Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Maarten
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Maarten » ma mei 18, 2015 17:31

@rno schreef:
@rno schreef:Morgenavond ga ik naar een verjaardagsfeest toe alwaar wel rekening wordt gehouden met vegetariërs. Maar met veganisten? Spannend.

Het viel inderdaad een beetje tegen. Ik heb me in leven gehouden met zoute pinda's, wat linzensoep en een bruine boterham. O ja, snoeptomaatjes en zo'n oranje paprikaatje.
Inderdaad jammer. Ik ga deze zomer een paar dagen op vakantie met vleeseters. Ze wisten al dat ik vegetarier was, maar nu ik veganist ben geworden zie ik er enorm tegenop...

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mei 19, 2015 7:51

Waar ga je naartoe? Zelf het heft in handen nemen werkt vaak het beste. Eigen eten meenemen, maken, HappyCow bekijken, ervaringen van andere veganisten vragen. Het komt goed :-D

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mei 19, 2015 7:51

Wat een mooie reactie Lisa :P

Maarten

Bericht door Maarten » di mei 19, 2015 12:41

Assie schreef:Waar ga je naartoe? Zelf het heft in handen nemen werkt vaak het beste. Eigen eten meenemen, maken, HappyCow bekijken, ervaringen van andere veganisten vragen. Het komt goed :-D
Geen slecht idee inderdaad om gewoon mijn eigen eten mee te nemen! Ik ga naar Gelderland voor een paar dagen in een bungalow. Ik heb mijzelf inmiddels voorgenomen alleen met ze in discussie te gaan over voeding en veganisme als ze Earthlings met mij willen kijken die vakantie. Dat zal ze leren. 8) Ik sta overigens sowieso open voor discussies, maar verwacht wel dat ze die moeite willen doen om met mij het gesprek in te gaan.

@rno

Bericht door @rno » di mei 19, 2015 12:58

Maarten schreef:
Assie schreef:Ik heb mijzelf inmiddels voorgenomen alleen met ze in discussie te gaan over voeding en veganisme als ze Earthlings met mij willen kijken die vakantie. Dat zal ze leren.
:lol: :lol: :lol:
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Lisa

Bericht door Lisa » di mei 19, 2015 15:16

Of de speech van gary yourofsky, die vind ik zelf zo mooi. Duurt ook maar een uurtje geloof ik.
Ik ben fan van gary yourofsky, ik geef iedereen die geintereseerd is de link naar zijn speech, zijn youtube filmpje heeft mij destijds ook over de streep getrokken

Framboos

Bericht door Framboos » di mei 19, 2015 17:33

Maarten schreef:
Assie schreef:Waar ga je naartoe? Zelf het heft in handen nemen werkt vaak het beste. Eigen eten meenemen, maken, HappyCow bekijken, ervaringen van andere veganisten vragen. Het komt goed :-D
Geen slecht idee inderdaad om gewoon mijn eigen eten mee te nemen! Ik ga naar Gelderland voor een paar dagen in een bungalow. Ik heb mijzelf inmiddels voorgenomen alleen met ze in discussie te gaan over voeding en veganisme als ze Earthlings met mij willen kijken die vakantie. Dat zal ze leren. 8) Ik sta overigens sowieso open voor discussies, maar verwacht wel dat ze die moeite willen doen om met mij het gesprek in te gaan.
Ik ben veganist en ik zou niet eens die moeite doen...

Met een open houding, ook voor mensen die zelf niet direct open staan, bereik je veel meer, volgens mij. Dit (bovenstaande) komt heel defensief over; terwijl je niet eens weet hoe mensen erin staan / je zit nu al in de verdediging. Als je naar podcasts luistert, luister dan vooral even naar die podcast die Wen in de voorsteldraad aanraadde!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do mei 21, 2015 8:31

@rno schreef:
Maarten schreef:
Assie schreef:Ik heb mijzelf inmiddels voorgenomen alleen met ze in discussie te gaan over voeding en veganisme als ze Earthlings met mij willen kijken die vakantie. Dat zal ze leren.
:lol: :lol: :lol:

Deze quote is niet van mij, kennelijk ging er iets mis :mrgreen:

@rno

Bericht door @rno » do mei 21, 2015 19:28

Assie schreef:

Deze quote is niet van mij, kennelijk ging er iets mis :mrgreen:

Mijn schuld.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mei 26, 2015 7:17

Kan gebeuren :wink:

Ik kreeg zowaar een leuke reactie van een vleeseter. Kom je op onze BBQ?
Eh, nou... zei vriend (een keer eerder duurde het uren en was het rauw vlees en verder weinig wat er in de aanbieding was. vriend is intussen vegetarisch).
Nou maar we hebben Assie's blog gezien en dat kunnen we niet overtreffen.
Komen jullie gewoon voor de gezelligheid? Dan komt er voor jullie een apart klein BBQtje.

Lisa

Bericht door Lisa » wo jun 17, 2015 19:18

Laatst een gesprekje met een collega over veganisme.
Ik heb haar verteld over mijn redenen om vegan te worden.
Dierenleed, voedselverdeling in de wereld, milieu aspecten.
Aan het einde van mijn speech vertelde ik over hoe de wereld eruit zou kunnen zien als iedereen veganist zou zijn. Er zou nooit meer een dier opgesloten zitten, verkracht, mishandeld of vermoord worden alleen voor ons genot, er zou in arme landen nooit meer een kind met honger naar bed hoeven als wij hun eten niet meer op eten, en toen barstte ik keihard in huilen uit. :? Sukkel dat ik ben.

Maar gelukkig bleef er wel het 1 en ander hangen zei mijn collega.
Toen ik zei dat ik een hekel had gekregen aan mijn familie en vrienden omdat zij wel alleseters blijven ondanks wat ik ze heb verteld werd ze wel een beetje boos en voelde ze gelijk een afkeer van het veganisme zei ze.
Maar later breidde ik dat recht door te vertellen hoe makkelijk het is om vegan te eten. Sojamelk staat naast koemelk in de supermarkt, waarom zou je het ene pakken waar dieren voor hebben geleden terwijl het andere cruelty free is. Dat vond ze heel mooi en ze zou zeker nadenken de volgende keer in de supermarkt en kijken naar diervriendelijke alternatieven.

Ook weer een goed leermoment voor mij.
Natuurlijk weet ik wel dat ik mensen niet moet afkraken om het feit dat zij wel vlees eten en dierlijke producten gebruiken, maar het positiever brengen en meer vanuit het leed dat je kunt voorkomen, maar soms is het zoooo frustrerend en komt dat er gewoon uit.
Ik ben blij dat ze er toch iets uit heeft gepikt dat ze kan gaan gebruiken.

En ik hoor vaker dat ik het allemaal zo mooi kan vertellen en dat het allemaal opeens zo logisch klink als ik het vertel dat ik er echt iets mee moet gaan doen.
Soms denk ik, ja waarom niet, als zelfs de meest verstokte vlees eters mij vertellen dat ik het mooi kan vertellen en dat ze er het 1 en ander uitpikken, waarom niet?
Maar wat zou ik ermee kunnen? Ik kan echt geen speech zoals gary yourofsky gaan geven, ik zou flauwvallen voor zo'n grote groep mensen, iemand ideetjes wat ik er wel mee kan?

Brent

Bericht door Brent » do jun 18, 2015 9:27

Opmerkelijk dat je het argument van de gezondheidsvoordelen niet noemt, terwijl de meeste mensen (egoistisch als ze zijn) daar het meest gevoelig voor zijn. De melk van tegenwoordig is voornamelijk afkomstig van niet of nauwelijks "geweide" koeien waarbij de vetten in die melkproducten ongezond zijn en allerlei nare welvaartsziekten teweeg brengen zoals beroertes, hartaanvallen en spataderen. Plantaardige vetten zijn sowieso altijd te prefereren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

sasvegan

Bericht door sasvegan » ma jun 22, 2015 16:43

Lisa schreef:En ik hoor vaker dat ik het allemaal zo mooi kan vertellen en dat het allemaal opeens zo logisch klink als ik het vertel dat ik er echt iets mee moet gaan doen.
Soms denk ik, ja waarom niet, als zelfs de meest verstokte vlees eters mij vertellen dat ik het mooi kan vertellen en dat ze er het 1 en ander uitpikken, waarom niet?
Maar wat zou ik ermee kunnen? Ik kan echt geen speech zoals gary yourofsky gaan geven, ik zou flauwvallen voor zo'n grote groep mensen, iemand ideetjes wat ik er wel mee kan?
Lisa, begin een youtube kanaal! Dan kun je gewoon op je eigen gemak voor een camera je verhaal doen. Ik ben onlangs ook begonnen met video's; de eerste is lastig, maar als je eenmaal op gang bent gaat het vanzelf. Er zijn een heleboel kanalen in het Engels (mijn video's zijn ook in het Engels, wil wel ook wat video's in het Nederlands gaan maken) dus een goed youtube kanaal in het Nederlands zou top zijn!

Lisa

Bericht door Lisa » di jun 23, 2015 18:08

Ik denk dat ik na 2 video's al redelijk inspiratieloos ben en ik weet ook niet of ik heel erg vrolijk word van al het negatieve commentaar dat je terug krijgt, mensen op internet zijn echt keihard daarin

@brent, ik merk juist dat heel veel mensen een beetje moe worden van al dat gezondheidsadvies.
Ze mogen geen gluten meer, geen brood meer, geen e-nummers meer, suiker blijkt ook puur vergif en bovendien moeten ze superfoods aanschaffen als ze pas écht gezond willen doen.
Als ik dan ook nog ga vertellen dat dierlijke producten helemaal niet zo gezond zijn gaan de meeste echte steigeren. Dus vlees èn vis èn melkproducten èn ei èn.... Dan mogen ze dus helemaaaaaal niks meer. Dus dat argument laat ik vaak achterwege inderdaad

Maarten

Bericht door Maarten » di jun 23, 2015 21:45

Kort na mijn vegan awakening voelde ik mij net als jij, Lisa. Toch heb ik de negatieve gevoelens over mijn medemens weer grotendeels losgelaten. Ik zie mijn allesetende medemens nu als 'fout geïnformeerd', 'misleid', 'te bang om anders te durven denken en handelen dan de grote menigte' en 'niet wijs' op het gebied van hun daden ten aanzien van de wereldproblematiek in plaats van 'door en door slecht'.

Mijn vegan awakening beschouw ik als een symbool voor wat er vroeg of laat met de mensheid zal gebeuren. En het kan vroeger zijn dan het lijkt. Nog maar 150 jaar geleden werd de slavernij in de VS afgeschaft. Nog maar 50 jaar geleden was er segregatie in de VS en mocht de gekleurde medemens niet naast blanken zitten in de bus (en amper 20 jaar geleden was er apartheid in Zuid-Afrika). Deze verschijnselen lijken nu zeer abject en ondenkbaar maar ze staan dichterbij ons dan het lijkt. In de komende 150 jaar kan er ook een hoop gebeuren. Een moreel foute beslissing is makkelijker gemaakt dan het lijkt. Er zit nog steeds een hoop goedheid in alleseters, net zoals er ook een hoop goedheid zat in Thomas Jefferson of Franklin D. Roosevelt.

Brent

Bericht door Brent » wo jun 24, 2015 7:11

Lisa schreef:Dus vlees èn vis èn melkproducten èn ei èn.... Dan mogen ze dus helemaaaaaal niks meer. Dus dat argument laat ik vaak achterwege inderdaad
Dat begrijp ik niet goed.
Bij andere argumenten voor totaal-vegetarisme of veganisme pleit je immers ook voor hetzelfde, dat ze al die dierlijke dingen beter niet nemen.
Ik denk ook niet dat mensen moe zijn van gezondheidsargumenten, eerder is er juist een enorme toename van mensen die zich bewuster worden van het belang van verse voeding die gezondheidsbevorderender is.

Mijn ervaring is dat juist de pleidooien voor diervriendelijkheid de meeste mensen nog niet bereiken (ze willen dat niet onder ogen zien denk ik of het kan ze te weinig schelen).
Maar ieder kiest de eigen benadering bij het aan de mens brengen van meer veganisme.
Ik denk dat iemand als Boele Ytsma veel meer Nederlanders aanzet tot minderen met dierlijke voeding dan de gemotiveerde veganist die vooral hamert op het leed van de dieren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » wo jun 24, 2015 14:26

Maar iemand die voornamelijk veganist is voor zijn eigen gezondheid zal ook veel makkelijker terugvallen naar zijn oude eetgewoonten dan iemand die veganist word om het dierenleed tegen te gaan.
Ik heb liever dat mensen om die reden veganist worden dan om hun eigen egoïsme.
Natuurlijk, als ik kan kiezen tussen nooit meer iemand die veganist word of iemand die veganist word alleen maar voor zijn gezondheid of omdat een hype is, dan kies ik natuurlijk voor dat tweede.
Maar mijn reden om over veganisme te praten is altijd het dierenleed

Brent

Bericht door Brent » za jun 27, 2015 18:56

Dat weet ik niet.
Voor hetzelfde geld valt een "streng in de leer" veganist juist sneller van zijn geloof en valt terug op het oude dieet.
Bij minderen voor je gezondheid heb je nog speelruimte, waardoor je de balans langzamer kunt verschuiven.

Lisa

Bericht door Lisa » zo jul 19, 2015 19:50

Vandaag op een verjaardag:

Ik had een bakje met fruit meegenomen, frambozen en dadels waar ik lekker van zat te smullen.
Mijn moeder keek al de hele tijd geïrriteerd naar mijn bakje fruit, maar Hey, we zitten op een verjaardag dus ik negeer het gewoon.
Op een gegeven moment zie ik een bak brood staan en ik vraag of het brood is van de Lidl.
Dit vroeg ik me af, omdat ik had gehoord dat de Lidl daar sinds kort een bakker heeft en super lekkere broodjes heeft, schijnt.
Maar mijn moeder dacht blijkbaar dat ik het vroeg om de ingrediënten, want die begon meteen lomp te doen; kap nou eens met dat gezeik en stop het gewoon in je mond, je moet niet altijd zo moeilijk doen pffff.

:shock: excuse me?
Nou wilde ik niet eens naar de ingrediënten vragen, maar al was dat zo, waarom dan gelijk zo boos worden?
Waarom zou je je aangevallen voelen door iemand die anders eet dan jij?
Ik was niet eens bezig met 'irritante veganist' spelen of een betoog aan t houden.
Damn woman, back off :|

@rno

Bericht door @rno » zo jul 19, 2015 20:42

Naar aanleiding van jouw bakje fruit herinnering ik mij een jubileumfeest (500 mensen) dat ik bijwoonde. Over de vegetarische voorzieningen zal ik het even niet hebben, want die waren er niet (mijn email-verzoek was kennelijk zoekgeraakt).

Er werden als dessert schaaltjes met heerlijk vers fruit rondgebracht. Deze was echter voorzien van een roze sausje. Ik was zo brutaal om aan de serveerster te vragen wat het was. Antwoord: "Rivierkreeftjes-saus". Ik viel bijna achterover van verbazing.

Gelukkig kregen we op mijn verzoek een schaaltje zonder saus.

Plaats reactie