Filosofie: Hoe, waarom en wat is lijden?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

vegalan
Leefwijze: veganist

Re: Filosofie: Hoe, waarom en wat is lijden?

Bericht door vegalan » zo mar 25, 2012 12:22

TonyJello schreef:Voor jou, voor mij niet.
;)
In iedergeval bedankt, zover!
Geen dank, maar wat zijn nu je verwachtingen of waar zit je nu nog op te wachten als je antwoord schijnt te weten? Dan is het toch niet zo interessant meer? :?

.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 25, 2012 12:23

vegalan schreef:
TonyJello schreef: Hoe denk jij over lijden?
Hoe ik over het lijden denk is een complex verhaal, dat lijkt het op vertaald Russisch. :wink:

Ik ga dat hier nu niet beschrijven, maar ik kan je wel vertellen hoe ik met het lijden van dieren in mijn eigen beleving om ga of hoe je er mee om kan gaan. Zolang je niet het vermogen hebt om het te veranderen (het lijden van dieren beëindigen) moet je het loslaten en dat kun je het beste doen door een overgaven welke vergezeld gaat van een goede intentie waarbij je (visueel) alle wezen sterkte wenst en liefde geeft zodat je hierin kan berusten. Er bestaan compassionele meditaties vromen waarin ongeveer hetzelfde wordt gedaan.
Hierdoor kan je wel onthechten, maar blijft de bereidwilligheid om het werkelijk te veranderen (indien mogelijk) bestaan, want het blijft een onderdeel van je intentie. Je doet wat je op dat moment kunt doen.
Het is dan ook belangrijk om gelijkmoedigheid te cultiveren want anders wordt de afstand tussen anderen te groot. Het gaat dan om een positieve benadering want agressie, nijd en haat doen hechten en belemmeren het loslaten, maar verdriet (als verwerking van iets dat je moet loslaten) en compassionele liefde zijn wel constructief, mist je het beheerst en die beheersing kan je krijgen door er naar te kijken. Ik hoop dat je er wat aan hebt?
Dit is psychologie en geen filosofie.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 25, 2012 12:26

vegalan schreef:
TonyJello schreef:Voor jou, voor mij niet.
;)
In iedergeval bedankt, zover!
Geen dank, maar wat zijn nu je verwachtingen of waar zit je nu nog op te wachten als je antwoord schijnt te weten? Dan is het toch niet zo interessant meer? :?

.
Ik 'weet' geen antwoord. Ik denk ergens over na. En nieuwe gedachten zijn welkom om de gedachten rijker te maken. Dát is het interessante eraan.

Wat is filosofie? Wiki:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... dnpP0McQoQ

vegalan

Bericht door vegalan » zo mar 25, 2012 13:07

TonyJello schreef:Dit is psychologie en geen filosofie.
Hier maak ik uit op (wat ik al dacht) dat je het niet hebt begrepen, want het is gebaseerd op een filosofie. Het was ook een antwoord op jou innerlijke disharmonie (dat je zelf naar voren bracht) en niet mijn antwoord op je vraag wat lijden is, want daar had ik al op geantwoord. Je haalt de dingen een beetje door elkaar.

TonyJello schreef: Wat is filosofie? Wiki:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... dnpP0McQoQ
Ik weet wel wat filosofie is, maar daarvan uitgaande is het merkwaardig dat je dit (wonderbaarlijk) niet ziet in de genoemde bijdragen.
TonyJello schreef: Ik 'weet' geen antwoord. Ik denk ergens over na. En nieuwe gedachten zijn welkom om de gedachten rijker te maken. Dát is het interessante eraan..
Dan wens ik je veel succes met dat gedachten proces.

.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma dec 16, 2013 21:47

Bewustzijn is lijden. Niets is volmaakt, alles is opgebouwd uit onvolmaaktheden. Bewustzijn van onvolmaaktheden of van lijden betekent lijden. De enige uitzonderingen zijn de onvergankelijkheid van de natuur en de redelijkheid die voortkomt uit bewustzijn.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di dec 17, 2013 20:53

Sorry Tony, ik wil je helpen erover na te denken maar volgens mij snap ik het ook niet helemaal...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Kitsune

Bericht door Kitsune » do dec 19, 2013 13:16

Interessante vraag, aangezien ik daar zelf ook actief mee bezig ben (en vooral hoe kan ik minder lijden). Ik heb te vaak negatieve gedachten (pijn, woede, haat) als gevolg van vooral hoe de mens met dieren omgaat.
Wat ik zelf wel een aardig inzicht vond, is dat psychisch lijden (daar heb ik het dan over) vaak vooral gevormd worden door gedachten (die sterk verweven zijn met taal op zich....woorden, associaties met woorden).
En dat jij niet die gedachten BENT. Oftewel, je eigen gedachten objectief observeren en ze voorbij laten gaan in plaats van ze veel ruimte geven (als een soort wolkjes die weer wegtrekken).

En meer focussen op het positieve (wat doe je al WEL voor dieren in plaats van wat doe je NIET of wat kun je nog meer doen). Heeft mij iig wel erg geholpen. Ik stond nooit zo stil bij wat ik al wel deed (was min of meer vanzelfsprekend) en was vooral bezig met wat nog beter kon (heeft uiteraard ook met je persoonlijkheid te maken...ik ben sowieso vrij gevoelig en stel hoge eisen aan mezelf en anderen).

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma dec 23, 2013 1:01

Kitsune schreef:En dat jij niet die gedachten BENT. Oftewel, je eigen gedachten objectief observeren en ze voorbij laten gaan in plaats van ze veel ruimte geven (als een soort wolkjes die weer wegtrekken).
Vertel eens wat je bent. Je hebt er vast over nagedacht en gaat me niet vertellen dat jij je lichaam bent.

Brent

Bericht door Brent » ma dec 23, 2013 15:43

Lijden is een vorm van pijn, van ongemak.
Je aangenaam of op je gemak voelen is een vorm van tevreden zijn, een behaaglijk gevoel van het vrij zijn van stress.

Waarom zijn er pijn en lijden in de wereld?
Dat heeft denk ik te maken met de noodzaak van levende wezens om een zekere balans te bewaren zodat hun bestaan niet in gevaar komt.

Een levend wezen bijvoorbeeld dat niet dood wil gaan of ziek wil worden, zal bepaalde situaties uit de weg moeten gaan zoals bijvoorbeeld grote hitte of heel veel kou of een situatie zonder familieleden in de buurt.
De natuur heeft dieren en planten zo gemaakt dat ze een onaangenaam gevoel krijgen als hun lichaam of psyche uit balans dreigen te raken. Die pijn of dat lijden heeft als functie dat zo'n levend wezen die situaties uit de weg zal willen gaan, ze zal willen ontwijken of voorkomen.

Omgekeerd geven andere situaties juist een aangenaam gevoel omdat ze de kans op overleven en gezond blijven bevorderen.
Pijn en genot, lijden en tevredenheid zijn dus twee kanten van dezelfde medaille, die zeer nuttig zijn om organismen langer te kunnen laten leven.
Daarom dus is er lijden, lijden heeft een nuttige functie voor levende organismen.

Als je gelooft in reincarnatie en karma, dan heeft lijden nog de functie van het herstellen van de imbalans in de ziel. Mensen, dieren of planten in het ene leven nodeloos leed toebrengen, kan in dit of een volgend leven situaties voortbrengen die je zelf leed doen ondergaan, zodat de balans in de ziel hersteld wordt.
Omgekeerd geeft het belangeloos goed doen aan anderen in het ene leven in hetzelfde of in volgende levens soortgelijke wederkerige ervaringen.
Waarbij spiritueel gezien beide ervaringen (leed en aangename ervaringen) even ongewenst zijn, omdat ze vanuit de ziel gezien bindend werken in plaats van bevrijdend.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

TonyJello

Bericht door TonyJello » di dec 24, 2013 12:47

Dat klinkt goed, Brent.

http://talesfromthelou.files.wordpress. ... nation.jpg
Rorrim schreef:
Kitsune schreef:En dat jij niet die gedachten BENT. Oftewel, je eigen gedachten objectief observeren en ze voorbij laten gaan in plaats van ze veel ruimte geven (als een soort wolkjes die weer wegtrekken).
Vertel eens wat je bent. Je hebt er vast over nagedacht en gaat me niet vertellen dat jij je lichaam bent.
Je bent niet het lichaam en je bent ook niet de gedachten. Je bent bewustzijn, tijdelijk in een menselijk lichaam.

Kitsune

Bericht door Kitsune » do jan 30, 2014 10:56

Rorrim schreef:
Beetje laat, maar goed. Ik ben wie m'n hersenen me te denken geven wie ik ben. Ik een zekere zin ben ik m'n lichaam, want al mijn gedachten e.d. worden gegenereerd door mijn eigen lichaamscellen. Zonder mijn lichaam zou ik iig niet zijn ;).

Wat ik alleen probeerde aan te geven is dat de mens zulke complexe hersenen en gedachten hebben, dat we vaak verstrikt raken in onze eigen gedachten en ons er teveel mee identificeren.
Stel je "bent" jaloers vanwege iets. BEN je dan echt jaloers of ervaar je dat zo omdat je het is aangeleerd of omdat je het zo voelt? (eigenlijk dus gewoon je geachten objectief bekijken/zelf reflectie).

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di feb 04, 2014 16:06

Kitsune schreef:dat we vaak verstrikt raken in onze eigen gedachten en ons er teveel mee identificeren.
Daar ben ik het zeker mee eens. Echter, wat precies 'eigen' is en wat toebehoort aan 'de buitenwereld', dat is niet zo duidelijk als het in een oogopslag lijkt. Alles is met elkaar verweven. Je omgeving heeft net als je gedachten invloed op de kern van je bewustzijn. Mijns inziens zijn ook hersenen, net als je ledematen en uiteindelijk zelfs de lucht die je ademt, slechts tijdelijke dienaren van het bewustzijn. Dit kan betekenen dat het zuiver bewustzijn (zoals de meest elementaire deeltjes) onvergankelijk is, dat slechts alles waarvan het zich bewust is veranderlijk is.

De basis van alle natuurwetten is het streven naar balans. De natuur heeft altijd een medium nodig om deze balans te bewerkstelligen. Door toenemende complexiteit van dit balansherstel moet het bewustzijn ontstaan zijn.

Moniek

Bericht door Moniek » vr feb 21, 2014 21:10

Kitsune schreef:Interessante vraag, aangezien ik daar zelf ook actief mee bezig ben (en vooral hoe kan ik minder lijden). Ik heb te vaak negatieve gedachten (pijn, woede, haat) als gevolg van vooral hoe de mens met dieren omgaat.
Wat ik zelf wel een aardig inzicht vond, is dat psychisch lijden (daar heb ik het dan over) vaak vooral gevormd worden door gedachten (die sterk verweven zijn met taal op zich....woorden, associaties met woorden).
En dat jij niet die gedachten BENT. Oftewel, je eigen gedachten objectief observeren en ze voorbij laten gaan in plaats van ze veel ruimte geven (als een soort wolkjes die weer wegtrekken).

En meer focussen op het positieve (wat doe je al WEL voor dieren in plaats van wat doe je NIET of wat kun je nog meer doen). Heeft mij iig wel erg geholpen. Ik stond nooit zo stil bij wat ik al wel deed (was min of meer vanzelfsprekend) en was vooral bezig met wat nog beter kon (heeft uiteraard ook met je persoonlijkheid te maken...ik ben sowieso vrij gevoelig en stel hoge eisen aan mezelf en anderen).
Mooi geschreven. Ik heb zelf ook flinke problemen met negatieve gedachten vanwege hoe diersoorten en deze planeet door de mens worden behandeld. Wie weet kan jouw manier van ermee omgaan ook iets voor mij betekenen :)

Hebi

Bericht door Hebi » zo feb 23, 2014 20:51

Als je iemand z'n vrijheid fysiek afneemt dan lijdt diegene of het nou bewust is of niet, een kip in een legbatterij die nooit wat anders gekend heeft.. kans bestaat dat die denkt dat dat het leven is.. dat dat zn maximale potentie is.. al zou ie dat denken, al zou ie zichzelf wijsmaken dat ie gelukkig is dan nog lijdt die kip.. want als ie niet in dat hokje geleefd had was de kwaliteit van zn leven een stuk beter, ook die kip is een levend wezen op een reis van ervaring en dat neem je em af.

Uiteraard heb je ook mensen die op mentaal niveau hun vrijheid inperken doordat ze in angst leven, ook vaak beinvloed door anderen.
Maar dat gedeelte is illusie maar is wel wat lijd tot de acceptatie van het fysieke toedoen van schade.

http://lonelytraveller.comoj.com/nl.jpg
klik hier om in nieuw venster te bekijken

Overstand

Bericht door Overstand » ma feb 24, 2014 19:29

Vandaag dacht ik toen ik in het spiegel keek: "Jij bent echt leuk"! Dat maakt je dat je leuk bent om mee te zijn, je bent jezelf, compassionate, lief, empatisch, sterk, vrolijk, niet knap mooi, maar gelukkig mooi en dat schijn je, you're awesome man!

Maar heeeel soms voel ik mij eenzaam (eenzaam kun je zijn met mensen in je leven en mensen om je heen) en dan lijd ik ook.

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 25, 2014 12:39

lijden is beautiful.

zonder lijden zou ik niet zijn geworden wie ik vandaag ben.

bij lijden, hoewel ik geen jointjes meer moet roken, doe je er alles aan om de inner balans tussen joy and suffering te blijven bewaren.

een soort van inner balans. zou je vreugde zoveel waarderen als er geen lijden was?

I don't. Mijn lijden van gister, is als een motivatie voor mijn vreugde van vandaag.

Get it?

I do.

Hoewel voor lijden meer shit kan worden geopperd, vanuit een evolutionair standpoint, van een spiritueel/godsdienstig kant zou je er shit over kunnen zeggen, but i say

vanaf me pc, achter mijn werkdocument, I suffer, but my suffering will not be in vain, omdat dit waarvoor ik suffer wellicht, hoewel tijdelijk, mijn vreugde zal zijn voor morgen.

Ik moet nog even sufferen, ik hou niet zo van thuiswerken. :) elke keer suffer ik, wil ik rennen door hoge grassen open velden

hihi

Ik ga weer.

groete mensen! hoooi

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 25, 2014 12:51

hoor ik daar Khalil Gibran? :wink:

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 25, 2014 13:35

nee, je hoort: ....... ...... (ik kan je mn naam hier over forum helaas niet geven)

Khalil Gibran, leuk dat je zn naam hier noemt. Hoewel ik zijn werk niet ken, is je vergelijking leuk ;)

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 25, 2014 15:28

haha, het klonk alsof je hem parafraseerde. dit stukje uit the prophet:
http://www.katsandogz.com/onjoy.html

Overstand

Bericht door Overstand » di feb 25, 2014 17:51

haha ;)

Khalil Gabrand. (thanks voor je link, ik heb het gelezen.)

Die naam ken ik uit een nummer van Dead Prez "Intelligence is Sexy"

Plaats reactie