Barbecues.

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Barbecues.

Bericht door Appelmoes » wo sep 05, 2012 17:12

Wat doen jullie als je uitgenodigd wordt? Gaan en zelf dingen meenemen om te laten zien dat vegaQ ook lekker kan zijn? Gaan en salades eten? Niet gaan?

Zelf ga ik niet, omdat ik dergelijke massacrematies echt iets teveel van het goede vindt, en de gesprekken dan toch weer 99% van de tijd erop neerkomen dat ik mezelf moet verdedigen tegenover allerlei lui met een mening die vooral niks willen proeven. Stel je voor, je zou toch maar een minihapje van iets vies nemen als er ook lijken liggen!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Barbecues.

Bericht door Annikka-Ayla » wo sep 05, 2012 19:00

Het ligt eraan hoe aardig ik de mensen vind die er komen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo sep 05, 2012 19:24

1x in het jaar is er een familiebbq. Ik ga daar heen, er wordt voor mij een deel van de BBQ gereserveerd of ik krijg een aparte BBQ. Ik neem zelf eten mee. Ik ga heen zonder mensen te willen bekeren. Ik ga ze ook niet laten zie hoe lekker ik het heb. Ik hoop ook dat ze dat niet bij mij zullen doen. Opmerkingen kan ik hebben, richting een discussie laat ik het eigenlijk nooit gaan. Ik heb gelijk, ik hoef het inmiddels niet meer te krijgen :P
Verder vind ik het er altijd best gezellig en is het de ideale bijeenkomst om alle ooms, tantes, neefjes en nichtjes weer eens te spreken. Tegenwoordig is dat 1x per jaar.

Bovendien is het voor mij 'gewoon' een bbq en geen 'massacrematie', 'lijkenverbrandingsfeestje' of wat voor gezellige woorden je er ook voor kunt bedenken. Daar wordt het niet gezelliger van en er wordt geen beest minder om gebbqd.

Brent

Bericht door Brent » wo sep 05, 2012 19:49

ik kan de lucht niet verdragen, dus zou er niet tussen kunnen staan, laatst ook een uitnodiging moeten afslaan voor zo'n braderij in de achtertuin van een kennis
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jojo

Bericht door jojo » do sep 06, 2012 8:21

Binnenkort is er een grote neven en nichten bbq van mijn partner en Hieperdepiep!!!!!!!!!!!!!: Ik heb lekker gezegd: 'Ik ga niet mee'. Ik ben er helemaal klaar mee om tussen de lappen lijk te moeten zitten en mij te moeten verantwoorden of erger nog: hun achterlijke grapjes te moeten verdragen van mensen, die ik niet zelf heb uitgekozen en niet eens goed ken...... En waar ik best wel veel geld voor zou moeten betalen om vervolgens te worden opgescheept met een zielig groenteburgertje van de Ah en een knoflooksaus, die toch niet vega blijkt te zijn.....HA! Jojo blijft thuis!!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do sep 06, 2012 8:51

Het hangt er denk ik maar net van af hoe de andere mensen op de bbq reageren op de aanwezigheid van iemand die geen vlees eet.
Pas hadden mijn ouders een barbeque en wij hadden onze eigen vegaslager spiesjes meegenomen en ik had veganaise knoflooksaus gemaakt. De meeste mensen waren heel nieuwsgierig naar ons nepvlees en iedereen vond de saus super lekker. Van al die lappen vlees wordt ik niet zo blij, maar dat kan ik vrij aardig 'uitzetten' voor mezelf.
Als de andere gasten ervoor open staan is een barbeque een goede gelegenheid om veganisme te promoten. Als je geen lekker eten hebt en iedereen reageert zijn frustraties op je af, dan lijkt het me inderdaad heel vervelend. In zo'n geval zou ik ook wel twee keer nadenken voor ik er heen ging.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

marjan

Bericht door marjan » wo okt 10, 2012 17:48

Ik zie het meestal ook als een optie voor het promoten van veganisme. Maar ja, dan moet je er zelf wel blij en goed in je vel staan. En zelf ook iets lekkers te eten hebben (hoe je dat dan ook maar organiseert).

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » wo okt 10, 2012 18:26

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende.
Geen uitnodiging voor een barbecue, maar een etentje in een steakhouse.. Wat doen jullie daarmee?
Dit steakhouse heeft elke week een ander vegetarisch gerecht, maar daar blijft het wel bij volgens mij.
Ik zie het persoonlijk niet zitten en ga het dan ook niet doen, maar wat zouden jullie doen?
Het is een etentje voor een verjaardag met een man of 16.

Emiel

Bericht door Emiel » wo okt 10, 2012 19:42

Ik zou vriendelijk bedanken, maar ik bedank sowieso voor etentjes tenzij in een 'vegan-friendly' restaurant.

jojo

Bericht door jojo » do okt 11, 2012 9:04

Steakhouse.....brrrrrrrr....... Alleen al om de lucht zou ik bedanken! Ik heb laatst een poging gedaan tot mengen in het dorpsleven en heb gesjoeld :lol: Daar ging echt iedereen zich in de pauze tegoed doen aan frikandellen, kroketten en bitterballen; ik kan de lucht niet meer verdragen en dat alleen is voor mij reden om niet meer te gaan. Kan nog een hele hoop andere redenen verzinnen, maar deze gaf gelijk al de doorslag.
Ik begrijp zowieso de keuze al niet om met elkaar naar een steakhouse te gaan, als je weet dat er een veganist bij zit. Dan kies je toch met elkaar voor een wat vriendelijker restaurant? Maar ja, de meeste mensen hebben een bord voor hun kop......

Emiel

Bericht door Emiel » do okt 11, 2012 9:07

Het is voor mij niet zozeer de lucht ervan, maar meer de aanblik van de mensen die het in hun mond stouwen.

jojo

Bericht door jojo » do okt 11, 2012 9:56

Ja, dat is ook jakkie bakkie!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do okt 11, 2012 13:02

Ik ga wel, vooral omdat ik a) niet de indruk wil wekken dat je als vegan "niet meer naar BBQ's kan gaan" (slechte PR), en b) de kans kan aangrijpen om mensen te laten zien dat je als vegan veel meer en veel uitgebreider kan eten dan men over het algemeen denkt.

Ik neem dus mijn eigen spulletjes mee en doe daarbij vooral mijn best een goede indruk te maken: Mooie spiesjes met 'nep'vlees, maiskolfje erbij, bietjes/aardappels in alu-folie, vegan-knoflooksaus, salsa, niet te veel salade (beetje anti-stereotyperen).

Qua vlees dat voorbij komt kan ik me goed voorstellen dat veel mensen daardoor geen leuke avond meer hebben. Zelf vind ik het niet zo erg, het wordt toch gegeten, of ik er nou bij zit of niet. Wat ik vooral lastig vind is als er dan weer overdreven veel aandacht wordt besteed aan veganisme (bound to happen op een BBQ), vooral als dat op niet-positieve manier is.

Ik heb afgelopen zomer vrienden uitgenodigd voor een geheel vegan BBQ, dat was wel superleuk.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » do okt 11, 2012 16:26

Moet je als vegan dan zo op je tenen gaan lopen om toch vooral maar niet teveel af te wijken? We zijn nu eenmaal raar, live with it :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do okt 11, 2012 16:59

Ik ga niet, omdat het teveel pijn doet. En wat eigenlijk ook al hierboven aangehaald word is dat als je er niet lekker in je vel bij zit dan straal je ook niet echt iets positiefs uit. Zelf dingen meenemen is ook niet altijd even goed mogelijk.

Overstand

Bericht door Overstand » di aug 06, 2013 20:57

ik ben op een punt in mijn leven waarop ik fucking schijt heb wat mensen van me denken en vinden.

Ik ga binnenkort naar me zus om weer te barbequen. (3e van dit jaar: voorgaande 2 keren heb ik vegetarische slager kizspiezen gebbqd)

Ik heb een vraag aan jullie.

Normaal maak ik burgers van linzen/bonen/meel te mengen zo ruw gezegd.

Mijn moeder zei altijd tegen me, maar dat kan niet, dan blijven ze plakken op de bbq

(Oh god i miss my moms :D zij was de enige met wie ik zo open kon zijn over mijn shit zonder me zorgen te maken, (L) unconditional love.)

Mijn vraag aan jullie:

Hoe kan ik zelf burgers maken met linzen bonen meel, dus zonder tofu, soja, die niet blijft plakken op de bbq?

thanks guys

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di aug 06, 2013 21:09

Overstand wellicht een idee om ze in alu. folie te bakken?

Ik ga overigens wel naar bbqs met de vereiste dat ik mijn eigen bbq krijg of een deel afgebakend.
Steakhouse krijg je me niet in, ik kan niet tegen de lucht..

Nox

Bericht door Nox » di aug 06, 2013 22:24

Je hebt ook van die aluminium bakjes, daar gaat het ook prima in. Heb je gelijk het gebied afgebakend. :wink:

Melek

Bericht door Melek » wo aug 07, 2013 10:23

Bij familie ga ik wel, want die accepteren het en doen niet moeilijk. Ik neem mij eigen eten mee, en zorg ook gelijk dat de rest voldoende groente meekrijgt in plaats van alleen maar vlees. Hoewel mijn zusje daar ook altijd wel bovenop zit. De laatste BBQ heb ik een lekkere quinoa salade gemaakt waar we van te voren al aan waren begonnen, nou hij was bijna op tegen de tijd dat de BBQ warm was, iedereen vond het heerlijk!

Een paar weken geleden hadden we een BBQ met ex-collega's (opgeheven afdeling) en die heb ik wel afgezegd. Had ook met andere zaken te maken, maar de gedachte dat ik me daar dan ook nog moest gaan verantwoorden was de druppel. Hoewel ik om eerlijk te zijn twijfel of het wel zo erg zou zijn geweest hoor, zijn allemaal heel tolerante mensen.

Overstand

Bericht door Overstand » wo aug 07, 2013 12:00

Alleen bij familie, voor de rest doe ik ook geen bbq. Ik kan bij hun mijn eigen deel eisen, afgebakend en geen vragen en opmerkingen krijgen en zeker niet worden aangekeken met dat er iets aan mij mankeert of dat ik iets probeer te bewijzen. Die punt ben ik al lang gepaseerd en ik ben erg veganmoe. Zij komen ook niet met hun vorken of messen of zo aan mijn bbqfood.

Ze weten dat zodra ze dat doen, ik niet eet. Bij me familie is er unconditional love.

En bij anderen eet ik geen bbq, eerlijk gezegd helemaal niet. Ik ben erg extreem, dan zit ik daar met me glaasje water. Op z'n minst I stand for what I believe in, unless (edit: unlike) al die moral schizo's om mij heen, met hun 'aah wat een lief beestje whoopdie dooh, en dan toch hongerig doen en vlees op hun bord eten.

edit: 'zijn meer dingen hoo,'

:) ja veganmoe.

Anyway,

thanks Nox en Mbvegan

ik ga eerst Nox's aliminumbakje proberen :) en als dat niet goed gaat, doe ik Mbvegan style.

Groet.

Plaats reactie