De reden waarom mensen vlees eten?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: De reden waarom mensen vlees eten?

Bericht door Emiel » vr jan 11, 2013 21:42

lani schreef: er zijn nog mensen genoeg wie in een bepaalde overtuiging leven en willen en zullen niet zomaar veranderen helaas..
Het is net of je naar een sketch kijkt uit een of ander satirisch programma.. Helaas is dit echt.

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 21:56

Iejoor schreef:Dat heb ik dan weer meer op mijn werk. En dat is heel vervelend.
Maar dat je familie dat doet lijkt me helemaal balen. Qua familie ligt alleen mijn vader dwars zeg maar. Of dwars, hij mag graag 'grappige' opmerkingen maken over vegetarische gehaktballen. Maar hij za dus niet hier vega komen eten, mijn moeder dus wel. Mijn moed eet ook vegetarisch maar kookt voor hem dus apart wel vlees.
mijn moeder zit helaas een beetje vast aan m'n vader, die wilt z'n vlees niet missen en maakt dan ook vaak avondeten klaar, meestal is dat niet om aan te zien, word al misselijk om eraan te denken eigenlijk. Tis ook niet raar dat ik als kind nooit veel at :roll:

m'n broers zijn niet echt geïnteresseerd in gezondheid of dierenrechten, al denk ik dat één van de twee wel vegetariër zal worden voor de andere een stap zullen nemen.
Emiel schreef:
lani schreef: er zijn nog mensen genoeg wie in een bepaalde overtuiging leven en willen en zullen niet zomaar veranderen helaas..
Het is net of je naar een sketch kijkt uit een of ander satirisch programma.. Helaas is dit echt.
hmhm, ik ben erg bekend met racisme, ben een beetje opgegroeid met racisme, heb zelf ook een tijdje wat slechte dingen gelooft en no doubt dat dat iets met m'n opvoeding te maken heeft gehad, dat is waarschijnlijk voor veel mensen zo, dus ook die KKK mensen en zo komen we weer uit op waarom mensen vlees eten; ''word je groot en sterk van zoon!'' zegt de vader, wie een grote inspiratie is voor een klein kindje wat net als papa wilt worden, groot en sterk en stoer! .. inclusief dikke buik natuurlijk, want dat is mannelijk..

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jan 13, 2013 20:24

Even terug naar de titel van dit topic, waarom eten mensen vlees... Ik las toevallig een antwoord in Harold McGee's "Over eten en koken, wetenschap en cultuur in de keuken". De schrijver zegt, dat we van nature natuurlijk op zoek gaan naar onmisbare voedingsstoffen, en dat we die meer bij vlees ervaren als bij planten. Want, in planten zitten die voedingsstoffen vaak opgesloten in een taaie celwand, met eiwitten en zetmeel in inerte korrels. Dat verteer je in je maag en darmen maar je proeft en ruikt het niet zozeer. Bij het kauwen van de makkelijk stuk te maken vleescellen daarentegen komen meteen allerlei voedingsstoffen en geuren vrij.

Zo maar even tussendoor hoor, ter overdenking :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Harakiri

Bericht door Harakiri » zo jan 13, 2013 22:22

Ik heb het hele topic niet grondig gelezen maar ik dacht, ik deel de redenen die ik zelf het meeste heb gehoord. De dingen die je soms hoort zijn echt onzinnig, als je het mij vraagt :o

Veel voorkomend:
- Ik vind het lekker/ik kan echt niet zonder (vlees/kaas/melk)
- Je hebt vlees nodig voor bouwstoffen/eiwitten, je wordt zwak/ziek als je het niet eet
- In het verlengde daarvan: van vlees wordt je groot/sterk. Je moet wat 'meer spek eten'.
- Mensen zijn nou eenmaal omnivoren, die eten vlees, dat is natuurlijk
- Planten hebben ook gevoelens, dus het maakt niet uit wat je eet
- Het maakt toch geen verschil als ik geen vlees eet want andere mensen blijven toch vlees eten!

Meest opmerkelijke redenen:
- Als wij die dieren niet opeten, waar moeten al die koeien/varkens/kippen dan heen?
- Als wij die dieren niet opeten, zijn er straks teveel dieren en nemen dieren de wereld over (wat?)
- Omdat het getuigt van mannelijkheid om veel vlees te eten
- Dieren eten elkaar ook op, en als ze de kans krijgen zouden ze ons ook opeten
- Als iedereen veganistisch werd zouden er niet genoeg planten/landbouw grond zijn voor iedereen
- Als wij geen vlees meer eten gaan al die boeren failliet.

En zo kan ik er nog wat meer bedenken. Ook hoor ik mensen nog wel eens zeggen dat ze het zo knap vinden dat je veganistisch leeft maar dat het wel streng voor jezelf is, en dat ze dat echt niet zouden kunnen.. :roll:

Meeste waren vast al genoemd, ben er een beetje laat bij 8)
"What is this reality we have created?"

-Compassion is the wellspring of life-

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 13, 2013 22:33

Maakt niet uit (y)

lani

Bericht door lani » zo jan 13, 2013 22:47

ik moet nog steeds lachen als ik terug denk aan iemand die tegen david zei dat als iedereen vegan word, dat dan koeien en varkens enzo de wereld gingen overnemen xDD .. ofzoiets :mrgreen:

Iejoor

Bericht door Iejoor » ma jan 14, 2013 19:39

lani schreef:ik moet nog steeds lachen als ik terug denk aan iemand die tegen david zei dat als iedereen vegan word, dat dan koeien en varkens enzo de wereld gingen overnemen xDD .. ofzoiets :mrgreen:
Die gaan er vast beter mee om dan mensen!
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 19:45

noujah.. koeien schei(ijt)den toch methaangassen uit ofzo? :3 .. en dat zou toch enorm slecht zijn omdat het zo super veel is?

maar het zou wel veel beter zijn als er veeeel minder mensen zouden zijn.. dan kan je misschien ook wat makkelijker iedereen op de wereld leren kennen :mrgreen: dan wil ik op een dag zeggen; IK KEN IEDEREEN!! ^__^

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jan 14, 2013 19:51

Zit er dan niemand bij die je leuk vindt... forever alone... :P
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 14, 2013 20:03

Harakiri schreef:- Omdat het getuigt van mannelijkheid om veel vlees te eten
Daar verdenk ik ook wel wat bekenden van inderdaad, dat ze dat denken en daarom veel vlees eten. Ik heb daar zelf überhaupt nooit over nagedacht eigenlijk, of dat mannelijk is of niet.

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 20:09

echte mannen zijn sterk, beschermend, zorgen goed voor hunzelf en anderen, zorgen ervoor dat iedereen veilig is en goed voelt.. echte mannen zijn dus geen vleeseters vind ik ^_^

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 20:26

ieder z'n mening natuurlijk :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 14, 2013 20:56

Anders schreef:Een man moet een potloodgat hebben als hij zich bukt, krabben aan de ballen en luidop boeren na het achterover gieten van liters bier.

Nu zijn het "moderne" mannen en doen ze thuis de afwas :roll:
Potloodgat? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Je kunt trouwens ook je ballen krabben tijdens de afwas. Het één sluit het ander niet uit natuurlijk.. :wink:

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 21:02

sop ballen :mrgreen:

vind Anders z'n beschrijving sowieso beetje raar xDD .. dat is meer smerig mannelijk gedrag in mijn mening, dat is niet wat een 'echte man' is vind ik ^^ .. majah zoals ik zei, ieder z'n mening =P

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 14, 2013 21:05

Anders schreef:Je kan er een potlood tussen gooien!
Nooit een arbeider gezien die gehurkt ging en je de bovenkant van zijn spleet zag? :)
Dat is een potloodgat.
Ah, zo, ik snap 'm.. Ja weleens gezien helaas..

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 21:07

mij moet je ook niet te serieus nemen af en toe (lees: vaak), dus no worries :mrgreen: ik heb trouwens bij een stratenmaker gewerkt, ook als grondwerker een tijdje, genoeg bilspleten gezien :) .. niet altijd even fijn majah xD ..

Iejoor

Bericht door Iejoor » ma jan 14, 2013 21:13

lani schreef:echte mannen zijn sterk, beschermend, zorgen goed voor hunzelf en anderen, zorgen ervoor dat iedereen veilig is en goed voelt.. echte mannen zijn dus geen vleeseters vind ik ^_^
Ik vin deze toch leuker... :wink:
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Harakiri

Bericht door Harakiri » ma jan 14, 2013 21:16

Dit gesprek over potloodgaten en ballenkrabben... xD

Hoe dan ook, ja, volgens mij zijn er aardig wat mannen die denken dat (veel) vlees eten bij het man-zijn hoort en dat vegetarisch/veganistisch eten toch voornamelijk iets voor vrouwen is. Ik volg die redenering zelf niet helemaal maar goed :P

Ik steun Lani's definitie van echte mannen! :D
"What is this reality we have created?"

-Compassion is the wellspring of life-

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 21:18

Iejoor schreef:
lani schreef:echte mannen zijn sterk, beschermend, zorgen goed voor hunzelf en anderen, zorgen ervoor dat iedereen veilig is en goed voelt.. echte mannen zijn dus geen vleeseters vind ik ^_^
Ik vin deze toch leuker... :wink:
ik hoop zo'n soort man te zijn ^_^ .. met baard!! :grin: grote spieren, grote baard, lang haar, altijd glimlachen, iedereen goed laten voelen, dansje doen, liedje zingen :mrgreen: biertje erbij voor de traditionele man haha xD

@rno

Bericht door @rno » di jan 15, 2013 8:02

Emiel schreef:
Anders schreef:Je kan er een potlood tussen gooien!
Nooit een arbeider gezien die gehurkt ging en je de bovenkant van zijn spleet zag? :)
Dat is een potloodgat.
Ah, zo, ik snap 'm.. Ja weleens gezien helaas..
Bouwvakkersdecolleté.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Plaats reactie