De reden waarom mensen vlees eten?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
MoniqueS
Leefwijze: veganist
Contacteer:

De reden waarom mensen vlees eten?

Bericht door MoniqueS » do mar 22, 2012 12:52

Wat is een verslaving?
Iets wat je zo lekker vindt dat je er geen nee tegen kunt zeggen.
Of iets waar je een goed gevoel van krijgt of juist niet als je het niet tot je neemt.
Tegen verslavingen wordt altijd negatief aangekeken en de niet-verslaafden proberen je er telkens weer van te overtuigen dat je er mee moet stoppen.
We kennen veel verslavingen, roken, drank en drugs zijn hier wel de meest bekende van. Suiker is ook zo’n (niet zo bekende) verslaving.
Maar wat te denken van het nuttigen van vlees en andere dierlijke producten?

Iedereen die nadenkt over de huidige vee industrie weet dat dieren onnodig veel leed wordt aangedaan, met name in de bio-industrie.
Toch sluiten bijna alle vleeseters hun ogen er voor, want ‘vlees is zo lekker’ en ‘je hebt vlees en melk nodig’.
Hoewel vlees en zuivel helemaal niet zo gezond is als vaak beweerd wordt en een mens heel goed zonder dierlijke producten kan, wordt er in de meeste huishoudens dagelijks vlees en zuivel genuttigd.

Een vaak gehoord argument waarom men vlees en zuivel blijft nuttigen is dat ‘er dan niets meer overblijft om te eten’.
Onzin natuurlijk, het plantenrijk biedt een onuitputtelijk scala aan lekker en gezond voedsel, alleen men is tegenwoordig gewend aan vlees en zuivel als hoofdmoot van het dagelijks voedsel.

Sommige mensen worden ronduit agressief als je ze aanspreekt op hun vleesconsumptie, waarom?
Waarom wordt een junkie agressief als je hem zijn drugs afneemt?

Veel mensen die stoppen met het eten van vlees krijgen last van ‘afkickverschijnselen’.
Sommigen geven het dan ook snel weer op en genieten weer met volle teugen van hun biefstukje. Dat zet je te denken nietwaar…

Vlees: De meest voorkomende (onderkende) verslaving.

TonyJello

Re: De reden waarom mensen vlees eten?

Bericht door TonyJello » do mar 22, 2012 12:59

Ik persoonlijk geloof daar helemaal niets van! Vlees is geen verslaving! Mensen vinden het lekker...
:roll:
Men weet meestal niet beter, omdat men zo is opgevoed. Mensen zijn gemakzuchtig, onderontwikkeld en egoistisch en steken hun kop liever in het zand! Nee, zo makkelijk komen vleeseters daar niet mee weg bij mij.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » do mar 22, 2012 13:09

Het is ook geen manier om er mee weg te komen, dat bedoel ik niet.
Mensen vinden het lekker en steken hun kop in het zand zeg je.
Dat klopt, maar waarom doen ze dat?
Bijna iedereen weet dat aan hun stukje vlees een hoop ellende vooraf gaat, maar toch eten ze het.
Ze vinden het lekker is naar mijn idee geen reden om iets te doen of te eten wat indruist tegen je gevoel voor moraal.
Er zijn wel meer dingen die mensen graag zouden willen doen, maar toch niet doen omdat het 'fout' is, waarom dan wel dierenleed eten? Omdat men het gewend is? Lijkt me geen goede reden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 22, 2012 13:23

Ik ben eerst 18 jaar vegetarier geweest, nadat ik twee nare beelden op tv had gezien.
In 2003 besloot ik weer vlees te eten, omdat ik dacht dat het dierenleed wel meeviel, zeker in Nederland...
Ik? denk ik nu, ik? Hoe kon ik eraf stappen? :shock:
Ik at gelukkig wel heel weinig vlees, en hele perioden niet, maar ja, fout was het wel.
Pas vorig jaar 4 juni toen mijn kat (Leo van elf maanden) dood ging omdat ik hem varkensgehakt gegeven had, was ik op slag weer vegetarier. En sinds eind november heb ik internet en daar keek ik naar Earthlings en Gary Yourofsky en zo ontdekte ik veganisme pas en werd ik op 1 december ala seconde veganist.
Nu hoef ik niet meer bang te zijn, ik stap hier never nooit meer af, maar kijk eens wat er voor nodig is om tot inzicht te komen! Men moet echt keihard met de neus op de feiten gedrukt worden.
:govegan:
Laatst gewijzigd door TonyJello op do mar 22, 2012 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Emiel

Bericht door Emiel » do mar 22, 2012 13:38

Ik vind het argument van verslaving helemaal niet zo vreemd eigenlijk.

Daarnaast is het ook traditie, smaak en gewoonte natuurlijk, maar dagelijks alcohol is ook een gewoonte en kan ook onder traditie vallen in sommige kringen...

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 22, 2012 14:02

Welke stoffen in vlees veroorzaken dan een lichamelijke verslaving?

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » do mar 22, 2012 14:07

Tegenwoordig weet iedereen wel hoe het zit met vlees, waar het vandaan komt.
Iedereen kent het begrip megastal met zijn tien- tot honderdduizenden dieren op een kluitje.
Iedereen hoort wel van het 'ruimen' van de massale aantallen dieren.
Iedereen weet dat vlees ongezond is door de antibiotica etc. waar mee gewerkt wordt tegenwoordig.
Wie beweert dat hij dit niet weet is iemand die helemáál niet weet wat er speelt in de wereld.

Ik was zaterdag bij de manifestatie 'We zijn het Megazat', tegen o.a. de megastallen.
Daar heb ik goed geluisterd wat voorbijgangers zeiden.
Hieruit kan ik concluderen dat men het wel degelijk weet allemaal, maar toch blijven ze vlees eten en melk drinken, waarom?

Het is net als bij elke verslaving, men ontkent verslaafd te zijn.
Hoe vaak hoor je niet: 'Ja ik rook / drink, maar ik kan er zo mee stoppen als ik dat wil'.
Het is echter inderdaad ook, zoals Emiel zegt, (net als bij veel andere verslavingen) een gewoonte of traditie.
Het grote verschil vind ik dat bij roken, drinken of drugs je hoofdzakelijk jezelf te pakken hebt, bij dier misbruik is meer aan de hand en dat zou dus in principe meer mensen over de streep moeten trekken.
Wanneer het uitsluitend gewoonte of traditie zou zijn zou dat gemakkelijker gaan dan wanneer de verslaving om de hoek komt kijken.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » do mar 22, 2012 14:33

Een verslaving hoeft niet per definitie lichamelijk te zijn, kijk maar eens naar bijvoorbeeld internet-, game-, of chatverslaving of naar koopverslaving om maar wat te noemen.

Emiel

Bericht door Emiel » do mar 22, 2012 14:36

-edit: Ja precies :wink: -

Nu ben ik geen deskundige op dit gebied, maar volgens mij hoeft een verslaving niet persé lichamelijk te zijn. Er is ook een psychisch aspect aanwezig. Koffie, roken, drugs hoeven niet lichamelijk verslavend te zijn, maar zijn vaak eerder een psychische verslaving.

Ik denk wel eens dat de reden, dat mensen agressief reageren of zich aangevallen voelen als ze met het eten van dieren worden geconfronteerd, is omdat ze ergens, bewust of onbewsut, wel weten dat het niet ok is.

Daarnaast willen de meeste mensen niet buiten de groep vallen en vermijden liever afwijkend gedrag. Dat is ook een reden waarom ze doorgaan met vlees eten terwijl ze weten dat het verkeerd is.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 22, 2012 14:39

Ik herken bij mezelf een verslaving aan kaas. Als ik een stukje kaas at dan voelde ik dat dat iets deed in mijn hoofd. En ik had geen rust totdat dat stuk kaas op was. Ik kon er dan van blijven eten.

Emiel

Bericht door Emiel » do mar 22, 2012 14:42

Annikka-Ayla schreef:Ik herken bij mezelf een verslaving aan kaas. Als ik een stukje kaas at dan voelde ik dat dat iets deed in mijn hoofd. En ik had geen rust totdat dat stuk kaas op was. Ik kon er dan van blijven eten.
Kaas en melk zijn ook verslavend. Dat heeft, geloof ik, te maken met een stof die ervoor zorgt dat het kalfje de melk van de moeder drinkt of zoiets.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » do mar 22, 2012 14:52

Dat verklaart waarom ik de overstap van vegetariër naar veganist zolang uitgesteld heb, ik was redelijk verslaafd aan kaas, de rest kon mij gestolen worden maar kaas was zo lekker... :wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 22, 2012 16:10

Allemaal psychische zwakte.

lena

Bericht door lena » do mar 22, 2012 16:24

Hier een filmpje van Neal Barnard over waarom o.a. kaas zo verslavend is:
http://youtu.be/oHWMAF92n1E (dit is deel 1, gaat vooral over suiker volgens mij, hier is een link naar alle filmpjes uit de serie: chocolate, cheese, meat and sugar.

Emiel

Bericht door Emiel » do mar 22, 2012 17:25

TonyJello schreef:Allemaal psychische zwakte.
Nobody's perfect :wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 22, 2012 17:32

Emiel schreef:
TonyJello schreef:Allemaal psychische zwakte.
Nobody's perfect :wink:
That's right! :good:

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » do mar 22, 2012 19:31

Vlees en andere dierlijke producten eten is absoluut geen verslaving. Een verslaving is het afhankelijk zijn (lichamelijk of psychisch) van een bepaalde gewoonte ten koste van je algemene dagelijks leven. Vlees eten (en andere dierlijke producten) zit zo diep ingebakerd in onze cultuur (ik heb het al vaker vermeld: onze carnistische cultuur) dat het juist een verstoring is voor je gewone leventje als je het niet doet. En dan kunnen we een discussie voeren over hoe onze cultuur zou moeten zijn en wat gewoon zou moeten zijn, en dat het juist extreem is om zoveel dieren te doden en te mishandelen puur omdat je gewend bent een stukje vlees op je bord te hebben. Maar dat lijkt me ten eerste zinloos omdat het niks veranderd aan wat er nu is en ten tweede ook geen antwoord geeft op de vraag waarom mensen vlees eten.

Ik wil voor de liefhebbers toch iets over carnisme uitleggen, met name omdat ik er echt in geloof dat er een hele diepe kern van waarheid in zit en tevens kan helpen in het begrijpen van het probleem en daarmee een begin kan zijn van de oplossing.

Carnisme is eigenlijk het tegenovergestelde van veganisme/vegetarisme (feitelijk veganisme, maar vegetarisme is qua ideologie eigenlijk hetzelfde, alleen slecht uitgevoerd. en ik ben iemand die het slecht uitvoert maar ook dat is niet zo heel relevant in deze discussie ;)) . Waar veganisme zegt dat het onethisch is om dieren te doden (en te misbruiken e.d.) voor iets wat niet noodzakelijk is, zegt carnisme eigenlijk dat het wél ethisch is. In tegenstelling tot de term 'vleeseter' of 'normale eter' die geen ideologie lijken aan te duiden, alsof er geen keus wordt gemaakt om wél vlees te eten. Carnisme is een idealogie die gewelddadig is met diverse slachtoffers: dieren, het milieu, mensen in ontwikkelingslanden, mensen die het zelf eten zelf (emotioneel - de meeste mensen houden van dieren en zouden ze geen pijn willen doen - maar ook lichamelijk omdat de grote hoeveelheden die genuttigd worden niet bepaald het toppunt van gezondheid zijn), de mensen die de 'vleesverwerking' doen (schijnen veel vaker allerlei psychische problemen e.d. te hebben) etc. Kortom: gewelddadig. Om een gewelddadige ideologie zo'n groot onderdeel van de cultuur laten uitmaken (onze cultuur is doordrenkt met carnisme) moet het een aantal dingen doen. Ten eerste is het onzichtbaar. Er is geen naam voor. (Je bent veganist/vegetarier - a.k.a. raaaaaarrrrr - of je bent gewoon normaal. Punt. ) Het wordt zoveel mogelijk van ons afgeschermd. Slachthuizen zijn niet vrij toegankelijk, etc. Verder worden er, zodra het probleem wel wordt aangekaart, een aantal dingen gebruikt om te zeggen waarom het wel ok is om vlees te eten: het is natuurlijk, het is normaal en het is noodzakelijk. Dat zijn de mythes over vlees eten. En doordat het systeem zo doordrenkt is in onze cultuur - politiek, medische wereld, en alle andere belangrijke gezaghebbers zijn eveneens doordrenkt - worden deze mythes een soort waarheid, waarmee vlees eten niet meer een keuze is, maar een vaststaand iets, tenzij je expliciet de keuze maakt het niet te doen. Als laatste moet je ook nog iets hebben dat alle individuen in onze samenleving hieraan mee laat doen. Melanie Joy, de psycholoog die hier een boek over heeft geschreven, noemt dit de cognitieve trio die ons bewustzijn beïnvloed: objectivicatie, de-individualisatie en dichotomisatie (ik weet niet of ik deze termen goed vertaal). Het zijn in ieder geval manieren waarop we ons minder bewust zijn van wát we precies doen als we vlees eten. We zijn bepaalde dieren als objecten, we zien ze zeker niet als individuen, en dat geldt alleen maar voor die dieren die we als eetbaar hebben geclassificeerd. Dus het eten van een kat geeft voor de meeste mensen (in Westerse landen) een heel andere ervaring dan het eten van een koe (of zoals mensen dus liever zeggen: biefstuk. of rundergehakt. of weet ik veel wat. als het maar een onpersoonlijk object wordt en vooral niet het pootje van Mies de poes). En dat is dus de reden waarom mensen vlees eten.

Wat ik mooi vind aan het boekje van Melanie Joy (why we love dogs, eat pigs and wear cows) is dat ze ook een belangrijke reden aangeeft waarom mensen hier niks over willen weten. het systeem wordt in stand gehouden omdat mensen van dieren houden, maar deze ideologie zorgt er dus voor dat dat combineert met iets wat de meesten van ons niet zullen associëren met het houden van dieren. Ik geloof er dan ook oprecht in dat het niet goed is om tegen mensen te zeggen dat ze egoïstisch zijn, of dat als ze vertellen dierenvrienden te zijn (voor hun kat) en onderwijl een biefstukje eten om te zeggen dat ze dat dus echt niet zijn. Dat alleen veganisten (en eventueel vegetariers) echt van dieren houden. De meeste mensen houden echt van dieren. En de meeste mensen zijn ook gewoon hele aardige leuke mensen. Ze zijn alleen geïndoctrineerd door een systeem dat in alle lagen van onze samenleving is doordrongen.

Gelukkig zitten er al wat scheuren in deze ideologie. Mensen worden zich meer en meer bewust dat vlees misschien toch niet zo noodzakelijk is. En hoe makkelijker alternatieven te verkrijgen zijn, hoe makkelijker het is om 'normaal' vegan te eten. En het natuurlijk argument is uiteraard zeer makkelijk te ontkrachten in een wereld waarbij ongeveer niks meer natuurlijk gaat, en dat realiseren mensen zich ook. Wat we dus kunnen doen is:
-mensen bewust maken dat ze van dieren houden
-zich bewust maken van de keuze die ze maken om wel vlees te eten, en dan met name alleen bepaalde diersoorten
-een makkelijk en normaal alternatief bieden
-en uiteraard waarom het zo belangrijk is dat er een alternatief is: de slachtoffers van deze onzichtbare ideologie.
Er zijn vast wel andere manieren, maar dit is voor mij een belangrijke leidraad in mijn gesprekken die ik voer met mensen die mij vragen waarom ik bepaalde dingen niet eet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 22, 2012 20:00

:thanks: Sasha :thanks:

Why We Love Dogs, Eat Pigs And Wear Cows:
http://www.youtube.com/watch?v=ZCojVjwJP7o

Emiel

Bericht door Emiel » do mar 22, 2012 21:33

De meeste strip- en tekenfilmfiguren zijn vaak ook dieren die we niet eten. Met uitzondering van Cow & Chicken dan :wink: maar da's ook niet echt voor kinderen. Kinderen wordt dus ook al van jongs af aan geleerd welke dieren wel en welke niet in de morele cirkel passen. Beren, uilen, honden, katten, mollen, muizen, etc. zijn dieren waarvan het niet ethisch is om ze te eten. Terwijl sommigen vast prima en smaakvol vlees hebben. Koeien, kippen, vissen (ja ok, Nemo, maar we eten geen Clownsvissen), varkens (muv Babe), komen veel minder vaak voor in boekjes, strips en tekenfilms. Hier wordt dus ook over nagedacht schijnbaar.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » do mar 22, 2012 21:48

Als kind vond ik het altijd superleuk om naar de kinderboerderij te gaan, en mijn lievelingsdier was een varken. Toch kreeg ik dat wel te eten, en heb het ook een tijdlang uit mijzelf gegeten. Maar ik vond varkens altijd al superschattig. Toch kun je dat op de een of andere manier wel van elkaar scheiden als je vlees eet. Ee dier op een kinderboerderij is alweer anders dan een dier wat hier 'slechts voor vlees' is.

Plaats reactie