De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Bericht door Emiel » za aug 18, 2012 16:59

Brent schreef:Met alleen maar sleutelen aan wetten via een gemanipuleerde parlementaire regering kom je er nooit veel dichterbij vrees ik, maar voorlopig kan het niet anders.
Ik geloof sowieso niet zo heel erg in verboden opgelegd vanuit een overheid, bv bij ritueel slachten. Zolang mensen zelf niet bewust worden zal er nooit een echte ommezwaai komen denk ik. Verbieden werkt niet, kijk maar naar drugs en alcohol.

Brent

Bericht door Brent » za aug 18, 2012 18:01

Emiel schreef:
Brent schreef:Met alleen maar sleutelen aan wetten via een gemanipuleerde parlementaire regering kom je er nooit veel dichterbij vrees ik, maar voorlopig kan het niet anders.
Ik geloof sowieso niet zo heel erg in verboden opgelegd vanuit een overheid, bv bij ritueel slachten. Zolang mensen zelf niet bewust worden zal er nooit een echte ommezwaai komen denk ik. Verbieden werkt niet, kijk maar naar drugs en alcohol.
Nee, maar nu heeft de overheid de samenleving via wetten dusdanig ingericht dat schade aan milieu en dieren- en mensenleed wel moeten optreden. Als wetten worden aangepast en gehandhaafd die de samenleving een andere richting opsturen, kan er best veel veranderen.
Maar met het huidige parlementaire systeem denk ik niet dat dat gaat gebeuren, mensen laten zich manipuleren en weten er feitelijk te weinig van om in te zien dat ze zich in de eigen vingers laten snijden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Emiel

Bericht door Emiel » za aug 18, 2012 18:06

Brent schreef:
Emiel schreef:
Nee, maar nu heeft de overheid de samenleving via wetten dusdanig ingericht dat schade aan milieu en dieren- en mensenleed wel moeten optreden. Als wetten worden aangepast en gehandhaafd die de samenleving een andere richting opsturen, kan er best veel veranderen.
Dat ben ik met je eens.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma aug 20, 2012 14:37

Veggie schreef:Ja, de Partij voor de Dieren zet zich inderdaad te weinig als multi-issuepartij neer in de media, terwijl ze dat wel zijn.
Dat is niet helemaal correct. De Partij voor de Dieren presenteert zich juist wel als zeer brede partij, maar hoewel er op social media onder de politiek24 kijkers enzo vaak erg verbaasd positief gereageerd wordt op bijdragen van de PvdD negeert de NL pers ze nog een beetje. Bv. als er een kamermeerderheid is noemen ze gewoon de PvdD niet als 1 van de partijen die bepaalde dingen steunen of plaatsen geen citaten van de PvdD. Dus het is niet zo dat de PvdD dat erg in de hand heeft. Ik denk zeker met het nieuwe programma ze ook qua verkiezingsprogramma laten zien meer in huis te hebben.

GL heeft zich erg belachelijk gemaakt door de dierenpolitie de nek om te draaien en opkomen voor dieren te bagatelliseren. Ik snap dat veganisten bepaalde zaken in dat programma aanspreekt, maar de PvdD heeft zeker minstens zoveel 'issues' als GL in de aandacht. Ja, dieren/milieu/natuur is een focuspunt, maar dat neemt niet weg dat de lange termijn visie van de PvdD veel verder gaat dan de traditionele partijen waaronder GL.

PvdD komt ook qua stemgedrag veel beter overeen met de achterban, terwijl dat bij GL lager ligt. Ook kwam de PvdD als beste geloof ik bij de privacybarometer (beter dan GL) eruit (barometer over hoe partijen privacy beschermen in de kamer). En nu ook in de groene kieswijzer komt PvdD er het best uit. PvdD stelt ook kamervragen over andere zaken dan alleen dieren. Ook mensenrechten bv.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma aug 20, 2012 17:01

jojo schreef:Ik blijf maar twijfelen tussen SP en PVDD........... ik wil zó graag dat er een linkse partij gaat regeren, dat ik neig naar SP (die volgens de peilingen het ontzettend goed doet), maar ik voel me meer verbonden met de PVDD.... lastig hoor!!
SP is tegen een vleestax
SP heeft gezorgd dat circussen met dieren niet verboden werd (even wat kort door de bocht wellicht, maar ze waren belangrijk in het debat en keerde toen verbod de rug toe en haalde standpunt van website alsof het nooit bestond).
SP was voor een dierproeflab behouden (Oss)

Ik snap wel dat je wilt dat links regeert, maar in de huidige verhoudingen zijn kleine partijen juist belangrijker om meerderheidscoalities te behalen, dus als de PvdD 3 of 4 zetels heeft zal de PvdD interessanter worden in een regeerconstructie danwel gedoogconstructie. Het is zo jammer als strategische stemmers zorgen dat de PvdD verliest met de verkiezingen. De PvdD is bewezen belangrijk geweest in afgelopen jaren. Door zoveel extra aandacht voor dieren in het politieke landschap en de media te krijgen. We zijn er zeker nog niet, maar als bv. PvdD terugvalt naar 1 zal het lastig worden om bv. wetsvoorstel tegen onverdoofd ritueel slachten weer in te dienen e.d. of nieuwe wetsvoorstellen worden lastiger om te maken. Ook de behaalde moties tot nu toe zullen geen vervolg kunnen krijgen of niet genoeg aandacht op de uitvoering er van.

Ik hoop dus dat mensen ook echt aan hun idealen vasthouden en zich niet bang laten maken door een patstelling in de politiek. En dat men niet gaat strategisch stemmen. Als de PvdD verliest daardoor kan er ook minder gepleit worden voor plantaardige transitie. De PvdD is de enige partij die dat zo vaak doet.

Brent

Bericht door Brent » ma aug 20, 2012 19:11

De kans dat de "overlopende" strategische stemmers van de PvdD naar de SP de doorslag zouden kunnen gaan geven voor een te behalen meerderheid voor de SP lijkt me vrij klein.

Dan is het inderdaad misschien juist strategischer om een krachtiger geluid te behouden voor de transitie naar een niet op winstbejag gerichte maar meer duurzame op welzijn gerichte samenleving. De PvdD laat dat geluid het krachtigste horen tot nog toe.

Ook tijdens de revoluties in Noord-Afrika zag je dat het begon met een "verlichte" kleine groep die de rot in de samenleving consequent aan het licht bleef brengen totdat het positieve sentiment om ging slaan naar de massa's.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma aug 20, 2012 20:07

Ik stem PvdD. :good:

Eef

Bericht door Eef » ma aug 20, 2012 20:57

Ik sluit me bij Vegantastic aan!
Eigenlijk zou je als veganist helemaal niet hoeven te twijfelen, PvdD is de enige partij die het beste wil voor de dieren en plantaardige voeding serieus promoot (en serveert bij acties, dus het blijft niet alleen bij praten).
En daarnaast natuurlijk al hun andere goede punten, ze zijn geen one issue partij!

Een quote van Groenlinks:
Het is helemaal niet erg om vlees te eten, af en toe een bal gehakt moet kunnen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma aug 20, 2012 21:07

En GroenLinks is natuurlijk een grote verantwoordelijke voor afschaffing van de dierenpolitie, terwijl die afgelopen maanden juist aantoonbaar zijn nut heeft gehad (zelfs al is de wetgeving nog wat beperkt).

TonyJello

PvdD

Bericht door TonyJello » ma aug 20, 2012 21:36

De dierenpolitie heeft één keer opgetreden en dat was bij mij.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: PvdD

Bericht door Vegantastic » ma aug 20, 2012 22:16

TonyJello schreef:De dierenpolitie heeft één keer opgetreden en dat was bij mij.
?

TonyJello

Partij voor de Dieren

Bericht door TonyJello » di aug 21, 2012 7:50

Vegantastic schreef: ...GL heeft zich erg belachelijk gemaakt door de dierenpolitie de nek om te draaien...
De dierenpolitie moest officiëel nog beginnen op 9 december vorig jaar en toen hebben ze bij mij 31 paarden in beslag genomen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 21, 2012 8:22

:shock: Waren dat 'jouw' paarden?

jojo

Bericht door jojo » di aug 21, 2012 9:09

Dank!!! IK BEN WEER OVERTUIGD!!!!!! :D Ik blijf gewoon de PVDD stemmen!!!!! :D :D :D (soms maken je hersenen ineens wat rare kronkels en moeten ze even weer op het juiste spoor gezet worden)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 21, 2012 9:22

:D

TonyJello

Bericht door TonyJello » di aug 21, 2012 9:49

Vegantastic schreef: :shock: Waren dat 'jouw' paarden?
Nee, want dan was ingrijpen niet nodig geweest. Ik heb geen paarden en zal nooit paarden hebben.

Hier mijn verslag.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 21, 2012 11:05

Ah, ik snap het. Stond een beetje raar hier boven.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di aug 21, 2012 11:20

Vegantastic schreef:Ah, ik snap het. Stond een beetje raar hier boven.
Ja. Bij mij. Niet van mij.

Zen

Bericht door Zen » di aug 21, 2012 14:38

jawo schreef: Partij voor de Dieren vind ik persoonlijk teveel een one-issue partij.
Blijft toch droevig hoe mensen elkaar hierover blijven napraten. Nog nooit heb ik mensen dit fatsoenlijk zien motiveren. Bij alle andere partijen draait het om de korte termijn belangen van mensen (en dan vooral die in eigen land), het voornaamste verschil zit in de belanggroepen die de partijen vertegenwoordigen (de achterban, het deel van het electoraat waar ze op mikken). Alleen de Partij voor de Dieren kijkt echt verder - naar lange termijn belangen, ook mondiaal, die gaan over de toekomst van de planeet als geheel met aandacht voor mens, dier én milieu; dus wie is er nu one-issue..?
jawo schreef: Dieren zijn belangrijk maar ik houd toch van een iets bredere kijk op de maatschappij.
Breder in welk opzicht? Ben benieuwd naar een concreet voorbeeld.

jawo schreef:D'66 zou voor mij een alternatief kunnen zijn, maar daar mis ik dan weer het "groene" karakter..
Waarom zou je D66 overwegen?
Cut cold stone with a warm heart

Veggie

Bericht door Veggie » di aug 21, 2012 17:07

Vegantastic schreef:De Partij voor de Dieren presenteert zich juist wel als zeer brede partij, maar hoewel er op social media onder de politiek24 kijkers enzo vaak erg verbaasd positief gereageerd wordt op bijdragen van de PvdD negeert de NL pers ze nog een beetje. Bv. als er een kamermeerderheid is noemen ze gewoon de PvdD niet als 1 van de partijen die bepaalde dingen steunen of plaatsen geen citaten van de PvdD. Dus het is niet zo dat de PvdD dat erg in de hand heeft. Ik denk zeker met het nieuwe programma ze ook qua verkiezingsprogramma laten zien meer in huis te hebben.
De Partij voor de Dieren zou desondanks zelf actiever kunnen zijn in het uitdragen van een brede visie. Als een ander het niet voor je doet, doe het dan zelf. Grijp elk mogelijk tv-programma aan, zoek zelf actief de pers op, adverteer zelf met een bredere visie. Goede PR, dat is nou juist zo belangrijk in hun geval. Zelf, zelf, zelf en meer, meer, meer. :welcome: , nieuwe Partij voor de Dieren-stemmers!

Plaats reactie