Problemen van veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

sillygirl
Leefwijze: veganist

Re: Problemen van veganisten

Bericht door sillygirl » zo apr 27, 2014 9:03

Bah, dat lijkt me heel frustrerend!

eno2

Bericht door eno2 » zo apr 27, 2014 14:41

ARTHUR schreef:Oh, dat kan ik mij voorstellen, eno2! Maar hoe doe je dat nu met maaltijden? Want te lui om voor jezelf te koken en geen veganistisch aanbod. Tenmisnte; er zijn wel groenten en fruitsoorten, lijkt mij?
Het resultaat van mijn kleine-eiland- isolatie luidt: veel te weinig variatie. Groenten, fruit, noten, granen. Al met al nog een groot geluk dat ik wel aan sojabrokken kan raken en aan tofu voor de noodzakelijke proteïnes. Seitan ook, maar die is veel te gezouten voor mij (hypertensie).

Dus: 1 keer sojabrokken en 1 keer tofu in de week, dat is dan mijn hele proteïnen-inname.

ivm lui: spaghetti = 12 minuten...regelmatig kant en klare diepvriesgroenten....ook wel eens een bokaal conserven (asperges)

De weinige mensen hier leven van veeteelt (veel geiten en geitenkaas) en visvangst. Van al die schitterende producten moet ik afblijven. Dat zijn zo de genoegens van het veganisme...
Eet wat goed is voor de planeet

Ananas

Bericht door Ananas » za aug 02, 2014 11:20

Beetje een late reactie, maar.. als je dierlijke producten ziet als 'schitterende producten' waar je vanaf 'moet' blijven... dan maak je het jezelf wel onnodig zwaar, niet? I mean, veganisme is toch je keuze?

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 03, 2014 17:30

Mijn probleem:

Ik ben pas sinds kort veganist en dat roept veel vragen op van mensen.
Ik wil die met alle liefde bewantwoorden en dat doe ik dus ook.
Als ik vertel hoe het 'leven' van sommige dieren eruit ziet dan zegt iedereen, ja stop maar dat hoef ik niet te weten, als ik dat allemaal weet dan hoef ik mijn stukje vlees straks niet meer!!!! :shock:
Is dat niet het hele punt verd#mme?

En dan was er ook nog iemand bij met zijn geweldige verlichte opmerking:
Ja maar ze gebruiken dieren (hoor het woord 'gebruiken even he) ook voor hele goede dingen, bijvoorbeeld het testen van medicijnen.
Toen kon ik het gesprek even niet voortzetten.

Hoe gaan jullie om met dit soort mensen, vinden jullie het niet verschrikkelijk om dit te horen? Misschien komt het omdat ik pas sinds kort weet hoe het er eigenlijk aan toe gaat in de bio/veeindustrie.
Maar het benauwd mij en ik lig er wakker van en wil dat het stopt, per direct, het gevoel van al die mishandelde dieren is vaak ondragelijk en ik wil dat eigenlijk met iedereen delen.
Dit word hopelijk minder met de tijd?

@rno

Bericht door @rno » zo aug 03, 2014 17:39

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En daarna de rest van de wereld.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma aug 04, 2014 8:02

Lisa schreef:Mijn probleem:

Ik ben pas sinds kort veganist en dat roept veel vragen op van mensen.
Ik wil die met alle liefde bewantwoorden en dat doe ik dus ook.
Als ik vertel hoe het 'leven' van sommige dieren eruit ziet dan zegt iedereen, ja stop maar dat hoef ik niet te weten, als ik dat allemaal weet dan hoef ik mijn stukje vlees straks niet meer!!!! :shock:
Is dat niet het hele punt verd#mme?

En dan was er ook nog iemand bij met zijn geweldige verlichte opmerking:
Ja maar ze gebruiken dieren (hoor het woord 'gebruiken even he) ook voor hele goede dingen, bijvoorbeeld het testen van medicijnen.
Toen kon ik het gesprek even niet voortzetten.

Hoe gaan jullie om met dit soort mensen, vinden jullie het niet verschrikkelijk om dit te horen? Misschien komt het omdat ik pas sinds kort weet hoe het er eigenlijk aan toe gaat in de bio/veeindustrie.
Maar het benauwd mij en ik lig er wakker van en wil dat het stopt, per direct, het gevoel van al die mishandelde dieren is vaak ondragelijk en ik wil dat eigenlijk met iedereen delen.
Dit word hopelijk minder met de tijd?
Verandering komt meestal in hele kleine stapjes en heeft vaak tijd nodig. Voor sommigen heeft het zoveel tijd nodig dat zij dat niet gaan redden binnen hun leven. Ik weet niet hoe het bij jou zit natuurlijk, maar ik ben ook niet in 1 dag veganist geworden, ook al wist ik dat er dieren gedood moesten worden voor vlees, ook al wist ik dat ze geen fijn leven hadden. Er is veel meer nodig dan wat feitelijke informatie over hoe het er aan toe gaat. Ik zou zeggen: zorg ervoor dat mensen willen horen wat je te zeggen hebt. Als ze zeggen "ja stop maar... etc. dan ben je te ver gegaan. Houdt er ook rekening mee dat er genoeg mensen zijn die het niet willen horen. Dat is jammer voor jou (en de dieren), maar het is niet anders. Steek je energie er niet in.

Het is lastig om te accepteren dat het ondertussen allemaal maar gewoon doorgaat. En ik denk dat accepteren ook niet het goede woord is in dit geval. Wat denk ik wel belangrijk is, is om te weten dat geen dier erbij geholpen is als jij je er ook nog eens ongelukkig bij voelt. Je hebt het recht om gelukkig te zijn, ook als anderen niet gelukkig zijn (zolang jouw geluk niet ten koste gaat van het geluk van anderen).

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 04, 2014 19:39

@rna, ja je hebt gelijk, ik ben vast begonnen in ieder geval. :D

@ rick,
Eigenlijk was ik er gewoon nooit mee bezig.
eerlijk gezegd wist ik niet niet dat dieren het zo slecht hadden.
Ik minderde met vlees eten vanwege gezondheidsredenen net zoals het minderen van andere dierlijke eiwitten, en omdat ik wist het produceren van vlees erg slecht was voor het milieu.
Ik was op zoek naar iets anders op internet en toen kwam ik opeens the meatrix tegen en ben verder gaan zoeken.
Wat ik toen zag schokte me zo dat ik wel in 1 klap met alles ben gestopt.

Het is gewoon een ondraaglijk idee dat zo veel dieren nog steeds onvoorstelbaar lijden iedere dag.
Nu ik het weet lig ik er wakker van. Ik kan er niet tegen om te weten dat zoveel dieren onder zulke omstandigheden moeten leven.
Misschien had ik het liever niet geweten.
Dat is ook de reden dat ik ben gestopt met televisie kijken een jaar geleden ongeveer.
Ik hoorde ook zoveel verschrikkelijke dingen waar ik niks mee kon dat ik het liever niet wilde weten.

Ik kan kinderen niet uit oorlogsgebieden halen of voorkomen dat ze worden mishandeld door hun eigen ouders of aangeraakt door vieze mensen. Maar ik kan wel heel makkelijk zelf iets doen voor de dieren door niet te kiezen voor producten waar dieren voor gebruikt/misbruikt zijn.
Als het zo makkelijk is om iets te doen, waarom doet niet iedereen dat dan?
Als je weet dat alleen jij al voor zoveel dieren het verschil kan maken?
Ik kan er gewoon niet bij met mijn hoofd dat mensen bewust kiezen voor een wrede wereld.
Of dat nou om de dieren gaat of om kinderen of om ouderen of de natuur.
Eigenlijk ben ik gewoon een sukkeltje die wil dat iedereen gelukkig is haha :lol:

Misschien moet ik leren dingen van me af zetten en niet gelijk met mijn vinger naar anderen te wijzen, dat helpt ook niet. Bedankt voor het aanhoren in ieder geval :wink:

@rno

Bericht door @rno » ma aug 04, 2014 22:35

Bedenk eens wat je dacht voordat je het "licht" zag. Ook je reactie op vegetariërs destijds. Hoe ben je toen zo gaan denken. En verplaats je dan in anderen.

Het vegetarisme/veganisme groeit elke dag. Overal ter wereld. We zitten alleen met het probleem dat wij vega's niet met één stem spreken. Elke vega heeft een ander inzicht en dat is verwarrend voor mensen die vlees eten omdat ze het lekker vinden.

Zou men inzien dat vlees helemaal niet "lekker" is, dan zouden er veel meer vega's zijn. Mensen die vlees eten, leven echter in een sprookjeswereld. Sprookjes die er in gestampt worden door de vleesindustrie. Die hebben daar (momenteel) nog geld voor.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Lisa

Bericht door Lisa » di aug 05, 2014 17:47

Jammer eigenlijk, dat veel van die verkeerd aangeleerde kennis zo hardnekkig is.

Maar je hebt gelijk, ik moet me meer verplaatsen in de andere persoon.
Ik was ook doof en blind als ik een vegetariër of veganist tegenkwam.
Vond mijn vlees ook gewoon lekker en "was nou eenmaal bourgondiër"
Oh ja en bovendien had ik niet voor niks snijtanden.

Bedankt voor je reacties @rno

@rno

Bericht door @rno » di aug 05, 2014 20:16

Ik heb er ruim vijftig jaar over gedaan om van vegetariër een veganist te worden.

Lisa

Bericht door Lisa » wo aug 06, 2014 12:06

Dat is een hele tijd!
Maar dan weet je in ieder geval dat je de juiste keuze hebt gemaakt, tijd zat gehad om erover na te denken!

@rno

Bericht door @rno » wo aug 06, 2014 12:27

Het was een langzaam proces, stapje voor stapje.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 06, 2014 15:46

Afgelopen weekend op Castlefest toevallig naast een betweterig type die ook weer met de 'mensen hebben de tanden voor vlees, dus horen ze het te eten' kwam. Toen ik hem met argumenten op andere gedachten probeerde te brengen kwam inderdaad het standaard weerwoord 'nou, ik kan niet zonder vlees, het is veel te lekker'.... *zucht*

Jammer want iedereen zat te smullen van het lekkere 'vegetarisch in Berlin' eten. Iedereen zei ook dat het echt ontzettend lekker was, maar haastte zich vooral wel om er aan toe te voegen dat ze 'normaal toch geen vegetariër' waren.
Ik wou dat mensen dat eens niet zouden doen. Alsof je je moet verontschuldigen als je vega(n) eet of dat het abnormaal is ofzo! (de jongen met wie ik in discussie was vond vegetarisme vond het keihard abnormaal)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

eno2

Bericht door eno2 » wo okt 28, 2015 17:10

Lisa schreef: Is dat niet het hele punt verd#mme?
Nee.

Er is een hoop meer dan dieren(liefde).

eno2

Bericht door eno2 » wo okt 28, 2015 17:13

Ananas schreef:Beetje een late reactie, maar.. als je dierlijke producten ziet als 'schitterende producten' waar je vanaf 'moet' blijven... dan maak je het jezelf wel onnodig zwaar, niet? I mean, veganisme is toch je keuze?
Het is zwaar. Sommige veganisten vinden van niet. Die hebben dan geluk gehad.
Maar dat is de eerstejaren. Daarna neemt de gewoonte over. Vlees kom ik meteen gemakkelijk laten. Vis en zuivel niet. Dat was KEIHARD.

Maarten

Bericht door Maarten » wo okt 28, 2015 20:29

Ik heb mijzelf een crash course over veganisme gegeven met YouTube. Op deze manier werd het voor mij heel makkelijk om dierlijke producten te laten staan (doodeenvoudig zelfs). Ik ging alleen wel erg snel voor mijn omgeving, dus in die zin was het weer niet makkelijk.

Lisa

Bericht door Lisa » vr okt 30, 2015 10:00

Nou ik mis sommige dingen soms nog wel hoor.
Is even in een vlaag en gelukkig is het snel weer weg, maar man wat mis ik speklapjes af en toe!
Als ik dan weer even een youtube filmpje opzoek ben ik dat soort cravings net zo snel weer vergeten als dat ze er waren gelukkig..
Ik kan ook met zekerheid zeggen dat ik niet aan zo'n craving zal toegeven.
Ik mag dan soms de smaak van vlees missen, ik denk niet dat ik het nog door mijn keel krijg als het op mijn bord zou liggen, ik zie het nu toch als een lijk in plaats van lekker voedsel.

Maarten

Bericht door Maarten » vr okt 30, 2015 17:23

Ik ben eigenlijk nooit echt gehecht geweest aan eten, dus voor mij was het in die zin sowieso makkelijker. Ik eet alleen als ik trek heb. Ik heb alleen een zwak voor snoepgoed. Dat moet op zijn voor ik ergens anders aan denk; daarom koop ik het maar nooit. :) Sowieso is het nu makkelijker om daar ook van af te blijven omdat de meeste snoep helaas ook niet vegan is.

Hoe doen de veganisten het eigenlijk met hun kinderen ten aanzien van lampionnetje lopen met Sint Maarten?

@rno

Bericht door @rno » vr okt 30, 2015 17:55

"Hoe doen de veganisten het eigenlijk met hun kinderen ten aanzien van lampionnetje lopen met Sint Maarten?"

Mandarijntjes of gelatinevrij snoepgoed (dit zie ik steeds meer).

Maarten

Bericht door Maarten » za okt 31, 2015 1:00

@rno schreef:"Hoe doen de veganisten het eigenlijk met hun kinderen ten aanzien van lampionnetje lopen met Sint Maarten?"

Mandarijntjes of gelatinevrij snoepgoed (dit zie ik steeds meer).
En laten ze hun kinderen nog lopen?

Plaats reactie