Barbecues.

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

ARTHUR

Re: Barbecues.

Bericht door ARTHUR » wo aug 07, 2013 22:49

Mensen worden voor mij zo minachtzaam dat ik er niet heenga. Dat geblèr over hoe lekker het is kan ik niet verdragen, simplistisch gedoe.

Laatst werd een BBQ voorgesteld als idee na een lezing voor GZ-psychologen, therapeuten en gedragswetenschappers. Heb mijn ongenoegen geuit en het idee werd direct verworpen. Toch een prettiger slag mensen - gerust niet allemaal, maar er is altijd respect en een normale reactie. Nu gaan we overigens fijn sporten in het Amsterdamse Bos als een vorm van teambuilding met een veganistische lunch voor allen.

Drie keer raden wie dat geregeld heeft. :grin:

Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 » do aug 08, 2013 12:57

Emiel schreef:Moet je als vegan dan zo op je tenen gaan lopen om toch vooral maar niet teveel af te wijken? We zijn nu eenmaal raar, live with it :wink:
Ik heb niet het gevoel dat ik op mijn tenen loop hoor. Als ik het zelf zwaar onprettig zou vinden zou ik het niet doen, en ik respecteer mensen bij wie een BBQ gewoon de avond verpest en die daarom niet willen gaan. Moet je ook niet doen, waarom het ook is, als je je niet fijn voelt heb je geen verplichtingen.

Maar aan de andere kant heeft het denk ik wel een positief effect als je wel gaat, mocht je er níet ongelukkig van worden.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

dorus

Bericht door dorus » do aug 08, 2013 13:30

ARTHUR schreef:Mensen worden voor mij zo minachtzaam dat ik er niet heenga. Dat geblèr over hoe lekker het is kan ik niet verdragen, simplistisch gedoe.

Laatst werd een BBQ voorgesteld als idee na een lezing voor GZ-psychologen, therapeuten en gedragswetenschappers. Heb mijn ongenoegen geuit en het idee werd direct verworpen. Toch een prettiger slag mensen - gerust niet allemaal, maar er is altijd respect en een normale reactie. Nu gaan we overigens fijn sporten in het Amsterdamse Bos als een vorm van teambuilding met een veganistische lunch voor allen.

Drie keer raden wie dat geregeld heeft. :grin:
(y) (y) (y)
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

fflora

Bericht door fflora » do aug 08, 2013 18:22

Het liefst vermijd ik die 'vleesfestijnen' ook, maar soms is het jammer om niet 'er niet bij te zijn' als er een sociale gelegenheid is, zoals bij familiedingen.
Binnenkort heb ik ook een werkuitje met activiteiten in de middag en aan het eind een BBQ en ik vind het niet leuk om dan op dat moment weg te gaan...ik probeer maar een andere kant op te kijken als mensen hun mond vol proppen. Ik heb ook weinig zin om iets mee te nemen dat naast het vlees moet worden klaargemaakt (zelfs in een metalen bakje vind ik het een vies idee direct naast die vleeswalm), dus ik denk maar een heel lekker belegd broodje klaarmaak om mee te nemen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do aug 08, 2013 18:39

Ik ga wel gewoon naar barbecues, dan neem ik gewoon met vegadingetjes mee om op de barbecue te gooien.
Als ik samen met anderen eet, irriteer ik me wel aan het feit dat ze vlees en veel zuivel enzo gebruiken, zeker als het van dat kiloknallerspul is, maar ik probeer die gedachten aan de kant te zetten. Ik probeer het maar gewoon als een stukje voedsel te zien, en even de achtergrond ervan te negeren. Je hebt er denk ik namelijk weinig aan om je te focussen op dat het een dood dier is. Als het om jezelf gaat, is het natuurlijk goed om bij die dingen stil te staan, omdat je daarmee een morele keuze kan maken. Maar als het over andermans eten gaat, is het denk ik niet zo handig om je daar telkens op te focussen, want jij kan toch niet voor anderen gaan beslissen of ze het wel of niet moeten eten. Dus dan maak je het jezelf er alleen maar moeilijk mee, zeker als je er aan gaat denken als lijken en crematie enzo, dat lijkt me behoorlijk zwaar voor jezelf. En ik begrijp en respecteer het wel als veganisten niet met zulke dingen geconfronteerd willen worden en dus niet naar barbcues enzo willen gaan, maar ik hoop dat de veganisten die er niet zo'n problemen mee hebben juist wel naar dat soort dingen gaan, om te laten zien dat je als veganist ook heus lekkere dingen kan eten en niet sociaal geïsoleerd hoeft te raken.

Ik heb ook niet zo'n last van dat ik me moet verdedigen ofzo, natuurlijk vragen of zeggen mensen vaak wel iets erover (neutraal, negatief of positief), maar dat vind ik niet zo'n probleem, ik ga er gewoon niet uitgebreid op in. Discussies over vlees/dierlijke producten hebben vaak de neiging niet zo gezellig te zijn, dus tenzij iemand echt oprecht geïnteresseerd is, ga ik niet echt uitleggen waarom ik vega eet. Ik hou het gewoon op iets korts en respectvols, iets dat aangeeft dat ik zélf liever vega eet maar dat de ander zich door mij echt niet aangevallen hoeft te vallen, of ik maak er een grapje over, en stuur daarna het gesprek aan op een leuker onderwerp.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr aug 09, 2013 9:03

Fynnya schreef: Ik heb ook niet zo'n last van dat ik me moet verdedigen ofzo, natuurlijk vragen of zeggen mensen vaak wel iets erover (neutraal, negatief of positief), maar dat vind ik niet zo'n probleem, ik ga er gewoon niet uitgebreid op in. Discussies over vlees/dierlijke producten hebben vaak de neiging niet zo gezellig te zijn, dus tenzij iemand echt oprecht geïnteresseerd is, ga ik niet echt uitleggen waarom ik vega eet. Ik hou het gewoon op iets korts en respectvols, iets dat aangeeft dat ik zélf liever vega eet maar dat de ander zich door mij echt niet aangevallen hoeft te vallen, of ik maak er een grapje over, en stuur daarna het gesprek aan op een leuker onderwerp.
Me too. En als mensen te lang doorgaan met vervelende vragen/opmerkingen zeg ik, "ik zou je er graag meer over vertellen maar dit lijkt me niet helemaal de juiste setting. Kom anders even langs van de week voor een kop koffie." Wat ze vervolgens toch niet doen, maar hee, heb je het onderwerp wel weer mooi afgesloten.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

@rno

Bericht door @rno » vr aug 09, 2013 10:06

Discussies gaan voeren waarbij meerdere mensen aanwezig zijn, is meestal geen goed idee. Vaak zijn er mensen die maar wat roepen (en dan heel hard en/of vasthoudend). Je bent altijd in een minderheid.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr aug 09, 2013 16:28

Precies. En dus ga ik er niet heen. Want als ik de waarheid zegt, roept een ander iets simpels waar de rest om lacht. Met de bekken vol vlees. Geen behoefte aan.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo aug 14, 2013 20:58

Binnenkort grote BBQ van mijn werk. Er zijn bij ons veel vegetariërs, dus die krijgen hun eigen BBQ('s) waar alleen vega-producten op worden bereid. Ik kreeg een mailtje dat de organisatie geen rekening houdt met veganisten, dus ik moet mijn eigen vleesvervangers meebrengen. Niet zo aardig of gezellig, maar ik ga dus met mijn zelf meegebrachte burgers een plaatsje op de vega BBQ opeisen ;)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » wo aug 14, 2013 21:10

Poeporganisatie.

Laat ze een poepie ruiken, Martine! Jij weet vast met zulke lekkere dingen te komen dat ze allemaal zullen denken "Wow, dat ziet er lekker uit! Ik word veganist!" :mrgreen:

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 14, 2013 21:14

Ze zouden ook gewoon alles vegan kunnen doen voor de vegetariërs, want als het vegan is, is het zeker vegetarisch :mrgreen: Maar dat was vast te moeilijk :wink:
Bij de meeste bbq's zijn mensen jaloers op wat ik eet, dus pas maar op dat ze niet je voer afjatten omdat het er zo lekker uitziet :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do aug 15, 2013 8:25

Martine schreef:Binnenkort grote BBQ van mijn werk. Er zijn bij ons veel vegetariërs, dus die krijgen hun eigen BBQ('s) waar alleen vega-producten op worden bereid. Ik kreeg een mailtje dat de organisatie geen rekening houdt met veganisten, dus ik moet mijn eigen vleesvervangers meebrengen. Niet zo aardig of gezellig, maar ik ga dus met mijn zelf meegebrachte burgers een plaatsje op de vega BBQ opeisen ;)
Als je het doet doe het dan goed. Wel aparte bbqs maar geen vegan-burgers? Het is niet moeilijk, als ze gewoon vleesvervangers kopen zonder ei als bindmiddel erin. Ongelooflijk.

Ik ga wel naar BBQ's als er veel vrienden van me komen, ik vind het moeilijk, maar ik heb toch het gevoel dat ik iets positiefs bijdraag door met lekkere vegan dingen aan te komen etc. Vorige keer zocht ik een vegetarier op en die heb ik mee laten eten met mijn uren-op-gezwoegde gevulde paprika. Nu scheelt het dat deze BBQ georganiseerd was door mijn beste vriend die alle salades vegan heeft gemaakt + veel vega burger + seitan spiezen etc.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do aug 15, 2013 10:50

Ja vreemd hè. Waarschijnlijk hebben ze geen idee welke vleesvervangers vegan zijn en welke niet. En ze hebben duidelijk ook geen zin om daarover na te denken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do aug 15, 2013 13:39

Martine schreef:Ja vreemd hè. Waarschijnlijk hebben ze geen idee welke vleesvervangers vegan zijn en welke niet. En ze hebben duidelijk ook geen zin om daarover na te denken.
Dat is het!! Zo jammer. Ei als bindmiddel is echt onnodig.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do aug 15, 2013 19:01

jet schreef:Ze zouden ook gewoon alles vegan kunnen doen voor de vegetariërs, want als het vegan is, is het zeker vegetarisch :mrgreen: Maar dat was vast te moeilijk :wink:
Ja dat bedenk ik me de laatste tijd ook steeds vaker. Ik bedoel, wil je niet ápart rekening hoeven te houden met vegetariërs, veganisten, lactose-intoleranten, mensen die kosher eten..? Dan is veganistisch toch wel de makkelijke alles-in-één oplossing. Maar er hangt nog te veel een sfeer van 'moeilijk, snap het niet' omheen denk ik. Zou in de toekomst wel een default-optie kunnen worden in cafetaria etc., denk ik, hoop ik, als plantaardig meer mainstream wordt. Ook met de mensen erbij die voor plantaardig kiezen vanwege de gezondheid of lijn. Als ze doorkrijgen dat ze ál die doelgroepen kunnen bundelen voor één gerecht, één product... Ik zou het wel weten als kantine zijnde. Groot bord erboven met 'milieuvriendelijkste keuze' voor nog wat meer hippie-klanten. Gegarandeerd succesnummer :P

jet
Moderator

Bericht door jet » do aug 15, 2013 19:06

precies!

Ik probeer dat ook altijd aan mensen duidelijk te maken, maar tot op heden bij cafetarias en dergelijke nog zonder succes :wink:

En ik kom inderdaad regelmatig tegen dat men rekening moet houden met halal, kosher, glutenvrij, lactose-intolerant, ei-vrij en noem maar op..... en dan zou het zo makkelijk kunnen zijn, maar...... Veel mensen die ik ken die kippenei-allergisch zijn of lactose-intolerant of wat ook, die eten juist ontzettend veel vlees, omdat ze daar NIET allergisch voor zijn.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Overstand

Bericht door Overstand » do aug 15, 2013 21:53

hebben jullie ook dat in sommige kringen, althans in sommige kringen waarin ik me soms bevind,

dat er sommige niet-vegans, die dan wanneer ze een kroket of zo nemen, de kroket met een vinger naar mij toe wijzen, met een blik van: "mag ik dit opeten pls? "

Ik vind dat wel lief :)

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » do aug 15, 2013 22:05

Overstand schreef:hebben jullie ook dat in sommige kringen, althans in sommige kringen waarin ik me soms bevind,

dat er sommige niet-vegans, die dan wanneer ze een kroket of zo nemen, de kroket met een vinger naar mij toe wijzen, met een blik van: "mag ik dit opeten pls? "

Ik kan daar juist helemaal niets mee, blijf lekker verantwoordelijk voor je eigen keuzes!

Want óf ik zeg ja tegen die ander dat hij/zij vlees kan eten (waarom een ander wel en ikzelf niet?) of ik zeg nee en bepaal voor die ander wat hij/zij mag doen. En dan kom je bij het beeld van de veganist die betweterig is en anderen zijn mening op wil leggen.

Ik vind dat niet zo lief, het komt eerder in de buurt van manipulatief wat mij betreft.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » do aug 15, 2013 22:44

Overstand schreef:hebben jullie ook dat in sommige kringen, althans in sommige kringen waarin ik me soms bevind,

Ronduit beledigend. Wel bestellen en daarna achterlijk doen. Wat is daar nu lief aan?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr aug 16, 2013 15:36

Hmm ja het doet me erg denken aan een vriend van mij, die graag erg milieuvriendelijk wil zijn ("net zoals jou") en dan vervolgens totaal geen milieuvriendelijke keuzes maakt. Okee, moet je zelf weten, ik ben geen milieu-politie, maar dan komt hij telkens aan mij zijn 'excuusjes' voor die keuzes vertellen. Dan denk ik ook, wat wil je nou? Dat ik zeg "ach wat maakt het ook uit?"

In dat kader heb ik er over nagedacht hoe ik het beste daarop kan reageren. In die gevallen, in ook in het geval van de kroket zou ik waarschijnlijk zeggen, "Je weet hoe ik erover denk, maar jij moet zelf die keuze maken."

Plaats reactie