Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Lisa » vr jul 24, 2015 16:19

Mijn zusje nodigde me uit om uit eten te gaan, samen met haar, onze vader en moeder en mijn dochter.
Ik heb bedankt maar gezegd dat ik er niet zo'n zin in heb.
Geen zin om iedereen weer een lijk te zien weg werken terwijl niemand ook maar een woord wil horen over het leed dat erachter zit.
Niet gezegd natuurlijk, maar wel dat het daarmee te maken heeft. Nu ben ik natuurlijk weer die irritante veganist die nooit ergens mee naartoe kan, want als veganist ben je niet gezellig en kun je nergens eten en heb je een k*tleven.
Ik snap dat het zo overkomt, ze was ook echt niet blij, maar dan blijf ik liever thuis.

Ik begin al een hekel te krijgen aan de mensen om me heen waar ik vroeger van hield, niet omdat ze simpelweg niet beter weten, maar omdat ze ook echt niet willen horen wat ik te zeggen heb. Als ik ook maar iets zeg dat die richting op dreigt te gaan dan zeggen ze; oh nee hè, kom je ons etentje weer verpesten met dat veganisten gezeik, nee hè,n iet weer zo'n vegan speech in godsnaam.
Dan maar geen etentje, dan kan ik tenminste nog doen alsof ik ze aardig vind, soms.

Downside of Being vegan :?

Maarten

Bericht door Maarten » vr jul 24, 2015 22:24

Ik merk ook dat alle mensen om mij heen erg gehecht zijn aan hun oogkleppen, als ware het een religie. Ik denk dat heel veel vegans hier helaas last van hebben als ze hun naasten willen inlichten. Daarnaast krijg ik ook steeds meer moeite om mijn naasten vlees te zien eten.

Ik ben ik er helaas nog niet over uit wat voor houding ik aan moet nemen. Het verschilt per persoon en hangt ook af van je eigen persoonlijkheid. Ik denk dat de beste strategie om je negatief gestemde familie te overtuigen is om aardig en respectvol, bijna nederig, te blijven. Als je vervolgens (misschien wel 4 jaar later) de kans krijgt om de oogkleppen weg te halen door ze open te laten staan voor een documentaire als Earthlings, Glass Walls of Gary Yourofsky's speech heb je wellicht het meeste kans om ze in te laten zien dat vlees eten moreel verwerpelijk is. Het leven als ethical vegan is een enorme uitdaging...

Lisa

Bericht door Lisa » za jul 25, 2015 13:04

Maarten schreef: Het leven als ethical vegan is een enorme uitdaging...
Nou af en toe wel zeg!
Op sommige momenten wens ik zlefs even dat ik het zelf allemaal ook niet wist, van het leed dat dieren word aangedaan, dat ik ook nog lekker met mijn oogkleppen op kon leven.
In mijn tijd op aarde word toch niet de hele wereld, misschien wel nooit, dus nu moet ik leven met de kennis dat er iedere dag dieren lijden en dat er (bijna) niets is wat ik eraan kan doen.

Konden we maar heel de wereld in 1 keer wakker schudden en al die dieren hun ellende, verdriet en pijn besparen :cry:

Lisa

Bericht door Lisa » zo sep 06, 2015 19:40

Ikmaar een koe is ook een dier dat gewoon wil leven, denk je dat koeien op hun gemakkie naar de slachtbank lopen? Die beesten zijn doodbang, weten wat er komen gaat en proberen te vluchten.
Gesprekspartner: maar een koe is eten, daar zijn ze voor.

Ik weet dat veel mensen zo denken, maar toch wel weer heel shocking om het iemand zo tegen me te horen zeggen vandaag. Zonder schaamte ofzo, gewoon alsof het doodnormaal is dat je een koe/varken/kip enkel als voedsel ziet.

Nog zo'n mooie:

Ik: ons eten eet hun eten op, er is genoeg voor iedereen als wij wat kritischer zouden kijken naar de keuzes die we maken, we hoeven er niet eens heel veel voor te laten.

Zelfde gesprekspartner: ja weet je, misschien een beetje egoïstisch van me, maar die mensen wonen helemaal daar en ik woon hier. Ik geniet hier gewoon van mijn leven en als zij niet dood willen van de honger dan moeten ze ook maar eens wat van hun leven maken. Kan er niet wakker van liggen hoor, ik heb tenminste wel eten.

Schokkend dat je daar gewoon voor uit durft te komen dat je dingen zo ziet.
De meesten proberen er toch wel een beetje omheen te draaien.. Jaaaah tuurlijk is het erg dat er mensen dood gaan van de honger maar ik steun het kankeronderzoek al (ofzo)

Maarten

Bericht door Maarten » zo sep 06, 2015 22:01

Ik kan zulke mensen ook niet snappen. Er zijn helaas meer mensen die mening toegedaan dan je in eerste instantie zou vermoeden. Ik bestempel het als egocentrisch en onvolwassen.

Poffel

Bericht door Poffel » wo okt 21, 2015 13:03

Van Skype, naam gefingeerd.

Henkie: Wat was ook alweer het probleem van koeien melken?

Ik: legio
Ik: Ten eerste kan je je vraagtekenen hebben bij het misbruiken van het reproductieve systeem van zo’n dier, koeien worden in korte tijd ook zo afgeleefd. Ze hebben ook niet de keuze om zich niet te laten dekken. Dan wordt het kalfje afgenomen wat zeer traumatisch is en het kalfje wordt dan ook op allerlei manieren mishandeld en misbruikt afhankelijk van het geslacht. Koeien leveren veel teveel melk; melkkoeien zijn zo gefokt dat ze meerdere malen de ‚’natuurlijke’’ hoeveelheid produceren wat betekent dat ze inherent een soort fucked up model zijn: evolutionaire faaltjes want wegens de melkproductie hebben ze allerlei medische klachten. Na een korte tijd worden ze dan geslacht wat ook vreselijk wreed is na een vaak veel te lang transport in slechte omstandigheden. En gedurende de tijd dat ze gemolken worden worden velen in stallen opgesloten gehouden met weinig ruimte.
Ik: Koeien breken nog weleens uit om hun kalf te vinden en loeien er vaak nog dagen om.
Ik: daarnaast heeft melkproductie enorme milieuconsequenties in de zin van voedselteelt en waterverbruik.
Ik: kalveren (meestal stieren) worden in een heel klein hokje gehouden en heel jong geslacht voor blank kalfsvlees.
Ik: (al is dat iets meer aan banden gelegd, ze mogen geen artificiële bloedarmoede meer hebben)

Henkie: mja. niet al te best.
Henkie: het probleem zit dus vooral bij de kalfjes

Ik: ja, en bij het feit dat het lichaam zwaar wordt afgeleefd door het steeds baren en de melkproductie. Lang voor hun ‚’natuurlijke dood’’ zijn ze al ‚stuk’ en worden ze dan geslacht.
Ik: verder vind ik het ook een vorm van misbruik en roofbouw om het voortplantingssysteem zo te gebruiken maar dat is wat abstracter

Henkie: het is wel logisch dat alle wezens die in enige getale aanwezig zijn in de maatschappij iets moeten doen voor hun bestaan dat ze niet leuk vinden.

Ik: ze zijn hier niet op eigen keuze maar omdat mensen er shitloads van gefokt hebben
Ik: verder slaat het nergens op
Ik: er zijn veel teveel katten
Ik: die gaan we ook niet gebruiken als boksbal want ‚’doen ze ook wat terug''
Ik: ze bestaan hier niet voor hun plezier of bij enige gratie maar voor uitbuiting
Ik: voor de méns

Henkie: katten ook.

Ik: dat vind ik een kromme vergelijking.

Henkie: ik bedoel slechts dat katten ook een functie hebben

Ik: katten planten zich zelf voort, worden niet gefokt om zo mishandeld te worden en hun lijf gebruikt als een soort productiemachine om weggegooid te worden zodra ze door het werk van de mens niet meer ‚’geheel bruikbaar’’ zijn
Ik: ja

Henkie: op ongedierte jagen vroeger en nu vooral om geaaid te worden

Ik: katten kwamen trouwens zelf voornamelijk naar de mensen
Ik: maar dat staat er los van
Ik: je draait het om

Henkie: ?

Ik: de mens dwong de koeien in die situatie en nu doe je alsof ze dankbaar mogen zijn door voor onze melk die we niet nodig hebben gemarteld te worden.

Henkie: ik vind dat we meer kunnen doen voor hun welzijn

Ik: dat is zoiets als negers vastgeketend houden en zeggen: ja, we kunnen ze wel een keertje een extra appel geven. nou, dankjewel :p

Henkie: Maar wat zou je met ze doen dan? Allemaal slachten dan?

Ik: niet meer fokken/misbruiken (alleen de koeien melken die melk produceren momenteel voor verlichting/teruggeven van kalveren indien nog levend), in de wei zetten waar mogelijk, waar mogelijk verzorgen tot hun natuurlijke dood en waar niet mogelijk misschien slachten.

Henkie: Katten worden ook gefokt toch?

Ik: raskatten ja. maar zelfs die katten kiezen er ng voor om op elkaar te klimmen, en zij leiden (tenzij mishandeld maar dat is zeker niet de norm of het doel) een verwend leven.

Henkie: Maar als je dat wil dan moeten er ook mensen zijn die die melk kopen natuurlijk.

Ik: en je kan idd je vraagtekens hebben bij katten houden, daarom dat ik hoogstens een asielkat zou overwegen.

Ik: welke melk? van de koe?

Henkie: Ja toch

Ik: ja, wat is het punt? ik begrijp je hier niet.

Henkie: Nouja dat met melk consumeren an sich noodzakelijk is, en het probleem bij de gebrekkige regulering zit

Ik: nee, is niet noodzakelijk.

Henkie: Nouja noodzakelijk voor het voortbestaan van de koe

Ik: nee...
Ik: waarom zouden we die freaks in leven willen houden?
Ik: die beesten zijn net als plofkippen zo doorgefokt dat ze mislukt zijn
Ik: alleen is hun mankement (door ons gemaakt) in voordeel van de mens en uitbuiting.
Ik: maar de dieren lijden inherent op het moment dat ze melk produceren omdat het hun lijf compleet overvraagt.

Henkie: Je prefereert een endlosung?

Ik: nah, zoals ik zei, waar mogelijk humaan ‚houden’ en laten sterven, en gewoon niet meer bijfokken.

Henkie: Denk je dat ze vanzelf doodgaan dan?

Ik: hmm, misschien moeten we ze bestuderen om achter de sleutel naar het eeuwige leven te komen?

Henkie: Meeste dieren planten zich voort. Daarnaast zouden de maatschappelijke kosten van het levend houden van koeien die verder niets produceren hoog zijn natuurlijk.

Ik: Valt misschien mee. als je ze per se wilt slachten: kan ook
Ik: en zoals ik zei, we hebben nu 100% macht over de voortplanting van 1 koe, we kunnen ook maken dat ze zich niet voortplanten.
Ik: maar goed, dat gaat toch niet gebeuren dus is de discussie ook grotendeels boven de praktijk en hypothetisch.

________________________________________________________________________________

Direct van Skype geplukt, de irritante data als tijden weggehaald. Ik weet dat ik niet de beste antwoorden gaf, maar het geeft wel de reacties weer op veganisme :P (en daar gaat het me hier om)

Verder kom ik dingen tegen als:

-Maar planten lijden volgens nieuw onderzoek óók een vorm van pijn.
-Soja is slecht voor het milieu.
-Wat een vreugdeloos bestaan
-Ben je daarom zo slank
-Let erop dat je geen tekorten opbouwt (van moeder, die is wel goedbedoeld/niet heel fout)
-Vader reageert ook open-minded
-allerlei paranoïde reacties die insinueren dat ik vleeseters allemaal dingen aan wil doen
-mensen die over the top reageren op alleen al het nóemen van het niet eten van dingen.

jacob
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door jacob » za okt 31, 2015 13:15

Gisteren ben ik met twee goede vrienden een dagje uit geweest. Helaas vind ik dat deze twee vrienden weinig begrip hebben voor mijn interesse voor veganisme. Zo begon een vriend tijdens het eten over vitamine B12 die ik in pilvorm binnenkrijg. Dit was volgens hem niet natuurlijk en hij nam het via natuurlijke weg, namelijk via dierlijke producten.

Dit vond ik nog niet de vervelendste opmerking want de andere vriend zei: "jij bent toch van mening dat kunstmatige inseminatie bij dieren verkrachting is?". Wat mij hier aan stoort is dat dit als mening beschouwd wordt. Misschien verwacht ik te veel begrip van een ander - immers vroeger stond ik ook niet stil bij deze onderwerpen. Maar ik blijf het moeilijk vinden dat mensen dit een mening vinden.

@rno

Bericht door @rno » za okt 31, 2015 13:20

Zo een reactie over B12 zag ik ook. Echter de dieren krijgen extra B12 in hun diervoeding. Met natuurlijk wat andere toevoeging. De mensen die vlees eten krijgen dus ook B12 via een onnatuurlijke weg en nog wat extra antibiotica en andere medicijnen.
Het is maar waar je blij mee bent.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Maarten

Bericht door Maarten » za okt 31, 2015 23:21

Zo begon een vriend tijdens het eten over vitamine B12 die ik in pilvorm binnenkrijg. Dit was volgens hem niet natuurlijk en hij nam het via natuurlijke weg, namelijk via dierlijke producten.
Coca cola, Gatorade, Root beer, bananenschuimpjes, kauwgom, zonnebloemolie, frikandellen, knakworstjes, joppiesaus... Dit zijn wel natuurlijke voedingsbronnen? Als je je eten écht natuurlijk zou binnenkrijgen (met water uit beken en meren) krijg je volgens mij weer wel weer genoeg vitamine B12 binnen. We hebben nu een tekort omdat we al ons eten en drinken wassen voordat we het consumeren. Kan mij voorstellen dat je het irritant vind. Men ziet het feit dat jij kiest om veganist te eten als een impliciete beschuldiging op hun leefwijze. Daarom 'verdedigt' men zich met zulke opmerkingen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo nov 01, 2015 21:58

jacob schreef:Wat mij hier aan stoort is dat dit als mening beschouwd wordt.
Dat komt simpelweg doordat men jouw stelling afweegt tegenover de eigen mening dat kunstmatige inseminatie oké is. Als jij zegt dat kunstmatige inseminatie verkrachting is wordt dat geïnterpreteerd als "kunstmatige inseminatie is onacceptabel" (dus opgevat als mening). Verkrachting wordt vaak beschouwd als iets dat alleen bij mensen kan gebeuren, omdat mensen een zelfbeeld hebben en een sociale status. Dieren willen zich volgens heersende denkbeelden simpelweg voortplanten. Volgens dit beeld kunnen seks en/of voortplanting voor dieren niet onplezierig zijn.

Als je hierop als veganist spreekt van "speciesisme", dan word je uitgelachen of krijg je geïrriteerde reacties. Ik denk dat alleen een veganist zoiets begrijpt.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » di dec 22, 2015 12:02

Ik lig al ruim een week op bed met griep, zodra familie hier lucht van kreeg waren de reacties zoals te verwachten valt

Tja, dat krijg je er nou van als je zo nodig raar moet eten, zie je nu wel dat je er hartstikke ziek van word.
Je zal nog wel veel zieker worden, weet je wat jij moet doen, je man (die is kok) lekker een bord kippensoep laten maken, dan ben je zo weer beter!

En zo gingen ze nog wel even door van alle kanten.
Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat ik voordat ik veganist werd nog nooooooooit ziek ben geweest, een schaafwond heb gehad of een snotneus heb gehad, dat kwam natuurlijk allemaal pas nadat ik deze radicale keuze maakte :mrgreen:

Mijn moeder smeekte me zowat om toch gewoon vegetarisch te gaan eten.
Kind, als je alleen vlees laat staan dan ben je toch ook al goed bezig voor de dieren, waarom moet het gelijk nou weer zo overdrijven? Nu zie je wat ervan komt

Janna86

Bericht door Janna86 » di dec 22, 2015 19:59

Lisa schreef:Ik lig al ruim een week op bed met griep, zodra familie hier lucht van kreeg waren de reacties zoals te verwachten valt

Tja, dat krijg je er nou van als je zo nodig raar moet eten, zie je nu wel dat je er hartstikke ziek van word.
Je zal nog wel veel zieker worden, weet je wat jij moet doen, je man (die is kok) lekker een bord kippensoep laten maken, dan ben je zo weer beter!

En zo gingen ze nog wel even door van alle kanten.
Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat ik voordat ik veganist werd nog nooooooooit ziek ben geweest, een schaafwond heb gehad of een snotneus heb gehad, dat kwam natuurlijk allemaal pas nadat ik deze radicale keuze maakte :mrgreen:

Mijn moeder smeekte me zowat om toch gewoon vegetarisch te gaan eten.
Kind, als je alleen vlees laat staan dan ben je toch ook al goed bezig voor de dieren, waarom moet het gelijk nou weer zo overdrijven? Nu zie je wat ervan komt

Pff irritant zeg! Tijdens een griep-epidemie zijn het zeker ook alleen de veganisten die ziek zijn? Je familie is nooit ziek?
Nouja je weet zelf wel beter gelukkig. Moet je kerst nog samen vieren met je familie?
Beterschap!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr dec 25, 2015 14:44

@Lisa: Ja, dat is echt complete flauwekul. Net zoiets als dat je een blaar krijgt van het lopen en dan zegt dat lopen zo ongezond is.

Laat het vooral een bevestiging voor je zijn hoe geconditioneerd die mensen zijn.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Maarten

Bericht door Maarten » zo dec 27, 2015 9:41

@LIsa: Erg irritant inderdaad. Ik was laatst ook ziek en toen kreeg ik ook een soort reactie dat zo geïnterpreteerd kon worden. Ik was trouwens wel binnen twee dagen weer beter (misschien toch een verbeterd immuunsysteem). Op zich geven zulke reacties wel aan dat veel mensen niet veganist zijn vanwege desinformatie over gezondheidseffecten en niet per se vanwege iets anders. Wanneer de juiste educatie er is staan zij veel positiever tegenover veganisme, lijkt mij.

Overigens willen de gezondheidsvoordelen van een veganistisch eetpatroon niet zeggen dat je als veganist altijd 80 jaar of ouder wordt. De gemiddelden spreken in ons voordeel, maar ook veganisten kunnen helaas vroeg sterven... Er spelen veel meer factoren mee en soms is een erfelijke aanleg al genoeg om een vreselijke ziekte te krijgen.

Marianne

Bericht door Marianne » zo dec 27, 2015 23:53

Ik ging een keer voor een soort check naar de huisarts. Hij vertelde geen nadelen te zien in veganisme: er is een zeker risico van tekorten, maar hij zei dat iedere voedingsgewoonte en levensstijl risico's met zich meebrengt.
Mijn risico's ten aanzien van hart- en vaatziekten zijn aanzienlijk lager.
Ik vond het prettig dat ik zijn visie kon herhalen toen mijn leidinggevende vragen meende te moeten stellen bij mijn voedingsgewoontes.
Zij kampte zelf met tal van (andere) voedingsgerelateerde gezondheidsklachten, en dat wist ze zelf ook wel.

Lisa

Bericht door Lisa » wo dec 30, 2015 14:13

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat sinds ik vegan eet ik altijd moe ben en altijd hoofdpijn heb.
Ik slik 6 paracetamol per dag afgewisseld met ibuprofen. En als ik 13 uur per nacht slaap dan nog moet ik overdag bij slapen omdat ik na 11 uur sochtends instort.
Ik let ook niet goed op wat ik binnen krijg maar dat deed ik ook niet echt toen ik nog omnivoor at.
Toen kon ik ook wekenlang alleen maar eierkoeken eten en savonds een blik tomatensoep.
Maar misschien dat ik dan toch ergens tekorten heb.
Ik slik er wel een hele hoop vitaminen bij om alles wat ik niet binnen krijg aan te vullen.
Ik wil niet naar de huisarts, want stel dat ik mijn bloed moet laten prikken en ik blijk inderdaad heel veel tekort te komen dan zet dat veganisme alleen maar in een nog kwader dag licht. Dan krijg ik zeker reacties zoals zie je nu wel. En bovendien zou het voor mezelf voelen als falen.

Ik heb er zelfs even aan gedacht om een week lang alles weer te eten, incl vis en vlees om te kijken hoe ik me dan zou voelen. Maar het idee van een lijk op mijn bord, iemand die ooit heeft geleefd, gelopen, pijn en angst heeft gekend, om die te moeten op eten, nee dat idee maakt me zo misselijk.. Dan maar altijd moe en hoofdpijn.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 30, 2015 14:18

Volgens mij moet je toch maar even naar de dokter toe hoor. Het hoeft echt niet aan je dieet te liggen.
Misschien ben je wel zwanger! :mrgreen:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

@rno

Bericht door @rno » wo dec 30, 2015 15:03

Laat je vitamine B12 checken, eigenlijk standaard bij veganisten.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mystique

Bericht door Mystique » do dec 31, 2015 11:49

Lisa schreef: Ik wil niet naar de huisarts, want stel dat ik mijn bloed moet laten prikken en ik blijk inderdaad heel veel tekort te komen dan zet dat veganisme alleen maar in een nog kwader dag licht. Dan krijg ik zeker reacties zoals zie je nu wel. En bovendien zou het voor mezelf voelen als falen.
Ik snap je, maar ik denk dat je ook niet bepaald gezond overkomt bij hoe je je nu voelt, dus dat kwade daglicht zal op deze manier ook wel komen. Het allerbelangrijkste is natuurlijk jouw gezondheid. Fuck die anderen als ze er een extra negatief beeld bij kunnen vormen. Dat doen ze dan ook wel zonder die bloeduitslagen.
Misschien is het een kleinigheidje dat makkelijk op te lossen is. En dan voel jij je ineens weer een stuk fitter en zie je er vast ook weer gezonder uit. En dat is pas een goed voorbeeld van hoe goed veganisme voor je kan zijn. :wink:

Laat anderen niet jouw gezondheid in de weg staan! Dus hup, naar de huisarts jij. :P

Lisa

Bericht door Lisa » do dec 31, 2015 16:29

Mogenblue schreef: Misschien ben je wel zwanger! :mrgreen:
In godsnaam niet zeg :shock: moet er niet aan denken.

Bedankt voor het meedenken iedereen, ik ga er nog even over nadenken.
Back on topic!

Plaats reactie