Tabak

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Tabak

Bericht door Appelmoes » ma mei 20, 2013 15:12

Afgelopen weekend had ik het met een aantal mensen over de tabaksindustrie. Die is namelijk extreem fucked up. Niet alleen vanwege de afgrijselijke dierproeven, maar ook vanwege kinderarbeid op plantages, chemicalieën die gebruikt worden bij het telen...
Sommige merken zijn iets minder erg dan andere, maar over het algemeen bestaat er voor rokers geen keuze voor verantwoorde tabak.

Dit moet anders kunnen. Tabak kan bij mijn weten gewoon in Nederland (of in ieder geval in Europa) groeien. Het opzetten van een biologische, ecologische, fair trade tabaksplantage kan toch niet zo moeilijk zijn? Echter heb ik geen idee waar ik zou moeten beginnen en weet ik ook niet hoe tabak verwerkt moet worden om het rookbaar te maken. Kun jij helpen of ken je iemand die misschien meer weet?

Ik zou het overigens erg waarderen als jullie reacties in de trant van 'je kunt ook gewoon stoppen' achterwege zouden willen laten. 'Wij' weten dat dat kan, maar het gaat erom dat we ook graag een ándere keuze willen dan uitbuiting op grote schaal. Dat we onze eigen gezondheid verpesten is ons probleem. Bedankt!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Re: Tabak

Bericht door Renee1137 » ma mei 20, 2013 15:40

Cool idee om over na te denken!

Tabak wordt vooral in warme klimaten geteeld, maar als ik op dit kaartje kijk, denk ik: als het in Polen kan, dan hier vast ook :P

Ik heb ook dit gevonden:
http://www.wikihow.com/Grow-and-Process-Tobacco
http://www.fairtradetobacco.org/
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Yamcha

Bericht door Yamcha » ma mei 20, 2013 15:46

In Nederland kan het dacht ik ook idd.

Ik ga in peinsmodus:)

lani

Bericht door lani » ma mei 20, 2013 20:41

dit vind ik wel een cool topic :3 ben een soort van ex-roker, zo heeeeel af en toe rook ik nog weleens, heb nu die nieuwe van Pall Mall zonder additives ofzo, heb ook aan Natural American Spirit of hoe heet dat gedacht maar die kan ik alleen in duitsland vinden :P .. geen idee of die twee merken nou zo lief zijn, zal vast niet!

ik heb ooit weleens iets gelezen over iemand wie z'n eigen tabak maakte, zal morgen wel ff rondzoeken, als ik het kan onthouden ^_^ .. geen beloftes :3

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mei 21, 2013 8:21

Ik rook alleen soms mee met vrienden :) ik zou je home grown sigaretten dus wel kopen, dan kan ik al die gebietste sigaretten eens teruggeven :D

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Yamcha

Bericht door Yamcha » di mei 21, 2013 11:43

Ik ben even aan het googelen.

Wat ik begrijp is dat hoogwaardige tabak vooral in Maleisië en de Filippijnen gekweekt wordt. Tabak schijnt in Nederland te kunnen groeien, maar dan niet van heel goede kwaliteit. Is nog even iets om na te zoeken.

Kinderarbeid- en dierproefvrij lijkt me zonder meer een pre, hoe je zoiets fairtrade kunt maken, zonder dat het krankzinnig duur wordt, is me nog niet helemaal duidelijk. Lijkt me wel nodig, net als hoge kwaliteit, mensen willen wel over, als het maar even goed rookbaar is, en niet duurder.

Dan: het wordt daar gekweekt, dus vraag 1: kun je in NL tabak verbouwen? Ja. Kun je hoogwaardige tabak verbouwen? weet ik dus niet.
Dat heeft wel ecologische voordelen, maar ook financiële, het scheelt duur vervoer, wat dus ten goede zou moeten komen aan de producenten, en degenen die ermee werken (denk salaris, maar ook veiligheid uiteraard). Maar dat moet dus kunnen.

Als het toch daar gekweekt zou moeten worden, lijkt het mij zaak om weeral voor een eerlijk salaris voor de werkers en veiligheid te zorgen. Dan is er vervoer, hoe doe je dat zo groen en eerlijk mogelijk? Dan zit je nog met distributie en marketing..... al met al is het niet simpel.

lani

Bericht door lani » di mei 21, 2013 13:55

misschien als je speciaal iets ervoor inricht, glazen huis geval, dan kan je misschien wel hoge kwaliteit krijgen =) .. en je kan zelf ook wiet groeien dus tabak zal toch vast wel lukken neem ik dan maar aan :mrgreen:

Yamcha

Bericht door Yamcha » di mei 21, 2013 17:32

Een kas? Ja, dat zou moeten kunnen idd :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mei 21, 2013 17:43

Yamcha schreef:Een kas? Ja, dat zou moeten kunnen idd :)
Ja wellicht is een koude kas, dus zonder verwarming, al genoeg. Dat scheelt weer qua energieverbruik.

dorus

Bericht door dorus » di mei 21, 2013 18:34

In de Ardennen was tot enkele decennia geleden een bloeiende tabaksindustrie.

edit :
link naar het tabaksmuseum plus uitleg

http://www.nationaaltabaksmuseum.be/tabakenwervik
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Overstand

Bericht door Overstand » di mei 21, 2013 21:39

hey Appelmoes,

nope ik ga niet zeggen stop met tabak, want als je kijkt naar toen ik jou leeftijd was, had ik in een lyric zelfs gestopt that no one can save me

haaha

maar waarom ga je niet eens googlen?

eerste beste site met zelf tabak kweken kom je al op http://fictie.plazilla.com/zelf-tabak-k ... tten-maken

bijvoorbeeld.

Het is perfectly te doen, maar verwacht niet dat je in 1 keer goeie shit kweekt.

Experience baby, experience.

ok, ik wil me verder niet in verdiepen, maar van ene kant jou graag helpen.

Ik kijk nogmaals als me nachtmerries die ik laatste tijd heb dat ik weer zit te blowen ophoudt!

grr

Overstand

Bericht door Overstand » di mei 21, 2013 21:45

Renee1137 schreef:Ik rook alleen soms mee met vrienden :) ik zou je home grown sigaretten dus wel kopen, dan kan ik al die gebietste sigaretten eens teruggeven :D
Ik herinner me een van mijn laatste sigaretten nog met zo een meisje van me groep stonden we voor een gebouw, gebouw 12 volgens mij voor een presentatie. Ze was nerveus, ik had zoiets van fuckem im ready for whatever they bring

Kwam zo een dork naar me toe, en vroeg mij om een sigaret. Ik heb het hem gegeven, maar dont know, ik had zoiets van fuckin asshole :D

haaha

its all love.

groet

lani

Bericht door lani » wo mei 22, 2013 15:47

Overstand, I like you, not sure why =D

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mei 22, 2013 18:03

Overstand schreef: Kwam zo een dork naar me toe, en vroeg mij om een sigaret. Ik heb het hem gegeven, maar dont know, ik had zoiets van fuckin asshole :D
Geen idee waarom dit voor jou op mijn comment slaat, maar goed...

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 22, 2013 18:11

Dat was mij ook niet helemaal duidelijk :grin:

Overstand

Bericht door Overstand » wo mei 22, 2013 18:15

lani schreef:Overstand, I like you, not sure why =D
thanks homie ik vind jou ook dope!

En Renee excuses zo bedoelde ik dat niet. Het slaat niet op jou bericht, maar ligt in het verlengde. Zonder je quote zou het helemaal zo los ergens staan snappez vous

its all love

ik bedoelde neit dat jij een dork bent :D

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 22, 2013 18:18

whahahaha ik geloof dat ik het snap :grin:

het ging dus over bietsen van sigaretten.

:lol:

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 27, 2013 19:27

Mijn opa maakte vroeger zelf sigaren, en plantte zelf tabak.
In de oorlogstijd kon je die zooi niet kopen, ook niet op de bon.
En had je wat, dan hadden de Duitsers wat zeg maar....
Afijn, hij verbouwde het dus zelf, en maakte zn sigaren ook zelf.
Ik zag laatst bij de Wawollie (dat is de kringloopwinkel hier) zo'n plankje waarmee je dat moet doen....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Lisa

Bericht door Lisa » wo nov 26, 2014 12:19

Nooit bedacht dat tabak wel eens op dieren getest zou kunnen worden. Echt gewoon niet bij stil gestaan.
Nog een reden om te stoppen dus.
Ik rook er maar 3 ongeveer per dag dus zou niet heel moeilijk moeten zijn, maar laat ik nou net super verslaafd zijn aan die 3 peuken. K#t gewoonte! :(

Plaats reactie