Problemen van veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Problemen van veganisten

Bericht door Appelmoes » zo sep 02, 2012 22:37

Ik dacht dat het misschien wel leuk was om een lijstje met alledaagse vegan-problemen te maken, het liefst met een humoristisch tintje. ;) Af en toe is het natuurlijk behoorlijk frustrerend dat de rest van de wereld niet vegan is!

1. Er wordt verwacht dat je heel dun bent... sorry!
2. Mensen denken dat je dan wel übergezond zal zijn. Vervolgens steek je een sigaret op. Tja...
3. Je kunt niks eten dat je niet kent zonder een lichte paranoia.
4. Je gaat op bezoek, en er is beloofd voor je te koken. Vervolgens krijg je iets met heel veel kaas.
5. Als je bovenstaande maaltijd vriendelijk doch beleefd weigert, krijg je sla zonder dressing.
6. Vervolgens wordt er gemompeld dat je wel nooit iets anders zult eten. Stereotype bevestigd!
7. Onthoud: álles dat je doet wordt in de ogen van omni's 'typisch veganistisch'. Wees dus nooit boos, moe, ziek, chagrijnig, verdrietig...
8. Je vindt éindelijk dat perfecte blousje in de winkel, en het is... van zijde.
9. Als je zegt dat een pannenkoek niet veganistisch is, en de ander zegt 'jawel hoor!'
10. Vanwege je geweldloze overtuigingen mag je die vervelende collega niet wurgen nadat hij voor de vijftiende keer zijn 'als broccoli kon schreeuwen'-grap maakt.
11. Er wordt constant met argusogen op je gelet door mensen die ergens op de één of andere manier iets gaan ontdekken dat je doet dat niet veganistisch is.
12. Zodra bovenstaanden inderdaad iets vinden, kun je erop vertrouwen dat ze daar nóóit meer over ophouden.
13. Als je op het punt staat om gewoon een boekje met FAQs mee te nemen zodra je je buiten je huis begeeft.
14. Je wordt een nepperd genoemd als je vegaburgers lekker vindt.
15. Je bent een extremist als je kaas überhaupt nooit hebt gelust.
16. Ieder gesprek eindigt met 'dat zou ik dus nooit kunnen!', vervolgens mag je niks maar dan ook niks meer zeggen.
17. Je hele outfit en attributen worden onder de loep genomen, om te kijken of je wel een echte veganist bent.
18. De gezichten van mensen als je uitlegt wat E920 is...
19. Er wordt aangenomen dat je vast één of andere eetstoornis hebt, als je 'al die dingen' niet eet.
20. Mensen die niet geloven dat je echt op alles let.
21. Het schijnt voor sommige mensen nogal grappig te zijn om stiekem dierlijke producten in je eten te stoppen, en daarna triomfantelijk te roepen dat je zojuist X hebt gegeten.
22. Zodra je zegt dat je veganist bent, wordt er niet al te subtiel naar je schoenen gestaard.
23. Er wordt van je gedacht dat je wel een boomknuffelende, anarchistische hippie zult zijn, of iemand die 's nachts met een nepbontmuts op nertsen staat los te laten en inbreekt bij labratoria.
24. De belachelijke tegenargumenten die zo overduidelijk nergens op slaan dat je met je mond vol tanden staat en 's nachts nog steeds onbegrijpend naar het plafond ligt te staren.
25. Haal eerst een (minstens) HBO-diploma in voeding, filosofie, politieke wetenschappen, geneeskunde, landbouw en economie. Je gaat het nodig hebben.
26. "Steve Jobs was een veganist, en kijk eens hoe die aan zijn einde is gekomen..?"
27. Je raakt zo gewend aan het lezen van ingrediëntenlijsten, altijd en overal, dat je jezelf erop betrapt dat je aan het zoeken bent naar de ingrediënten van een bak druiven.
28. Je zit van een heerlijk stuk fruit of een salade te genieten, en wordt bijzonder aangestaard.
29. De vraag hoelang je nog van plan bent om zo te blijven.
30. De hele winter op All-Stars lopen.
31. Je wordt als één of ander sektelid gezien.
32. Verpakkingen lezen, en het allerlaatste ingrediënt is weipoeder.
33. Het zou makkelijker zijn om toe te geven dat je je seksueel aangetrokken voelt tot dieren dan om te zeggen dat je ze niet gebruikt.

Welke problemen hebben jullie zoal?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

JesseL

Re: Problemen van veganisten

Bericht door JesseL » ma sep 03, 2012 8:14

Mooie lijst! :grin:
Een groot deel is wel heel herkenbaar. Maar ik maak me er niet (meer) zo druk om.

Emiel

Bericht door Emiel » ma sep 03, 2012 8:58

Het kan soms wel lastig zijn, maar ik ga mijn eigen weg. Ik trek me steeds minder van de mening of kritiek van anderen aan. Ik luister er wel naar uit respect voor anderen en ik dring mijn mening ook niet (meer) zo vaak op.

Ik heb 'vegan' laten tattooeren zodat men ook weet dat ik het serieus meen en het niet iets tijdelijks is.

Punt 33 vind ik wel apart, leg eens uit? :lol:

JesseL

Bericht door JesseL » ma sep 03, 2012 9:46

Het lijkt me niet best als je een tattoo nodig hebt om te bewijzen dat je vegan zijn serieus en blijvend is. Ik heb een hekel aan tattoo's, dus ik hoop dat mensen mij ook serieus nemen zonder tattoo... ;)

Emiel

Bericht door Emiel » ma sep 03, 2012 9:56

Ieder zijn mening :wink: Het is ook voor mezelf uiteraard.

-edit-

Ik zat net, op de fiets naar de dierenarts om 3 gevulde buisjes urine in te leveren, nog eens na te denken over bovenstaande. Sorry als het offtopic is trouwens.

Ik heb mijn tattoo laten zetten, omdat ik een statement wilde maken. Daarnaast ook omdat veganist worden een belangrijke gebeurtenis in mijn leven is geweest. Ik zie het (naast meditatie) als (begin van) een andere denk- en handelwijze en een keerpunt in mijn leven. Vandaar dat ik het heb laten tattooeren, zo :wink:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma sep 03, 2012 11:36

Haha grappig en deels heel herkenbaar die lijst :D Vooral die over dat je niks meer mag zeggen als mensen zeggen "Dat is zo moeilijk, dat zou ik nooit kunnen." That's right, doe maar alsof je bovennatuurlijk gedisciplineerd moet zijn om vegan te leven, dat was natuurlijk het perfecte excuus dat je zocht én je kunt het nog brengen als een compliment ook.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » ma sep 03, 2012 11:39

Haha, ja die hoor ik echt vaak, zelfs van vegetariers :P

Of men zegt dat het zóóóo knap is.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma sep 03, 2012 12:35

Ik raak zoooooo snel gefrustreerd door mijn omgeving. Ik ben nog niet lang geleden begonnen om mijn leven om te gooien naar een vegan lifestyle, ik zit er dus middenin en heb overal hele sterke emoties bij (leer nog steeds nieuwe dingen elke dag). Voor mij was het ook echt een soort van epifanie, of zoals Emiel het beschrijft, het begin van een nieuw tijdperk voor mezelf. het is alsof ik een roze bril heb afgezet en nu alles zie voor wat het is. De wereld is dan wel een minder leuke plek, en ik walg echt van de hebberigheid en vraatzucht van de westerse wereld. Ik hoop dat ik al deze energie in de loop van de tijd kan omzetten naar iets positiefs, en mensen laat nadenken i.p.v. zelf boos en verdrietig te worden, want daar schiet ik dus niets mee op :)

Maar ja idd, ik heb ook zo'n 'vriend' die me de hele tijd grapjes (ha ha...) stuurt op Facebook zoals 'if cows weren't meant to be eaten, why are they made of food?' waarop ik dan reageer met 'if heroin wasn't meant to be used, why do we have veins?' en so on.

Maar heeft iemand serieus dierlijke producten in jouw eten gestopt? :shock:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » ma sep 03, 2012 12:46

In het begin, althans zo heb ik het ervaren, komen er inderdaad en hoop emoties op je af. Ik heb in het begin veel filmpjes en docu's over dierenleed gezien en erover gelezen. Al die informatie komt ineens door en plots 'zie' je het zoals het werkelijk is en niet zoals het je jaren is verteld. Ik zie het als een soort verlichting, zonder dat je daar jaren voor hoefde te mediteren;]

De eerste tijd merk je zeker een hoop weerstand en negative gevoelens, met name door de informatie die je nu hebt en jouw veranderde kijk en gevoel erbij. Het lijkt net of andere mensen 'tegen' je zijn en je kunt de wereld als zeer negatief en vijandig gaan ervaren. Dit gaat langzaam over als je een beetje gesetteld bent en inziet dat jij ook jarenlang oogkleppen op hebt gehad. Je kunt het dus niemand kwalijk nemen, maar slechts door jezelf te veranderen een voorbeeld stellen.

Neemt niet weg dat de frustraies en boosheid bij tijd en wijle flink kunnen opspelen natuurlijk. Lijkt me ook logisch.

Violet

Bericht door Violet » ma sep 03, 2012 12:47

Wat me nóg meer alleen doet staan is wanneer vrienden en/of kennisen waarmee ik ergens ben me afzeiken in dat gezelschap door te zeggen: 'Nu overdrijf je wel een beetje hoor!' toen ik iets afsloeg. En dat ze dan, om duidelijk te laten blijken dat ze niet ook vegan of vegetariër zijn, zeggen: 'Nou, ik lust het wel hoor, geef mij haar stuk er maar bij.' En dan overdreven gaan zitten smullen en later om nog een stuk vragen.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma sep 03, 2012 15:06

Fijn om te horen dat het wel minder wordt, Emiel. Want heel vrolijk word ik er niet van zo. Op zich ben ik voor mezelf wel heel blij dat ik deze keuze gemaakt heb.

Ik herken dat zeker wat jij schrijft, Violet. Dat mensen ook niet verder komen dan het argument 'nou en? het is toch lekker?' Of mijn zus laatst: tja, alles is slecht voor je (dit is een vrouw die vanaf haar vroege tienertijd vegetariër is, Ayurvedische kookcursussen doet en enkel biologisch eet...). Maar ja, eigenlijk is het gewoon hun probleem en is het het beste om het ook bij hen te laten.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma sep 03, 2012 16:19

Butternutkin schreef:het is alsof ik een roze bril heb afgezet en nu alles zie voor wat het is. De wereld is dan wel een minder leuke plek, en ik walg echt van de hebberigheid en vraatzucht van de westerse wereld.
Wow, herkenbaar. Ik liep afgelopen weekend door een winkelstraat omdat ik teensokken en een sportbeha nodig had omdat ik met hardlopen begonnen ben. Het was extreem druk met 'shoppers' en gillende kids en in de winkels waar ik zocht zag ik echt alleen maar rotzooi, en bedacht me steeds dat ik letterlijk 95% van de winkelinhoud nooit zou kopen. Ik werd er haast fysiek niet goed van - en dat terwijl ik normaal echt niet zo hevig ben qua emoties. Alles wat ik me kon bedenken was, "Wat doen al deze mensen hier? Waarom zijn ze hier en vinden ze dit leuk, in plaats van lekker de hei op te gaan of een boek te lezen in de tuin ofzo?"
Maar ja idd, ik heb ook zo'n 'vriend' die me de hele tijd grapjes (ha ha...) stuurt op Facebook zoals 'if cows weren't meant to be eaten, why are they made of food?' waarop ik dan reageer met 'if heroin wasn't meant to be used, why do we have veins?' en so on.
Ghegege das wel een goed antwoord.

Eén van de bekendsten is wel "Vegetarian: Indian word for bad hunter." Dan denk ik alleen maar, gast, heb je me wel eens zien boogschieten? Als iemand in mijn kennissenkring theoretisch gezien een hert zou kunnen neerhalen (één ex-jager met een schiethobby terzijde) dan ben ik het wel...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma sep 03, 2012 20:39

Renee1137 schreef:
Butternutkin schreef:het is alsof ik een roze bril heb afgezet en nu alles zie voor wat het is. De wereld is dan wel een minder leuke plek, en ik walg echt van de hebberigheid en vraatzucht van de westerse wereld.
Wow, herkenbaar. Ik liep afgelopen weekend door een winkelstraat omdat ik teensokken en een sportbeha nodig had omdat ik met hardlopen begonnen ben. Het was extreem druk met 'shoppers' en gillende kids en in de winkels waar ik zocht zag ik echt alleen maar rotzooi, en bedacht me steeds dat ik letterlijk 95% van de winkelinhoud nooit zou kopen. Ik werd er haast fysiek niet goed van - en dat terwijl ik normaal echt niet zo hevig ben qua emoties. Alles wat ik me kon bedenken was, "Wat doen al deze mensen hier? Waarom zijn ze hier en vinden ze dit leuk, in plaats van lekker de hei op te gaan of een boek te lezen in de tuin ofzo?"
Ghegege das wel een goed antwoord.

Eén van de bekendsten is wel "Vegetarian: Indian word for bad hunter." Dan denk ik alleen maar, gast, heb je me wel eens zien boogschieten? Als iemand in mijn kennissenkring theoretisch gezien een hert zou kunnen neerhalen (één ex-jager met een schiethobby terzijde) dan ben ik het wel...
Die had ik nog niet gehoord, maar als de gemiddelde hamburgervreter zelf een dier moet doden en klaarmaken... juist, dan waren ze allemaal ineens vegetariër, dus dat is echt een faalgrapje idd (misschien laten ze je wat meer met rust met hun flauwe opmerkingen als je die boog meeneemt :D).

Wat jij zegt met dat winkelen heb ik ook, maar dan meer dat ik overal mensen zie vreten :shock: Dikke vette mensen met dikke vette kroketten, croissantjes, patatjes met, kibbeling, chips, koeken, saucijzenbroodjes en dan word ik echt een beetje onwel. Ik hoop dat die gevoelens ook snel verminderen.
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma sep 03, 2012 20:43

Dito.

jojo

Bericht door jojo » di sep 04, 2012 8:42

Ik heb 2 pubers waarvan één op het moment veel vlees eet en dan ook nog het liefst van de mac donalds :(( En de grote hoeveelheden deo's en parfums die hij gebruikt zijn ook absoluut niet dierproefvrij....... Hij heeft aan 6 broeken nog niet genoeg, aan 10 t-shirts ook niet, wil geen fruit meer eten, of kruidenthee drinken, vind zowieso ons eten 'smerig'.......... en zo kan ik nog wel even doorgaan........ heb dit als es eerder gepost, maar ik blijf dit een heel lastig iets vinden. Ik laat hem zijn gang gaan en maar hopen dat dit van korte duur is...... Naast de levensstijl en eetgewoonten van het gros van de bevolking, waar ik ook echt letterlijk misselijk van kan worden; heb ik 'het probleem van veganisten' nu wel heeel dichtbij.......

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 04, 2012 9:03

jojo schreef:Ik heb 2 pubers waarvan één op het moment veel vlees eet en dan ook nog het liefst van de mac donalds :(( En de grote hoeveelheden deo's en parfums die hij gebruikt zijn ook absoluut niet dierproefvrij....... Hij heeft aan 6 broeken nog niet genoeg, aan 10 t-shirts ook niet, wil geen fruit meer eten, of kruidenthee drinken, vind zowieso ons eten 'smerig'.......... en zo kan ik nog wel even doorgaan........ heb dit als es eerder gepost, maar ik blijf dit een heel lastig iets vinden. Ik laat hem zijn gang gaan en maar hopen dat dit van korte duur is...... Naast de levensstijl en eetgewoonten van het gros van de bevolking, waar ik ook echt letterlijk misselijk van kan worden; heb ik 'het probleem van veganisten' nu wel heeel dichtbij.......
Ik snap zeker dat dit erg moeilijk is. Maar ik denk ook dat je keuze om hem het zelf uit te laten zoeken wel de beste is. Petje af daarvoor (y) Hopelijk ziet hij het licht nog wel een keertje.
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di sep 04, 2012 10:28

Kijken jullie wel eens totaal flabbergasted rond in een supermarkt? Hoe kan het dat hier zo'n enorme hoeveelheid voedsel ligt, en ergens anders helemaal niks? Er zijn hele bevolkingsgroepen die rondkomen van de hoeveelheid geld die wij toevallig in onze zakken vinden...

Dus ja Butter, ook woede komt hier bekend voor. Denk even na, ofzo. Dat idee. Na een poosje vlakken je emoties inderdaad wat af, maar bij vlagen kan ik nog steeds in een maniak veranderen.

Jojo, wat naar :( Goed dat je in ieder geval niet boos op hem wordt, dat heeft meestal een averechts effect. Je hebt je best gedaan, misschien is het een fase, hopen dat hij het licht ziet. Sterkte!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 04, 2012 12:08

Ja, supermarkten zijn echt grote vreethuizen. En dan zie je inderdaad van die filmpjes met broodmagere kindjes in derdewereldlanden :? (misschien moeten ze eens foto's daarvan ophangen in elke AH en aangeven welke producten niet duurzaam zijn?) Ik heb dat soort dingen dus altijd vermeden als de pest, maar nu kan ik het emotioneel wel aan. Het is geen probleem dat opgelost kan worden door wat geld te storten, het kan alleen verbeterd worden als iedereen zijn of haar manier van leven aanpast.

Ik heb trouwens gisteren de docu 'Hungry for a Change' gekeken: http://www.telly.com/VUQ9L?fromtwitvid=1
Ik snap nu nog veel beter dat we eigenlijk allemaal verslaafd zijn aan bepaalde voedingsmiddelen, en dat producenten dit bewust in ons 'voedsel' (want zo kun je het bijna niet meer noemen) stoppen, omdat we dan blijven eten en blijven kopen. Als ik zie hoeveel mensen er roken of andere middelen misbruiken dan heb ik er een hard hoofd in. Ik denk dat een eetverslaving, in welke ernstigheid dan ook, ontzettend moeilijk te overkomen is omdat je toch elke dag moet eten, mensen verkeerd worden voorgelicht, de slechte producten overal en altijd aanwezig zijn, en dat de verslavende onderdelen verstopt zitten in ontzettend veel producten waar je het niet van verwacht. Het was, op de irritante Amerikaanse manier en sfeer na, echt een hele leerzame docu.
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di sep 04, 2012 12:12

Ben ik het ook mee eens. Nu rook ik ook, en dat is een bewuste keuze, maar als ik zie hoe weinig mensen eigenlijk weten wat er in hun voedsel zit kan ik moeilijk zeggen dat dat een bewuste keuze is.

En ja, er is wel eens iets in mijn eten gestopt. Als dat nou een ongelukje is of iemand die het niet weet, dat kan gebeuren, maar wat wil je ermee bewijzen als je het expres doet? :roll: Ook erg vervelend aangezien ik geen melk verdraag, om maar eens wat te noemen.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 04, 2012 12:19

Ik geloof dat 70% van de mensheid geen melk verdraagt, alleen weten ze het vaak niet van zichzelf. Alleen als je Scandinavisch bloed hebt gaat dat redelijk dacht ik.

Roken komt ook aan bod in die docu, dus als je je verveelt :mrgreen: Ik geloof dat iedereen ook de keuze mag hebben om te gebruiken/eten wat hij of zij wil, als mijn vriend het leuk vindt om in zijn vrije tijd een dikke joint op te steken dan moet hij dat vooral doen. Hij snapt zelf ook wel dat dat niet mega gezond is, maar dat is een keuze (en hij doet het met mate). Maar als je denkt dat je gewoon normaal gezond eet, en je wordt dus constant voorgelogen door fabrikanten, overheidsinstanties etc. dan vind ik dat ronduit misdadig.
Linda mcCartney

Plaats reactie