Waarom ben jij veganist?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie

Waarom ben jij veganist?

Ik geloof dat dieren kunnen lijden.
19
27%
Ik geloof in een hoger wezen dat het universum geschapen heeft uit liefde.
4
6%
Ik hang een atheïstische filosofie aan waardoor ik dieren gebruiken immoreel of onethisch vind.
8
11%
Ik geloof dat mijn gedrag naar mijn omgeving bij mij terugkomt door een wet van het universum/God.
4
6%
Ik geloof dat de liefde die ik demonstreer naar mijn omgeving effect heeft op mijn gezondheid.
2
3%
Ik geloof dat fysiek gezien veganistisch leven gezonder is.
10
14%
Ik geloof dat een bepaalde spirituele tekst (de Bijbel, etc.) mij opdraagt veganistisch te leven, en wil die tekst volgen.
1
1%
Mensen hebben een fysiek lichaam.
2
3%
Dieren hebben een fysiek lichaam.
2
3%
Mensen hebben een fysiek lichaam en geesteslichaam.
5
7%
Dieren hebben een fysiek lichaam en geesteslichaam.
4
6%
Mensen hebben een fysiek lichaam en geesteslichaam en ziel.
5
7%
Dieren hebben een fysiek lichaam en geesteslichaam en ziel.
5
7%

Totaal aantal stemmen: 71

JvdB2000
Leefwijze: part-time veganist

Waarom ben jij veganist?

Bericht door JvdB2000 » di aug 06, 2013 10:56

Dit wordt een poll over religieuze/spirituele motivatie voor veganisme of het gebrek daaraan. :)
Ik heb ook wat opties neergezet over de (meta-)fysische of spirituele verschilen tussen mens en dier.

Ik ben zeer benieuwd, ook naar onderbouwingen.

Als er iets mist kan ik het vast aan de poll toevoegen :)

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Waarom ben jij veganist?

Bericht door @rno » di aug 06, 2013 11:16

Ik heb nog nooit een goede reden vernomen om dieren te eten.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

JvdB2000

Bericht door JvdB2000 » di aug 06, 2013 11:51

@rno schreef:Ik heb nog nooit een goede reden vernomen om dieren te eten.
Dus je bent volledig "ex negativo" gemotiveerd?

@rno

Bericht door @rno » di aug 06, 2013 12:17

JvdB2000 schreef:

Hoe bedoel je?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

jojo

Bericht door jojo » di aug 06, 2013 12:55

Ik ben ervan overtuigd dat de ene soort boven de andere plaatsen, de bron is van alle ellende en ik ben het met Arno eens: Ik kan geen één reden verzinnen, waarom ik ooit nog weer dieren zou gaan eten, of zuivel tot me zou nemen....

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di aug 06, 2013 13:29

Interessant!

Ik vond de laatste paar opties wel moeilijk kiezen omdat ik me afvroeg of dat niet alleen zin zou hebben als je wist welke specifieke combinaties mensen maakten... Maar als er veel minder mensen kiezen voor het idee dat dieren een ziel hebben dan dat mensen een ziel hebben dan zal je er toch iets uit kunnen concluderen, was dat het idee?

Ik heb iig aangevinkt dat zowel mensen als dieren een lichaam en geest hebben maar allebei niet zoiets als een

Nog een puntje: Ik vind de bewoording 'atheistische filosofie' een beetje tricky. Het doet denken dat je daar een atheist voor moet zijn, terwijl je volgens mij bedoeld 'mijn filosofie waardoor ik veganist ben heeft niet per se met religie te maken', en dan kun je dus alsnog gelovig zijn. Als je echt bedoeld dat iemand dan atheist is, mist er mijns inziens een optie ('ik ben gelovig maar dat is niet waarom ik veganist ben').
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di aug 06, 2013 14:18

Ik heb 1 en 3 aangevinkt. Ze sluiten elkaar niet uit volgens mij en dat was ook niet opzet van de poll als ik het goed begrijp.
Aan het eind wordt het me te vaag. 'Mensen hebben een fysiek lichaam'? Daar kun je niet echt omheen toch? Ik heb hem niet aangevinkt, je bedoelt vast iets anders, maar wat dan wel?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di aug 06, 2013 21:11

Ik heb voor 1 gekozen, als bij 3 niet dat atheïstische filosofie bij had gestaan had ik die ook gekozen!

Overstand

Bericht door Overstand » wo aug 07, 2013 12:09

Ik doe dit vanuit een bepaalde hollistische filozofie, spiritueel waarin niets van elkaar gescheiden is en niets onaangeraakt blijft.

Ik ben nog een groene jonge,

maar ik leer elke dag en val soms terug en kom dan terug, :)

Veganisme en alles wat meeveranderde, was voor mij de gelukkige wending in mijn verbrokkeld (J.b) bestaan.

Ik ben verder een monotheist.

Zoals sommigen zeggen dat er geen ziel is omdat het niet kan worden aangetoond, zeg ik dat de hele objectieve wereld niet te begrijpen is zonder subjective being.

Om heel simpel te gaan,

ben ik compatible met jullie .

Bijv: Als je het doet voor dieren, yea me too i love animals :) they can feel my heart.

Mystique

Bericht door Mystique » wo aug 07, 2013 16:51

MBVegan31 schreef:Ik heb voor 1 gekozen, als bij 3 niet dat atheïstische filosofie bij had gestaan had ik die ook gekozen!
Sluit ik mij bij aan. Ik hoef geen Atheïst te zijn om te weten dat dieren gebruiken immoreel is...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo aug 07, 2013 18:55

Dit zijn mijn keuzes:
Ik geloof dat dieren kunnen lijden.*
Ik hang een atheïstische filosofie aan waardoor ik dieren gebruiken immoreel of onethisch vind.
Ik geloof dat fysiek gezien veganistisch leven gezonder is.
Mensen hebben een fysiek lichaam en geesteslichaam.
Dieren hebben een fysiek lichaam en geesteslichaam.

*al "geloof" ik dit niet, ik wéét en zie het gewoon simpelweg door naar dieren te kijken.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

JvdB2000

Bericht door JvdB2000 » vr aug 09, 2013 21:31

Renee1137 schreef: Nog een puntje: Ik vind de bewoording 'atheistische filosofie' een beetje tricky. Het doet denken dat je daar een atheist voor moet zijn, terwijl je volgens mij bedoeld 'mijn filosofie waardoor ik veganist ben heeft niet per se met religie te maken', en dan kun je dus alsnog gelovig zijn. Als je echt bedoeld dat iemand dan atheist is, mist er mijns inziens een optie ('ik ben gelovig maar dat is niet waarom ik veganist ben').
Ja ik zie dat veel mensen daarover struikelen.. Zoals jij het zegt komt inderdaad wel in de buurt van wat ik bedoelde, maar theïst kun je ook zijn zonder religie :)

In principe zijn er eigenlijk 3 opties, theïsme, agnosticisme en atheïsme wat betreft je metafysische overtuigingen over het bestaan van een opperwezen of G/god. Als we voor het gemak ervanuit gaan dat "niet geloven in een God die het universum uit liefde heeft geschapen" automatisch atheïsme is, hebben mensen dus of een atheïstische filosofie waardoor ze geen lijden willen veroorzaken aan dieren, of een theïstisch wereldbeeld... Het kan inderdaad ook dat je wel in God gelooft maar dat dat niets te maken heeft met waarom je geen dieren wil gebruiken.
Rick schreef:Aan het eind wordt het me te vaag. 'Mensen hebben een fysiek lichaam'? Daar kun je niet echt omheen toch? Ik heb hem niet aangevinkt, je bedoelt vast iets anders, maar wat dan wel?
Dat mensen en dieren een fysiek lichaam hebben kun je niet echt omheen inderdaad, maar hebben ze bijvoorbeeld ook een geestelijk lichaam of een ziel?

Ikzelf geloof dat mensen een ziel hebben waaraan een geestelijk lichaam vastzit, waaraan weer een fysiek lichaam vastzit, dieren hebben geen ziel, maar in ieder geval de hogere diersoorten wel een geestelijk lichaam. Verder ben ik (mono)theïst. Ik geloof in een liefhebbende schepper, waar we als mensen contact mee kunnen maken.
@rno schreef:
JvdB2000 schreef:

Hoe bedoel je?
Dat er dus geen positieve reden is om geen dieren te eten, dat je het alleen niet doet uit gebrek aan redenen om het wel te doen. Kan me niet voorstellen dat dat het geval is.
MBVegan31 schreef:Ik heb voor 1 gekozen, als bij 3 niet dat atheïstische filosofie bij had gestaan had ik die ook gekozen!
Wat moet ik dan concluderen aangezien je niet voor 2 hebt gekozen? Je bent niet atheïst maar ook niet theïst?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr aug 09, 2013 22:04

JvdB2000 schreef: Wat moet ik dan concluderen aangezien je niet voor 2 hebt gekozen? Je bent niet atheïst maar ook niet theïst?
Nee je kunt concluderen dat ik het niet met je omschrijving bij 2 eens ben vanuit mijn geloof.

Ik geloof in God. En ik geloof dat God het universum heeft geschapen.
De motivaties die hij daar voor had weet ik niet of die daadwerkelijk uit liefde zijn, God is liefde.
Wellicht verveelde hij zich en creerde hij de aarde. Volgens mij staat er niet in de Bijbel 'God creëerde de aarde in 6 dagen en nam de 7e dag rust vanuit liefde'. Maar wellicht moet ik het eens opnieuw lezen.
Oftewel ik kan me niet helemaal in je formulering vinden.
Maar dat geldt bij mij voor het gros wat je aan keuzes hebt neergezet. Het klinkt mij allemaal wat vreemd/ingewikkeld in de oren. Ik bekijk het zelf iets simpeler geloof ik ;)

Het feit dat ik veganist ben heeft niets met mijn religie te maken. Dit staat daar compleet los van.
Ik geloof dat dieren lijden en dat zij niet op deze aarde zijn om door ons gebruikt en misbruikt te worden.
Dat is de reden waarom ik veganist ben geworden en niets anders. Ik zoek daar verder ook niet zoveel achter...

Yamcha

Bericht door Yamcha » za aug 10, 2013 10:32

Bij mij toch wel.
Ik geloof dat de mens op de wereld is om voor de schepping te zorgen.
En er staat: "gij zult niet doden". Ik kan daar maar één conclusie uit trekken.

Verder: heel on-Descartes-achtig, maar als álles, elk onderdeel van een dierenlichaam functioneert zoals het zou moeten, doet waar het voor bedoeld is, geldt dat dan ook niet voor de hersenen?
Ik ben er oprecht van overtuigd dat mensen niet zo verschillend zijn van dieren, dat het enige wat een mens onderscheidt van dieren een geweten is, en besef dat er meer is dan het nu.

Ik vind het in dat licht een raar gegeven dat mensen steeds weer er vooral voor lijken te kiezen dat niet te doen, en steeds weer kiezen om de ogen gewoon te sluiten voor dat wat er overduidelijk is, steeds weer kiezen voor hun eigen genot, voor zichzelf, en bijzonder genoeg wél hun intelligentie gebruiken voor manier om alles leeg te zuigen voor eigen genot op korte termijn.

Overstand

Bericht door Overstand » ma jan 06, 2014 19:09

edit: me pc zat vast

ik ben een idealist. veganisme is daar een onderdeel van.

Vanaf kleins af aan was ik een idealist, ik zette al gauw de tv uit, de radio, omdat bijvoorbeeld vrouwen daar didnt get respected haha. Dit is maar 1 ding, laten we zeggen dat ik andere dingen zag dan mijn peers in dezelfde shit

anyway, Jeroen Brouwers beschreef mij het beste, context weggelaten:

"Mijn leven bestond uit zwalken, hierheen daarheen, permanent in staat van halfdronkenschap uit afkeer van het leven en uit verlangen om er niet te zijn".

En zoals in een ander verhaal van JB, I hung myself happy.

Maar mensen veranderen niet, althans persoonlijkheid, wel verandert de wijze waarop je gedrag uitvoert.

Now I'm true to myself, I broke away from these dumb niggas zoals 2pac wilde dat ik dat deed.

Als ik elke dag 1 persoon help, of 1 lieve daad verricht, al is het maar een oude mevrouw over straat helpen, dan voel ik me 'ik'.

En vanuit een heel andere kant, voel ik me 'ik' als ik geen bloem, gist, suiker, natuurlijke geprocesseerde zoetmiddelen en zo eet.

zo zijn er meer dat 'ik' vormen

Nou ja, ik denk niet dat iedereen op dit forum will feel me on this here.

Maar maakt niet uit :)

Brent

Bericht door Brent » ma jan 06, 2014 22:36

Ik noem mezelf geen veganist, maar ben wel planteneter (helaas kun je dat niet aanvinken bij je gegevens, een beetje zoals op een christenforum waar je alleen óf christen of heiden kunt zijn).

Dat ik vrijwel nooit meer dierlijke voeding eet, komt omdat:
* het slecht is voor mijn lichaam
* het me rot (krijg ook fysieke klachten) en grof doet voelen
* de aarde de overconsumptie van dierlijke voeding niet meer kan dragen
* ik vlees, vis en eieren inmiddels vies vind (afstotelijk)
* ik dieren liever met rust laat, ze zoveel mogelijk vrij wil laten
* ik geloof dat de Geest die het universum leidt, het beste wil voor alle wezens met een bewustzijn (ook dus voor planten, bacterien etc.) qua ontplooiing
* ik geloof dat levende wezens met een meer ontplooid bewustzijn doorgaans langer leven en een geestelijk rijker leven hebben en daarom een betere bescherming behoeven dan lager ontwikkeld leven

Ik ben geen veganist omdat ik niet uit principe tegen álle gebruik van dieren voor menselijk welzijn ben.
Maar als het niet echt nodig is, wil ik het liever vermijden.
Ik noem mezelf geen flexanist, omdat ik daarmee indirect het belang van veganisme als levensbeschouwing zou erkennen.
Mijn bezwaar tegen een dergelijke levensbeschouwing is ongeveer gelijk aan waarom ik het boeddhisme als levensbeschouwing verwerp, ze neemt het lijden als uitgangspunt.
Ik zoek liever een positief uitgangspunt.
Mijn positieve uitgangspunt is dat ik zoveel mogelijk levende wezens zich maximaal wil geestelijk en fysiek zien kunnen ontplooien, inclusief mijzelf.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie