlijk en wat nou als je iemand kan redden, wie zou dat niet willen? Lastig vraagstuk..

Het vechten tegen en de angst voor de dood is het grootste probleem denk ik. Doodgaan is natuurlijk en hoort net als geboren worden en leven bij een cyclus. Alleen zijn we het gevoel met natuurlijke zaken in 'De Westerse Maatschappij' volledig kwijt.
Laatst gewijzigd door Emiel op di aug 16, 2011 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 16, 2011 20:10

Sascha schreef:Ik weet niet wat je hebt, maar als ik er zonder dat het me heeeeeeel veel kost (en orgaan donor zijn kost mij niet veel moeite...) er wat aan willen doen ook al krijg ik daar geen grote som geld voor. Ik vind het namelijk erg vervelend om te horen als mensen een rotleven hebben en ik zou dat graag wat plezieriger willen maken.
Dat is een goede rede zijn om orgaan/weefsel donor te zijn, maar aan de andere kant kan dit ook leed in de handwerken, waardoor de goede intentie zijn waarde verliest.

Sascha schreef: Ten tweede snap ik die laatste zin niet geheel. Hoe groter het tekort is aan organen, hoe lucratiever de orgaanhandel is lijkt mij. Dus door orgaandonor te zijn ga je die handel tegen en zijn de mensen die daar grof aan verdienen makkelijker buitenspel gezet.
Dat zou dan een wereld grote omvang moeten hebben, wat niet het geval is.
Sascha schreef: En waarom is orgaandonor zijn over de rug van de patiënt?
Omdat deze er uiteindelijk voor moet betalen! De macht van het kapitaal en niet het moraal speelt een rol in deze wereld.
Sascha schreef: Hij gaat dood als er geen orgaan is, en blijft misschien leven als die er wel is. En liever via legale orgaandonatie dan via orgaanhandel (wat illegaal is) en waarbij er meer slachtoffers zijn aangezien het onbekend is wie de donor is, in hoeverre deze achter de donatie staat en er tevens ook een slechtere controle is op de medische conditie en de recipient ook grotere risico's loopt.
Illegaal of legaal, het blijft een handel, waar een prijskaartje aan hangt.

.

Sascha

Bericht door Sascha » di aug 16, 2011 21:34

Vegalan: er mag niet betaald worden voor organen. Als er wel voor betaald wordt dan is dat illegale orgaanhandel. Als er niet voor betaald wordt, lijkt het mij iets anders dan handel.

vegalan

Bericht door vegalan » di aug 16, 2011 21:51

Sascha schreef:Vegalan: er mag niet betaald worden voor organen. Als er wel voor betaald wordt dan is dat illegale orgaanhandel. Als er niet voor betaald wordt, lijkt het mij iets anders dan handel.
Wie controleert dit? Ik bedoel niet dat men eventueel alleen aan het orgaan zelf verdiend, maar ook aan de voorbereiding, transport en uiteindelijke transplantatie. Ik zie gaarne een universele prijsindicatie van een dergelijk transplantatie, volgens mij is die er gewoon niet?

Een bijkomend gegeven is dat orgaandonoren sneller worden opgegeven als transplantatie een betere optie is.
Dit werd enigszins uit de wereld geholpen door de behandelde arts te scheiden van arts die het donor-orgaan wegneemt, maar er is soms sprake van (niet controleerbaar) belangen verstrengeling. Zuivere koffie wordt volgens mij niet altijd ingeschonken.

.

Sascha

Bericht door Sascha » wo aug 17, 2011 11:06

Vegalan: als je daar meer onderbouwde informatie over hebt dan is dat een zeer ernstige zaak en zou ik daar graag meer over willen weten. Ik hoop uiteraard dat dit slechts een theorie is..

Zen

Bericht door Zen » wo aug 17, 2011 21:30

vegalan schreef:
Fynnya schreef: Het klinkt alsof je iemand ziet verdrinken en dan zegt 'oh, maar dat is een vleeseter, laat maar lekker doodgaan' en dan gewoon verder loopt. Maar misschien interpreteer ik je verkeerd?
Dat is heel iets anders! Ik zou een vleeseter wel redden, maar een zware crimineel hoeft van mij niets veel te verwachten.
C'mon, ze moeten wel eerst plechtig (op het graf van hun...) beloven nooit meer vlees te eten voordat ik in actie kom... :wink:
Cut cold stone with a warm heart

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do aug 18, 2011 1:10

Ik ben geen donor. Vind het te kunstmatig.
En ik wil niet een leven rekken van een vleeseter, want daarmee zou de hoeveelheid geluk op aarde afnemen.
Als de mogelijkheid 'alleen aan veganisten/activisten' zou bestaan, zou ik misschien wel willen doneren.

Bloed doneren zou ik misschien nog wel willen doen...

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 18, 2011 14:39

Zen schreef:C'mon, ze moeten wel eerst plechtig (op het graf van hun...) beloven nooit meer vlees te eten voordat ik in actie kom... :wink:
Om t.a.v. de drenkeling een positieve bijdrage te leveren, roep Ik wie kan er goed zwemmen!, en de eerste vleeseter die zijn vinger opsteekt flikker ik in het water om de andere vleeseter te redden. :grin:

.

Emiel

Bericht door Emiel » do aug 18, 2011 15:03

Jasmijn schreef:En ik wil niet een leven rekken van een vleeseter
Nee? Ook niet als het een omnivoor familielid betreft bijvoorbeeld?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do aug 18, 2011 23:32

Emiel schreef:
Jasmijn schreef:En ik wil niet een leven rekken van een vleeseter
Nee? Ook niet als het een omnivoor familielid betreft bijvoorbeeld?
Ik denk het niet... Men moet wel consequent blijven he... Maar hangt miss toch van de situatie af.

Plaats reactie