Problemen van veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Emiel
Leefwijze: veganist

Re: Problemen van veganisten

Bericht door Emiel » di sep 04, 2012 12:31

De supermarkten voldoen alleen maar aan de vraag, zolang men bepaalde producten blijft kopen zullen deze aangeboden blijven worden. Er moet dus een bewustzijnsverandering en revolutie in de mensen zelf plaats gaan vinden om dit te veranderen.

Men moet ook stoppen met informatie van grote producenten, voedingscentra, politiek e.d. zomaar voor waar aan te nemen en zelf op onderzoek uit gaan. Er is zoveel te vinden op internet, maar men is daar voor het grootste deel niet in geinteresseerd vanwege de vele afleidingen van onze kapitalistische consumptiemaatschappij. Mensen maken zich zorgen over hun werk, hypotheek, pensioen, oorlogen, welke kleding, tv, auto te kopen, kopen, kopen, consumeren, etc...

De zaken die er écht toe doen, zoals je lichaam en geest onderhouden en jezelf en elkaar helpen om de wereld mooier te maken is op de 2e, 3e, 4e, 5e plaats komen te staan. Ik denk wel eens dat dit bewust zo is, dat de wereld ook op een angstige, nare plek móet blijven te lijken, zodat sommigen anderen kunnen blijven uitbuiten. Aan ellende verdien je nu eenmaal het meest..

Er is overigens helemaal geen voedseltekort, alleen een distributie probleem.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 04, 2012 13:44

Emiel schreef:De supermarkten voldoen alleen maar aan de vraag, zolang men bepaalde producten blijft kopen zullen deze aangeboden blijven worden. Er moet dus een bewustzijnsverandering en revolutie in de mensen zelf plaats gaan vinden om dit te veranderen.

Men moet ook stoppen met informatie van grote producenten, voedingscentra, politiek e.d. zomaar voor waar aan te nemen en zelf op onderzoek uit gaan. Er is zoveel te vinden op internet, maar men is daar voor het grootste deel niet in geinteresseerd vanwege de vele afleidingen van onze kapitalistische consumptiemaatschappij. Mensen maken zich zorgen over hun werk, hypotheek, pensioen, oorlogen, welke kleding, tv, auto te kopen, kopen, kopen, consumeren, etc...

De zaken die er écht toe doen, zoals je lichaam en geest onderhouden en jezelf en elkaar helpen om de wereld mooier te maken is op de 2e, 3e, 4e, 5e plaats komen te staan. Ik denk wel eens dat dit bewust zo is, dat de wereld ook op een angstige, nare plek móet blijven te lijken, zodat sommigen anderen kunnen blijven uitbuiten. Aan ellende verdien je nu eenmaal het meest..

Er is overigens helemaal geen voedseltekort, alleen een distributie probleem.
Ook omdat er een erg groot deel van het water en plantaardig voedsel op de wereld wordt gebruikt om vlees te produceren voor het westen in plaats van het zelf op te eten, had ik begrepen. Maar inderdaad een distributieprobleem :)

Wat jij zegt is precies waar, mensen zijn allemaal met andere dingen bezig waarvan ze denken dat het belangrijker is. Als je daar niet mee bezig bent dan ben je maar raar, een hippie en extreem :?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » di sep 04, 2012 14:58

Je past in ieder geval niet in het plaatje, maar wat is dat eigenlijk voor iemand die daarin past? Ik zie dat als een soort zombie; geen eigen wil, mening, neemt alles aan wat de massa zegt en vindt.

En je doet niet meer mee. Waar doe je dan niet aan mee? Dierenleed, vervuiling (minder in ieder geval), onbewust en doelloos consumeren bijvoorbeeld.

Je doet moeilijk, bent opstandig en negatief. Stel je voor, je geeft om levende wezens en de aarde en jezelf, maar anderen vinden dat je je aanstelt en dat je negatief bent. Wereld op z'n kop toch?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di sep 04, 2012 18:20

Emiel schreef: Je doet moeilijk, bent opstandig en negatief. Stel je voor, je geeft om levende wezens en de aarde en jezelf, maar anderen vinden dat je je aanstelt en dat je negatief bent. Wereld op z'n kop toch?
Zoals William Wilberforce, voorvechter van het abolitionisme, al zei: "If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large."
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 04, 2012 18:36

Mooie quote Renee!

Ik hoor ook vaak "Ja, maar je moet wel nog een beetje lol in je leven hebben. Zo kun je toch niks meer?" Ik vind dat zo'n domme opmerking. Alsof ik nu nog lekker een milkshake ga drinken, elk weekend bullshit ga kopen die ik niet nodig heb of fijn ga BBQen na alles wat ik gezien, gehoord en gelezen heb. Dat IS gewoon niet leuk meer en dat wordt het ook niet meer (nou ja, onze veggie BBQ was wel erg leuk).
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » di sep 04, 2012 18:55

Ik vraag me dan ook af of 'lol' hebben ten koste van anderen nog wel lol te noemen is of gewoon vreselijk asociaal en dom gedrag?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 04, 2012 19:39

Als je geen kennis, hersenen of empathisch vermogen hebt is dat kennelijk 'lol' :wink:
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di sep 04, 2012 20:38

Het is toch algemeen bekend dat er op dit forum alleen staatsgevaarlijke terroristen zitten? :P Ze gebruiken namelijk geen diertjes!

Ik vind zwarte mensen eigenlijk wel lekker smaken... ik mag toch zeker wel een beetje lol hebben?! Daar heeft verder toch niemand last van?!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 04, 2012 20:45

Ik heb ooit iets gelezen over iemand die een kannibaal had geïnterviewd, kennelijk moet je de linker bovenarm van een blanke vrouw hebben :-|
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di sep 04, 2012 20:48

... :shock:

Die zal ik onthouden! :grin:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di sep 04, 2012 21:55

Butternutkin schreef: Ik hoor ook vaak "Ja, maar je moet wel nog een beetje lol in je leven hebben. Zo kun je toch niks meer?" Ik vind dat zo'n domme opmerking. Alsof ik nu nog lekker een milkshake ga drinken, elk weekend bullshit ga kopen die ik niet nodig heb of fijn ga BBQen na alles wat ik gezien, gehoord en gelezen heb. Dat IS gewoon niet leuk meer en dat wordt het ook niet meer (nou ja, onze veggie BBQ was wel erg leuk).
En wij hebben niet minder lol als niet-vegans, dat geloof ik niet! We leggen onze prioriteiten misschien anders, maar ook dan zijn er nog genoeg dingen die we 'kunnen' doen die andere mensen ook 'lollig' vinden. Naar een pretpark, op vakantie, naar de kroeg, sporten met vrienden... Alsof vegan zijn dan zoveel verschil maakt.
Ik heb ooit iets gelezen over iemand die een kannibaal had geïnterviewd, kennelijk moet je de linker bovenarm van een blanke vrouw hebben
Hmm klinkt logisch. Minder gespierd dan de rechterarm. Tenzij je dat juist lekker vindt (zoals mensen die freerange kippen lekkerder vinden)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di sep 04, 2012 22:29

Nou ja, ik heb best minder lol in de zin dat de meeste mensen iets doen waarvan ik denk dat ze het beter niet zouden kunnen doen, en dat bijvoorbeeld buiten de deur eten voor mij moeilijker gemaakt wordt. Maar verder zijn we gemiddeld niet minder gelukkig denk ik nee :)
Linda mcCartney

Violet

Lol met veganisten

Bericht door Violet » wo sep 05, 2012 9:37

Renee1137 schreef:...En wij hebben niet minder lol dan niet-vegans, dat geloof ik niet! We leggen onze prioriteiten misschien anders, maar ook dan zijn er nog genoeg dingen die we 'kunnen' doen die andere mensen ook 'lollig' vinden. Naar een pretpark, op vakantie, naar de kroeg, sporten met vrienden... Alsof vegan zijn dan zoveel verschil maakt.
Het probleem is extreem veel geconfronteerd te worden met leed, vervuiling en dergelijke wanneer mensen met een veganistische leefwijze tussen mensen zijn zonder veganistische leefwijze. Dat is niet lollig. Voor beiden niet.
Apart hebben ze de grootste lol. Wat een :lollol: zouden we dag en nacht hebben als er alleen maar mensen met een veganistische leefstijl op aarde waren!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo sep 05, 2012 10:34

En koeien en kindertjes in Ethiopië ook :mrgreen:
Linda mcCartney

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo sep 05, 2012 10:36

En die in India en zo.......

En je zou iedereen kunnen voeden...... geen eten meer weggooien.... super toch?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo sep 05, 2012 11:01

Die ook, en varkens en kippen en konijnen. Het was niet mijn bedoeling om alles op te noemen :lol:
En ja, inderdaad!
Linda mcCartney

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo sep 05, 2012 11:06

Mijne ook niet :D

Uiteraard ben je een extremist als je zegt dat veganisme het wereldvoedselprobleem kan oplossen...... En kindslavernij en zo.

Emiel

Bericht door Emiel » wo sep 05, 2012 11:42

Veganisme lost niet persé ook het wereldvoedselprobleem of slavernij op.

Daarvoor zullen er meer dingen moeten veranderen.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo sep 05, 2012 12:05

Tuurlijk lost het het niet op, dat heeft te maken met het bestuur van een land, maar het maakt wel de grondstoffen vrij die er nodig zijn om iedereen te voeden. Nu wordt er overal soja verbouwd dat aan vee wordt gevoerd (je kent vast het verhaal van de vlees-plantaardig voedsel ratio van 7-1 wel). Zou dat niet gebeuren, dan kan die grond gebruikt kunnen worden voor het voeden van mensen.
Linda mcCartney

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo sep 05, 2012 13:30

Dat bedoelde ik idd :)

Plaats reactie