Voeding en zelfdiscipline

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Brent

Voeding en zelfdiscipline

Bericht door Brent » vr nov 22, 2013 22:39

Ik denk dat mensen die naar veganisme streven doorgaans beter zijn opgeleid.
In het algemeen schijnt het zo te zijn dat er een correlatie is tussen zelf-discipline en de sociaal-economische positie van mensen, dus ook bij de keuze van de voeding:

http://www.trouw.nl/tr/nl/6926/Filosofi ... ving.dhtml
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Re: Voeding en zelfdiscipline

Bericht door Framboos » za nov 23, 2013 9:49

O ja, dat boek wilde ik op mijn verlanglijstje zetten. Ben benieuwd.

Wat een raar tegenargument:
Een arbeider moet vaak veel gedisciplineerder zijn dan bijvoorbeeld een succesvol schrijver, die vrij is zijn eigen tijd te plannen.
Volgens mij moet je oneindig veel meer gedisciplineerd zijn om jezelf aan het werk te zetten...

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » za nov 23, 2013 9:59

Nou dan ben ik de uitzondering die de regel bevestigd :lol:

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » zo nov 24, 2013 7:49

Eens, Brent. Zie het dagelijks in mijn werk.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 24, 2013 14:04

Ik ben vega opgevoed door ouders die ieder weekend bakten, chocola haalden etc.
Ze zijn beide gepromoveerd.

Zelf heb ik helaas door omstandigheden niet gestudeerd.
Ik heb geen overgewicht en laat zonder moeite caloriebommen staan omdat ze me niet aanspreken.
Eet iedere dag fruit en groente en een frituurpan heb ik nooit gehad.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo nov 24, 2013 14:48

Oh betreft veganisme: ik lees erg veel over eten, de beste voedingsstoffen etc. en mijn ouders vinden veganisme voor konijnen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma dec 23, 2013 0:54

Assie schreef:mijn ouders vinden veganisme voor konijnen.
Dat intelligente mensen niet zelden zo lomp zijn is voor mij een reden om kaal te worden.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » ma dec 23, 2013 12:27

Kijk aan deze discussie zou ik nu graag meedoen, vooral omdat ik hier een totaal andere mening over heb, maar ja, ik ben niet goed in discussiëren, gut welke lessen heb ik in vredesnaam gemist in mijn leven :grin: :grin:

Overstand

Bericht door Overstand » ma jan 06, 2014 19:01

bepaalde mensen met een lage positie (ses) hebben echt wel dikke schijt :D

die moet je dus vooral niet laten zien, van: hey dit is een appel!

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » wo jan 08, 2014 18:07

Ik vind het een beetje vreemd. Ik zie sowieso de grootste idioten met universitaire diploma's rondlopen - goed kunnen leren is één ding, ik denk niet dat schoolresultaten in direct verband staan met intelligentie (deels wel). Ook meende ik dat de meeste veganisten juist laagopgeleid waren?

Over zelfdiscipline wat betreft eten: ik weet niet of dat meespeelt. Ik ben over het algemeen lui en ongemotiveerd, maar sinds ik besloot 'ik word veganist', heb ik zonder enige moeite nooit meer iets dierlijks aangeraakt (expres dan).
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Sas

Bericht door Sas » ma jan 27, 2014 10:15

Appelmoes schreef:Ik vind het een beetje vreemd. Ik zie sowieso de grootste idioten met universitaire diploma's rondlopen - goed kunnen leren is één ding, ik denk niet dat schoolresultaten in direct verband staan met intelligentie (deels wel). Ook meende ik dat de meeste veganisten juist laagopgeleid waren?

Over zelfdiscipline wat betreft eten: ik weet niet of dat meespeelt. Ik ben over het algemeen lui en ongemotiveerd, maar sinds ik besloot 'ik word veganist', heb ik zonder enige moeite nooit meer iets dierlijks aangeraakt (expres dan).
Ja. Iedereen kan leren. Leren is niets anders dan stof tot je nemen, het herinneren en dan weer oprakelen. het enige wat je nodig hebt is tijd en een redelijk werkend geheugen. Staat los van enig IQ, of ander arbitrair cijfertje. Vaak zijn de echte hoogbegaafden onderpresteerders, en hebben meestal geen interesse in school omdat ze het al begrijpen, en daardoor de boel verzaken.

Maar goed, we leven nu nog steeds in een Kastenstelsel, (denk aan 1e en 2e klas coupés), termen zoals: "werk & denkniveau", -alsof de twee enige relatie met elkaar hebben-, mooi & lelijk, rijk & arm, man & vrouw, oud & jong, slim & dom, geschoold & ongeschoold... et cetera. Blijkbaar vinden sommige mensen het nodig om zichzelf boven een ander te verheffen, net zoals de Mens uit antropocentrisch standpunt zich verheft boven plant en dier, terwijl de Mens het minst noodzakelijke (dier) soort op aarde is. Haal alle insecten weg, en de gehele natuur stort in mekaar. Haal de schimmels onder bomen weg, en de gehele natuur stort in mekaar.

Brent

Bericht door Brent » ma jan 27, 2014 11:42

Dat kun je wel verwachten, dat typisch Nederlandse iedereen-moet-gelijk-zijn-denken en iedereen die het waagt zijn kop boven het maaiveld uit te steken..., kortom prima, geen kapsones, ben ik helemaal vóór hoor.
Maar daarover gaat het hier niet.
Het gaat er wel over dat mensen uit sociaal achtergestelde milieu's doorgaans een lager opleidingsniveau hebben en dat het ook zo is dat mensen uit achtergestelde milieu's doorgaans een veel armer dieet hebben.

Ik zie het wekelijks als ik in de rij sta van de supermarkt in Noord, dan zitten de karren veelal vol met vele liters frisdrank, kiloknallers, witbrood, heel veel koek en snoep, enz.
Maar ga ik naar de Albert Heyn in de Westerstraat, dan zie ik veel meer groenten, vega-dingen (minder goedkoop vlees), kruiden, fruit en dergelijke.
Een heel ander publiek met andere kleding, een ander uiterlijk én met een andere inhoud van de boodschappenkar.

Is dat dan geheel en al toeval dat ik die correlatie stomtoevallig altijd net tref als ik in de rij sta?
Je leest er vaak genoeg onderzoeken over dat dat helemaal niet toevallig is.
Mensen uit minder gepriviligeerde sociale lagen hebben blijbaar vaker een lagere opleiding en eten vaker ongezond, ze vinden andere dingen lekker, dingen die lekker makkelijk zijn klaar te maken en die vaker zoet zijn en arm aan vezels en voedingsstoffen.
Ze hebben ook een kortere levensverwachting en wegen gemiddeld meer.

Waarschijnlijk gaan ze ook minder vaak naar een museum of met de fiets naar hun werk, maar dat was het onderwerp niet.
Zelfdiscipline, jezelf dingen opleggen is niet iets voor tokkies, het past niet bij hun aard.
Wie van dieet wil veranderen heeft een beter inzicht nodig en moet zich dingen opleggen en andere dingen lekker gaan vinden.
Dat lukt mensen met een betere opleidingsniveau blijkbaar beter.
Ik merkte dat ook wel op school.
In de brugklas mavo-havo deed de meerderheid van de klas niet of nauwelijks aan huiswerk. Toen ik het jaar daarna in de brugklas havo-vwo kwam was dat juist een minderheid.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » ma jan 27, 2014 22:18

Ha, helemaal mee eens, Brent! Ik werk hoofdzakelijk met cliënten uit 'Noord', mijn man en ik - evenals onze vriendenkring - vallen juist onder 'Westerstraat'. Ik denk dat ik dus wel kan stellen dat het niet om toevalligheden gaat.

En inderdaad: typisch Nederlands dat iedereen gelijk zou moeten zijn. Zijn we niet. Worden we niet. En willen we niet. Zijn al verschillende onderzoeken naar gedaan die dat uitwezen. In Amsterdam hebben ze zelfs eng-links sociale woningbouw tussen villa's gezet zodat men zou mengen. Uitkomst: soort zoekt soort en beide groepen voelden zich ongemakkelijk. Jammerlijk gefaald.

Kitsune

Bericht door Kitsune » wo jan 29, 2014 15:54

Ik zie zelf niet zo'n duidelijke link tussen veganisme en discipline. Itt gezond eten/diëten heeft veganisme voor de meeste mensen veel meer een ideologische achtergrond naar mijn idee.
Oftewel ik denk dat mensen sneller zeggen.....ach, 1 keer een koekje eten kan niet veel kwaad voor mijn gezondheid/gewicht (rechtvaardigen van gebrek aan discipline) dan dat ze denken "ach vandaag een stukje vlees of glas melk kan niet zoveel kwaad voor de "dieren".

Wat ik wel denk is dat hoger opgeleide mensen over het algemeen meer nadenken over van alles en nog wat, wat meer open minded zijn (even heel generaliserend) en daardoor juist eerder veganist zullen worden. Aan de andere kant schijnt er geen correlatie te zijn tussen IQ en EQ.

Statistisch niet helemaal verantwoord, maar mijn eigen ervaring is wel dat er op universiteiten meer vegetariërs/veganisten rondlopen dan in het bedrijfsleven waar ik nu werk (veel lager opgeleide mensen).

Plaats reactie