Problemen van veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Problemen van veganisten

Bericht door Appelmoes » do sep 06, 2012 6:59

Inderdaad. Helaas moet dan ook het bestuur van het land flink veranderen, want Ethiopiërs betalen niet evenveel voor graan als wij doen. Er zijn hele theorieën over wat er zou gebeuren... en het erge is, het gebeurt al, en dat is op z'n zachtst gezegd niet netjes.

Maar denk eens na over hoe heerlijk rustig het zou zijn als er alleen nog maar vegans overbleven :P Of als iedereen massaal uit eigen beweging vegan werd... behalve dat we dan natuurlijk elkaar zouden opeten. ;)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do sep 06, 2012 9:08

Appelmoes schreef:Inderdaad. Helaas moet dan ook het bestuur van het land flink veranderen, want Ethiopiërs betalen niet evenveel voor graan als wij doen. Er zijn hele theorieën over wat er zou gebeuren... en het erge is, het gebeurt al, en dat is op z'n zachtst gezegd niet netjes.
Wat bedoel je dat er nu al gebeurt? (ben nog niet helemaal wakker denk ik).

En ja, lijkt me sowieso leuker als het niet meer 'normaal' is om vlees te eten. Dat iedereen het er over eens is dat het beter is om geen dierlijke producten te eten uit sociaal opzicht en in verband met gezondheidsredenen. Ik vind sommige mensen zo raar en wreed. Zelfs toen ik nog zuivel en eieren at en soms vlees had ik op zijn minst wel begrip voor mensen die dat niet deden.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet » za sep 08, 2012 18:22

Vandaag in de C1000 boodschappen aan het doen, komt er zo'n vrouwke op me af "wilt u misschien iets lekkers proeven?". In haar handen had ze kleine bordjes met rijst, zoetzure saus en........kip. Dus ik vrij kortaf "Nee, bedankt, dat ziet er niet smakelijk uit". Zegt ze "goh, lust u geen vlees?" *zucht* "Jawel" zeg ik "lusten vroeger wel, maar ik eet het niet meer!". Ze wist niet hoe snel ze zich uit de voeten moest maken.
Belachelijk hoe ze proberen je vlees door de strot te duwen als je in een supermarkt bent. Op de kopse kanten van de schappen: sauzen in de aanbieding, lekker bij een stukje....vlees; in het middenpad: vleespakketten, lekker voor op de barbecue; broodjes, lekker voor om de hotdog of de knakworst; en dan ook nog zo'n poppetje dat dan vleesluchten door de winkel produceert om saus te verkopen.
Ik haat boodschappen doen op zaterdag!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo sep 09, 2012 16:35

Sowieso ga ik liever als het minder druk is. En 'normale' supermarkten zijn zelden leuk als je gezond en veganistisch wil eten :(

Ik geloof echt dat vlees (en suiker, en vet, en zout...) een verslaving is. Het is walgelijk hoe wij in het westen met voedsel omgaan.

Ook flauw dat zo'n dame dan gelijk de benen neemt eigenlijk.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr sep 28, 2012 2:09

Butternutkin schreef:
Appelmoes schreef:Inderdaad. Helaas moet dan ook het bestuur van het land flink veranderen, want Ethiopiërs betalen niet evenveel voor graan als wij doen. Er zijn hele theorieën over wat er zou gebeuren... en het erge is, het gebeurt al, en dat is op z'n zachtst gezegd niet netjes.
Wat bedoel je dat er nu al gebeurt? (ben nog niet helemaal wakker denk ik).

En ja, lijkt me sowieso leuker als het niet meer 'normaal' is om vlees te eten. Dat iedereen het er over eens is dat het beter is om geen dierlijke producten te eten uit sociaal opzicht en in verband met gezondheidsredenen. Ik vind sommige mensen zo raar en wreed. Zelfs toen ik nog zuivel en eieren at en soms vlees had ik op zijn minst wel begrip voor mensen die dat niet deden.
Oeps, sorry, zie het nu pas!

Als de graanprijs daalt, is er een probleem, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat graan goedkoper wordt. Dus in plaats van dat boeren dan betaald worden voor hun graan, zullen ze subsidie ontvangen om geen graan te verbouwen, of zelfs geld om hun al groeiende graan plat te branden. Zelfs als iedereen morgen veganist werd, is het onwaarschijnlijk dat ook maar één iemand in een arm land als gevolg daarvan te eten krijgt. Ik weet niet hoor, maar ik vind het ronduit walgelijk dat er collectief kennelijk zo gedacht wordt.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr sep 28, 2012 14:24

Appelmoes schreef: Als de graanprijs daalt, is er een probleem, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat graan goedkoper wordt. Dus in plaats van dat boeren dan betaald worden voor hun graan, zullen ze subsidie ontvangen om geen graan te verbouwen, of zelfs geld om hun al groeiende graan plat te branden. Zelfs als iedereen morgen veganist werd, is het onwaarschijnlijk dat ook maar één iemand in een arm land als gevolg daarvan te eten krijgt. Ik weet niet hoor, maar ik vind het ronduit walgelijk dat er collectief kennelijk zo gedacht wordt.
Het ligt inderdaad complexer als veel mensen denken. Ik denk dat veganisme wel kan hélpen in voldoende voedsel voor iedereen beschikbaar maken, vooral in de toekomst als de wereldbevolking nog verder groeit. Maar dat gaat, zoals je zegt, echt niet lukken zonder een complete reform in de manier waarop de economie op dit moment werkt. Zonder die reform betekent geen vlees eten alleen maar dat het Westen meer voedsel en geld heeft, niet de mensen die het nodig hebben.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za sep 29, 2012 17:09

Als er geen vlees/zuivel meer wordt gegeten, is alle soja die nu verbouwd wordt in derdewereldlanden om vee mee te voeren niet meer nodig. Van het totale percentage soja wat er verbouwd wordt is er 10% bestemd voor menselijke consumptie. Dat percentage zal dan iets stijgen, maar niet drastisch. Wat gaan ze dan met die grond doen? Het is misschien niet zo simpel, maar het is wel een begin.
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » zo sep 30, 2012 15:41

Butternutkin schreef: Wat gaan ze dan met die grond doen?
Euh, terug laten begroeien in de oorspronkelijke staat?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo sep 30, 2012 16:08

Deels ja, en deels dus graan e.d. verbouwen voor eigen bevolking mag je dan hopen.
Linda mcCartney

despin
Contacteer:

Bericht door despin » wo okt 03, 2012 9:21

Steve Jobs was helemaal geen veganist...!
Misschien is hij zo geweest voor een week toen hij jong was.

Steve Jobs was gek op sushi !

Emiel

Bericht door Emiel » wo okt 03, 2012 10:19

despin schreef:Steve Jobs was helemaal geen veganist...!
Misschien is hij zo geweest voor een week toen hij jong was.

Steve Jobs was gek op sushi !
http://www.youtube.com/watch?v=xxa7Y1TLjas

despin
Contacteer:

Bericht door despin » wo okt 03, 2012 11:47

Appelmoes schreef:Ik dacht dat het misschien wel leuk was om een lijstje met alledaagse vegan-problemen te maken, het liefst met een humoristisch tintje. ;) Af en toe is het natuurlijk behoorlijk frustrerend dat de rest van de wereld niet vegan is!

26. "Steve Jobs was een veganist, en kijk eens hoe die aan zijn einde is gekomen..?"

Welke problemen hebben jullie zoal?
Steve Jobs was helemaal geen veganist...

Emiel

Bericht door Emiel » wo okt 03, 2012 12:04

Ah, dank je, nu is het duidelijk ja :wink:

despin
Contacteer:

Bericht door despin » wo okt 03, 2012 12:32

Emiel schreef:Ah, dank je, nu is het duidelijk ja :wink:
Sorry Emiel, het was echt niet duidelijk... :)

Raynak

Bericht door Raynak » do okt 04, 2012 14:45

Appelmoes schreef: 25. Haal eerst een (minstens) HBO-diploma in voeding, filosofie, politieke wetenschappen, geneeskunde, landbouw en economie. Je gaat het nodig hebben.

27. Je raakt zo gewend aan het lezen van ingrediëntenlijsten, altijd en overal, dat je jezelf erop betrapt dat je aan het zoeken bent naar de ingrediënten van een bak druiven.
Hahaha, so true.

Violet schreef:Wat me nóg meer alleen doet staan is wanneer vrienden en/of kennisen waarmee ik ergens ben me afzeiken in dat gezelschap door te zeggen: 'Nu overdrijf je wel een beetje hoor!' toen ik iets afsloeg.
Dat soort dingen zijn inderdaad echt niet leuk nee. Mijn moeder heeft daar ook een beetje een handje van... Terwijl ik al meerdere malen gevraagd heb om sommige dingen echt niet meer voor me te kopen als ze weet dat ik langs kom, doet ze dat toch gewoon. Vooral dingen als gebak, taart, koekjes, ijs, etc. En als ik dan voor de zoveelste keer zeg dat ik dat niet wil, dan wordt er gezucht, gesteund en opmerkingen gemaakt als "Ja, maar ik heb het speciaal gekocht omdat ik wist dat je zou komen en omdat ik weet dat je het lekker vindt".
Of: 'Nou, dat is ook niet gezellig zeg." Alsof ik niet gezellig kan zijn, zolang ik geen moorkop naar binnen aan het proppen ben...

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » do okt 04, 2012 15:32

Ja, moeilijk voor anderen te begrijpen dat zodra je de link vlees/zuivelproduct --> dierenleed, andere globale problemen hebt gemaakt het voor jou echt nooit meer gezellig wordt om zoiets te eten. Maar ja, stug volhouden blijft toch de enige manier vrees ik, ze zal er op een gegeven moment wel mee ophouden. Moeders houden altijd een beetje vast aan dingen die je vroeger (in je vroege jeugd) leuk of lekker vond (stiekem vonden ze ons toen we nog knuffelbaar waren leuker :P). Ik krijg ook nog steeds wel eens iets kitscherigs met elfjes ofzo van mijn moeder :lol:
Linda mcCartney

Sofie
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Sofie » vr okt 12, 2012 19:29

Appelmoes schreef: 7. Onthoud: álles dat je doet wordt in de ogen van omni's 'typisch veganistisch'. Wees dus nooit boos, moe, ziek, chagrijnig, verdrietig...
Herkenbaar :) Ik had laatst nog zoiets. Ik zat met twee mensen te praten, die ik maar even persoon A en B noem. Ik was verkouden, dus daar had ik het met persoon A over. Zegt persoon B ineens: 'Ik ken nog iemand die vegetariër is en die is ook verkouden' en kijkt veelbetekenend naar persoon A. Persoon A een veelbetekende blik terug. En daarmee was voor hun besloten dat ik het levende bewijs ben dat je geen vegetarïer moet worden.
Je zou toch haast niet meer durven niezen als er vleeseters in de buurt zijn.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr okt 12, 2012 19:40

Sofie schreef:
Appelmoes schreef: 7. Onthoud: álles dat je doet wordt in de ogen van omni's 'typisch veganistisch'. Wees dus nooit boos, moe, ziek, chagrijnig, verdrietig...
Herkenbaar :) Ik had laatst nog zoiets. Ik zat met twee mensen te praten, die ik maar even persoon A en B noem. Ik was verkouden, dus daar had ik het met persoon A over. Zegt persoon B ineens: 'Ik ken nog iemand die vegetariër is en die is ook verkouden' en kijkt veelbetekenend naar persoon A. Persoon A een veelbetekende blik terug. En daarmee was voor hun besloten dat ik het levende bewijs ben dat je geen vegetarïer moet worden.
Je zou toch haast niet meer durven niezen als er vleeseters in de buurt zijn.
En van zuivel schijn je juist verkouden te worden :mrgreen:
Maar inderdaad, irritant hoor. Als iemand leeft op afhaal en diepvriespizza is er geen haan die er naar kraait. Als jij gewoon normaal eet of zelfs gezond, maar zonder dierlijke producten, dan ben je ineens ongezond en heb je gebrek aan allerlei vitaminen...
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » za okt 13, 2012 14:18

Grappig, wat iedereen in mijn familie is in de laatste 1.5 jaar al meerdere malen ziek, zwak en misselijk geweest en ik vrijwel nog niet. En als ik me eens niet lekker voel, dan is dat snel en zonder medicijnen weer over. Dus die mythe gaat niet op voor mij persoonlijk. Wat betreft die andere dingen als moe, boos, verdrietig, etc., das gewoon menselijk. Ik denk dat je als gezonde vegan emotioneel en psychisch juist veel sterker bent dan de gemiddelde omnivoor, want een gezond lichaam = een gezonde geest.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za okt 13, 2012 15:30

Ik vind het toch ook wel opvallen dat de link tussen veganisme en verkoudheid-loosheid zo vaak gemaakt wordt. Ik bedoel, het kan maar gevoel of toeval zijn, maar toch... Bijna iedereen is de afgelopen 2 weken wel ziek geweest, het heerst enorm, en ik en mijn vriend hebben helemaal niks!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie