donor ja/nee?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: donor ja/nee?

Bericht door Renee1137 » do dec 26, 2013 23:11

Steeds meer mensen geven een nier weg aan een onbekende (dit jaar 41 in Nederland):
http://nos.nl/artikel/590876-meer-altru ... noren.html

Ik heb hier nog nooit echt over nagedacht, dat je dit dus kunt doen. Nu vraag ik me af, waarom niet eigenlijk? Ik bedoel, waarom is het zo dat als het een bekende is die een nier nodig heeft, ik veel sneller zou toestemmen in een nierdonatie als dat het een onbekende is? Alsof die onbekende er niet toedoet ofzo, niet ook familie en vrienden heeft die hem niet kunnen missen? Dat klopt gewoon niet. En het is niet alleen eigenbelang, dat ik iemand waarvan ik hou niet wil zien lijden of uit mijn leven wil zien verdwijnen - ik zou het waarschijnlijk ook sneller doen bij een vage bekende, iemand die ik wel ken maar met wie ik geen enorm sterke band heb. Waarom?

Ik weet wel, het is heel natuurlijk dat je meer empathie voelt voor de mensen in je nabije omgeving et cetera. Maar ethisch gezien moet het eigenlijk niet uitmaken, vind ik.

Gevoelsmatig denk ik wel, ja maar, als ik de persoon ook maar een beetje ken, dan weet ik wel wat voor persoon het is, of hij het wel verdiend.... maar dan denk ik, ho wacht, ik wil iemand geen nier geven omdat ik niet zeker weet of ik vínd dat hij het verdiént te leven? Is dat wel okee om te dénken? Ik weet niet, gevoelsmatig speelt het toch mee maar ik weet niet of dat te rechtvaardigen is.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » vr dec 27, 2013 1:48

Gevaarlijk gebied dit, je maakt gezonde mensen minder gezond en kwetsbaarder voor marginaal voordeel.
Door complicaties van operaties tot het hebben van maar 1 nier.
Een ongelukje met nier beschadiging kan al een nieuwe nier patient opleveren.
Een infectie na operatie kan een nieuwe nier patient opleveren.
Arterosclerose kan helemaal veel sneller een nieuwe nier patient opleveren.
Het marginale voordeel voor de patient komt ook uit arterosclerose en andere stofwisselings problemen bij de ontvanger.

De reden dat die mensen nier patient zijn geworden ligt waarschijnlijk in 90 - 95% van de gevallen uiteindelijk buiten de nieren zelf of in genetische stofwisselingsfouten die dan weliswaar ook in de nieren zitten maar het is weer het bulk afval van foutieve processen van de rest van het lichaam waar de nieren mee tot pulp geslagen worden.

Speciaal nieren hebben nog eens een echt bizzare overcapaciteit om mee te beginnen, dus catastrofaal falen geeft grote onderliggende problemen aan. Als een gezond persoon ongezond word om een ongezond persoon ongezond te laten blijven tja.... Is het misschien gewoon beter dat die ongezonde persoon 2 x in de 20 jaar onder het mes zal moeten gaan, als de persoon in kwestie niet al overleden is aan de onderliggende problematiek en dezelfde effecten op de andere lichaams weefsels natuurlijk binnen de eerste 10 jaar. Kan heel goed dat zelf met een niewe nier de prognose voor 10 jaar maar een 50% overlevingskans is.

Al met al is het een heel vriendelijk gebaar maar ik zou er op zijn minst voorwaarden aan stellen aan die gift.
Alleen aan mensen met nier kanker bijv. , of andere aandoeningen waar je orgaan niet per definitie in een hagelijke stofwisselings situatie komt. Met een goede 90% + kans is dat het orgaan 20+ jaar mee zal gaan en tevens de patient werkelijk geneest van zijn problematiek voor een normaal leven met een optimale levenskwaliteit.

Krijg je tenminste waar voor je gebaar ;)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr dec 27, 2013 12:27

Arjan schreef:Gevaarlijk gebied dit, je maakt gezonde mensen minder gezond en kwetsbaarder voor marginaal voordeel.
Wel kwetsbaarder, niet minder gezond. Nierdonoren leven gemiddeld net zo lang en gezond als mensen met 2 nieren, daar is gewoon wetenschappelijke data over.
Door complicaties van operaties tot het hebben van maar 1 nier.
Een ongelukje met nier beschadiging kan al een nieuwe nier patient opleveren.
Een infectie na operatie kan een nieuwe nier patient opleveren.
Arterosclerose kan helemaal veel sneller een nieuwe nier patient opleveren.
De opgetelde kans dat een voorheen gezonde nierdonor later in zijn leven iets overkomt waardoor zijn nierfunctie in het geding komt, is relatief klein. Vandaar dat nierdonatie ook geen invloed heeft op je levensverwachting. Natuurlijk is het een risico. Maar het is geen groot risico. Bovendien kom je als nierdonor direct boven aan de lijst te staan voor een nieuwe nier.
Het marginale voordeel voor de patient komt ook uit arterosclerose en andere stofwisselings problemen bij de ontvanger.
Een marginaal voordeel, meen je dat? Ik zou dat geen marginaal voordeel noemen...

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Arjan

Bericht door Arjan » vr dec 27, 2013 17:50

Jup systemisch minder gezonde mensen zullen minder lang doen met hun nier.
Op macro niveau zijn dat gewoon berekeningen die je moet doen, iets wat jij hier en met dieren niet lijkt te kunnen.

Heeft de wetenschappelijke data ook uitgesloten of dan niet toeschrijfbaar is aan een betere levensstijl onder de donoren die met 50% minder filter capaciteit moeten rond lopen? Iemand die geen arterosclerose of bloed/stofwissselings ziekte gaat krijgen maakt het minder uit, maar feit is dat 95+ % van de mensen dat wel krijgen. Wellicht leven die paar donoren van die 100 nieren langer door betere voorlichting.

En een gezond mens beschadigen, zwakker maken of laten overlijden door complicaties van een operatie ten behoeve van een niet gezond individu is maar een zeer twijfelachtige bijdrage op het totaal.

Arjan

Bericht door Arjan » vr dec 27, 2013 20:38

Dat is een hele mooie eerste post Moripaw!

Heb zelf ook al wat commentaren gemaakt richting de gedachte dat Vegans de grootste vijanden zijn van hun eigen idee.

Ben zelf een wat lompe boer maar gebalanceerde retorica kan ik erg waarderen.
Ergens een hoop door genoeg blootstelling ooit zelf nog eens wat subtieler te worden :lol:

Welcome aboard ;) , Arjan.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr dec 27, 2013 22:36

Arjan schreef:Op macro niveau zijn dat gewoon berekeningen die je moet doen, iets wat jij hier en met dieren niet lijkt te kunnen.
Waar héb je het over? Sorry Arjan, ik kan echt geen discussie met je voeren als je zinnen niet eens te ontcijferen zijn. Vervelend.
Moripaw schreef:Ik ben hier redelijk geschokt door de reactie van sommige mensen. Iemand zou zijn eigen familie zelfs niet redden omdat ze vleeseten? verschrikkelijk gewoon. Ik vind het niet leuk dat mijn vrienden en familie vleeseten maar daarom zijn het nog geen superslechte mensen. Ze zijn zelfs heel geengageerde mensen, de argumenten achter vleeseten dringen gewoon niet helemaal tot hun door, of ze zien het niet zetten met hun omgeving en dergelijke. Ik zeg niet dat dit geldige excuses zijn, maar ze daarom niet het leven redden...Dat is voor mij haast even erg als ze zelf de doodsteek toedienen. Ik zie veel vleeseters als slachtoffers van de tijdsgeest. Ik weet nog goed hoe ik was als vleeseter. De mensen zijn zo opgevoed, dat moeten we veranderen aar dat is niet altijd even makkelijk. En met uitspraken zoals deze ga je alleen maar mensen wegdrijven van het veganisme.
Ik ben het helemaal met je eens Moripaw, zeker ook met je laatste zin, en ik heb het al vaker op deze thread kenbaar gemaakt :( Super dat je donor wordt!

Overstand

Bericht door Overstand » ma jan 06, 2014 18:42

ik zou het een eer vinden om donor te zijn maar me lichaam moet wel preserved blijven omdat ik wel begraven wil worden.

I don't know, kan dat wat ik zeg? jewel toch?

Maar het duurde zo lang om bloeddonor te worden, voor cancerpatients, aidspatients, verongelukte mensen, is gewoon supervet man :)

en ik weet niet hoe lang het nog duurt om shit ik ben de naam kwijt donor te worden, mergbeen donor ?

En ik wou dat ik een meer supportive omgeving hierover had.

Wanneer ik erover begin met mn naasten, dan kan ik er geen hoe zeg je dat? they don't feel me.

Ik weet niet, ik hoop dat ik tussen mijn 30ste aan 40ste, toch bepaalde shit op orde heb wat doneren betreft

Echt wel awesome 8) wat een eer, hoewel i know what the fuck andere talk about dat ze liever geen donor zijn.

I'm caught up, caught up in the mix and shit

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma jan 06, 2014 19:31

als je donor bent kun je nog steeds 'normaal' begraven worden, ze maken het lichaam altijd weer netjes en verzorgd. het enige wat dit in de weg staat, is als je huid doneert (last time I checked). Daarom heb ik als optie in het donorcodicil gekozen 'alles behalve huid'. Soms denken mensen dat het meteen alles of niets is, met donorschap, maar dat hoeft dus niet... :)

Brchj

Bericht door Brchj » di jan 07, 2014 10:41

Ik heb altijd zonder twijfel voor 'alles doneren' gekozen. Voor mij is er geen twijfel over mogelijk dat als je niet meer leeft dat je dan niet een ander zou willen helpen. Of alles van mij bruikbaar is is natuurlijk een andere vraag, maar ik bied het in ieder geval aan.
Lieve Nugget! <3
Clover

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di jan 07, 2014 23:14

Nee. Ik ben geen donor. En wil het ook niet zijn.

Heeft niets te maken met wel of geen vleeseters kunnen uitsluiten. Ik vind het tegennatuurlijk? Stoer dat het kan, maar dat betekent niet dat het moet. Ik help graag iedereen maar zoals mijn rabbijn mij geleerd heeft: leren vissen, niet vis geven. Los van het feit dat ik vind dat mensen teveel (no offence) in leven gehouden worden en de natuurlijke selectie bizar in de weg staan. Zwak is tegenwoordig sterk.

Hm, ik haal het vraagteken weg. Ik vind het tegennatuurlijk.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » wo jan 08, 2014 13:26

Ik ben begin jaren 90 donor geworden maar had allerlei uitzonderingen op mijn donor codicil staan. Toen Bart de Graaff in 2002 overleed heb ik mijn donor codicil gewijzigd: ze mogen mij -bij wijze van spreken- leegplukken :grin:

Ik heb anderhalf jaar geleden van zeer dichtbij meegemaakt wat een nier- en levertransplantatie voor iemand doet en wat het betekent, geen haar op mijn hoofd zal er ooit aan denken om geen donor te zijn. Daarbij past een donor codicil gewoon bij mij: als ik iemand anders kan helpen, dan zal ik dit ook zeker doen en nee daar hoef ik niets voor terug. Het is nog maar de vraag of ze iets aan mij hebben; alleen onder bepaalde omstandigheden kun je als donor functioneren.

Als mijn nieren naar iemand zouden gaan die zelf geen donor was, dan heb ik daar geen problemen mee (ik ben dan dood, tsja :mrgreen: ), als ik overlijd en mijn lever kan getransplanteerd worden bij iemand die alcoholverslaafde is, dan heb ik daar geen problemen mee, het is niet mijn taak om mensen te be(ver)oordelen. Ik zie mensen, geen etiketten, een alcoholverslaafde is ook een mens (hier heb ik al veel pittige discussies over gevoerd).

Brchj

Bericht door Brchj » do jan 09, 2014 12:00

Vind ik ook Sandra, zo denk ik er ook over. Ik snap Arjan's punt ook wel, het blijft een uiterst persoonlijke keuze.
Lieve Nugget! <3
Clover

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo jan 15, 2014 14:08

ARTHUR schreef:Nee. Ik ben geen donor. En wil het ook niet zijn.

Heeft niets te maken met wel of geen vleeseters kunnen uitsluiten. Ik vind het tegennatuurlijk? Stoer dat het kan, maar dat betekent niet dat het moet. Ik help graag iedereen maar zoals mijn rabbijn mij geleerd heeft: leren vissen, niet vis geven. Los van het feit dat ik vind dat mensen teveel (no offence) in leven gehouden worden en de natuurlijke selectie bizar in de weg staan. Zwak is tegenwoordig sterk.

Hm, ik haal het vraagteken weg. Ik vind het tegennatuurlijk.
+1 Helemaal mee eens!
Treat others how you would like to be treated.

Sas

Bericht door Sas » ma jan 27, 2014 9:06

Geen donor. Dit vanwege mijn spirituele beschouwing, welke nogal ingewikkeld is. Ik verwacht ook geen orgaan van een ander. Als het mijn tijd is, dan is het zo. Bang voor de dood ben ik niet, Ik heb namelijk een bijna dood ervaring gehad... en vasthouden aan het leven is nutteloos aangezien we allemaal een keertje gaan. Ik geniet van elke dag dat ik er mag zijn, en dat is voor mij leven, en dat is voor mij genoeg. Als je één dag echt hebt geleefd, dan maakt het niet meer uit hoe oud je wordt... althans, dat is mijn ervaring. De enige verantwoordelijkheid die ik heb is de verantwoordelijkheid over mijn eigen leven en lichaam. Ik ben tevreden zo, en mocht het vandaag of morgen mijn tijd zijn, dan accepteer ik dat.

Mochan

Bericht door Mochan » do mar 12, 2015 22:34

Ik ben donor, ik heb alleen mijn hart en bloedvaten niet beschikbaar gesteld omdat ik niet wil dat iemand die zich heeft ziekgevreten aan dierlijke 'producten' daarmee verder kan gaan met mijn hart.
(Heb ik er ook gewoon zo bijgezet :P )

Lisa

Bericht door Lisa » vr mar 13, 2015 10:22

Haha terecht.
Ik ben ook donor, alleen mijn longen niet omdat ik destijds nog rookte, weet niet of ik ze later alsnog beschikbaar kan stellen, tegen de tijd dat ik 10 jaar ben gestopt ofzo, of misschien zijn ze wel voorgoed verziekt

Mochan

Bericht door Mochan » vr mar 13, 2015 15:06

Ik ben nu ook ongeveer een jaar gestopt met roken, nooit echt over nagedacht eigenlijk, hopelijk zijn m'n longen hersteld tegen de tijd dat het mijn tijd is :wink:

herbrandt

Bericht door herbrandt » vr mar 13, 2015 23:51

Ik ben al wat jaren bloeddonor en volgens mij voor de rest ook donor. Toen ik mij aanmeldde als bloeddonor had ik nog een kort gesprek met een arts over de ethiek achter het geven van bloed, dat ik mij niet prettig voelde bij de gedachte dat er een kans bestaat dat mijn bloed aan (bijvoorbeeld) een kinderverkrachter gegeven kan worden. Zij zei daar op dat daar geen controles voor zijn en dat de donor hier ook niets over kan bepalen, juist omdat het allemaal anoniem gebeurd. Het is ook een beetje gek, waar zou je dan de grens trekken wie wel en wie geen recht heeft op een donor?

Ondertussen ben ik van mening dat het me niet uit maakt aan wie de dingen gegeven worden die ik beschikbaar stel voor (mijn bloed) en na mijn dood (organen). Ik probeer zelf zo eerlijk mogelijk te leven en probeer voor iedereen aardig te zijn. Het lijkt me, in ieder geval voor m'n eigen gezonde verstand, het prettigst om mij te realiseren dat ik in ieder geval mijn best heb gedaan om iets te doen aan hoe het gaat in deze wereld, voor zover dat mogelijk is uiteraard. Ik vind mezelf geen held, ik probeer gewoon te doen waarvan ik denk dat dat het beste is. Als dat betekent dat mijn bloed of één van mijn organen terecht komt in iemand die vlees eet of iemand die PVV stemt, dan is dat maar zo. Ik zou het wel jammer vinden, maar dat vind ik van iedereen die dat doet. Ik probeer mezelf gerust te stellen met de gedachte dat het niet aan mij zal liggen als de wereld naar de klote gaat, omdat ik heb geprobeerd al het goede te doen wat in mijn macht ligt.

Violet

Bericht door Violet » za mar 14, 2015 10:24

herbrandt schreef:Ondertussen ben ik van mening dat het me niet uit maakt aan wie de dingen gegeven worden die ik beschikbaar stel voor (mijn bloed) en na mijn dood (organen). Ik probeer zelf zo eerlijk mogelijk te leven en probeer voor iedereen aardig te zijn. Het lijkt me, in ieder geval voor m'n eigen gezonde verstand, het prettigst om mij te realiseren dat ik in ieder geval mijn best heb gedaan om iets te doen aan hoe het gaat in deze wereld, voor zover dat mogelijk is uiteraard. Ik vind mezelf geen held, ik probeer gewoon te doen waarvan ik denk dat dat het beste is. Als dat betekent dat mijn bloed of één van mijn organen terecht komt in iemand die vlees eet of iemand die PVV stemt, dan is dat maar zo. Ik zou het wel jammer vinden, maar dat vind ik van iedereen die dat doet. Ik probeer mezelf gerust te stellen met de gedachte dat het niet aan mij zal liggen als de wereld naar de klote gaat, omdat ik heb geprobeerd al het goede te doen wat in mijn macht ligt.
Je bent geen held, je bent naïef!

herbrandt

Bericht door herbrandt » za mar 14, 2015 10:40

Violet schreef:Je bent geen held, je bent naïef!
Hoezo?

Plaats reactie