donor ja/nee?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: donor ja/nee?

Bericht door DeVegetarische » wo okt 17, 2012 15:51

Ik ben liever geen donor puur om emotionele, irrationele redenen. Misschien toch over ''het idee'' heenzetten. Ik zie mijn organen als heel erg van mezelf, en als ik dood ben ben ik liever volledig dood, zeg ik nu, levend, op een irrationele grond. Dat een vleeseter het misschien krijgt maakt niet uit voor mij; wie zegt dat die persoon geen maatschappelijk heel nuttige baan heeft, of actief is in vrijwilligerswerk en honderden mensen helpt/heeft geholpen, allerlei goede dingen doet, enzovoorts. Ik misgun hem het leven niet. Ik denk weleens na over doneren of niet, maar gevoelsmatig staat het zo tegen.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do okt 18, 2012 13:02

DeVegetarische schreef:Ik ben liever geen donor puur om emotionele, irrationele redenen. Misschien toch over ''het idee'' heenzetten. Ik zie mijn organen als heel erg van mezelf, en als ik dood ben ben ik liever volledig dood, zeg ik nu, levend, op een irrationele grond. Dat een vleeseter het misschien krijgt maakt niet uit voor mij; wie zegt dat die persoon geen maatschappelijk heel nuttige baan heeft, of actief is in vrijwilligerswerk en honderden mensen helpt/heeft geholpen, allerlei goede dingen doet, enzovoorts. Ik misgun hem het leven niet. Ik denk weleens na over doneren of niet, maar gevoelsmatig staat het zo tegen.
Dan hoop ik dat je ook geen orgaan van iemand anders verwacht. Niet om hard te klinken hoor, no offense, maar veel anderen in dit topic die hebben aangegeven geen donor te willen zijn, zeggen ook dat ze het andersom niet willen. Dat vind ik dan heel juist, en dan is het ook je eigen zaak. Maar als je wel een donororgaan zou ontvangen als je zelf straks onverwacht ziek wordt, dan vind ik het gewoon niet juist. Dat is nemen zonder geven. Ik snap dat dat heel moeilijk is om vooruit te bedenken. Misschien denk je nu, ik hoef geen orgaan, maar als je het eenmaal nodig hebt en in die emotionele situatie zit... Ik zou zelf toch het ethische zekere voor het onzekere nemen.

Andere mensen hier hebben ook gezegd, dat ze het ook graag zouden willen laten registreren o.i.d., dat ze geen orgaan willen (of geen reanimatie etc.). Ik ben het ermee eens dat dat een goed idee zou zijn, dan kan iedereen gewoon naar eigen geloof leven en doodgaan. En zijn er meer organen voor de mensen die ze ook echt willen (nogmaals, no offense, maar zo werkt het toch gewoon?)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Donor ja/nee?

Bericht door TonyJello » wo nov 21, 2012 21:51

Een collega heeft aangegeven dat ze het niet ziet zitten dat er menselijk weefsel opgelagen en ingepakt gaat worden bij ons. Ze is zelf ook donor en zei: 'Dan kom ik hier zeker ook in de schappen te liggen?!' :mrgreen:

Dan denk ik: je moet toch ergens terecht komen? Daar denken mensen waarschijnlijk niet over na. Maar het wordt dus wel wat concreter als iemand er op deze manier mee geconfronteerd wordt. Tja, welke plek lijkt je dan wél 'leuk' of acceptabel? zou ik denken.

TonyJello

Klik op het plaatje

Bericht door TonyJello » do dec 06, 2012 22:39

Veggie93

Bericht door Veggie93 » di sep 10, 2013 18:33

Ik ben geen donor. Ik vind het een heel erg moeilijke beslissing ,dus pas als ik het zeker weet wordt ik wel donor.
Treat others how you would like to be treated.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo sep 11, 2013 13:39

Ik ben geen donor, want ik ga absoluut mijn organen niet geven aan iemand die dier-lijk eet!

Mystique

Bericht door Mystique » wo sep 11, 2013 16:12

Ik begin juist steeds meer erover te denken om donor te worden.

Dat iemand vlees eet vind ik niet een reden om zijn/haar leven te redden met mijn organen, als ik toch al dood ben. Misschien wilt die persoon wel juist een beter leven leiden, omdat diegene is gered door iemand die heel erg haar best deed zo goed mogelijk te leven.
Misschien krijgt iemand wel mijn hart en verandert die persoon miraculeus in een prachtig mooi persoon (ik vind mijzelf niet prachtig, mooi hoor, maar goed die persoon krijgt wel een veganistenhart :grin: ).

Nee, dat vind ik erg cru om te zeggen dat iemand niet mijn organen verdient, omdat die persoon vlees eet. We zijn bijna allemaal onwetend geweest. :wink:
Dan zou ik er meer moeite mee hebben als iemand mijn organen zou krijgen, omdat die er meer geld voor zou kunnen geven ofzo. Ik heb geen idee of en hoe corrupt dat wereldje is...

Ik twijfel nog.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do sep 12, 2013 13:06

Ik snap de twijfels wel hoor. Maar als er voor je ogen een auto-ongeluk gebeurd, dan denk je toch ook niet, "Tja dat slachtoffer is waarschijnlijk een vleeseter. Als ik nalaat om 112 te bellen gaat hij misschien dood en dan red ik heel veel dierenlevens." Of misschien moet je zelfs mensen gaan vermoorden, zoals je moeder die zo gek op steak is? No offense bedoeld hiermee. Utilitarisch gezien klopt je redenatie, maar alhoewel utilitarianisme vaak een handige 'rule of thumb' is zijn er problemen mee waardoor je er wellicht niet blind op wil varen. Nogmaals, het is filosofisch gezien volgens mij echt een lastige afweging dus ik snap de twijfels.

Nog een overweging: Men schijnt bezig te zijn met het ontwikkelen van een techniek waarmee menselijke organen in dieren (varkens) gekweekt kunnen worden. Dit zou niet hoeven te gebeuren - en niet uitgevoerd hoeven worden - als er genoeg orgaandonoren zouden zijn. Niet dat ik denk dat we kunnen zeggen dat het ónze verantwoordelijkheid is om dit te voorkomen, maar toch.

En stel dat je een optie zou willen hebben om alleen te doneren aan andere veganisten, hypothetisch gezien. Dan zou die optie er nooit komen als vegans zowieso geen orgaandonor worden,

Er kan via omwegen ook contact worden gelegd tussen nabestaanden en donororgaan-ontvangers (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zor ... kaar.dhtml). In het geval van beenmergtransplantatie mag je zelfs zélf 1 kaartje sturen zolang er geen informatie in staat waardoor de ontvanger je identiteit kan achterhalen. Is het voor de wannabe-orgaandonors misschien een idee om evt. nabestaanden (vooraf!) te vragen dit te doen mochten je organen gebruikt worden? En dat ze dan de boodschap kunnen doorgeven van "Voor X was het ontzettend belangrijk om onnodig lijden te voorkomen, bij mens én dier. Daarom heeft hij/zij organen aan je nagelaten, maar daarom wilde hij/zij ook niet meewerken aan exploitatie van dieren." Okee, de kans bestaat dat ze de ontvanger niet kunnen vinden, én het is misschien nogal een gevalletje 'dwingen door schuldgevoel op te roepen' :P maar het is een idee?

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

@rno

Bericht door @rno » do sep 12, 2013 18:43

Assad ligt te wachten op een donor, alleen jij kan hem helpen met jouw nier.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 13, 2013 0:18

Renee1137 schreef:Ik snap de twijfels wel hoor. Maar als er voor je ogen een auto-ongeluk gebeurd, dan denk je toch ook niet, "Tja dat slachtoffer is waarschijnlijk een vleeseter. Als ik nalaat om 112 te bellen gaat hij misschien dood en dan red ik heel veel dierenlevens." Of misschien moet je zelfs mensen gaan vermoorden, zoals je moeder die zo gek op steak is? No offense bedoeld hiermee. Utilitarisch gezien klopt je redenatie, maar alhoewel utilitarianisme vaak een handige 'rule of thumb' is zijn er problemen mee waardoor je er wellicht niet blind op wil varen. Nogmaals, het is filosofisch gezien volgens mij echt een lastige afweging dus ik snap de twijfels.
Dat is gewoon common sense ook, als je niet helpt ben je strafbaar. Dus je moet wel helpen, want vanuit de gevangenis kan je niet helpen. Maar daarnaast vind ik de vergelijking ook niet zo treffend.

De ene situatie is een noodsituatie, waar je ad hoc moet reageren en besluiten. En het andere is een keuze over je eigen lichaam. Twee verschillende situaties, waarbij de ene niet over jezelf gaat en het andere wel. Ook minder nood over de keuze meestal.

Verder vind ik geen donor zijn als reden dat je minder kan bepalen wie orgaan enzo krijgt m.i. een hele goed argument, want los van dat ik nog meer redenen heb het niet te doen zou in geval dat ik die niet had ik mogelijk wel donor zijn als ik meer keuze had. Toen ik formulier kreeg, kon ik 4 opties kiezen. Ik heb gekozen voor nee. Dus qua donor ja, had je 3 keuzes. Als ze zorgen dat je bv. aanvullende eisen kan stellen, dan zullen mensen ook sneller doneren. denk ik.
Nog een overweging: Men schijnt bezig te zijn met het ontwikkelen van een techniek waarmee menselijke organen in dieren (varkens) gekweekt kunnen worden. Dit zou niet hoeven te gebeuren - en niet uitgevoerd hoeven worden - als er genoeg orgaandonoren zouden zijn. Niet dat ik denk dat we kunnen zeggen dat het ónze verantwoordelijkheid is om dit te voorkomen, maar toch.
Zelf wanneer iedereen automatisch verplicht donor is (zoals in belgie geloof ik), zijn er nog niet genoeg donororganen, dus die techniek en ontwikkeling staan los van dat donorschap en gaat toch wel 'ontwikkeld' worden, want daar valt geld te verdienen. Ze zijn gelukkig ook bezig met dierloze technieken voor mechanische organen of organen die gekweekt worden.

Mystique

Bericht door Mystique » vr sep 13, 2013 8:03

@rno schreef:Assad ligt te wachten op een donor, alleen jij kan hem helpen met jouw nier.
Ook die man heeft recht om geholpen te worden in een ziekenhuis. Zou toch wat zijn dat ziekenhuizen ineens gaan kijken naar de persoonlijkheid in plaats van naar de persoon. "Zo meneer, ik zie dat u in het verleden een auto heeft gestolen. Tja, we hebben hier iemand liggen zonder strafblad, dus die helpen we eerst." :wink:
En wie mijn organen krijgt, daar heb ik uiteindelijk (nog) geen keuze over, maar ik vind het nog steeds geen reden om het niet te doen. Vanwege die paar rotte appels? Daardoor heeft de meerderheid maar pech?

We blijven uiteindelijk diersoorten die allemaal recht hebben om te leven. We beslissen zelf hoe we dat leven leiden en de een wat minder bedachtzaam dan de ander, maar laten we alsjeblieft niet al te veel gaan denken in hokjes en wie welke rechten heeft, of je nu Assad bent of Ghandi...

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr sep 13, 2013 10:03

Vroeger wilde ik geen donor zijn. Ik kan geloof ik niet eens zo goed uitleggen waarom. Nu ben ik wel donor. Ik vind het algemene idee van donor zijn goed. Je kunt er iemand mee helpen. Ik vind het heel naar om eisen te stellen aan wie wel gebruik mag maken van mijn organen en wie niet. Je wilt alleen veganisten helpen? Ooit was je zelf geen veganist. Vind je dat je geen recht had om een donor te krijgen toen? Ieder mens is een potentieel veganist. Sommige mensen hebben foute ideeën, maar daar hebben ze zelf niet voor gekozen. Ooit kan het nog goed komen. Ik vind het veel sterker om als veganist je organen beschikbaar te stellen aan een slager dan dat je de slager laat doodgaan vanwege je principes. Wat zijn dat voor principes? Je wilt de wereld redden, maar mensen dood laten gaan door ze geen hulp te bieden vind je bijdragen aan een mooiere wereld? Ik begrijp dat geloof ik niet. En maak je daarbij eigenlijk nog onderscheid met je familie? Als je ouders niet voldoen aan de voorwaarden die je stelt aan anderen om je organen te kunnen krijgen, krijgen zij die dan wel? Ik zou dat maar moeilijk te rijmen vinden.
Vroeger wilde ik geen donor zijn, maar ik wilde ook geen donororganen ontvangen (dat is wat ik bedacht had he, als puntje bij paaltje was gekomen had ik het misschien toch gedaan). Nu wil ik ze zeker ook ontvangen. En als ik wil ontvangen vind ik ook dat ik moet geven...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr sep 13, 2013 10:19

Rick schreef:Vroeger wilde ik geen donor zijn. Ik kan geloof ik niet eens zo goed uitleggen waarom. Nu ben ik wel donor. Ik vind het algemene idee van donor zijn goed. Je kunt er iemand mee helpen. Ik vind het heel naar om eisen te stellen aan wie wel gebruik mag maken van mijn organen en wie niet. Je wilt alleen veganisten helpen? Ooit was je zelf geen veganist. Vind je dat je geen recht had om een donor te krijgen toen? Ieder mens is een potentieel veganist. Sommige mensen hebben foute ideeën, maar daar hebben ze zelf niet voor gekozen. Ooit kan het nog goed komen. Ik vind het veel sterker om als veganist je organen beschikbaar te stellen aan een slager dan dat je de slager laat doodgaan vanwege je principes. Wat zijn dat voor principes? Je wilt de wereld redden, maar mensen dood laten gaan door ze geen hulp te bieden vind je bijdragen aan een mooiere wereld? Ik begrijp dat geloof ik niet. En maak je daarbij eigenlijk nog onderscheid met je familie? Als je ouders niet voldoen aan de voorwaarden die je stelt aan anderen om je organen te kunnen krijgen, krijgen zij die dan wel? Ik zou dat maar moeilijk te rijmen vinden.
Zo denk ik er ook ongeveer over. Ik kan alleen m'n eigen keuzes maken, niet die van anderen. Iemand aan een orgaan helpen vind ik een positief gebaar, en daarmee geef ik iemand anders weer de kans om zijn of haar eigen keuzes te maken.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za sep 14, 2013 17:41

Vegantastic schreef: Dat is gewoon common sense ook, als je niet helpt ben je strafbaar. Dus je moet wel helpen, want vanuit de gevangenis kan je niet helpen.
Ik hoop toch echt dat 'niet in de gevangenis willen komen' niet je voornaamste reden is om een verkeersslachtoffer niet te helpen.
Maar daarnaast vind ik de vergelijking ook niet zo treffend.

De ene situatie is een noodsituatie, waar je ad hoc moet reageren en besluiten. En het andere is een keuze over je eigen lichaam. Twee verschillende situaties, waarbij de ene niet over jezelf gaat en het andere wel. Ook minder nood over de keuze meestal.
Van het feit dat het een noodsituatie is snap ik niet helemaal waarom dat ethisch gezien uitmaakt. Natuurlijk wordt je keuze in de praktijk door andere zaken beïnvloedt, maar dat betekent niet dat dat ethisch gezien een verschil maakt. Het feit dat potentiële donoren hun potentiële orgaanontvangers niet zien lijden of doodgaan maakt bijvoorbeeld praktisch gezien een groot verschil, waardoor de eersten minder geneigd zijn de laatsten te helpen. Maar als je een ethische beslissing wilt maken moet je daar juist doorheen kijken.

Daarnaast hoeft het helpen van een verkeersslachtoffer inderdaad niet om je eigen lichaam te gaan, maar het kan wel. Misschien staat de auto wel in de brand en riskeer je je leven. Bij een orgaandonatie, daarentegen, mag je er vanuit gaan dat je al dood bent.
Verder vind ik geen donor zijn als reden dat je minder kan bepalen wie orgaan enzo krijgt m.i. een hele goed argument, want los van dat ik nog meer redenen heb het niet te doen zou in geval dat ik die niet had ik mogelijk wel donor zijn als ik meer keuze had.
Ik zeg ook niet dat het een slecht argument is. Ik vind het ook een goed argument. Zoals ik zeg, ik zie heus wel in dat dit een heel complexe zaak is. Meer keuze hebben zou inderdaad uitkomst kunnen bieden, maar dit is in de praktijk waarschijnlijk (nog) te complex.
Zelf wanneer iedereen automatisch verplicht donor is (zoals in belgie geloof ik), zijn er nog niet genoeg donororganen, dus die techniek en ontwikkeling staan los van dat donorschap en gaat toch wel 'ontwikkeld' worden, want daar valt geld te verdienen. Ze zijn gelukkig ook bezig met dierloze technieken voor mechanische organen of organen die gekweekt worden.
In België is geen verplicht donorschap van toepassing. Het is een opt-out systeem, zoals hier in Nederland ook is voorgesteld (maar niet doorgevoerd). Je staat dus ingeschreven tenzij je aangeeft dat je dat niet wilt. Er valt wel degelijk minder geld te verdienen en er zullen ook minder dierlijke slachtoffers vallen als de wachtlijsten significant korter zijn. En dat zijn ze, in België tenminste.

Wil iemand trouwens nog het idee verdedigen dat zij ethisch gezien wél een orgaan mogen accepteren terwijl ze die niet willen afstaan aan een ander? Want mijn perspectief is toch wel dat je die mogelijkheid dan ook netjes aan je voorbij moet laten gaan... Of je nu ethischer leeft dan de volgende patiënt of niet.

fimh68

Bericht door fimh68 » di sep 17, 2013 8:56

Ik ben donor. En dat blijf ik. Een klasgenootje van mijn zoon zou nu niet meer in leven zijn als er geen lever gedoneerd zou zijn. En zo ken ik nog een paar voorbeelden. Als ik na mijn overlijden iemand in leven kan houden door mijn organen af te staan, dan ja, heel graag. Andersom zou ik ook graag organen willen ontvangen als dat nodig zou zijn. En of mijn organen naar een vleeseter gaan, of dat ik organen van een vleeseter krijg maakt me niks uit.

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » zo sep 29, 2013 3:13

Eerlijk gezegd verbaasd me wat ik hier lees. Dat sommigen zo genadig willen zijn voor alle dieren, maar voor de dier die mens heet keihard de deur dichtslaan, omdat die mens andere levenskeuzes maakt.

Bepalen wie wel en wie niet zou mogen doorleven met jouw orgaan... klinkt mij erg als God spelen in de oren.
Een goed mens bestaat niet. Krijgt iemand die geen crimineel maar wel een klootzak is jouw organen wel? Kijk je nog naar de achtergrond van de crimineel, de reden voor zijn/haar daden - maakt het uit of het een crime de hebberigheid of een crime de wanhoop is die hij/zij gepleegd heeft?

Zou je niet genadig zijn en juist die persoon een kans geven zijn/haar leven beter af te sluiten dan het tevoren was - een nieuwe kans, de grote indruk die het maakt dat iemand jou zoiets gegeven heeft?

Ik ben geen donor, en wil ook niet ontvangen. Als het mijn tijd is om te gaan wil ik gaan - angst heb ik niet. & ik ben niet zo van leven-ten-koste-van-alles-rekken.

Maar ik schrik een beetje van de liefdeloze boodschap die ik hier en daar hier oppik. Vleeseters mogen dood, criminelen mogen dood... ik vind dat niet zo passen bij een filosofie van respectvol leven. Misschien ga ik er teveel van uit dat dat ook bij vegan-zijn hoort (ik ga er ook vanuit dat dat bij christen-zijn hoort maar da's ook voor lang niet iedereen waar blijkt).

"Waarom zou ik hen dan wel helpen?" --- omdat je een beter mens wilt zijn dan dat, en omdat verbitterd raken een verschrikkelijk iets is?

De geitenwollensokkenneoaltostraightedgehippie. ;-)
Haha, heb ik ineens John Lennon in m'n hoofd.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo sep 29, 2013 9:49

MrGreen schreef:Eerlijk gezegd verbaasd me wat ik hier lees. Dat sommigen zo genadig willen zijn voor alle dieren, maar voor de dier die mens heet keihard de deur dichtslaan, omdat die mens andere levenskeuzes maakt.
Alhoewel ik donor ben snap ik wel waarom sommigen hier op een ander idee uitkomen. Als je het puur utalitarisch bekijkt, liggen de kansen op het moment zo dat er waarschijnlijk meer dieren doodgaan je wel een orgaan doneert (alle dieren die de patiënt nog gaat consumeren), dan als je niet een orgaan doneert (de patiënt zelf). Maar goed, dat zou dan ook een reden zijn om alle katten in het asiel te laten verhongeren...

Ramona

Bericht door Ramona » zo sep 29, 2013 15:55

Ik snap het niet helemaal eerlijk gezegd, maar wie het wil uitleggen mag dat doen (over het geen organen doneren omdat het dan misschien naar een vleeseter gaat).

Ik ben wel donor, en ik hoop als ik ziek word en organen nodig heb ik ook donor kan zijn. Verder heb ik dingen gelezen over mensen die sneller opgegeven worden als ze donor zijn, ik ben helaas zelferbij geweest toen de donor vraag kwam ivm een overledene en dat ging echt niet zo van : nou we kappen er nu maar lekker mee want dan kunnen we lekker gaan oogsten. Sterker nog, alle tijd van de wereld was er en de doktoren waren heel aardig en vriendelijk en legden ons helemaal niets op.

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » ma sep 30, 2013 9:40

Ramona schreef:Ik snap het niet helemaal eerlijk gezegd, maar wie het wil uitleggen mag dat doen (over het geen organen doneren omdat het dan misschien naar een vleeseter gaat).

Ik ben wel donor, en ik hoop als ik ziek word en organen nodig heb ik ook donor kan zijn. Verder heb ik dingen gelezen over mensen die sneller opgegeven worden als ze donor zijn, ik ben helaas zelferbij geweest toen de donor vraag kwam ivm een overledene en dat ging echt niet zo van : nou we kappen er nu maar lekker mee want dan kunnen we lekker gaan oogsten. Sterker nog, alle tijd van de wereld was er en de doktoren waren heel aardig en vriendelijk en legden ons helemaal niets op.
:-D!

Ik vind dat ook een naar gerucht trouwens - dat ze er dan 'de stekker maar uittrekken.'
Elke arts legt de Hippocratische eed af en een beetje vertrouwen mag je ook wel hebben.

Al die mogelijkheden die de mens gecreeerd heeft brengt wel enorme verantwoordelijkheden en ethische vraagstukken met zich mee, eigenlijk.
Was het in de oertijd een stuk makkelijker! ;-)

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » do dec 26, 2013 2:52

Ja al 12 jaar zag ik laatst bij de electronische update voor ook darmen of zo.
Maar dit bij ongeval of sudden death.

Bij terminale ziekte doe ik een laatste wandeling het liefst in de winter om me te laten bevangen door kou nog voor het ergste lijden. In dit scenario blijven ze van mij tot een wild dier ze eet in Finland of Sweden.
Enige greintje spiritualiteit wat ik heb zo ongeveer ^^, geen reden voor maar lijkt me gewoon een hele prette manier voor dat laatste beetje acceptatie van je lot.

Plaats reactie