Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
sasvegan
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door sasvegan » vr apr 24, 2015 14:17

Dat is waar. Best zielig dat sommige mensen inderdaad zo zijn.
Toch denk ik dat het voor de meeste mensen een te grote verandering is (lijkt) en medicijnen is dan de makkelijke en doorsnee oplossing. Dat het vaak niet effectief is schijnen ze niet op te merken.

Lisa

Bericht door Lisa » vr apr 24, 2015 20:17

Ook even een positieve noot:

Vanmorgen een fijn gesprek gehad met een collega die heel erg open stond voor wat ik had te zeggen en echt aandachtig luisterde en met vragen kwam (normale vragen) ze wist echt niet dat het zo ging in de veeindustrie. Bijvoorbeeld verteld over de koeien en de kippen. Ze dacht dat kippen lekker de hele dag buiten scharrelde en af en toe een eitje legde die wij dan pakte.
Ze leek echt geschokt door wat ik vertelde.
Zei ook een keer: ja, als je het zo brengt dan lijkt het inderdaad wel heel erg allemaal.
Dus ik zei dat ik dat niet zomaar zei om zieltjes te winnen bij wijze van maar dat dat gewoon de keiharde waarheid was.
Ze is natuurlijk niet meteen omgeswitcht in een hardcore vegan activist maar misschien heb ik een zaadje geplant, ik hoop het.
In ieder geval fijn dat ze echt luisterde naar wat ik te zeggen had.
En ook schouderklopje voor mezelf want ik heb niet gehuild toen ik vertelde over alle gruwelijkheden hoewel mijn zicht af en toe wazig werd en ik soms 3 x moest slikken. :-D

pommy

Bericht door pommy » zo apr 26, 2015 8:05

VitaMien schreef:
Sasvegan schreef:Heel frustrerend dat mensen blijkbaar liever ziek zijn en medicijnen slikken dan zichzelf gezonder willen maken door hun eetpatroon aan te pakken.
Mensen hebben soms ook voordelen aan hun ziekzijn. Het geeft hen hun identiteit en ze krijgen er aandacht mee. Ook hoeven ze dan niet alles te doen (waar ze geen zin in hebben) en vaak hoeven ze dan ook niet te werken.
Pardon?

Voordelen?
Heb al ruim 20 jaar een progressieve auto-immuunziekte en heb daar nog niet EEN voordeel aan gehad.

Identiteit?
Ja, die van een dweil die bijna 24/7 met pijn op bed doorbrengt.

Aandacht?
In het begin, in de vorm van beterschapswensen.. daarna zwakt dat HEEL snel af.

Niet alles hoeven doen waar je geen zin in hebt?
Meen je dit nu serieus?

Niet hoeven werken?
Zelf een hekel aan je werk ofzo?
Het is niet KUNNEN werken, hoe graag je ook wilt.

Prijs jezelf aub gelukkig dat je gezond bent ipv met dit soort walgelijke aannames aan te komen.

Mystique

Bericht door Mystique » zo apr 26, 2015 9:16

Wow Pommy, rustig. Denk aan je bloeddruk. Vitamien bedoelde heus niet de mensen die echt balen van hun ziek zijn. Waarom voel je je zo aangesproken?

Ik ken echt wel mensen die bepaalde aandoeningen gebruiken als smoes om lui te zijn, dus ze zijn er echt wel. Maar hoe kom je erbij dat hij/zij jou ermee bedoelde? Jij gelooft echt dat er geen mensen zijn zoals in Vitamiens voorbeeld?

VitaMien

Bericht door VitaMien » zo apr 26, 2015 9:58

VitaMien schreef:Mensen hebben soms...
There's no harm in the universe without us.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo apr 26, 2015 11:30

Pff.

Op een FB hoekje over darmklachten:
"hoi wie kerkend dit als ik vlees eet krijg ik last van ij darmen heeft iemand een andere oplossing want om eerlijk te zeggen ben ik gek op vlees"

Na een tiental vleestips gelukkig een vegetariër. Dus ik wil haar antwoord versterken en zeg: ik eet geen vlees, niet alleen fijn voor de darmen maar ook geen dierenleed.

"Vlees blijf ik eten , gewoon oppassen en sommige dingen vermijden. Zonder vlees word ik chagy"

Ik heb gezegd dat ik van dierenleed verdrietig word.

"Ieder zijn ding he"

:roll:

Ik laat me tegenwoordig zo makkelijk tot een discussie uitlokken dat ik maar even op mijn handen ga zitten.

Framboos

Bericht door Framboos » zo apr 26, 2015 16:59

Mystique schreef:Wow Pommy, rustig. Denk aan je bloeddruk. Vitamien bedoelde heus niet de mensen die echt balen van hun ziek zijn. Waarom voel je je zo aangesproken?
Ik kan me best voorstellen dat die opmerking - als je een chronische ziekte hebt - je in het verkeerde keelgat schiet. :|

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo apr 26, 2015 17:55

Ik ben ook al jaren chronisch ziek. Ik trek me de opmerking niet aan want zo zie ik mezelf niet. Ben al zo lang bezig om beter te worden en ik heb gemerkt dat ik doordat ik mijn gezondheid meer in eigen handen nam dat het beter met me ging. Helaas is het tot nu toe nog niet hrlrmaal gelukt, maar ik blijf er mee doorgaan.
Toch herken ik de opmerking wel. Ik heb het in mijn omgeving gezien en zie het nog. Wel klagen, niks doen. Als je ziek bent kun je vanwege die ziekte aandacht krijgen en wordt er minder van je verwacht.
Ik heb die aandacht trouwens niet echt gekregen. Chronische vermoeidheid is blijkbaar een soort taboe, terwijl je keihard tegen een soort onbekende vijand vecht. Toen ik met een polsbrace liep kreeg ik ineens aandacht ;) Nou, dat was een van mijn minste zorgen.

@Pommy, heel veel sterkte. Ziek zijn is balen. Ik ben het al meer dan 30 jaar.

Lisa

Bericht door Lisa » ma apr 27, 2015 17:01

Vandaag had ik mijn vegan trui aan (al mijn kleding is natuurlijk vegan, maar op deze trui staat tekst)
Mijn trui is altijd een conversatiestarter, vandaag dus ook, wat niet heel goed uitkwam want ik was aan t werk.

Een client vroeg wat er op mijn trui stond. Was niet zo goed in engels en begreep er dan ook weinig van. Ze vroeg wie vegan is, dacht misschien 1 of andere popster.
Dus ik uitgeleged wat het inhoudt. Zegt ze: oh ja, zulke mensen heb je ook die volledig doorslaan, dus jij bent fan van die popster?
Nogmaals uitgelegd dat het geen popster is maar dat ik die doorgeslagen vegan ben.

Vervolgens vroeg mevrouw meteen waar mijn trui dan wel niet van gemaakt was. want ze kon zich niet voorstellen dat het van een niet-dierlijk materiaal was.
Heb uitgelegd dat die van katoen is en dat al mijn kleren vegan zijn.
Dus je vind het niet erg om katoen dood te maken en de planten die je eet dan?
Ik was daar om mw te helpen met douchen en ik had nog veel meer clienten op mijn route dus maar even duidelijk gemaakt dat ik die discussie niet aanging (en dat ze hem toch niet zou winnen, maar dat hield ik voor me) , maar wel erg vervelend dat mw zo in de verdediging ging. En dan vooral met van die stomme opmerkingen.

Ze vertelde nog wel even dat ze op vakantie had gezien (al jaren geleden) dat varkens uit een truck werden geladen en spartelend aan hun achterpoten werden opgehangen en vervolgens werden vermoord. Ze zag daarna nog een leeggebloed varken in een ton liggen en ja dat vond ze heus wel zielig maar ja ze vind speklap nu eenmaal lekker en de dieren zijn er toch voor ons. Dit alles met een glimlach alsof het een mooie vakantie herinnering was. Toen ze zei dat speklap nu eenmaal lekker was ging ze zelfs hard lachen
En trouwens dieren zijn hier toch alleen als voedsel, in de natuur eten ze elkaar toch ook allemaal.
Hopeloos geval dus. En schrok ook wel van dat varkensverhaal, dat mensen zo harteloos kunnen zijn. Ik zou na zoeits gezien te hebben toch minstens vegetarier worden, of alleen varkensvlees laten staan.
Maar nee hoor, niet het kleinste spoortje verdriet, woede, verontwaardigdheid... Niks.
Bizar hoor

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma apr 27, 2015 17:05

Jemig. Niet alle vleeseters zijn onwetend, er zitten ook overtuigde carnisten bij :shock:
Erg jammer. :(
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma apr 27, 2015 18:10

Het komt op mij over alsof die vrouw echt niet wist wat voor houding ze moest aannemen. Ze kende het niet goed, voelde zich blijkbaar toch betrokken bij dierenleed en wilde dat tegelijk niet voor zichzelf en voor een ander toegeven en praatte het voor zichzelf goed dat vlees zo lekker smaakt. En dan lachen omdat dat een houding is die van alles kan betekenen en zeker vaak gebruikt wordt als iemand zich ongemakkelijk voelt.
Ok, wellicht slaat het nergens op wat ik allemaal schreef, maar dit kwam in me op.

Brent

Bericht door Brent » ma apr 27, 2015 19:12

Lisa schreef:Vandaag had ik mijn vegan trui aan (al mijn kleding is natuurlijk vegan, maar op deze trui staat tekst)
Mijn trui is altijd een conversatiestarter, vandaag dus ook, wat niet heel goed uitkwam want ik was aan t werk.
En een rode lap voor mensen die graag de andere kant op gaan hangen, daar kun je op wachten (althans bij een deel van de mensen).
Hetzelfde zullen moslims met hoofddoeken of lange baarden en djallabas krijgen als ze in zo'n situatie terecht komen.
Uiteraard is het veroordelen van andere levensvisies een vorm van onbeschaving (Engelsen zullen vaker zwijgen of beleefd ontwijkend reageren denk ik), maar heel goed om mensen zo aan het denken te zetten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » ma apr 27, 2015 19:24

Inderdaad soms ook een rode lap brent, maar dat geeft niet, veel mensen vragen ernaar en dat is altijd beter dan dat ik er zelf over begin, dan vinden mensen vaak dat je het ze door de strot duwt, dit is iets 'vriendelijker'

Brent

Bericht door Brent » di apr 28, 2015 12:37

Brent schreef: heel goed om mensen zo aan het denken te zetten.
:)

Ik twijfel zelf nog of ik zoiets ga kopen en aantrekken.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » za mei 16, 2015 15:55

Vandaag met mijn zus en moeder een high tea gedaan.
Ik ben daar eigenlijk niet zo'n fan van, maar het was een verjaardagscadeautje voor mijn moeder, bedacht door mijn zusje, dus vooruit.
Van te voren aangegeven dat er 1 veganist in het gezelschap zou zijn en daar zouden ze dan ook rekening mee houden.
Toen alles op tafel stond vroeg ik nog even voor de zekerheid wat dan veganistisch was. Dat waren de boterhammetjes op het bovenste plateau want daar zat alleen mozzarella op.
Zucht, meneer dus even uitgelegd dat dat niet vegan is en vervolgens uitgelegd wat dat dan wel is (kort en bondig uiteraard)
Nou ja, ik kon dan wel een salade krijgen (klein bordje met komkommer en tomaat) en later kreeg ik daar ook nog 2 sneetjes brood bij.
Heeeeeel gezellig dus die hig tea.

Mijn moeder vroeg nog waarom ik godennaam niet gewoon vegetariër was en kon ik dat niet alsnog worden?
Ik zei daarop dat ik niet wilde kiezen tussen dierenleed (geen vlees, wel melk bijv). Waarop mijn moeder zei, ja je moet die koe lekker met zijn melk laten zitten, dat is pas zielig! Waarom is het zo zielig om melk te drinken?
Uiteraard mocht ik geen uitleg geven, ze wilde alleen even een domme opmerking maken, een vraag stellen en vervolgens geen antwoord horen, want stel je voor that it actually makes sense. Dat zou pas erg zijn, als ik gelijk zou blijken te hebben.

Ik heb nu dus besloten dat ik stop met eten in sociale situaties.
Veganisten krijgen alleen maar een nog slechtere naam op deze manier, want ik ben degene die altijd zo moeilijk zit te doen, ik kan ook gewoon dat cakeje/chocolaatje/scone in mijn mond stoppen, en zie je nou wel als veganist kan je niet eens normaal uit eten en je kan ook niet naar een high tea, wat een kut leven heb je als veganist zeg.
Ik laat alleen maar de down Side zien, ze vertikken het om mee te gaan naar een vegan restaurant want stel je voor dat je 1 maaltijd in je hele leven geen vlees erbij krijgt, dan kun je net zo goed gelijk dood, dus ik doe het andersom ook niet meer, was het toch zat om al die lijken op borden te zien liggen en mensen die luid smakkend hun kaas zitten weg te werken ondertussen vertellend hoe ge-wel-dig kaas wel niet is en dat ze echt niet snappen dat ik dit(!!!!) heb opgegeven.

Sorry voor mijn verschrikkelijke sarcastische berichtje, ik ben eventjes erg geïrriteerd en verdrietig en moest t even kwijt

@rno

Bericht door @rno » za mei 16, 2015 16:53

Morgenavond ga ik naar een verjaardagsfeest toe alwaar wel rekening wordt gehouden met vegetariërs. Maar met veganisten? Spannend.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Brent

Bericht door Brent » za mei 16, 2015 19:39

Lisa schreef:Sorry voor mijn verschrikkelijke sarcastische berichtje, ik ben eventjes erg geïrriteerd en verdrietig en moest t even kwijt
Engelse cakes en gebak die deel uitmaken van de high tea zijn vrijwel nooit vega of het moet speciaal door en voor vega's gemaakt zijn. De Engelse hammetjes worden met roomboter gesmeerd en in de zoetigheden zit meestal ei.
Het is net als met bbq's, je kunt het idd beter gewoon radicaal ontlopen.
Wel een lullige situatie weer, helaas al te herkenbaar.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mei 16, 2015 21:46

Ach wat naar Lisa :( Kan me voorstellen dat je niet meer met ze wilt eten als ze steeds de sla en komkommer van je bord zitten te kijken. Ook echt vervelend dat ze niet een keer mee willen naar een vegan restaurantje.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

@rno

Bericht door @rno » zo mei 17, 2015 23:03

@rno schreef:Morgenavond ga ik naar een verjaardagsfeest toe alwaar wel rekening wordt gehouden met vegetariërs. Maar met veganisten? Spannend.

Het viel inderdaad een beetje tegen. Ik heb me in leven gehouden met zoute pinda's, wat linzensoep en een bruine boterham. O ja, snoeptomaatjes en zo'n oranje paprikaatje.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Lisa

Bericht door Lisa » ma mei 18, 2015 12:06

Jammer @rno, voor de meesten is veganisme toch net een brug te ver.

Vandaag gesprek gehad met client over veganisme.
Ze vroeg naar mijn manier van eten en het waarom.
Dus ik heb het uitgelegd, wel een uur lang geloof ik (aks ik eenmaal op mijn vegan praatstoel zit...)
En toen ik mijn verhaal wilde afronden zei ze: goh, je hebt gelijk, alles wat je zegt is waar, en nu?

Beste reactie tot nu toe.
Natuurlijk verwacht ik niet meer dat ze switcht naar een vegan lifestyle. Ze is Afhankelijk van kinderen, familieleden of kennissen die boodschappen doen en bovendien is iedere kleine verandering er al 1 teveel voor mensen die zo oud zijn. Kunnen daar vaak niet meer zo goed mee omgaan.
Maar ze vond het prachtig dat ik dit deed en of ik er asjeblieft mee door wilde gaan.
Het is al geweldig als iemand doet alsof hij/zij luisterde naar wat je verteld, maar dit vond ik toch wel erg mooi. :-D

Plaats reactie