Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Lisa » vr mar 27, 2015 19:06

Je kunt mensen voor alles en nog wat uitmaken en ze zullen boos worden of geirriteerd, maar zeg wat over hun eetgewoonten en they lose it. Is blijkbaar een heel gevoelig onderwerp. En waarschijnlijk ook omdat iedereen natuurlijk wel weet dat het verkeerd is om lijken te eten, jij houd ze opeens een spiegel voor, je kunt beter hard terug schreeuwen dan naar jezelf kijken en beseffen dat je verkeerd bezig bent, dat is veel moeilijker

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do apr 02, 2015 11:45

Mijn vriend sprak gisteren iemand bij zijn sport die hij lang niet gezien had. Ze kwamen op mijn blog en mijn vriend vertelde enthousiast dat het daar goed mee gaat en dat ik inmiddels veganist ben. Begon die vent keihard te lachen :shock:

herbrandt

Bericht door herbrandt » do apr 02, 2015 12:57

Sommige mensen weten echt niet hoe ze er op moeten reageren. :?

Lisa

Bericht door Lisa » do apr 16, 2015 8:16

Weet niet of dit berichtje hier thuis hoort of ander topic maar what the heck:

Gisteren bij de huisarts geweest. Vond mijn dochter zo magertjes en vroeg me af of ze wel genoeg van alles binnen kreeg zo net dat vegan eten. Ze eet niet alles wat ik eet nml. Eet het liefste de hele dag boterhammen met hagelslag of chocopasta en met veel moeite krijgen we er af en toe wat fruit in en avondeten is helemaal een drama.

En nu even opletten wat de huisarts zei;
Het maakt niet uit of ze groente en fruit eet, dat is wel leuk voor erbij, maar het allerbelangrijskte is brood, daar zitten alle voedingsstoffen in die je als kind of volwassenen nodig hebt, als je echt voor gezond wilt gaan kun je prima alleen brood eten, natuurlijk wel varieren met beleg. Groente of fruit is dan niet nodig, maar je kunt het er wel bij eten als je wil.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: the f#ck??!!!
Ik wist even niet of ik nu moest weglopen, moest huilen of keihard lachen.
wist al dat mijn dokter ouderwetse opvattingen had, maar dit had ik toch niet verwacht.
Hij gaf later nog wel toe dat hij niet echt geleerd was in voeding enzo (no shit) dus als ik het echt zeker wilde weten dan moest ik naar een dietist

Verder was alles goed met mijn dochterje trouwens, was niet te mager, volgt netjes ongeveer het gemiddelde, geen ondergewicht iig. :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do apr 16, 2015 9:23

Artsen en voeding... :roll:

Fijn dat alles goed gaat met je dochtertje :thumbsup:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » do apr 16, 2015 9:30

Voor mij zou dat meer dan genoeg reden zijn om onmiddelijk van huisarts te wisselen.
Ik ben zelf heel tevreden over mijn huisarts, ze doet er klassieke homeopathie bij en ondersteunt haar oplossingen altijd met gezonde voeding en alternatieve niet-allopatische middelen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do apr 16, 2015 20:28

Martine schreef:Artsen en voeding... :roll:

Fijn dat alles goed gaat met je dochtertje :thumbsup:
Wat erg dat er nog steeds artsen zijn die niks van voeding weten. Zo zijn er ook nog erg veel artsen analfabeet wat betreft coeliakie.

Lisa

Bericht door Lisa » do apr 16, 2015 20:46

Ja schrok toch wel een beetje van de opmerking. Er zijn nog een hoop mensen die alles aannemen wat de huisarts zegt zonder zelf na te denken (vaak oudere generatie) mijn man meestal ook, maar nu trok hij toch ook wel een wenkbrauw op gelukkig.

Vind het niet helemaal een reden om over te stappen. Verder is mijn huisarts namelijk geweldig, de liefste die ik ooit ben tegen gekomen (en ik zie een hoop artsen voor mijn werk) hij is altijd zo verschrikkelijk lief en begaan dus ik blijf lekker zitten waar ik zit, maar dit is een advies dat ik niet ga opvolgen :lol:

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr apr 17, 2015 7:59

Ik heb ook slechte ervaringen wat betreft voeding en huisartsen. Toen ik destijds vermoedde dat mijn oudste zoon koemelkallergie had werd ik absoluut niet serieus genomen. Pas na een halfjaar werd hij doorgestuurd naar een kinderarts. En dat alleen omdat zijn neefje ook koemelkallergie had. Mijn zoon had dus koemelkallergie en dankzij het late doorsturen (en omdat ik zelf niet aandurfde om met melk te stoppen, tis al 25 jaar geleden en toen was het zeer moeilijk aan info te komen) was zijn darmflora erg slecht geworden.
Ik heb meer slechte ervaringen in het medische circuit. Ook in het complementaire, helaas. Ik ben door die slechte ervaringen de opleiding voor medisch secretaresse gaan doen. Later nog voedingsleer en bachbloesemtherapie.
Ik heb niet zo heel veel gehad aan voedingsleer. Het is toch het 'reguliere schijf van vijfdieet' waar het om draaide en ben zelf van alles aan het uitvinden of iets werkt.
Ik eet nu al jaren zeer streng glutenvrij. Ik heb geen diagnose voor coeliakie. Uit de bloedtest kwam niets. Maar toen at ik al drie maanden glutenvrij. Toch heb ik het gevoel dat ik nu sterk genoeg ben om weer te kunnen experimenteren. Niet meteen brood :shock: Maar wel uitbreiden weer naar producten die gemakkelijk besmet zijn zoals peulvruchten en soja, zuidvruchten. En al die producten waarop staat dat het mogelijk besmet kan zijn. Je wilt niet weten hoe vaak dat gebeurt.

Fijn dat de huisarts verder goed bevalt. Stom genoeg hebben veel huisartsen in hun hele opleiding hooguit een paar uur les gehad in voeding. Terwijl voeding toch aan de basis ligt van veel gezondheidsproblemen. Maar daar kan de pharmacie vast te weinig aan verdienen

VitaMien

Bericht door VitaMien » do apr 23, 2015 8:58

Ik raakte in gesprek met een man van ongeveer 55 jaar uit mijn straat. Hij ging af en aan naar de huisarts met allerlei lichamelijke kwalen en klaagde over de vele medicijnen die hij moest slikken. Hij wist al dat ik veganist ben en ik zei hem dat plantaardig eten heel gezond is en het veel kwalen kan verbeteren en zelfs kan verhelpen en dat hij dan misschien veel minder medicijnen nodig heeft. Ik zei dat hij wel een goed boek van mij kon lenen over plantaardig eten. Waarop hij antwoordde: 'Ik ben niet zo'n lezer.'
There's no harm in the universe without us.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do apr 23, 2015 12:20

VitaMien schreef:Ik raakte in gesprek met een man van ongeveer 55 jaar uit mijn straat. Hij ging af en aan naar de huisarts met allerlei lichamelijke kwalen en klaagde over de vele medicijnen die hij moest slikken. Hij wist al dat ik veganist ben en ik zei hem dat plantaardig eten heel gezond is en het veel kwalen kan verbeteren en zelfs kan verhelpen en dat hij dan misschien veel minder medicijnen nodig heeft. Ik zei dat hij wel een goed boek van mij kon lenen over plantaardig eten. Waarop hij antwoordde: 'Ik ben niet zo'n lezer.'
Zooo herkenbaar. Tis blijkbaar makkelijker om ziek te zijn en medicijnen te slikken dan om je gezondheid en je voeding in eigen hand te nemen. Ik zie het ook in mijn familie. Mijn broers, moeder en ik hebben alle vier reuma. Ik heb gemerkt dat het vermijden van dierlijke melk de reuma rustig houdt. Soms wel pijn en zwellingen maar geen blijvende vergroeiingen. Een natuurgeneeskundige adviseerde mij dit toen bij mij de reuma net was begonnen en dat is ondertussen al bijna 20 jaar geleden. Het is een erfelijk vorm. Ik vertelde dit aan mijn moeder en zij gebruikt nu veel minder zuivel en beaamt dat het veel scheelt qua pijn. De vergroeiingen zullen bij haar niet weggaan. Mijn broers doen er niks mee qua voeding. Terwijl ik de eerste was van de kinderen die de diagnose en de ziekte had. Zo zonde. Hebben ze een op den duur invaliderende vorm van reuma (handen bijna niet meer te gebruiken) en gaan ze gewoon door. Straks is het te laat en zijn de handen te erg vergroeid.

VitaMien

Bericht door VitaMien » do apr 23, 2015 12:54

Ja, ongelooflijk, he? Wat een gemiste kansen. Dat zijn verlies, verlies, verlies situaties.

Toen de man weer wegging zei hij nog: 'Nou, ik ga maar even een eitje bakken.'

sasvegan

Bericht door sasvegan » do apr 23, 2015 16:09

Heel frustrerend dat mensen blijkbaar liever ziek zijn en medicijnen slikken dan zichzelf gezonder willen maken door hun eetpatroon aan te pakken. Ik hetzelfde bij mijn ouders: beide hebben ze problemen met hun botten/gewrichten. Uiteraard heb ik al meerdere keren aangegeven dat minderen danwel stoppen met zuivel groot verschil zou maken, maar ze doen er niets mee. De meeste mensen geloven gewoon wat er in de media en door doktoren gezegd wordt. Die ene veganist die dat tegenspreekt heeft dan nauwelijks impact helaas. :(

VitaMien

Bericht door VitaMien » do apr 23, 2015 17:30

Misschien kunnen ze niet geloven dat het waar is, omdat het zo simpel is.
Maar het is onze ware natuur. Gebakken lijken eten, ziek zijn en medicijnen slikken niet.

Lisa

Bericht door Lisa » do apr 23, 2015 18:14

Vandaag had ik met een cliënt een gesprek over melk.
(Mijn clienten zijn allemaal zeker 70 + moet ik er bij zeggen)
Ging ongeveer zo:

Client: melk is heel gezond!
Ik: ja natuurlijk, voor het kalfje
Client: nee voor mensen natuurlijk
Ik: maar koeienmelk is toch bedoel voor het kalfje
Client: ja in het begin, maar het is ook voor mensen
Ik: dus alleen koeienmelk is voor mensen? Waarom geen zebramelk of apenmelk of hondenmelk?
Client: omdat dat voor de jongen voor het dier is bedoeld
Ik: ja precies en zo is koeienmelk ook bedoeld voor het jong van de koe
Client: ja alleen in het begin, misschien een maand, maar koeien blijven hun leven lang melk geven en alle melk daarna is voor mensen, waarom zouden ze anders hun hele leven lang melk blijven geven?

Mw keek mij met veel medeleven aan. Dat zo'n dom jong kind nog van alles moest leren in het leven. Dat ik niet eens wist dat koeienmelk voor mensen was.
Die mensen zijn er ook gewoon heilig van overtuigd he, is nog het ergste!

Weten jullie trouwens of het waar is dat een koe haar hele leven melk blijft geven zolang er vraag naar is?
Ik weet dat wij als mensen heel lang melk kunnen geven, langer dan 4 jaar zelfs, maar als de vraag ernaar stopt dan stopt ook het aanbod en volgens mij kunnen wij niet ons hele leven lang melk blijven geven, op een gegeven moment stoppen in ieder geval de voedingsstoffen die erin zitten ofzo. Geld dat voor koeien ook?

Edit: heb de vraag een beetje stom gesteld, het lijkt alsof ik vraag of een koe echt haar leven lang melk kan geven.
Maar ik bedoelde eigenlijk onder natuurlijke omstandigheden, kan een koe dan ook jaren lang melk geven net als mensen?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do apr 23, 2015 19:03

Ik ben er ook niet helemaal in thuis, maar deze link vond ik: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... en-koeien/

Lisa

Bericht door Lisa » do apr 23, 2015 20:21

Ging eigenlijk gelijk door naar de reacties onderaan depagina
Deze:

De koe is a eeuwenlang een prima productiemiddel geweest voor de mens op de hele wereld. Dat moet zo blijven of wij moeten de mensheid verkleinen, maar dat lijkt mij wel erg rigoureus. Wakker dier kan daar gelukkig weinig aan veranderen of wil zij de mensheid zijn gezondheidsbron ontnemen. Dat zal haar et lukken. Dit onderwerp is het bespreken echt niet waard. Immers koe en mens zin heel gelukkig.

En dan vooral dat woord productiemiddel :x
Echt hartverscheurend, ik schaam me ervoor om mens te zijn af en toe.
Wat een walgelijke soort zijn we toch. Een kankergezwel dat alles kapot maakt wat het tegenkomt en veel leed ellende en verdriet veroorzaakt. Gadverdamme :cry:

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr apr 24, 2015 7:07

Ik vond het zo erg toen ik hoorde dat koeien vruchtbaarheidshormonen kregen omdat ze door uitputting niet oo tijd vruchtbaar werden. Die doodvermoeide koeien die zoveel melk geven en dan ook nog weer zwanger moesten worden :(

Brent

Bericht door Brent » vr apr 24, 2015 11:54

Lisa schreef:Weten jullie trouwens of het waar is dat een koe haar hele leven melk blijft geven zolang er vraag naar is?
Ik weet dat wij als mensen heel lang melk kunnen geven, langer dan 4 jaar zelfs, maar als de vraag ernaar stopt dan stopt ook het aanbod en volgens mij kunnen wij niet ons hele leven lang melk blijven geven, op een gegeven moment stoppen in ieder geval de voedingsstoffen die erin zitten ofzo. Geld dat voor koeien ook?
Ik meen dat het een jaar of twee gaat per koe. Terwijl de koe nog melk geeft, wordt het kunstmatig weer zwanger gemaakt waardoor (als onbedoeld bijeffect) de melk extra veel zwangerschapshormonen bevat (dat komt in de natuur niet voor in die mate).
Een koe gaat tegenwoordig maar 5 of 6 jaar mee (normaal is 20 jaar) omdat de melkgift zoveel groter is en de dieren niet echt normaal meer gebouwd zijn.
Als de abnormale melkhoeveelheden beginnen af te nemen mag moeder de koe naar de slacht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koe_(rund)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

VitaMien

Bericht door VitaMien » vr apr 24, 2015 13:29

Sasvegan schreef:Heel frustrerend dat mensen blijkbaar liever ziek zijn en medicijnen slikken dan zichzelf gezonder willen maken door hun eetpatroon aan te pakken.
Mensen hebben soms ook voordelen aan hun ziekzijn. Het geeft hen hun identiteit en ze krijgen er aandacht mee. Ook hoeven ze dan niet alles te doen (waar ze geen zin in hebben) en vaak hoeven ze dan ook niet te werken.

Plaats reactie