De reden waarom mensen vlees eten?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
veggie84
Leefwijze: veganist

Re: De reden waarom mensen vlees eten?

Bericht door veggie84 » do jul 26, 2012 9:18

Haha

hoe dan?

TonyJello

Bericht door TonyJello » do jul 26, 2012 9:40

vegalan

Bericht door vegalan » do jul 26, 2012 11:28

jet
Moderator

Bericht door jet » do jul 26, 2012 11:46

Ik zat te denken aan een soort top 10 van redenen:
1 (met stip). omdat het zo lekker is
2 (een goeie tweede). omdat ik niet zonder kan
3. omdat iets anders zo moeilijk is
4. die dieren zijn er voor mij
5. ze zijn toch al dood (dus wat maakt het uit?)
6. de dieren die ik eet hebben een fantastisch leven gehad
7. huh? moet daar een reden voor zijn dan? nog nooit over nagedacht....
8. zo ben ik opgevoed
9. hoezo moet ik een reden hebben, het hoort zo!
10. ik ben beter dan een dier, dus mag ik het opeten

misschien kunnen we op de diverse 'redenen' ook een antwoord bedenken?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jul 26, 2012 11:54

11. Wat moet er anders met al die kippen en koeien gebeuren?

(Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat mensen zich niet realiseren dan die dieren en niet zomaar zijn, maar dat ze voor HEN worden gefokt en gevoerd. Heel vreemd.)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Liadan

Bericht door Liadan » do jul 26, 2012 12:02

12. Omdat de mens altijd al vlees heeft gegeten en we van aap naar mens zijn ontwikkeld door het eten van vlees.

Deze hoor ik steeds vaker :roll:

veggie84

Bericht door veggie84 » vr jul 27, 2012 10:28

TonyJello schreef:Zo
:) vannacht is de tijd

thank you

ps. sorry for wassin' offtopic

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jul 27, 2012 12:00

13. Omdat we omnivoren zijn en geen herbivoren, dat kun je zien aan het gebit...
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jul 27, 2012 12:39

jet schreef:13. Omdat we omnivoren zijn en geen herbivoren, dat kun je zien aan het gebit...
Maar hier hebben vleeseters wel gelijk. Nou ja het eerste deel wel.
Alleen denken vleeseters vooral dat omnivoor gelijk staat aan dat je vlees MOET eten.

Daarnaast kan je hier tegen in brengen dat wij de enige omnivoren dan zijn die moedermelk van andere dieren jatten en dat het best vreemd is. Dit omdat ze vaak dit in combi noemen met vlees=natuurlijk.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jul 27, 2012 12:44

jet schreef:Ik zat te denken aan een soort top 10 van redenen:
1 (met stip). omdat het zo lekker is
- Wedervraag met of ze ook dingen lekker vinden die niet vlees is.
- of dat ze 100% plantaardig eten ook lekker kunnen vinden?
- Dat er meer dingen zijn die heel lekker zijn die je niet elke dag eet
- in gaan op tot hoe ver ze er in gaan dat lekker boven mens, dier en natuur gezet wordt.
2 (een goeie tweede). omdat ik niet zonder kan
Doorvragen. Dan kom je weer bij nummer 1 terecht ;)
3. omdat iets anders zo moeilijk is
Doorvragen. Wat zou er moeilijk zijn. En dan specifieke alternatieven noemen.
4. die dieren zijn er voor mij
5. ze zijn toch al dood (dus wat maakt het uit?)
Bij dit soort figuren is het hopeloos.
6. de dieren die ik eet hebben een fantastisch leven gehad
Makkelijk te weerleggen met alle feiten.

TonyJello

De stomme redenen waarom mensen vlees eten?

Bericht door TonyJello » vr jul 27, 2012 14:06

Ga zo door!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr jul 27, 2012 14:17

jet schreef: 7. huh? moet daar een reden voor zijn dan? nog nooit over nagedacht....

Doet me denken aan een gesprek met een meisje op mijn werk (een natuurwinkel for crying out loud) over haaievinnensoep.

meisje: Mmmm zo lekker.
ik: Hè, wat, éét je dat wel eens? Of maakt je nu een grapje..?
meisje: Nee, in restaurants eet ik het altijd.
ik: ... (ik was nogal geschokt, en vroeg me af of ik iets moest zeggen over het feit dat alleen de vinnen worden afgesneden en de haai levend weer terug in het water wordt gekieperd)
ik: Je weet dat de smaak van de kippenbouillon komt hè, de vinnen smaken nergens naar (way to go voor een vegan :| aanraden dat je net zo goed kippensoep kan eten...)
meisje: Oh okee nee ja weet niet eigenlijk...

Ik schat in dat ze ook niet zou hebben geweten dat de haaien vinloos teruggegooid worden. Ze ging er zo naïef mee om...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

veggie84

Bericht door veggie84 » vr jul 27, 2012 14:22

dat filmpje heb ik ook gezien met haaien,

wreed meedogenloos worden haaien levend de vinnen afgehakt, en dan teruggegooid alsof er niets aan de hand is.

en al die high societies die dan haaienvinnensoep eten alsof er niets aan de hand is

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr jul 27, 2012 14:28

wreed meedogenloos worden haaien levend de vinnen afgehakt, en dan teruggegooid alsof er niets aan de hand is.

en al die high societies die dan haaienvinnensoep eten alsof er niets aan de hand is
Ik vind het zo bizar dat het 100% status is en 0% nuttigheid. Zoals gezegd, het smaakt helemaal nergens naar. Het is gewoon ter decoratie en om te laten zien dat je de centen hebt om het te kopen.

Ik had me dus nog niet eens bedacht dat mensen in Nederland dat ook wel eens eten, of dat haaienvinnen uberhaupt verkrijgbaar/legaal zijn, laat staan dat ze het in restaurants serveren. Blijkbaar gaan haar ouders vaak met haar naar de 'betere' Chinese restaurants.

O ja, en nog even on-topic, laatst noemde iemand in een gesprek (zonder te weten dat ik vegan at overigens) haar reden om vlees te eten - en het was precies dezelfde reden (!) als die waarom ik vegan ging eten :O

vrouw: Ik heb heel lang vegetarisch gegeten, maar toen bedacht ik me dat er voor eieren en melk ook dieren worden gehouden én gedood. En daar komt ook weer vlees van. Dus toen dacht ik, dan kan ik dat vlees ook wel eten.
ik: Dat is grappig. Ik was heel lang vegetarisch en bedacht me toen, net als jij, dat zuivel en eieren vanuit hetzelfde systeem komen ...Dus toen besloot ik allebei niet meer te eten.
vrouw: ...o ja, ja...

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Zen

Bericht door Zen » za jul 28, 2012 12:16

Renee1137 schreef: vrouw: Ik heb heel lang vegetarisch gegeten, maar toen bedacht ik me dat er voor eieren en melk ook dieren worden gehouden én gedood. En daar komt ook weer vlees van. Dus toen dacht ik, dan kan ik dat vlees ook wel eten.
ik: Dat is grappig. Ik was heel lang vegetarisch en bedacht me toen, net als jij, dat zuivel en eieren vanuit hetzelfde systeem komen ...Dus toen besloot ik allebei niet meer te eten.
vrouw: ...o ja, ja...
Typisch vrouwen... :D :wink:
Cut cold stone with a warm heart

jet
Moderator

Bericht door jet » za jul 28, 2012 14:04

Typisch vrouwen...
:shock: :banghead:

Gelukkig ben je al veganist Zen, anders moest ik ook nog bang zijn voor generalisaties op ander gebied :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » zo jan 06, 2013 18:16

Ik had gisteren een stukje geschreven en op FB gezet. Het is in het Engels, omdat er daar ook niet-Nederlanders meelezen. Ik was benieuwd wat jullie van deze logica vinden.
Thoughts on eating animals

by Emiel Goor on Saturday, 5 January 2013 at 15:38

I was just thinking that the argument for eating animal products I hear most often is; "I like the way it tastes".

But can we really justify the torture and murder of billions of land- and many, many more sea animals each year, just because of the pleasure of taste? Still, this is why most, if not all people eat animals. Not because we NEED it to live a happy and healthy life, but because we like the taste of their flesh and secretions. Think about this for a second (or longer;), it's absurd.

Take this for examle: most people like sex right? Still (most) people don't go out on the street, grab a person by the hair and drag him or her back into the house to have their way with them. Why not then? Sex is nice.. So let's have some here and now! No, in a civilized society (which is more or less the one we live in) there has to be some form of consent, a mutual agreement, before two (or more, if you're into that stuff) people get it on.

But that's not the way we interact with other species at all. They can't speak human, they can't object to what's happening to them, and there sure as hell is no consent or agreement to what we do to/with them.. And, given their body language and their wailing and screaming, they obviously don't agree with what is done to them either. They're screaming, begging and crying not to hurt them and to please let them go. But we pretend we don't hear them and try to avoid seeing them as sentient beings, persons if you will, which they damn sure are.

If animals were given a choice, they would probably want to live a long and happy life, raise their children, eat good food, have no pain and die of old age. But we deprive them of all that, just because we "like the way they taste".

It's really sad if you think about it.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 06, 2013 18:33

(y) !

lani

Bericht door lani » zo jan 06, 2013 22:46

Vegantastic schreef:
jet schreef:13. Omdat we omnivoren zijn en geen herbivoren, dat kun je zien aan het gebit...
Alleen denken vleeseters vooral dat omnivoor gelijk staat aan dat je vlees MOET eten.
Lijkt een mensen gebit niet alleen op dat van apen? En zelfs die hebben flink grotere tanden om mee te bijten denk ik, hangt misschien van het soort aap af.. Verder lijkt ons gebit volgens mij meer op herbivoren. Veel vogels zijn omnivoor, wij hebben geen snavel :P .. Omnivoren eten ook dieren waar ze op jagen of iets (weet niet of je het jagen kan noemen bij omnivoren zoals vogels, sommige vogels jagen natuurlijk, maar vooral de echte vleeseters, meeste omnivoor vogels eten wormpjes en insecten en daar doen ze geloof ik niet héél veel moeite voor).

Vind het wel leuk hoe Gary Yourofsky dat zegt; ga maar een eekhoorn vangen en eet hem lekker rauw op :3 ..

Majah.. sta je ook weer lullig bij als iemand het dan lukt >_> je weet maar nooit .. zal wel zeldzaam zijn, eekhoorns zijn veel te snel :P

Anyhow, vind die reden altijd wel interessant om over te praten =D

Verder hoor ik mijn vader dit nog weleens zeggen; ''Cirkel van het leven.'' .. weet niet echt waarop het slaat majah, m'n vader zegt wel meer dingen waar ik m'n ogen bij rol. Hoor ook m'n vader en broers weleens zeggen dat mensen dieren horen te eten, dat ze op de aarde voor ons zijn enzo, maar die zijn al genoemd.

De smaak vind ik eigenlijk nog wel de stomste reden. Super zoete snoepjes zijn lekker maar ik hou liever m'n tanden heel. Alcohol vinden sommige mensen ook geweldig maar zou liever m'n lever gezond laten houden! Enz enz enz.. roken vinden mensen ook lekker en fijn trouwens, ook een goed voorbeeld, vooral omdat mensen ook beetje verslaafd zijn aan vlees denk ik, tis vooral een culturele verslaving misschien..

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jan 07, 2013 14:37

lani schreef:
Vegantastic schreef:
Lijkt een mensen gebit niet alleen op dat van apen? En zelfs die hebben flink grotere tanden om mee te bijten denk ik, hangt misschien van het soort aap af.. Verder lijkt ons gebit volgens mij meer op herbivoren. Veel vogels zijn omnivoor, wij hebben geen snavel :P .. Omnivoren eten ook dieren waar ze op jagen of iets (weet niet of je het jagen kan noemen bij omnivoren zoals vogels, sommige vogels jagen natuurlijk, maar vooral de echte vleeseters, meeste omnivoor vogels eten wormpjes en insecten en daar doen ze geloof ik niet héél veel moeite voor).
Ik zal hier niet mijn visie herhalen, omdat a) ik het al eerder heb gedaan, maar vooral omdat b) [tromgeroffel] er wellicht een stukje van mijn hand over in de komende V komt :P waarvan ik hoop en verwacht dat veel discussie langs deze lijn zal opwekken :D

Plaats reactie