Jij en een slager

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Jij en een slager

Bericht door Renee1137 » wo feb 01, 2012 21:59

De NVV berichtte onlangs op de website over een aflevering van 'Changing Perspectives', waarin een slager en een veganist een dag in één ruimte werden geplaatst en de dialoog aangingen. Een interessant stukje tv. Van echte discussie kwam het niet, er hing een beetje een ongemakkelijk sfeertje dat (ik moet eerlijk zijn) vooral door veganist Daphne veroorzaakt werd. Misschien ook niet zo gek, want zij heeft ethische bezwaren bij het handelen van haar tijdelijke 'kamergenoot' en andersom is dat niet zo.

Wat vonden jullie van dit stukje tv, en hoe zouden jullie zo'n 'confrontatie' zelf willen aanpakken?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Kellie

Re: Jij en een slager

Bericht door Kellie » do feb 02, 2012 16:44

Ik heb het ook gezien, en had het zelf denk ik anders aangepakt. Maar dat weet je natuurlijk niet van tevoren. Ik vond dat de veganiste heel weinig toeliet van de slager. Ik snap natuurlijk dat opvattingen hemelsbreed uit elkaar liggen, maar de slager vond ik heel open. En de veganiste was vrij passief defensief. Ik had veel meer het 'waarom' willen weten in plaats van mijn eigen opvatting uitleggen. Maar meer: wanneer ben je slager geworden? Heb je dat van huis uit meegekregen? Hoe ga je om met dierenleed? Vind je het erg als een dier pijn heeft? Hoe zou je als slager de vleesindustrie het liefst zien? WAAROM vind je het slagersvak zo mooi?

Hoe dan ook, vind ik het wel heel goed dat er steeds aandacht komt voor veganisme en leuk om die uitzending te bekijken.
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do feb 02, 2012 17:44

Ik begreep dat er iig een stuk uitleg over veganisme uitgeknipt is en dat dat een beetje jammer is van dat geheel.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do feb 02, 2012 20:49

Ik ben het wel met je eens Kellie. Ze kwam wat gesloten en verwijtend over, en dat contrasteerde behoorlijk met het open en 'gezellige' gedrag van de slager. Ik denk niet dat dat de beste PR was (al herhaal ik dat het ook begrijpelijk is omdat zij een ethisch probleem had met zijn handelen, en omgekeerd niet). Ik zou zelf denk ik ook hebben geprobeerd meer accepterend richting de slager over te komen, zowel voor mezelf als de slager als het publiek. En, zoals jij zegt Kellie, de mogelijkheid aangrijpen om naar zijn ervaringen te vragen.

Ik vond het een aardige jongen, ik kan het niet anders zeggen.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Zen

Bericht door Zen » vr feb 03, 2012 11:51

Renee1137 schreef:Ik ben het wel met je eens Kellie. Ze kwam wat gesloten en verwijtend over, en dat contrasteerde behoorlijk met het open en 'gezellige' gedrag van de slager. Ik denk niet dat dat de beste PR was
Verwijten zijn terecht naar zo iemand wat mij betreft maar natuurlijk werkt dit doorgaans het slechtste... mensen hebben natuurlijk hun trots en hun ego waar ze niet zomaar even overheen stappen en laten zich liever ook niet teveel 'wijsmaken' laat staan be/veroordelen.

Het is waar dat Happy Herbi niet zo happy overkwam.
Renee1137 schreef:(al herhaal ik dat het ook begrijpelijk is omdat zij een ethisch probleem had met zijn handelen, en omgekeerd niet).
True, maar dat weet je van tevoren, en hoe moeilijk het ook is - je weet dat wil je zoveel mogelijk mensen een positief beeld geven van 'de veganist' (of hoe die kàn zijn), je moet proberen zelfs in zo'n situatie sociaal te blijven. Dat werkt waarschijnlijk het meest inspirerend. Als je denkt dat dat te moeilijk voor je is, en alle begrip daarvoor, dan is het wellicht beter om niet in te gaan op zo'n mediaformat waar ze graag alleen maar uitersten gebruiken.
Renee1137 schreef:Ik zou zelf denk ik ook hebben geprobeerd meer accepterend richting de slager over te komen, zowel voor mezelf als de slager als het publiek. En, zoals jij zegt Kellie, de mogelijkheid aangrijpen om naar zijn ervaringen te vragen.
By all means, zoek ook de media aandacht op. :) Want dat kan ik Daphne wel nageven, ze probeert wel het veganisme uit te dragen en mensen te bereiken. Het is niet alsof veganisme normaal gesproken zo vaak onder de aandacht van mensen is - al gaat het langzaam aan de goede kant op, vooral in de US.

Ze vroeg trouwens wel naar een aantal van zijn ervaringen maar het was duidelijk een geforceerd samenzijn.
Renee1137 schreef: Ik vond het een aardige jongen, ik kan het niet anders zeggen.
Ja maar dat is toch niet zo uitzonderlijk dat een slager 'aardig' is tegenover andere mensen? Ze zijn alleen alles behalve 'aardig' tegenover dieren...
Cut cold stone with a warm heart

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr feb 03, 2012 22:58

Zen schreef: By all means, zoek ook de media aandacht op. :) Want dat kan ik Daphne wel nageven, ze probeert wel het veganisme uit te dragen en mensen te bereiken. Het is niet alsof veganisme normaal gesproken zo vaak onder de aandacht van mensen is - al gaat het langzaam aan de goede kant op, vooral in de US.
Dat is inderdaad heel dapper, ook. Je gaat er toch in met de kennis dat veel mensen wel een 'mening' over je zullen hebben, en met de druk dat je toch goed wilt overkomen voor zo'n groot publiek.
Renee1137 schreef: Ik vond het een aardige jongen, ik kan het niet anders zeggen.
Ja maar dat is toch niet zo uitzonderlijk dat een slager 'aardig' is tegenover andere mensen? Ze zijn alleen alles behalve 'aardig' tegenover dieren...
Nee absoluut, dat betwist ik ook niet, dat slagers niet aardig kunnen zijn :D De voormalig werkgevers en 'tweede ouders' van mijn vriend zijn/waren poelier (nu met pensioen). Dat zijn ontzettend goede mensen. En, tussen haakjes, mensen die bovengemiddeld positief reageerden op het nieuws dat mijn vriend plantaardig was gaan eten. Stel je voor, dat uitleggen aan poeliers, maar nee, ze vonden het interessant en snapten de argumenten helemaal, accepteerden het volledig en zonder 'awkwardness' (en dat kan ik niet van iedereen zeggen :P)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za feb 04, 2012 2:00

Zen schreef: True, maar dat weet je van tevoren, en hoe moeilijk het ook is - je weet dat wil je zoveel mogelijk mensen een positief beeld geven van 'de veganist' (of hoe die kàn zijn), je moet proberen zelfs in zo'n situatie sociaal te blijven. Dat werkt waarschijnlijk het meest inspirerend.
Waarom zou je dit doen om een bepaald beeld neer te willen zetten? De enige reden waarom ik dit zou doen, is omdat het, volgens mij, ook echt beter is. Maak van jezelf geen uithangbord voor het veganisme. Dat is, wat mij betreft, nooit een voorbeeld dat ik zou willen volgen.

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » za feb 04, 2012 11:01

Ik heb het programma niet gezien dus ik kan me er geen oordeel over vormen. Wat ik wel merk is dat als mensen naar mijn plantaardig eten vragen, en ik er wat over vertel, ze het 'zo knap vinden' omdat ik 'mezelf zoveel ontzeg'. Wat ik dan altijd tussen de oren probeer te krijgen is dat het voor mij een uitdaging is zo lekker mogelijk te koken (en andere producten te vervangen) en beslist geen opoffering. Ik zie het als een sport (misschien een beetje raar geformuleerd) om steeds weer nieuwe dingen te ontdekken, zelf te maken en daardoor dierenleed te vermijden. Blijkbaar straal ik hierbij iets blijs uit waardoor ze er toch anders tegenaan gaan kijken. Het geeft me ook meteen de kans mijn redenen er doorheen te mixen zonder de vleeseter in kwestie aan te vallen. Je ziet ze dan soms wel denken 'goh, dat wist ik helemaal niet', zonder op hun achterste benen te gaan staan. Dat is waar het in mijn ogen om draait, bewust laten worden zonder aan te vallen want dat werkt voor geen meter. Alleen bij mijn moeder werkt het niet die kijkt me nog steeds meewarig aan. :) Ach het zij zo. Wat wel schattig is, is dat mijn twee zussen al taarten voor me lopen te bakken die ik kan eten of met een dingetje aan komen wat dan wel in mijn menu past. Zo lief vind ik dat. :D

Zen

Bericht door Zen » za feb 04, 2012 13:07

Rick schreef:
Zen schreef: True, maar dat weet je van tevoren, en hoe moeilijk het ook is - je weet dat wil je zoveel mogelijk mensen een positief beeld geven van 'de veganist' (of hoe die kàn zijn), je moet proberen zelfs in zo'n situatie sociaal te blijven. Dat werkt waarschijnlijk het meest inspirerend.
Waarom zou je dit doen om een bepaald beeld neer te willen zetten? De enige reden waarom ik dit zou doen, is omdat het, volgens mij, ook echt beter is. Maak van jezelf geen uithangbord voor het veganisme. Dat is, wat mij betreft, nooit een voorbeeld dat ik zou willen volgen.
Wel, de reden daarvoor is lijkt me omdat het vaak wel degelijk zo werkt voor veel mensen. Als je allerlei vooroordelen die mensen al hebben (over veganisme/veganisten) bevestigt zal het voor hen vaak moeilijk zijn om daar voorbij te geraken en komt je boodschap minder goed of zelfs niet over. Dat is niet alleen een vermoeden maar zo blijkt het ook te werken in de praktijk weet ik uit eigen ervaring. Dat sluit verder nog totaal niet uit dat je even goed een boodschap over probeert te brengen die duidelijk laat doorklinken dat -volgens jou- de keuze voor veganisme 'de beste' is (zoals jij het noemt).
Cut cold stone with a warm heart

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » za feb 04, 2012 13:15

Het was eigenlijk een beetje onzin dat het zou gaan om changing perspectives. Vrijwel elke veganist (of vegetarier) is ooit een vleeseter geweest en heeft dat perspectief geprobeerd maar is er achter gekomen dat dat perspectief niet het juiste perspectief is. Eigenlijk zouden dan dus alleen de vleeseters eens een keer van perspectief moeten veranderen... Maargoed... Dat zal wel niet snel gebeuren.

Ik vond het heel goed dat Daphne hieraan mee heeft gedaan, toch kwamen sommige dingen wat ongelukkig over. Ik heb geen idee hoe ik zou reageren als ik in haar schoenen zou hebben gestaan, en het is natuurlijk ook een vertekend beeld omdat ze niet alles kunnen uitzenden, maar ik geloof wel in wat meer vragen stellen. Bijvoorbeeld hoe hij het vond om de allereerste keer een dier slachten. Niemand doet dat de eerste keer zonder zich daar ook maar een beetje ongemakkelijk bij te voelen. Ik kan dat gewoonweg niet geloven, tenzij de persoon in kwestie echt een gestoorde idioot is. Ik geloof echt dat de meeste mensen in hun hart wel echt van dieren houden, maar op de een of andere manier niet doorhebben dat ze een soort van blinde vlek hebben ontwikkeld voor het dierenleed op hun bord. Dus je kunt denk ik altijd dingen vragen over hoe iemand omgaat met dat gevoel van ongemak, hoe heeft bijvoorbeeld deze slager zich over dat gevoel heen kunnen zetten? Over dat stukje over ritueel slachten gaf hij ook aan dieren geen leed te willen veroorzaken. Daar zou je verder op in kunnen haken. Niet gelijk van: ik ben tegen alle vormen van slachten dus ook tegen ritueel slachten omdat ik denk dat dat de discussie afsluit. Maar iets van dat je merkt dat je toch ook op dat punt een overeenkomst hebt: je wilt niet dat dieren onnodig lijden. Hoe kijkt hij dan aan tegen 'regulier' vlees. Vind hij dat het lijden van die dieren opweegt tegen wat het oplevert voor mensen? Wat vind hij over de manier waarop we met dieren omgaan, dus niet alleen de slacht maar het gehele leven. Wat vind hij van de hoeveelheid vlees die we tegenwoordig eten?

Als laatste vond ik de tulband (ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen) ook niet heel erg meewerken. Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij/zij zich kleed, maar persoonlijk vond ik het erg afleiden van de boodschap.

Nu lijkt het misschien niet zo positief, maar ik vond het echt heel goed en knap dat Daphne daaraan heeft meegewerkt. Zelf doe ik haar niet zo snel na. En maar al te vaak heb ik na een verhitte discussie met iemand achtertaf zoiets van: dat had ik helemaal niet zo aan moeten pakken.. Ik had het zó moeten doen! Maarja, achteraf praat is natuurlijk altijd makkelijker. Toch zeg ik het hier toch omdat iedereen inclusief ikzelf altijd nog een hoop te leren heeft zodat we in het vervolg een nog betere stem voor dieren kunnen zijn.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 21:58

Sasha schreef:Bijvoorbeeld hoe hij het vond om de allereerste keer een dier slachten. Niemand doet dat de eerste keer zonder zich daar ook maar een beetje ongemakkelijk bij te voelen. Ik kan dat gewoonweg niet geloven, tenzij de persoon in kwestie echt een gestoorde idioot is.
.
Toevallig heb ik hem die vraag ook gesteld! En zijn reactie was dat hij er totaal geen problemen mee had. Ik vroeg ook of hij nog wist hoe hij als kind naar dieren keek, en hoe het voor hem was om de link te zien als kind tussen de dieren in de kinderboerderij en het vlees op zijn bord. Toen reageerde hij heel onverschillig. Dat hem dat als kind niet boeide, en dat het vlees op zijn bord, niet die dieren van de kinderboerderij waren.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » wo feb 22, 2012 22:01

Ik heb sowieso veel meer vragen gesteld, hing echt een beetje de journalist uit, maar dat hebben ze er uit geknipt.
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een hele aardige jongen vond en het was absoluut niet ongemakkelijk of geforceerd, vind het ook raar dat het zo op jullie over komt.
Heb het zelf als een leuke dag ervaren. Had van zijn kant veel onbegrip gehad voor mijn leefstijl en ergens snapte hij het ook niet, maar hij erkende wel dat plantaardig eten heel lekker kan zijn en dat vond ik al heel verrassend!

vegalan

Bericht door vegalan » vr feb 24, 2012 16:27

Dus je had niet de neiging om hem te slachten? :grin:

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » vr feb 24, 2012 19:09

blackblossom schreef:
Sasha schreef:Bijvoorbeeld hoe hij het vond om de allereerste keer een dier slachten. Niemand doet dat de eerste keer zonder zich daar ook maar een beetje ongemakkelijk bij te voelen. Ik kan dat gewoonweg niet geloven, tenzij de persoon in kwestie echt een gestoorde idioot is.
.
Toevallig heb ik hem die vraag ook gesteld! En zijn reactie was dat hij er totaal geen problemen mee had. Ik vroeg ook of hij nog wist hoe hij als kind naar dieren keek, en hoe het voor hem was om de link te zien als kind tussen de dieren in de kinderboerderij en het vlees op zijn bord. Toen reageerde hij heel onverschillig. Dat hem dat als kind niet boeide, en dat het vlees op zijn bord, niet die dieren van de kinderboerderij waren.
Wat verbazend! Hij komt zo aardig en sympathiek over en de meeste mensen die aardig en sympathiek zijn houden toch wel van dieren alleen die hebben op de een of andere manier nog niet door dat vlees eten daar eigenlijk niet zo goed bij past. Ik vind het altijd leuk om te zien hoe mensen boos kunnen worden op dierenleed ook al gedragen ze zich daar niet altijd aan.

Jullie hebben vast wel eens gehoord van Tinkebell, die vrouw die een tas van haar kat had gemaakt en de boze reacties daarop in een boek had gebundeld. Zij heeft enkele jaren geleden ook een project over 'save the males' gemaakt waarbij ze 60 eendagskuikens had opgekocht om op een beurs te verkopen en degene die aan het eind niet gered zouden zijn zouden door de shredder gaan. De woede die daarop ontstond is echt prachtig. jammer dat mensen de volgende ochtend wel weer een eitje bakken en als je dan tegen ze zegt dat dat eigenlijk hetzelfde is ze je onverschillig (en vaak ongelovig - vegan propaganda!) aankijken. Toch geeft het aan dat mensen wel om het leed geven, maar er geen goede invulling aan kunnen geven hoe ze er iets aan kunnen doen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr feb 24, 2012 20:15

Mensen kunnen dingen denk ik heel goed loskoppelen. Net als de Nazi's die leiding gaven in concentratiekampen, die 's avonds goede, liefhebbende vaders voor hun kinderen waren. Nu overtreed ik natuurlijk dé wet van internetfora (nooit appels met ...de 2e wereldoorlog vergelijken) en ik doel natuurlijk ook niet op een vergelijking tussen slagers en Nazi's. Maar jullie snappen wat ik bedoel. Je kunt als mens zeer gevoelig zijn voor het welzijn van één iets, en totaal gevoelloos voor het welzijn van iets anders, zonder dat je dat faket.

vegalan

Bericht door vegalan » vr feb 24, 2012 20:23

Ik ken een vleeseter die begint te lachen om het leed van dieren op filmpjes (tv of internet) als deze door de mens worden gemarteld. Ziek vind ik dat. T.a.v. dieren is het een sadist, maar toch is hij naar mensen doe wel aardig en zegt alles te lusten van het varken. Hij spoort anderen ook aan om juist vlees te eten en geeft hen groot gelijk wanneer zij dit doen. Dit doet hij vooral in het bijzijn van vegetariers en/of veganisten als hij met hun ideeen wordt geconfronteerd. Hij lijkt hierdoor anderen te willen winnen voor zijn zaak, zodat hij zichzelf overtuigd dat hij niets verkeerd doet, want bijna iedereen doet het. Deze neiging tref je vaak bij vleeseters, want zij willen niet bij het leed van anderen stil staan en lijken dit ook te beseffen.

.

vegalan

Bericht door vegalan » vr feb 24, 2012 20:30

Renee1137 schreef:Nu overtreed ik natuurlijk dé wet van internetfora (nooit appels met ...de 2e wereldoorlog vergelijken) en ik doel natuurlijk ook niet op een vergelijking tussen slagers en Nazi's. Maar jullie snappen wat ik bedoel. Je kunt als mens zeer gevoelig zijn voor het welzijn van één iets, en totaal gevoelloos voor het welzijn van iets anders, zonder dat je dat faket.
Herhaaldelijk wordt aangeven dat je het gebeuren van de oorlog niet moet vergeten, dus waarom is het verkeerd om het naar voren te halen als je dat gebeuren juist verwerpt?

.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » za feb 25, 2012 18:22

Ik vroeg hem trouwens ook of hij zelf een van de koeien in de bio-industrie zou willen zijn. Hij zei Ja!
Hij is er echt van overtuigd dat de dieren in Nederland een gelukkig leven hebben.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za feb 25, 2012 23:30

vegalan schreef:
Renee1137 schreef:Nu overtreed ik natuurlijk dé wet van internetfora (nooit appels met ...de 2e wereldoorlog vergelijken) en ik doel natuurlijk ook niet op een vergelijking tussen slagers en Nazi's. Maar jullie snappen wat ik bedoel. Je kunt als mens zeer gevoelig zijn voor het welzijn van één iets, en totaal gevoelloos voor het welzijn van iets anders, zonder dat je dat faket.
Herhaaldelijk wordt aangeven dat je het gebeuren van de oorlog niet moet vergeten, dus waarom is het verkeerd om het naar voren te halen als je dat gebeuren juist verwerpt?

.
Ik vind dat je best 2e wereldoorlog erbij kan halen. Zou geen taboe moeten zijn, maar helaas weten we ook wel weer dat als je dat doet men niet serieus dan op de inhoud wil ingaan maar weer vanuit emoties wat loopt te roepen over dat je dat niet erbij mag halen. Dus meestal geen goed idee.

vegalan

Bericht door vegalan » zo feb 26, 2012 12:03

Begrijpelijk, maar je kunt in het verloop van een discusie wel zien wanneer je er voorbeelden uit de 2e wereldoorlog bij kan halen, vooral op het moment als de andere partij dit probeert te doen, wat in het geval van vegetarisme of veganisme door hen vaak wordt gedaan en waarbij men zichzelf gelijk in de vingers snijdt, want er zijn dan meer verwerpelijke voorbeelden die juist het belang van vegetarisme of veganisme onderschrijven en die hun standpunt verwerpen. Maar je hebt gelijk dat je hier voorzichtig mee om moet gaan, omdat inderdaad de neiging bestaat om meer emotioneel te reageren waardoor de discussie vastloopt en wat eigenlijk een bewijst is dat ze met dit negatieve aspect er van welk hun standpunt verzwakt niet om kunnen gaan.

.

Plaats reactie