De reden waarom mensen vlees eten?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: De reden waarom mensen vlees eten?

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 16:18

Anders schreef:Ik ben meer dan een maand veganistisch geweest, nooit was ik bleker.
Ik ben nu twee jaar veganist en nooit was ik fitter, gezonder en was mijn huid in zo'n mooie conditie :wink: .
Wilde je wel écht veganist worden, wat waren je beweegredenen?. Misschien heb je je ook niet goed genoeg verdiept in wat je het beste kon gaan eten?

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 17:25

Renee1137 schreef:Ik zal hier niet mijn visie herhalen, omdat a) ik het al eerder heb gedaan, maar vooral omdat b) [tromgeroffel] er wellicht een stukje van mijn hand over in de komende V komt :P waarvan ik hoop en verwacht dat veel discussie langs deze lijn zal opwekken :D
Oooh ben benieuwd :mrgreen:

Toen ik trouwens voor het allereerst veganist werd had ik het heel moeilijk, at volgens mij de hele tijd maar beetje boterhammen met jam xDD .. ging al heel snel weer terug, ook na een maand ofzo, wist helemaal niet wat ik moest gaan eten. Maar toen ik later er echt voor ging was het heel erg makkelijk, al miste ik kaas best wel xD .. Maar bleek werd ik ook niet nee ..

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jan 07, 2013 18:21

Toen ik net veganist was lééfde ik op Alpro. Sojayoghurt met sojamelk als ontbijt, sojayoghurt als lunch en sojaburgers als avondeten. :lol: Ik wilde echt absoluut geen dierlijke producten meer eten maar ik had nogal wat moeite met alternatieven vinden. Ik was nog aardig jong en kon niet echt koken, behalve dus vegaburgers in de pan gooien. :P Ik had me iets beter in moeten lezen ja, maar goed, het is goedgekomen.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 18:43

lani schreef:Toen ik trouwens voor het allereerst veganist werd had ik het heel moeilijk, at volgens mij de hele tijd maar beetje boterhammen met jam xDD .. ging al heel snel weer terug, ook na een maand ofzo, wist helemaal niet wat ik moest gaan eten. Maar toen ik later er echt voor ging was het heel erg makkelijk, al miste ik kaas best wel xD .. Maar bleek werd ik ook niet nee ..
Tsja, ik kan alleen mijn eigen ervaring vertellen. Ik had er eigenlijk weinig moeite mee. Ik was ook meteen met alcohol en koffie gestopt, dus was even afkicken, maar als ik me ergens in vastbijt dan laat ik niet snel los :wink: .
En veganisme vond ik, na wat ik gezien en gelezen had, héél erg belangrijk en dus relatief eenvoudig..

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 18:49

Mja als je de juiste informatie hebt enzo is het heel erg makkelijk eigenlijk =D

Om weer ff on-topic te gaan. Mijn moeder eet nog vlees, ze heeft weinig keuze, want ze eet mee met wat iedereen daar eet. M'n vader, m'n broers, die willen allemaal vlees. Eigenlijk mag m'n moeder niet eens vlees en melkproducten vanwege haar gezondheidstoestand maar ze neemt het allemaal toch vanwege geldproblemen en omdat iedereen daar al die dingen gebruikt. Ze is niet zo met veganisme bezig, maar vind het wel altijd zielig voor de dieren enzo.

Mijn vader heeft zelfs gezegd: 'veel vlees eten is gezond!' .. Ben er maar niet tegen in gegaan =/

Ojah; ''Eet je vlees op. Word je later groot en sterk van!''

http://i48.tinypic.com/i1m9aa.jpg

..zal hem maar eens voorstellen aan m'n pa denk ik

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 19:17

:lol:

Mijn moeder heeft osteoporose, maar eet ook nog steeds dierlijke producten. Alleen geen melk meer, maar wel andere zuivelproducten. Ik stop haar zo nu en dan maar wat info toe :wink: .

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 20:19

Wat lach je nou? Patrik Baboumian is sexy! :mrgreen: hij is m'n nieuwe held <3

Ja ik heb mijn moeder ook veel info gegeven, nu is het vooral aan haar, want ik heb al vaak genoeg daar gepraat over vegetarianism en veganisme, dus ik ga het verder niet pushen.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 20:53

lani schreef:Wat lach je nou?
Nou, dat je hem zou gaan voorstellen aan je pa, dat was grappig :wink: .

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 21:05

dat lijkt me nog best wel een leuke dag eigenlijk.. xD

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr jan 11, 2013 15:38

Ik zit eigenlijk in een soort van overgangsfase en eigenlijk ook weer niet. Voorbeeld. We hebben nog pizza in de vriezer liggen, met mozzarella erop. Die vond ik altijd heel erg lekker.
Nu had ik bedacht dat die toch maar op moesten, dus voorgesteld aan manlief, we kunnen die pizza wel opmaken, dan is dat maar weer op.
Maar dat kan ik dus niet. Ik kan het niet. Ik kan dat niet eten want er zit kaas op.
Dus dat is toch vooruitgang.
In de eerste week rammelde ik van de honger, want ik miste iets. Ik at brood met tomaat en komkommer en ik at me klem aan wortels en het vulde maar niet. E ik had zo'n zin in kaas! En ik heb er niet aan toe gegeven!
Ik heb nog wel een melkchocoladeletter opgegeten, maar die vond ik niet eens lekker meer (te vaak puur gehad).
Het enige waar ik nu niet op let zijn e nummers. En waarschijnlijk is het brood niet helemaal vega. Maar daar kan ik op dit moment wel mee leven. Verder vind ik eigenlijk dat ik het nog best aardig doe.

Ontopic: waarom mensen vlees eten? Volgens iemand in mijn omgeving 'omdat we dat vroeger al zo deden, toen hadden we speren en droegen we bont'
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr jan 11, 2013 15:54

Iejoor schreef:Ik zit eigenlijk in een soort van overgangsfase en eigenlijk ook weer niet. Voorbeeld. We hebben nog pizza in de vriezer liggen, met mozzarella erop. Die vond ik altijd heel erg lekker.
Nu had ik bedacht dat die toch maar op moesten, dus voorgesteld aan manlief, we kunnen die pizza wel opmaken, dan is dat maar weer op.
Maar dat kan ik dus niet. Ik kan het niet. Ik kan dat niet eten want er zit kaas op.
Dus dat is toch vooruitgang.
Flinke! Ik kan en wil het ook niet meer.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 11, 2013 16:20

Iejoor schreef:Ontopic: waarom mensen vlees eten? Volgens iemand in mijn omgeving 'omdat we dat vroeger al zo deden, toen hadden we speren en droegen we bont'
Vroeger stond de wc achter in de tuin en werd de inhoud van de pot wekelijks opgehaald (en zo kun je er nog véél meer verzinnen :wink: ). Mensen willen best vooruitgang, behalve als het op hun eten (en/of hun denkwijzen) aankomt.

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr jan 11, 2013 17:11

Emiel schreef:
Iejoor schreef:Ontopic: waarom mensen vlees eten? Volgens iemand in mijn omgeving 'omdat we dat vroeger al zo deden, toen hadden we speren en droegen we bont'
Vroeger stond de wc achter in de tuin en werd de inhoud van de pot wekelijks opgehaald (en zo kun je er nog véél meer verzinnen :wink: ). Mensen willen best vooruitgang, behalve als het op hun eten (en/of hun denkwijzen) aankomt.
Precies, het slaat nergens op. Vroeger hingen we mensen ook op en werden heksen vervolgd.
Maar goed, dat is wat mij op zeer luide wijze door diegene verteld werd, ze was er boos van.
Elpida Shelter of Hope

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 17:20

“Most of us believe that eating meat is natural because humans have hunted and consumed animals for millennia. And it is true that we have been eating meat as part of an omnivorous diet for at least two million years (though for the majority of this time our diet was still primarily vegetarian). But to be fair, we must acknowledge that infanticide, murder, rape, and cannibalism are at least as old as meat eating, and are therefore arguably as 'natural'--and yet we don't invoke the history of these acts as justification for them. As with other acts of violence, when it comes to eating meat, we must differentiate between natural and justifiable.”
― Melanie Joy, Why We Love Dogs, Eat Pigs, and Wear Cows: An Introduction to Carnism: The Belief System That Enables Us to Eat Some Animals and Not Others

http://www.goodreads.com/quotes/tag/carnism

....

wou ik ff delen ^_^

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr jan 11, 2013 17:46

Mooi!!
Maar goed, daar staat diegene toch niet voor open...
Elpida Shelter of Hope

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 18:32

helaas staan er veel te weinig mensen open voor positieve verandering ='( .. ik zie het bij m'n eigen familie, het doet pijn om hun te zien, wat ze eten en drinken en wat ze juist niet eten en drinken (groente, fruit en water vooral niet)..

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 11, 2013 21:13

Ach, nog niet zo lang geleden werd een bepaalde groep mensen ook als 'dingen' gezien en gebruikt voor menselijke doeleinden. Dat waren de slaven... Daar is officieel een eind aan gekomen, maar het heeft heel veel moeite gekost om de meerderheid ervan te overtuigen dat het immoreel was.

Zo zal het ook met het gebruik van dieren gaan denk ik.

Alleen is dat een zwaardere klus. Ik las laatst ergens een opmerking, dat speciecisme dieper in de mensheid geworteld is dan racisme en sexisme. Misschien is dat ook wel zo en dat verklaart dan ook meteen waarom je als veganist tegen een muur van onbegrip en onwetendheid aanloopt...

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr jan 11, 2013 21:24

Het zal ook nog wel eens anders zijn, alleen gaan wij dat allemaal niet meer mee maken.
Langzaam aan merk ik wel verschil. Toen ik stopte met vlees eten, stopte mijn moeder en mijn zusje later ook. Nu eet ik veganistisch en mijn moeder is er erg in geïnteresseerd en mijn zusje vraagt me de laatste dagen ook het hemd van m'n lijf. Dus in mijn eigen kleine kringetje beweegt er wel wat.
Elpida Shelter of Hope

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 21:24

Mja.. het zal helaas nog lang duren voordat alles weg is en er alleen nog positiviteit is.. er zijn nog mensen genoeg wie in een bepaalde overtuiging leven en willen en zullen niet zomaar veranderen helaas..

en das mooi om te horen Lejoor =D .. hopelijk gebeurt dat ook bij mijn ouders en broers, maar helaas, nog niet voor de komende tijd, één van m'n broers lijkt er zelfs tegen te zijn af en toe.. weet niet of het echt zo is maar hij maakt soms wel onfijne opmerkingen..

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr jan 11, 2013 21:35

Dat heb ik dan weer meer op mijn werk. En dat is heel vervelend.
Maar dat je familie dat doet lijkt me helemaal balen. Qua familie ligt alleen mijn vader dwars zeg maar. Of dwars, hij mag graag 'grappige' opmerkingen maken over vegetarische gehaktballen. Maar hij za dus niet hier vega komen eten, mijn moeder dus wel. Mijn moed eet ook vegetarisch maar kookt voor hem dus apart wel vlees.
Elpida Shelter of Hope

Plaats reactie