De reden waarom mensen vlees eten?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: De reden waarom mensen vlees eten?

Bericht door Renee1137 » di jan 15, 2013 18:23

Echte mannen zijn mannen die wéten wie ze zijn, niet onzeker zijn over hun mannelijkheid... en dus vaak mannen die dingen doen die de maatschappij als niet-mannelijk ziet. Tenminste, dat is een makkelijke manier om ze te herkennen :P

Alle mannen aan het breiwerk!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 15, 2013 22:17

Renee1137 schreef:Echte mannen zijn mannen die wéten wie ze zijn, niet onzeker zijn over hun mannelijkheid... en dus vaak mannen die dingen doen die de maatschappij als niet-mannelijk ziet. Tenminste, dat is een makkelijke manier om ze te herkennen :P

Échte mannen breien alleen bruine truien... :P

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jan 15, 2013 22:24

(Geen vegan grapje, maar ik moest er aan denken.)

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... filoupr4bg

Emiel

Bericht door Emiel » wo jan 16, 2013 8:30

Iejoor

Bericht door Iejoor » wo jan 16, 2013 21:23

Goeie!!
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Brent

Bericht door Brent » vr okt 02, 2015 18:04

De gemiddelde Nederlander (dus niet de gemiddelde vleeseter) eet nog altijd 76,3 KILO vlees per jaar, maar de daling is wel ingezet:

http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN- ... lees.dhtml

Nederlanders eten steeds minder vlees. De consumptie daalde vorig jaar tot gemiddeld 76,3 kilogram vlees, één kilo minder vergeleken met het voorgaande jaar.

In 2010 aten Nederlanders nog gemiddeld 80,8 kilogram, blijkt uit een onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut (LEI), een onderdeel van de Universiteit van Wageningen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.

Omgerekend verorberden we in Nederland vorig jaar zo'n 170 miljoen kippen, bijna 6,5 miljoen varkens en meer dan 100.000 kalfjes. 'De vleesconsumptie is onverantwoord hoog en de daling lijkt het logische gevolg van de groeiende maatschappelijke onrust rondom vlees. Er kleven te veel problemen aan. Niet alleen dierenleed, maar ook de negatieve impact op milieu, klimaat en ontbossing,' stelt Wakker Dier.

Nederlander houdt van varkensvlees
Uit eerdere onderzoeken bleek al dat Nederlanders minder vaak vlees eten bij de warme maaltijd en dat de vleesporties kleiner worden.

Volgens de onderzoekers houden Nederlanders vooral van varkensvlees, hoewel de consumptie al wel tien jaar daalt. Per hoofd van de bevolking werd vorig jaar ongeveer 37 kilo aan onder meer koteletten, varkenshaasjes en speklappen verorberd. Dat is bijna de helft van de totale vleesconsumptie.

Gevogelte (vooral kip) maakt bijna een derde uit van het totaal en rundvlees een vijfde. Paardenvlees wordt in Nederland nauwelijks gegeten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Maarten

Bericht door Maarten » za okt 03, 2015 0:21

Ik zie nu ik veganist ben de mensenwereld steeds meer als een zwarte komedie. Men is zó aardig, bedachtzaam en beleefd naar elkaar... Maar dan wel 76 kg vlees verstouwen... Als het niet zo tragisch was zou het net Monty Python zijn. Ik neem mijn medemens niet zo serieus meer. Zijn zij nou zo dom of zijn wij nou zo slim? :?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za okt 03, 2015 9:28

Ben jij dan ineens slimmer geworden sinds je keuze voor veganisme? Ik heb er destijds bij mezelf weinig van gemerkt. Wat betreft goed zijn voor medemens en een vloek zijn voor andere dieren, dat gedrag is niet ongebruikelijk in het dierenrijk. Veel soorten beschermen leden van hun eigen populatie terwijl andere soorten hun prooi zijn. Het neemt niet weg dat er geen soort is die zijn prooi zo langdurig veel pijn doet als de mens.

Ik denk dat in iedereen een potentiële veganist zit. De afwegingen voor veganisme komen helaas moeizaam tot stand doordat mensen simpelweg opgevoed zijn met onjuiste ideëen. Zeg dat eens tegen een gemiddelde niet-veganist voor een boze reactie.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » za okt 03, 2015 13:05

Ik ben niet intelligenter, ik zie de wereld alleen steeds meer vanuit een ander perspectief. En daarbij neem ik mijn vroegere autoriteiten steeds minder serieus, een zeer versterkt 'o, Lance Armstrong gebruikt toch doping-gevoel', maar dan toegepast op vrijwel iedereen die ik ken. Als je kijkt naar nazi-Duitsland waren het ook de slimme hoogopgeleiden die vaak de hoge rollen hadden in het systeem, zelfs de katholieke kerk vond het allemaal wel best. Ik denk ook dat in iedereen een potentiele veganist zit. Weet het eigenlijk wel zeker. Ik was 3 jaar geleden ook vleeseter.

Poffel

Bericht door Poffel » za okt 03, 2015 13:51

Misschien wel, want in iedereen zit een potentiële (vul hier in) maar aan de andere kant vind ik de mensen die bewust zeggen 'ik weet het maar eet liever mijn vlees' ook weinig hoopgevend. Maar ja, wie weet. :)

Maarten

Bericht door Maarten » za okt 03, 2015 14:59

Mensen zijn kuddedieren.

Ik was zelf heel lang vleeseter en zag vegetarisme nooit echt als een serieuze optie. Toen ik mij meer ging interesseren in o.a. boeddhisme en ethiek begon ik te twijfelen of ik vegetarier wilde worden. Ik was eigenlijk lange tijd gewoon bang om niet meer geaccepteerd te worden en dacht nauwelijks echt na over het lot van dieren.

Toen ik vegetarier was at ik ook al heel weinig zuivel en ei-producten, maar vond ik het te extreem om veganist te worden, omdat ik dat gelijktrok met extreemlinks (een beetje) en 'ecoterroristen' (ook een heel klein beetje). Ook nu was ik te bang voor de sociale druk van mijn omgeving om te veranderen. Tevens dacht ik niet veel na over dieren.

Daarna ging ik mij heel veel verdiepen in de argumenten van veganisten, zag ik veel documentaires als Earthlings en toen moest ik wel veganist worden. In het begin schaamde ik mij letterlijk een klein beetje om ervoor uit te komen. Later ging het makkelijker. Ik durfde alleen niet actief veganisme te promoten, want wat zou men dan van mij vinden? Daar raak ik nu ook steeds meer overheen. Ik zie het veganisme op dit moment als belangrijkste issue op de wereld (nu er geen dreiging van een kernoorlog is). Daar wil ik mij nu voor inzetten.

Ik denk dat de meeste mensen blijven hangen in stap 0, ze interesseren zich niet in ethiek e.d. maar alleen in hun eigen normale wereldje en hoe zij het meeste uit hun eigen leven kunnen halen, wat het leven hén te bieden heeft in plaats van andersom. Als men kinderen krijgt en gaat werken sluiten ze zich op in hun cocon van hun gezin, werk, familie, wat vrienden en wat ze zien op tv en sociale media. Zodra deze factoren ook een veganistische leefstijl promoten weten ze niet hoe snel ze zich moeten aanpassen.

Brent

Bericht door Brent » za okt 03, 2015 18:52

Renee1137 schreef:Echte mannen zijn mannen die wéten wie ze zijn, niet onzeker zijn over hun mannelijkheid... en dus vaak mannen die dingen doen die de maatschappij als niet-mannelijk ziet. Tenminste, dat is een makkelijke manier om ze te herkennen :P

Echte mannen!! (inspirerende manneninterviews)

https://vimeo.com/26718309
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do okt 08, 2015 12:38

Mensen eten vlees sinds ze op deze planeet rondlopen. Het is een deel van onze evolutie om vlees en ander dierlijk voedsel te eten. Maar ik denk ook dat het tot onze evolutie hoort om op een bepaald moment over te stappen op een plantaardig dieet.

Dat moment om over te stappen ligt voor ieder mens op een eigen punt in de tijd. Het is dus niet zo dat we allemaal op de hele planeet op een bepaalde dag overstappen op een plantaardig dieet.

Ik heb de boeken van Jozef Rulof gelezen en daardoor heb ik een beeld gekregen van de ontwikkeling die de mens aflegt vanaf het eerste prille begin waarop de ziel werd geboren tot het moment dat de mens bewust terugkeert tot God. Dat is een behoorlijk breed perspectief. We zijn gewend aan het beeld dat het leven hier op aarde is begonnen en dat we na dit leven misschien of misschien ook niet in een hemel kunnen komen.
Nou, na het lezen van Rulof's boeken heb ik daar een beeld van gekregen waar ik helemaal stil van ben geworden.

De aarde waar wij op leven is slechts een deel van onze ontwikkeling. Hier op aarde, waar wij nu zijn, zijn we nog niet eens halverwege de ontwikkeling die we hebben af te leggen om terug te keren tot God. Maar de ellende en narigheid die we hier op aarde tegenkomen hoort uitsluitend bij deze planeet.
Het is de bedoeling dat mensen zich bewust worden van hun doen en laten. Op deze planeet zal de mens zich bewust van zichzelf worden en door ondervinding van de wetten van oorzaak en gevolg opwerken tot een wezen van licht.
Wanneer dat bewustzijn zich in de mens gaat manifesteren zal te zijner tijd ook de behoefte ontstaan om anders met dieren om te gaan omdat dan het bewustzijn onstaat dat zij ook deel zijn van het leven van God en dat zij ook een weg hebben af te leggen in het universum om terug te keren tot God. Net als wij.

Volgens mij is het dus een natuurlijk gegeven om dierlijk voedsel te eten, maar het is ook een natuurlijk gegeven om op een gegeven moment dierlijk voedsel af te leggen. En dat is niet alleen door een groeiend bewustzijn, maar zeer zeker ook doordat het menselijk organisme een fijnere afstemming krijgt. Het menselijk organisme ontwikkelt zich ook voortdurend en daar hoort ook passend voedsel bij. Hoe fijner het organisme wordt hoe fijner het voedsel moet zijn om dat organisme goed in stand te houden.

Als ik voor mezelf spreek dan denk ik dat ik het best rond mijn 40e had kunnen overschakelen naar een plantaardig dieet. Uiteindelijk deed ik dat na mijn 50e. Op mijn 49e ging ik vegetarisch en een paar jaar later mikte ik het laatste stukje zuivel eruit waardoor ik praktisch veganistisch ging eten.
Mijn gezondheid is er stukken op vooruit gegaan.
In het perspectief vd boeken van Rulof zou ik zeggen dat mijn organisme zo fijn is ontwikkeld dat ik dus beter eerder die overstap had kunnen maken.

Ik denk dat de maatschappij de afgelopen decennia een beetje teveel gefocust is geweest op vlees en zuivel. Dat komt volgens mij door onwetendheid en halsstarrigheid. Maar ook als nieuwe inzichten over het hoe en waarom wij hier zijn in bredere lagen vd bevolking doordringen denk ik dat vlees voor veel mensen een deel van het menu zal blijven vullen.
Ieder mens moet zijn eigen ontwikkeling doormaken. Maar wat mij betreft mag het best wel een paar tandjes minder met vlees en zuivel. En ook met vis en gevogelte.

Daarom vind ik ook dat je niet een plantaardig dieet aan mensen moet opleggen. Dat werkt niet. Het lijkt me beter als je aan mensen laat zien hoe weldadig een plantaardig dieet is voor jezelf. Je moet het uitstralen. Want als je het uitstraalt gaan de mensen misschien wel denken, ja, zo zou ik ook wel willen zijn.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie