Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door TonyJello » vr mar 09, 2012 17:38

Dit topic heb ik geopend, omdat reacties van niet-veganisten op veganisten nogal verschillend kunnen zijn.
Hier kunnen we ze verzamelen.

Zelf heb ik een nogal heftige reactie gehad van Sunette Spies (het zg. Interdimensional Portal) van het Desteni forum, die ik je graag wil laten lezen. (Engels)

Om eerst enig idee te krijgen van Desteni kun je deze muziekvideo kijken:
The World Equality Song.
http://www.youtube.com/watch?v=VE1xFGv1FN4
Deze video zou naar maar mening net zo goed een veganisten promotie video kunnen zijn, en zo heeft Desteni er nog veel meer.

DESTENI FORUM

Main Questions and Discussions - Ask a Destonian -
by SunetteSpies » Thu Mar 08, 2012 12:26 pm

Tony Jello wrote:
A Destonian and a Veganist wants the same thing: they want to be a part of the solution, and not a part of the problem. They both want to be the key to change reality.
An animal ‘producs’ consumer is a part of the problem, and as long as one is a part of the problem one is not a Destonian.

Tony,

A Vegan is sitting on their ass and eating what is produced by nature, possessed within a 'Vegan Personality' of apparently making a "difference in this world" through not at all participating in how this world functions in its food production. However - to be a Vegan, you have to be an Elitist as the foods that Vegans eat is in many countries extremely expensive. Within this 'Vegan status' - they're sitting on their asses, separating them from the world-system while contributing into/as the Money-System that is the primary source/cause/origin of the currently status of this world/humanity as well as the minds of human being that create this world through our living. If you dared take a moment out of your mind/backchat and do some research on the Equal Money System where we're walking the process of showing/exposing the consequences of the current money-system: you will see/realise/understand this for yourself.
Being a Vegan will not change this world - saying Veganism will change this world / the current situation with regards to animal-abuse/meat production is simply illustrating the uneducated nature of the human-being in relation to how this world in fact operate, not seeing/realising/understanding that being a 'Vegan' within the context of 'wanting to stop animal-abuse/meat production' is not seeing/realising/understanding that it is human beings in power-positions within this world, within how we've set up this world-system that is making money, and extensive amounts of money upon which the current money-system depends, and so - to change this world, we've got to change as individuals and also as a world-system in transforming the money-system. And, Vegans are quite contradictory, as - with Veganism - they actually perpetuate/contribute to the current Money-System that is in fact the cause/source/origin for animal/abuse etc. through the of money they have to pay to be a Vegan. So - in no way does a Vegan in fact stop animal-abuse/meat production - on the contrary - they contribute to it even more.
The point I'm making here is: we're in this world-system, and throughout generations - many human beings' physical-bodies has become dependent on meat; and so we now live with the consequences of that through what animals have to endure. We're not going to stop/change this through compromising our physical-bodies at this stage - we have to walk through the consequences and commit ourselves to never again create such an existence/reality. Destonians understand that - the only way we're going to change this world is: walk our minds - get to know how it is we created ourselves and our relationships to this world/earth/existence and others in the first place, get to know the world-system/money-system how it functions/works and is set up so that in that practical walking of our mind/world-system we come up with solutions that stand within the principle of what's best for all as we create/manifest/prepare to live/implement self and reality into/as equality and oneness.
So - the difference between Vegans and Destonians: we're not sitting on our asses separating ourselves from the problem, but actively walking / working on ourselves and in / with this world in realising that we're only going to change it by standing equal-to and one with it, getting to know it all as ourselves and as we're walking this - stand as a group to present solutions, practical actual real solutions that we can eventually implement/create into / as a world system that no more accept/allow abuse/consequence but honour life.
SunetteSpies

Re: What is a Destonian?
by Tony Jello » Thu Mar 08, 2012 1:36 pm

Sunette,

This film I have seen twice.
http://www.youtube.com/watch?v=XqJjWe1QeUY

I am not your enemy. In fact, I am on your side.

Tony

Re: What is a Destonian?
by SunetteSpies » Thu Mar 08, 2012 2:40 pm

Tony,

This process is not about "sides" or "taking sides" - "siding" is still remaining on the fence and leaning towards whatever one like/prefer - not actively participating/walking/engaging, but always remaining on the sidelines/in the background and then in your mind/personalities make yourself believe that you are 'walking with' whoever you're siding with, but in actual reality you're not - because you want to make sure you always give yourself the ability to justify/validate/excuse why you can simply "walk away". Though, the point remains - you've never walked with, only presented the illusion to yourself and to others that you are.
So - this point puts into question much of yourself and your life - where, you'd always be 'fence-sitting', presenting the illusion that you're walking with someone/others, but always ensuring you have a "way out" and so struggle with the ability to have 'meaningful relationships/interactions' with other people/things, because you also remain separate and experience yourself/others and the world only in your own mind and from a distance.
So - Desteni is not a "side" - Desteni is about, removing that fence, to stop 'fence-sitting' - investigate all contexts of reality and self, how we have created this separation of ourselves and this world, get to know ourselves and this world as it/we exist; and live ourselves into a practical solution internally and externally that can unify ourselves and this world again so that we stop the separation and consequence that we've manifested/created in ourselves and this world.
So - being one 'someone/something's side' - means nothing, because there's no actual real participation/walking, and as you can see within your own process - you have not in fact walked yourself into self-responsibility for your mind and this world. To make yourself and the contribution you can make to this world as you "real" - is by taking self-responsibility for you within and without, and walk with to develop solutions - actual real solutions that will make an impact in yourself and this world.
So, Tony - the question is: are you still going to fence-sit in yourself, your life in this world - or actually practically make a change to yourself/this world by starting with you; stopping the separation of sides and fences and stand within self responsibility.
SunetteSpies

Zen

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Zen » za mar 10, 2012 12:49

Tony,

Waarom kom je steeds aanzetten met dat Desteni gebeuren?

Ik heb even kort rondgekeken op de links die je eerder in andere topics al gaf maar wat mij betreft is het een enorme tijdsverspilling. Het komt ergerlijk pretentieus en tegelijkertijd uiterst naïef over (vooral over de menselijke psyche). Wat dat betreft doet het niet onder voor de 'Occupy' beweging. Ellenlange stukken tekst en ideetjes, geen zinnige, laat staan realistische oplossingen.

En deze Sunette snapt duidelijk niet wat de kern, de oorzaak van de meeste ellende is voor zover die terug te voeren is op (het gedrag van) de mens. Veganisme zorgt inderdaad niet voor een oplossing van alle problemen op Aarde maar het kan wel een grootschalige bijdrage leveren aan een 'betere' wereld, in de zin dat het leed van dieren (non-human and human alike) die in 'the sphere of human influence' leven enorm kan beperken en dat de impact op het milieu (en daarmee uiteindelijk de Aarde als geheel) kan verkleinen. Maar dat 'Equal Money System' is wat mij betreft een onzinnig en niet werkbaar concept dat ten eerste veel meer overeenkomstig heeft met communisme dan men wil toegeven en gaat volledig voorbij aan een aantal essentiële zaken. Ik wil daar best nog even over uitweiden, maar ik ga er ook weer niet teveel energie in steken. As I said, waste of time.

BTW: het Engels van deze mensen is echt dreadful. Die mail die je hebt gekregen doet echt pijn aan mijn ogen; wat een zinsconstructies. Communicatie is ook niet haar/hun sterkste kant begrijp ik.
Cut cold stone with a warm heart

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 13:27

Pas sinds half november heb ik internet en ik stuitte toen vrijwel direct op Desteni. (Kan ook bijna niet anders). Hun materiaal vond ik vreemd, maar ook interessant. Ik ben het helemaal en openminded gaan bestuderen en ik heb er veel van geleerd. Sommig materiaal van hen heb ik hier en elders gebruikt om voorbeelden te geven of om mensen een andere invalshoek aan te reiken.

Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat het nep is en een cult/sekte. Mijn doel op hun forum was om hen te prikkelen en een beetje uit te dagen, om binnen hun groep en naar mij toe discussies uit te lokken. Ik kon me o.a. niet voorstellen dat zij met wat zij aanhangen en willen bereiken geen veganistische leefstijl nastreven.

Ondertussen heb ik het wel gezien en laat ik het voor wat het is. Er valt ook niet met hen te discusseren, want zij hebben de waarheid in pacht. Elke letter die ik schrijf is fout en krijg ik zo'n idioot lange reactie op. Echter deze reactie hierboven wilde ik even plaatsen om die hier te delen en ik hoop dat er op dit topic meer mensen reacties van niet-veganisten op veganisten gaan zetten.

Je kunt er in iedergeval op rekenen dat ik verder geen Desteni materiaal meer zal plaatsen op dit forum, want ik ben er dus klaar mee en ik wil er verder ook niemand meer mee lastig vallen.

Op hun forum ben ik na die discussie gestopt, met de mededeling dat ik mij een zin altijd zal herinneren, namelijk: 'Search with others for the truth, but flight from those who have found it.'
:grin:

Zen

Bericht door Zen » za mar 10, 2012 14:02

SunetteSpies schreef: The point I'm making here is: we're in this world-system, and throughout generations - many human beings' physical-bodies has become dependent on meat;
Volstrekte onzin, er ligt totaal geen bewijs voor dat mensen fysiek afhankelijk zouden zijn van vlees.
SunetteSpies schreef:and so we now live with the consequences of that through what animals have to endure. We're not going to stop/change this through compromising our physical-bodies at this stage
Het is dus geen 'compromise' om de reden hierboven. Daarnaast kan het juist het antwoord zijn op veel gezondheidsproblemen zijn om dierlijke producten te vermijden.
SunetteSpies schreef: we have to walk through the consequences and commit ourselves to never again create such an existence/reality. Destonians understand that - the only way we're going to change this world is: walk our minds - get to know how it is we created ourselves and our relationships to this world/earth/existence and others in the first place, get to know the world-system/money-system how it functions/works and is set up so that in that practical walking of our mind/world-system we come up with solutions that stand within the principle of what's best for all as we create/manifest/prepare to live/implement self and reality into/as equality and oneness.
'Walk our minds' huh? Het moet waarschijnlijk heel intelligent klinken maar op mij komt het alleen maar pretentieus over. Deze mensen hebben overduidelijk geen enkel idee van hoe de menselijke psyche in elkaar steekt en hoe human minds functioneren. Ik pretendeer niet dat zelf volledig te doorgronden, verre van, maar ik zie wel de hoofdlijnen. De simplistische manier waarop deze 'Destonian' de werkelijkheid tracht neer te zetten en zichzelf daarbij ook nog een know-it-all mentaliteit aanmeet is echt hèèl storend.

Er bestaat niets als 'what's best for all', hooguit 'what's best on the whole' (dus ieders belangen in ogenschouw nemend) maar zelfs dat blijft (grotendeels) subjectief aangezien er verschillende perspectieven zijn en daarmee ook verschillende uitgangspunten en (waarde)oordelen.

En die constante nadruk op de 'world-system/money-system' (vage omschrijving die al aanduidt dat ze eigenlijk totaal niet weten waar ze het over hebben) is ook misplaatst. Voor zover is sprake is van één systeem is dat slechts een gevolg (het is een middel, een handig instrument, niets meer) van een diepere oorzaak en zeker niet de oorzaak zelf van problemen en ellende in de wereld. En die oorzaak ligt juist opgeborgen in de menselijke psyche.
SunetteSpies schreef: So - the difference between Vegans and Destonians: we're not sitting on our asses separating ourselves from the problem, but actively walking / working on ourselves and in / with this world in realising that we're only going to change it by standing equal-to and one with it, getting to know it all as ourselves and as we're walking this - stand as a group to present solutions, practical actual real solutions that we can eventually implement/create into / as a world system that no more accept/allow abuse/consequence but honour life.
Duidelijk misguided om aan te nemen dat vegans op hun reet zitten. In principe is veganisme, zolang je het vooral op jezelf betrekt, vrij passief (en zelfs dan red je feitelijk nog dierenlevens), that's true. Maar wat mij betreft ligt het uitdragen van een compassionate lifestyle juist in het verlengde van de ideologie. Vegan Outreach dus. En mensen die zich daarmee bezig houden stellen zich over het algemeen aanzienlijk meer realistische doelen dan de 'Destonians'. I mean, kijk dan eens naar dat Equal Money System, ieder verstandig persoon zal inzien dat dit geen 'praktische oplossing' is. Het klinkt leuk op papier, voor idealistische, maar naïeve tieners - meer niet. Er is verder weinig nieuws onder de zon, dit soort theorieën zijn al zovaak langsgekomen, alleen de vorm is anders. Anarchisten begrijpen tenminste nog dat een verandering naar een dergelijke manier van samenleven dient voort te komen uit vrije wel en dat een poging het op te leggen vroeger of later gedoemd is om te falen.
Laatst gewijzigd door Zen op za mar 10, 2012 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Zen

Bericht door Zen » za mar 10, 2012 14:08

TonyJello schreef: 'Search with others for the truth, but flight from those who have found it.'
From those who THINK they have found it ;)

Verder een goede insteek maar het is ook goed om te accepteren dat er geen universele waarheid is of ooit zal zijn waarmee alles en iedereen op één lijn te krijgen is.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 15:00

Ja, mee eens!
:)
Desteni schrijft op een agressieve toon en een betweterige manier een hoop onzin. En ik denk dat ze haar eigen organisatie daarmee schade toebrengt. Maar het was dan ook mijn bedoeling om vooral binnen de Desteni organisatie discussies te veroorzaken en ik denk dat dat wel eens gelukt zou kunnen zijn. Hopelijk staan er daar nu een paar veganisten op hun achterste benen! Dan heb ik toch heel wat bereikt via Kaapstad en terug.
;)
Volgens mij heeft Sunette geen idee wat veganisme inhoudt en ik vind dat wanneer je je ergens mee gaat bemoeien je er wel eerst voor moet zorgen dat je er iets van weet. Voordat ik me met ‘haar’ organisatie bemoeide heb ik eerst honderden uren besteed aan het bekijken van hun video’s en het begrijpen van de inhoud van hun boodschap. Vandaar waarschijnlijk ook dat ik van Sunette zelf deze reactie kreeg, wat ik hoe dan ook als een compliment en een kroon op mijn studie ervaar, want op voor de organisatie onbelangrijke zijsporen mogen de volgelingen reageren…
Op een Equal Money System kunnen ze lang wachten (al lijkt een EMS me wel een goed idee), maar door veganist te zijn (wat gelijktijdig zou kunnen) ben je persoonlijk direct een bijdrage aan het leveren aan datgene waar je voor staat en wat belangrijk voor je is. (En voor anderen, de natuur en de dieren).
:govegan:

vegalan

Bericht door vegalan » za mar 10, 2012 15:18

TonyJello schreef:Ondertussen heb ik het wel gezien en laat ik het voor wat het is. Er valt ook niet met hen te discusseren, want zij hebben de waarheid in pacht. Elke letter die ik schrijf is fout en krijg ik zo'n idioot lange reactie op. Echter deze reactie hierboven wilde ik even plaatsen om die hier te delen en ik hoop dat er op dit topic meer mensen reacties van niet-veganisten op veganisten gaan zetten.
Ik had hier (in dit topic) eerlijk gezegd iets anders verwacht dan een stukje communicatie op het Desteni forum.

Ik ben het met zen eens het is een tijd verspilling.
Waarom zou je tijd besteden aan een forum (er zijn er zo velen, om moe van te worden) waar men nog niet de waarde van het veganisme heeft ingezien, en eindeloos blijft proberen om een verkeerd standpunt te verdedigen, terwijl de gemeenschappelijke doelstelling (wat het niet is) eigenlijk zou moeten zijn: be a responsible human being, wat verwijst naar:laat het voor alle wezen groot of klein een betere wereld zijn, daardoor dus niet wordt gerealiseert. Gezien de reacties is dit forum geen plaats voor veganisten. Het is meer een forum van en voor ideeen grabbelaars, met eigen belangen, die graag naar een mooi maar vaag plaatje kijken waar ze niet in passen en daardoor blijven discusieren, waardoor het gezien de doelstelling (van Destonian) niet constructief is. Je kunt eindeloos dicusieren over verantwoordelijkheden, maar wat voor zin heeft het als je ze niet neem en niet open staat voor verandering? Het is natuurlijk wel leuk om te knikkeren, maar buiten dat heb je er niets aan.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik buiten een niet zo geweldig goede taal knobbel, ook niet de tijd en energie wil steken in iets wat na een vluchtige blik daarop mij niet aanspreekt.

TonyJello schreef: Op hun forum ben ik na die discussie gestopt, met de mededeling dat ik mij een zin altijd zal herinneren, namelijk: 'Search with others for the truth, but flight from those who have found it.'
Tja je kunt die zin waardevol vinden of het kan je het gevoel geven dat het waardevol is, maar naar mijn visie wijst het naar niks. Echter gelukkig voor jou en anderen natuurlijk die denken iets in handen te hebben wat waardevol is. ;)

.
Laatst gewijzigd door vegalan op za mar 10, 2012 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 17:14

De reden waarom ik me op het Desteni forum waagde was omdat zij grotendeels dezelfde doelstelling hebben als veganisten, maar ze geen veganistische leefwijze nastreven. En omdat ik dat heel onlogisch vond wilde ik die discussie er bij hun in gooien. Op een dag ontdekte ik daar een schot voor open doel en die heb ik niet aan mijn neus voorbij laten gaan. Trouwens, die voorzet werd me door een nietsvermoedende veganist gegeven!
:lol:
Ik kom verder dan ook niet op andere fora om eens even lekker een potje te gaan discusieren.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 19:07

Hier heb ik een korte en duidelijke reactie van mijn beste vriend toen ik hem informatie over vlees eten en dierenleed gaf: 'Het heeft niet zo mijn interesse.' :?

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » za mar 10, 2012 21:00

Tony: ik heb het er in een ander topic ook al over gehad maar ik vind het hier ook relevant. Ik zou je echt aanraden het boek 'why we love dogs, eat pigs and wear cows. an introduction to carnism' van Melanie Joy aanraden. Het heeft mij geholpen bepaalde dingen wat duidelijker te zien en ik merk dat mijn argumenten over vegetarisme en veganisme er sterker van zijn geworden. Daarnaast snap ik ook beter hoe andere mensen (waaronder ikzelf tot enkele jaren terug) denken. Ik zal het filmpje ter introductie hier ook plaatsen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZCojVjwJP7o

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 10, 2012 22:14

:thanks: Dank je wel, Sasha!

Ik ben direct gaan kijken.

Op welk topic kan ik het beste hierop reageren?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do mar 15, 2012 15:47

Ik deed laatst een interviewtje met iemand met daarna een foto. In het interview kwam ook naar boven dat ik plantaardig at. Er werd geïnteresseerd op gereageerd, gevraagd hoelang en waarom en wat ik dan bijvoorbeeld at. Toen kwam de fotografe:

Fotografe: Hallo, ik ben [naam].
Ik: Hallo, ik ben Renée.
Interview-mevrouw tegen fotografe: Zeg hee, zij eet dus veganistisch!
Fotografe (geïnteresseerd): O echt? Nou maar je ziet er wel goed uit zeg!
Ik: ... Ja, dankjewel!

Ik moest in mijn hoofd zo lachen want dit is zo'n reactie waarover je al heel vaak leest op forums, zo'n standaard reactie, maar ik had 'm nog nooit gehad :D Beide dames waren wel heel aardig dus ik kon het ze echt niet kwalijk nemen, maar dan zie je toch weer dat sommige vooroordelen wel heel diep ingebakken zitten (als aardige mevrouwen dat er zonder nadenken uitfloepen :P)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 15, 2012 15:58

Ja, van die standaard reacties!
:P
Op mijn werk kregen we eind vorig jaar van de het bedrijf een zak chocola en van het uitzendbureau een chocoladeletter. Beide heb ik heel vriendelijk geweigerd en natuurlijk werd er ingegaan op het 'waarom' en het standaard antwoord wat ik daar kreeg was: 'knap van je, hoor. Ik zou het niet kunnen.'
:?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mar 16, 2012 9:55

TonyJello schreef:het standaard antwoord wat ik daar kreeg was: 'knap van je, hoor. Ik zou het niet kunnen.'
Ja, die hoor ik ook regelmatig. Verder verbaast het me dat mensen zich vaak aangevallen voelen als ik vertel hoe ik eet, kleding koop etc. Misschien kan ik dat niet goed inschatten hoe missionair ik overkom, maar volgens mij vertel ik meestal alleen wat ík doe, en welke keuzes ík maak, zonder van de ander te verwachten dat hij of zij daarin mee gaat. Alleen als ze dan zeggen dat ze het knap vinden, maar het zelf niet zouden kunnen, dan zeg ik wel dat het niet zo moeilijk is als het lijkt en dat je met kleine stapjes kunt beginnen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat mensen dan ineens gaan steigeren en zich heel defensief opstellen, alsof ze verwachten dat ik nu zal overschakelen op Jehova-modus om ze koste wat kost te bekeren.

Maar ik krijg ook redelijk wat positieve reacties. Bijvoorbeeld in de wereldwinkel, waar ik op zoek was naar een tas zonder leer, de vrijwilligers daar waren heel verbaasd en vonden mij een idealist (terwijl ze zelf dus in hun vrije tijd fair trade producten staan te verkopen). Ze zeiden overigens wel dat het hen erg moeilijk leek, zonder leer...

Gisteren bij de bloedbank zei de assistent dat mijn Hb 8,2 was, en daar was ik natuurlijk best blij mee, dus ik vertelde haar dat ik veganistisch eet. En ze keek een beetje vreemd en mompelde iets over melkproducten. Ik heb uitgelegd dat ik veel noten er dergelijke gebruikte en dat ik me erg fit voelde, en toen leek ze al een beetje opgelucht. Dus misschien heb ik iemand aan zijn verstand gepeuterd dat veganisme niet ongezond hoeft te zijn?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 16, 2012 10:04

Martine schreef:Verder verbaast het me dat mensen zich vaak aangevallen voelen als ik vertel hoe ik eet, kleding koop etc. Misschien kan ik dat niet goed inschatten hoe missionair ik overkom, maar volgens mij vertel ik meestal alleen wat ík doe, en welke keuzes ík maak, zonder van de ander te verwachten dat hij of zij daarin mee gaat. Alleen als ze dan zeggen dat ze het knap vinden, maar het zelf niet zouden kunnen, dan zeg ik wel dat het niet zo moeilijk is als het lijkt en dat je met kleine stapjes kunt beginnen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat mensen dan ineens gaan steigeren en zich heel defensief opstellen, alsof ze verwachten dat ik nu zal overschakelen op Jehova-modus om ze koste wat kost te bekeren.?
Precies! Zo doe ik het ook en zo ervaar ik het ook.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 16, 2012 10:07

Martine schreef:Gisteren bij de bloedbank zei de assistent dat mijn Hb 8,2 was, en daar was ik natuurlijk best blij mee, dus ik vertelde haar dat ik veganistisch eet. En ze keek een beetje vreemd en mompelde iets over melkproducten. Ik heb uitgelegd dat ik veel noten er dergelijke gebruikte en dat ik me erg fit voelde, en toen leek ze al een beetje opgelucht. Dus misschien heb ik iemand aan zijn verstand gepeuterd dat veganisme niet ongezond hoeft te zijn?
Een goed bewijs!
:govegan:

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 16, 2012 10:33

Ik ben heel erg lang vegetariër geweest, dus iedereen in mijn omgeving is daar aan gewend.
Toen ik de overstap maakte naar veganist kreeg ik wel veel vreemde reacties, zoals: "Nu ook al geen melk en kaas meer? Nu ga je wel erg ver hoor." of: "Wat kun je dan nog eten, er blijft zo niet veel over."
Zelf denk ik nu: "Waarom ben ik niet veel eerder veganistisch gaan eten eigenlijk?"
Veel mensen denken dus dat er niet veel overblijft als je veganistisch eet, ik hoef jullie niet te vertellen dat dit niet waar is, maar zij zitten vast in dat ritme van vlees, melk en kaas en daarna pas andere voedingswaren.
Ik zeg dan ook altijd dat je niet mínder gaat eten maar ánders.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 16, 2012 11:01

Ja, ik was eerst bijna 20 jaar strikt vegetarier. Ik dacht dat dat goed was. Ik nam geen melk, (bah!) wel veel kaas, soms wat yoghurt, at alleen scharreleieren, droeg buiten mijn schoenen om verder geen leer, etc.
Totdat ik erachter kwam dat veganisme bestond. Ik dacht dat er na vegetarisch eten macrobiotisch eten kwam...
Van de ene op de andere seconde stapte ik over. Dit was wat ik altijd al wilde. Vegetarier zijn was maar de helft! Jammer van de verloren jaren!
;)
Anyway, toen ik overstapte op veganistisch eten viel ik 2 kilo af, maar nadat ik al het lekkere andere eten ervoor in de plaats kreeg kwam ik helaas weer aan. Er is zoveel lekkers en ik experimenteer ook veel nu. Het is een feest!
Ik moet tegen mezelf zeggen: 'Je hebt al gegeten, je hebt nu écht geen honger. Wacht nog maar een paar uur!'
Terwijl inderdaad mensen in mijn omgeving tegen me zeggen dat ik nu tekort kom en dat het niet lang goed met me zal gaan! :lol:

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 16, 2012 11:22

Klinkt bekend wat je daar allemaal zegt. :lol:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za mar 17, 2012 10:02

Martine schreef: Gisteren bij de bloedbank zei de assistent dat mijn Hb 8,2 was, en daar was ik natuurlijk best blij mee, dus ik vertelde haar dat ik veganistisch eet. En ze keek een beetje vreemd en mompelde iets over melkproducten. Ik heb uitgelegd dat ik veel noten er dergelijke gebruikte en dat ik me erg fit voelde, en toen leek ze al een beetje opgelucht. Dus misschien heb ik iemand aan zijn verstand gepeuterd dat veganisme niet ongezond hoeft te zijn?
Ik noem er altijd direct bij dat de consensus onder gezondheidsorganisaties en de wetenschap is dat veganisme gezond uitgevoerd kan worden. Dan zien ze dat het niet zomaar een mening is als ik zeg 'Ik ben gezond en fit'.
Ik ben heel erg lang vegetariër geweest, dus iedereen in mijn omgeving is daar aan gewend.
Toen ik de overstap maakte naar veganist kreeg ik wel veel vreemde reacties, zoals: "Nu ook al geen melk en kaas meer? Nu ga je wel erg ver hoor." of: "Wat kun je dan nog eten, er blijft zo niet veel over."
Zelf denk ik nu: "Waarom ben ik niet veel eerder veganistisch gaan eten eigenlijk?"
Herkenbaar. Ik heb in de 14 jaar dat ik vegetariër was nooit beseft dat de redenen waarom ik vegetariër was, net zo toepasbaar waren op de herkomst van melk en eieren... En toen ik dat inzag, heb ik eerst nog een tijd gedacht, zo ver wil ik niet gaan, de stap is te groot, en dan kan ik nooit meer uit eten :D
Veel mensen denken dus dat er niet veel overblijft als je veganistisch eet, ik hoef jullie niet te vertellen dat dit niet waar is, maar zij zitten vast in dat ritme van vlees, melk en kaas en daarna pas andere voedingswaren.
Ik zeg dan ook altijd dat je niet mínder gaat eten maar ánders.
Inderdaad. Mensen denken aan wat zíj dagelijks eten, trekken daar alle dierlijke producten vanaf, en houden dan inderdaad niet veel over behalve brood, aardappelen en de groente bij het avondmaal. Ik leg vaak uit, "Ik eet veel zaken niet, maar voor alles wat ik heb afgeschaft is er ook weer veel bijgekomen, wat de gemiddelde Nederlander dan weer niet eet. Bijvoorbeeld 'vleesvervangers' als tofu en seitan, maar ook granen zoals boekweit en gierst, en veel verschillende (soms een beetje vergeten) groentes zoals pastinaak. Daardoor eet ik gemiddeld net zo gevariëerd."

Even doorgaande op het topic hier... Ik was gisteren bij mijn schoonmoeder en jeetje, die snapt het echt niet zeg. Het lijkt ook alsof ze het niet wil laten uitleggen, ze google'd het ook niet zelf even als ze iets niet snapt, nee, het is allemaal érg ongemakkelijk om erover te praten blijkbaar. Maar in de loop van de avond was ze o.a. bang dat we niet aten: Suiker, bloem, en kaneel. Haar zoon heeft toch echt uitgebreid uitgelegd dat we dierlijke producten vermijden, inclusief voorbeelden, ik bedoel, hoe ingewikkeld kan het zijn? Dat je niet weet in hoeverre dierlijke producten verwerkt zitten in koekjes en cakes, a là, maar als je zelf een taart bakt en denkt dat wij 'm niet eten omdat er bloem en suiker in zit... :D ? Dat is zo'n beetje het enige wat we er wél van eten! Dus ik maar weer eens uitgelegd dat boter doorgaans van melk gemaakt wordt en op welke 1001 manieren je ei allemaal kan vervangen. Ik vind het niet erg, maar wel jammer dat ze haar zoon (en mij) nu extremisten vindt...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie