Barbecues.

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Barbecues.

Bericht door Renee1137 » di aug 20, 2013 13:56

A.s. zaterdag een BBQ bij mijn favoriete kant van de schoonfamilie {sarcasme}. Ik denk aan spiesjes rooktofu, tempeh, seitan, portobello-burger, tomatensalsa, boerenkoolsalade, en natuurlijk knoflooksaus/kruidenboter. Misschien te veel... Want to impress :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » zo okt 06, 2013 12:57

En? Hoe is dat bevallen? Heb je een goede indruk kunnen maken? Erg benieuwd!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma okt 07, 2013 16:46

:D ja goed hoor! De spiesjes waren perfect gelukt, erg kleurig met paprika, ui, en courgette, afgewisseld met rooktofu, seitan, en tempeh. Allemaal in een andere marinade. Ook nog een frisse boerenkoolsalade meegenomen, tzatziki en knoflooksaus. Wij zijn de enige die ervan gegeten hebben maar het zag er in ieder geval lekker uit :P

Ik kon het zo regelen dat we 'toevallig' apart van de rest van de (niet erg open-minded) mensen zaten met een stel waarvan de vrouw aan het paleodieëten was. Niet erg vegan-friendly natuurlijk :D maar wél erg open-minded en geïnteresseerd in goed voedsel. We hebben dus leuk kunnen praten over eten zonder irritante discussies hoeven aan te gaan :wink:

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » ma okt 07, 2013 18:30

Klinkt goed, zeg! Ik had het wel geweten! :D Bijzonder dat jullie de enigen zijn die ervan gegeten hebben, nieuwsgierigheid is een mens toch niet vreemd.

Bitterzoete ervaring? Gesloten vraag, maar vraag mij dan ook af of je heen gegaan was als je werkelijk de keuze zou hebben zonder dat daar consequenties aan verbonden waren? Zoals ik wederom dit jaar Sinterklaas moet vieren met mijn schoonfamilie met mijn eigen gemaakte erwtensoep terwijl de rest die met been en spek op roggebrood eet (wat zou ik daar graag nee tegen zeggen!)?

Overigens zou ik het liefst mensen niet meer in mijn huis willen laten als zij producten met dierlijke ingrediënten bij zich hebben. Doen onze vrienden niet, maar familie...

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 07, 2013 18:59

ARTHUR schreef:Overigens zou ik het liefst mensen niet meer in mijn huis willen laten als zij producten met dierlijke ingrediënten bij zich hebben. Doen onze vrienden niet, maar familie...
Ha! Dat weet iedereen dondersgoed bij mij. De enige keer dat er iets dierlijks in komt is per ongeluk of die 1x in het jaar dat ik zo'n biobox van Ekoplaza binnen heb. En dan is het ook weer heel snel weg.
Had ik eigenlijk niet verwacht dat je je familie dat niet durft te verbieden, Arthur. :P

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma okt 07, 2013 21:50

ARTHUR schreef:Klinkt goed, zeg! Ik had het wel geweten! :D Bijzonder dat jullie de enigen zijn die ervan gegeten hebben, nieuwsgierigheid is een mens toch niet vreemd.
Och het was niet een bijster geïnteresseerde groep mensen, en ik heb het ook niet echt aangeboden :) nouja, ik heb dat paleo-vrouwtje gezegd dat ze vooral boerenkoolsalade moest opscheppen :P
Bitterzoete ervaring? Gesloten vraag, maar vraag mij dan ook af of je heen gegaan was als je werkelijk de keuze zou hebben zonder dat daar consequenties aan verbonden waren? Zoals ik wederom dit jaar Sinterklaas moet vieren met mijn schoonfamilie met mijn eigen gemaakte erwtensoep terwijl de rest die met been en spek op roggebrood eet (wat zou ik daar graag nee tegen zeggen!)?
Weet je, op één of andere manier hebben dat soort situaties een aantrekkingskracht op mij. Misschien echt heel raar, en ik heb dit eigenlijk nog nooit gezegd tegen iemand omdat het verkeerd lijkt, maar... altijd als er een awkward schoonfamilie-event (het is altijd schoonfamilie bij mij, dat helpt wel hoor, meer distance) in het verschiet ligt dan is er een deel van mij dat zich daarop verheugd... Ik heb geen idee waarom. Maar ik zou het niet willen missen. Zelfs als er iets gebeurd waar ik nog dagen later pissed om kan worden en extreem geïrriteerd (dit gebeurd, ik kan dit soort dingen niet van mij afzetten) dan nog ben ik blij dat ik gegaan ben. Oh god ik ben echt een sociaal monster.
Overigens zou ik het liefst mensen niet meer in mijn huis willen laten als zij producten met dierlijke ingrediënten bij zich hebben. Doen onze vrienden niet, maar familie...
Mijn vriend en ik hebben ook besloten dat niet meer te doen :) als in, als ze een candybar in hun tas hebben ga ik daar niet naar zoeken :D maar verder. In de praktijk gebeurd het toch niet hoor. Niemand haalt het hier in zijn hoofd. Dus misschien heb ik makkelijk praten. Het kwam eigenlijk doordat ik deze podcast beluisterde die over dit onderwerp gaat, misschien vind je het interessant: http://www.compassionatecook.com/writin ... front-door

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di okt 08, 2013 8:18

Mystique schreef:
ARTHUR schreef:Overigens zou ik het liefst mensen niet meer in mijn huis willen laten als zij producten met dierlijke ingrediënten bij zich hebben. Doen onze vrienden niet, maar familie...
Ha! Dat weet iedereen dondersgoed bij mij. De enige keer dat er iets dierlijks in komt is per ongeluk of die 1x in het jaar dat ik zo'n biobox van Ekoplaza binnen heb. En dan is het ook weer heel snel weg.
Had ik eigenlijk niet verwacht dat je je familie dat niet durft te verbieden, Arthur. :P
Bij ons is het niet te voorkomen omdat vriendlief geen vega is... Hij gebruikt 1 bakje kwark en een pak melk per week. Verder is alles wel vegan in huis. Maar soms neemt iemand een zak non-vegan chips mee tijdens een filmavondje of komt een familielid met snoep oid aanzetten. Daarvan weten ze gewoon niet dat het niet-vegan (of zelfs niet vegetarisch) is. Dat leg ik dan wel uit, waarom ik het niet eet. Maar het gebeurt zelden hoor.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » di okt 08, 2013 8:21

Zelfde probleem. Zolang mijn man niet vegan is, kan ik het mijn (schoon)familie niet verbieden. Kon ik dat maar. Ik baal er stevig van dat hij nog steeds kan vragen of - als ik boodschappen doe - ik bijvoorbeeld kaas mee wil nemen. Terwijl hij weet hoe ik erover denk. Maar daarin moet ik wel meenemen dat ik niet eens vegetariër was toen wij elkaar leerden kennen.

Pfff…

Overstand

Bericht door Overstand » di okt 08, 2013 13:39

@Skyclad + ARTHUR: haha jonges :) ja oke als ik dat zo schrijf, dan begrijp ik dat jullie zo reageren. Maar misschien is het omdat wanneer je zoiets schrijft, de ervaring, emotie achterwege blijft. I dunno, ik leef nu met niet-vegans, en zo lang er respect is, there is no way as the way!

groete jonges

Overstand

Bericht door Overstand » do mar 27, 2014 22:40

jonges ik ga zaterdag bbq'en met familie.

:) ik kijk naar iets uit, awesome!

ik ga speltbrood halen (morgenvroeg ekoplaza mailen),
sauzen,
en kipspiezen die ik ken van vegetarische slager, en tegen die tijd peuzel ik forum af of ik misschien nog lekkerders kan vinden van jullie.
als drinken ga ik van die blikjes fris halen die gezoet waren met appelconcentraat, die metalic kleur blikjes kennen jullie wel van ekoplaza?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do mar 27, 2014 23:34

Klinkt lekker zeg! Veel plezier alvast :)

Mystique

Bericht door Mystique » do mar 27, 2014 23:57

Overstand schreef: en kipspiezen die ik ken van vegetarische slager
Zou ik niet doen. Met de spiezen heb je minder 'vlees' voor dezelfde prijs als de kipstuckjes zelf. Kortom, gewoon de kipstukjes kopen en ze zelf aan een spies rijgen. En je kunt er zelf wat paprika en ui tussen prikken. :wink:

Ik vind gevulde portobello ook geweldig op de barbecue, evenals in olijfolie, knoflook, peper en zout en verse Italiaanse kruiden gemarineerde courgette, paprika en champignons.

Overstand

Bericht door Overstand » vr mar 28, 2014 10:34

Bonnie schreef:Klinkt lekker zeg! Veel plezier alvast :)
:) :wink:

En,

you right Mystique goed idee thnx! Kijken of die kipstukjes ook gewoon in bakjes zijn.

haha van tijdens portobello voel ik mij onfatsoenlijk, kan me nooit beheersen nope, haha :grin:

Kitsune

Bericht door Kitsune » ma mar 31, 2014 10:30

Ik blijf het lastig vinden.....ik probeer positief te blijven en het te zien als promotie van veganisme. Aan de andere kant erger ik me enorm aan al die vleeseter, die zich tegoed doen aan enorme hoeveelheden vlees. Nu ben ik gelukkig weinig sociaal, dus veel BBQs heb ik niet (1 a 2 per jaar).

Brent

Bericht door Brent » ma mar 31, 2014 16:45

Emiel schreef:Het is voor mij niet zozeer de lucht ervan, maar meer de aanblik van de mensen die het in hun mond stouwen.
Ook dat ja. En het gevoel dat je er "deel aan hebt".
Ik zou ook niet gezellig mee gaan naar een roofoverval, al is de roofovervaller nog zo'n vriendelijke of sjofele gast.

Ik beken het eerlijk, ik ben nog nooit in mijn leven bij een bbq aanwezig geweest, al heb ik het wel eens gadegeslagen in het voorbijgaan in Turkije en in een park.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma mar 31, 2014 17:38

Brent schreef:
Emiel schreef:Het is voor mij niet zozeer de lucht ervan, maar meer de aanblik van de mensen die het in hun mond stouwen.
Ook dat ja. En het gevoel dat je er "deel aan hebt".
Ik zou ook niet gezellig mee gaan naar een roofoverval, al is de roofovervaller nog zo'n vriendelijke of sjofele gast.
Amen.

Toch blijkt het bijzonder moeilijk om dit anderen duidelijk te maken. Familie en vrienden zeggen doodleuk dat je "dan toch prima wat lekkere veganistische versnaperingen op de barbecue kan leggen." Het is niet gemakkelijk om te erkennen aan wat voor duivels ritueel men deelneemt. Hoe dan ook probeer ik er uit de buurt te blijven en hoop dat ze eens inzien waar het om gaat.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Brent

Bericht door Brent » ma mar 31, 2014 17:52

Ik ervaar dat als pijnlijk dat mensen in zulke verschillende denkwerelden kunnen leven wat dit soort essentiele zaken betreft.
Er zullen zat mensen zijn die me dan extreem vinden (zelfs al ben ik niet eens veganist maar planteneter), maar ik ervaar dat heel anders en vind hun gewoonten extreem.
Misschien eet ik al te lang geen vlees, vis en eieren meer en ben ik in dat opzicht vanzelf ver afgedreven van onze "leitkultur".
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Overstand

Bericht door Overstand » ma mar 31, 2014 18:43

Ja ik snap jullie wel. Zelf eet ik ook naast me familie nergens bbq.

-Ben een x bij vrienden bbq geweest, heb toen alleen water gedronken. (Me vrienden zijn wel leuk. Eentje komt zo nu en dan nog steeds : appoo je moet vlees eten jonge! komop ik snap jou wel is heel goed wat je doet maar komop man appoooh :D Of de ander die geeft me altijd tips wat ik in de oven moet doen, en dan doe je daar kikkererwten bij ooooggg lekker zegt die! Of de ander die lacht grappig hehehe wanneer ik zeg dat ik zelfs in me ongezonde keuzes het allergezondste kies).

-Bbq'en bij 'vreemden' heb ik ook gehad, alleen water gedronken. Daar moet je echt sterk voor zijn.
Gewoon geen trek, nee geen honger, zulke dingen zijn vaak beter dan dat je begint over ons idealen.

Ik durf ook niet te zeggen hoe ik zal zijn over paar jaar, maar ik denk dat ik moe ben om me te verdedigen en het me eigenlijk niet uitmaakt wat anderen denken. Beste is geen honger, net gegeten, geen trek zulke dingen. Scheelt hoop gepraat. Aangezien ik ook 'puur' biologisch eet (hoewel ik alleen van m'n achtertuin weet dat het puur biologisch is).

Jongens hold ya head. We gaan weeer warme tijden tegemoet ;)

@rno

Bericht door @rno » ma mar 31, 2014 22:39

Ik vind het altijd zo jammer dat er geen minuut stilte wordt gehouden.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Plaats reactie