Verdriet, pijn en boosheid om (het egoïsme van) de mens

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Choco
Leefwijze: vegetarier

Verdriet, pijn en boosheid om (het egoïsme van) de mens

Bericht door Choco » do feb 06, 2014 14:32

Ik weet niet precies in welke pijler mijn topic behoort, dus vergeef me als ik hem verkeerd heb geplaatst.

Ik heb zo’n enorme moeite met de realiteit; met hoe de mens omgaat met de dier (en de natuur). De laatste maanden kom ik nog amper in slaap omdat er dan allemaal vreselijke gedachtes door me heen gaan, o.a. dat er op dat moment zoveel dieren worden vermoord en dat ik er helemaal niets aan kan doen om het tegen te houden. Ook overdag word ik er mee geconfronteerd, wanneer ik dan op Facebook iets langs zie komen over bijvoorbeeld de dolfijnenjacht of over de zwerfhonden die worden afgemaakt in Sotsji. Het doet mij zo enorm veel pijn, ik weet soms echt niet wat ik dan met mij zelf aan moet. Uiteraard heb ik ook veel te maken met collega’s, vrienden en familie die vlees eten en ik merk dat ik dan echt moeite met ze heb, het feit dat ze iets doen waar ik een tegenstander van ben, wat enorm tegen mijn principes in gaat. Ik heb minder respect voor ze lijkt wel. En ik weet dat dat niet echt eerlijk is, ik ben immers zelf nog niet eens zo lang vegetariër, maar ik weet dat ik nu op de juiste weg zit, en zij moeten dat pad ook vinden: Ik wil ook dat zij net als ik inzien wat ze nou eigenlijk in hun mond stoppen, dat het gewoonweg moord is (net zo onverantwoord als moord op mensen!), en dat wij totaal het recht niet hebben om het leven te nemen van levende wezens die net zo graag als wij op deze aarde rondlopen. Ik voel me vaak machteloos en merk dat ik soms echt haat voel voor de medemens.. :(

Herkennen jullie dit ook? Hoe gaan jullie hiermee om?
Look past the end
It's a dream, as it's always been
All life lives on if we've ever loved it

MBVegan31
Leefwijze: veganist

Re: Verdriet, pijn en boosheid om (het egoïsme van) de mens

Bericht door MBVegan31 » do feb 06, 2014 22:56

Ja ik herken het wel. Ik heb bepaalde mensen in mijn lijst op facebook op niet meer volgen gezet. Ik ben dus nog wel bevriend met ze, maar zie niet meer alle nare berichten. Ook heb ik dit voor bepaalde pagina's uitgeschakeld.
Anders wordt het me veel te veel soms.

Ik had als vegetariër geen moeite met mijn familie. Ik denk doordat ik zelf onbewust ook nog deelnam aan dierenleed door zuivel te consumeren, leren schoenen te dragen, eieren te eten etc. dat ik er wellicht wat makkelijker tegenover stond?
Sinds ik veganist ben merk ik idd dat ik het moeilijker vind wanneer ze vlees consumeren of erover praten alsof het allemaal doodnormaal is en hoe 'lekker' het is om aardig te blijven.
Ik probeer eetmomenten dan ook te vermijden.

Jane

Bericht door Jane » vr feb 07, 2014 22:27

Ik herken het ook, Choco... Ik kan me enorm machteloos voelen als ik weer een veewagen voorbij zie komen vol met varkens op weg naar hun dood of als ik het zoveelste bericht lees in de media over dierenmishandeling of misstanden in de vee-industrie. Ik heb dan echt gewoon de neiging om dingen kapot te gooien (bij wijze van spreken dan) om toch uiting te kunnen geven aan mijn woede en onmacht. De gedachte dat je in je eentje te klein bent om al dat leed te stoppen (en het gemak waarmee veel mensen hun ogen sluiten voor dierenleed) kan mij ook heel depri maken. De arrogantie ook waarmee de mens zichzelf superieur voelt ten opzichte van elk ander levend wezen, blijft me verbazen... Een collega zat laatst zelfs smakelijk te lachten om het filmpje wat circuleerde over het levend vermalen van kuikentjes. Met zo iemand ga ik niet eens de discussie aan, dat heeft echt geen enkele zin... :(

Als ik in zo'n verdrietige bui ben, probeer ik me te focussen op alle positieve dingen die er zijn. Ik ga lekker mijn konijntjes knuffelen (die wij uit het asiel gehaald hebben waar ze destijds verwaarloosd achtergelaten zijn), maak een gift over naar een goed doel, ga lezen op dit forum (dan kom je er toch achter dat er veel gelijkgestemden zijn) of op zoek naar 'feel-good dierennieuws'. Zo las ik gisteren over het initiatief 'Red een legkip' waarbij kippen worden vrijgekocht voordat ze naar de slacht gaan en vervolgens een mooie oude dag krijgen. Op de site stonden allemaal succesverhalen en 'voor-en-na-foto's die me echt een big smile bezorgden. Tot slot heeft het verdriet om dierenleed mij aangezet om nu veganist te worden. Ik voel me zoveel beter (in de zin van gelukkiger) nu ik weet dat ik op geen enkele manier meer bijdraag aan dierenleed...

Wat vleeseters betreft... ik ben met één getrouwd ;). Ik probeer daar echter niet teveel bij stil te staan, want ik wil niet dat mijn relatie lijdt onder het feit dat ik veganist ben en mijn man niet. (Ik ben ook eerst 12 jaar vegetariër geweest en at toen wel zuivel, had soms leren schoenen etc.). We proberen elkaars levenswijze te respecteren en dat gaat tot nu toe goed. Mijn man heeft zeker wel oor naar mijn argumenten (juist omdat ik hem niet probeer te 'bekeren') en eet alleen nog biologisch vlees. Ook vindt hij het geen probleem om regelmatig vegan producten te gebruiken in gezamenlijke maaltijden zodat we niet teveel aparte pannetjes hebben. Dat waardeer ik toch wel heel erg.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je ook een manier vindt om om te gaan met alle negativiteit. Op dit forum heb je in ieder geval een luisterend oor.

Mystique

Bericht door Mystique » vr feb 07, 2014 23:42

Yup, herkenbaar zeker.

Ik droomde toevallig vannacht nog dat ik ruzie kreeg met mijn zus en broer, omdat ik aangaf het zo moeilijk te vinden en dat ik zo verdrietig werd van het feit dat zij nog zo door bleven leven en zij vielen mij aan, omdat ik het bij ze wilde afdwingen o.i.d.
Misschien een teken dat ik me er te veel om druk maak. Ik zeg ook verjaardag na verjaardag af, omdat ik niet meer tussen dat volk wil zitten. Ik denk dat ik steeds meer vrede krijg met het alleen zijn en dat liever heb dan omringd zijn door, in mijn ogen, hypocriete en egoïstische mensen...

avossy

Bericht door avossy » za feb 08, 2014 10:22

Heel herkenbaar inderdaad. Het is zo erg dat ik de televisie al de deur uit gegooid heb want in elk programma worden wel dieren misbruikt. Ik mocht altijd graag naar zoiets als de big bang theorie kijken en daar waren later elke keer aapjes in te zien en werden grapjes gemaakt over proefdieren en zo zijn er veel voorbeelden. De tv is nu een week of vier mijn huis uit en ik mis er niks aan. Daarnaast las ik in het begin nog wel nieuwsberichten op de computer maar daar ben ik ook maar mee gestopt want dat is ook allemaal ellende. Dan heb ik het uiteraard niet alleen over dieren ellende maar ook wat mensen elkaar allemaal aandoen. En ik sluit me ook aan bij Mystique, ik ga vrijwel niet naar verjaardagen enz. Ik ga vrijwel nooit op visite (krijg ook nauwelijks visite omdat ik zo 'raar' ben). Afgelopen kerst en oud en nieuw heb ik voor het eerst alleen door gebracht en dat was lekker rustig. Ik verander zo langzamerhand steeds meer in een kluizenaar. Ik kom alleen met mensen in aanraking doordat ik moet werken en boodschappen doen. Mijn droom is eigenlijk om te wonen in een hutje op de hei. Gewoon lekker midden in de natuur. Zo simpel mogelijk. Geen elektriciteit enz. Ik zou het niet missen. Je bent de computer nog nodig voor internetbankieren enz. maar als het aan mij ligt mag dat ook wel weg. Haha als ik het zo opschrijf kom ik tot de conclusie dat ik misschien wel helemaal in de verkeerde tijd geboren ben. In mijn omgeving word ik ook bestempeld als extreem en in andermans ogen is dat waarschijnlijk ook zo. Mensen denken ook dat ik erg eenzaam ben maar dat ben ik niet. Ik ben lid van de bieb want lezen is mijn grote hobby, dat kan ik de hele dag wel doen. Daarnaast heb ik een oude hond die altijd gezellig naast mij ligt. En we spelen elke dag even lekker met de bal (ze begint wat te dementeren en wordt ineens weer speels 8) ) Ik zit er aan te denken om nog wat opvang dieren in huis te halen voor de gezelligheid. Er zijn tenslotte dieren genoeg die een goed plekje kunnen gebruiken.

avossy

Bericht door avossy » za feb 08, 2014 18:01

Sterker nog inmiddels heb ik al gezinsuitbreiding, sinds vanmiddag wonen twee cavia dames bij ons!

Choco
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Choco » zo feb 09, 2014 14:02

@MBVegan31: Zijn er dan mensen in jouw vriendenlijst die nare berichten versturen? Wat voor berichten/updates bedoel je dan precies? Gelukkig heb ik daar dus via vrienden geen last van, alleen dan die pagina’s die ik like. Ik gebruik trouwens al sinds ik vegetariër ben ook geen producten meer waarin leer oid wordt gebruikt. Dat ging automatisch, omdat ik mij dus ging verdiepen in dierenleed, en toen pas besefte ik waarvoor dieren allemaal voor worden gebruikt. Ook eieren eet ik nu bijna niet meer (al weet ik dat het in enorm veel etenswaar wordt gebruikt hoor) en ook voor zuivel moet ik nog een goede oplossing vinden.

@Jane: Echt fijn dat je die herkenning hebt, maar poeh, ik word ook wel verdrietig weer van je berichtje. Hoe kan iemand daar nou om lachen? Dan ben je toch enorm ziek in je hoofd? Echt, je wilt niet weten wat voor gedachten soms door mij heen gaan, wat betreft wat ik die mensen toewens.. Maar da’s een hele goede tip van je (te focussen op de positieve dingen), ik probeer dat ook al zeker. De reden waarom ik bijvoorbeeld die pagina’s op FB nog like, is dat er gelukkig ook goed nieuws langs komt. En dat wil ik dan echt niet missen. En wat heerlijk, dat initiatief! Dat hoor ik bijvoorbeeld dan zo graag! Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zoveel beter voelt nu je veganist bent, ik voel me ook al zoveel beter als vegetariër zijnde en hoop straks net als ‘jullie’ ook zo goed bezig te zijn! Ik ben in ieder geval echt super trots op veganisten en heb er diepe respect voor :thumbsup:

En wow, je bent getrouwd met een vleeseter? Lijkt mij echt enorm moeilijk.. Ik heb de beslissing genomen om nooit meer vlees te eten tijdens mijn vorige relatie en ik was destijds zo blij dat hij dat zonder problemen accepteerde, hij at ’s avonds gewoon mee met mij (dus ipv vlees een vleesvervanger). Hij at nog wel gewoon vlees op z’n brood en at buitenhuis ook nog vlees. Destijds vond ik dat prima, maar ik weet dat mijn volgende relatie met een man moet zijn die ook minstens vegetariër is. Anders weet ik dat het niet gaat werken, ik ben bang dat ik het hem kwalijk ga nemen. Jij hebt daar (gelukkig!) geen last van dus?

@Mystique: Wat vervelend voor je :( Ervaren je zus en broer het in het echt ook zo? Dat je het wilt afdwingen? Ik ga heel weinig naar verjaardagen, dus dat probleem heb ik niet zo vaak, maar naar bbq’s ga ik bijvoorbeeld dus niet meer. Ook al houden ze rekening met me (dus vleesvervangers bv voor me halen) word ik wel geconfronteerd met het dode vlees voor mijn ogen. Ik herken dat ‘egoïstisch en hypocriet’ maar al te goed.

@Avossy: Ik moet eerlijk bekennen dat als ik jouw verhaal 2 jaar geleden hoorde, ook zou denken dat je extreem was. Maar nu weet ik wel beter gelukkig. Vervelend om te horen dat je eigenlijk helemaal niet kan genieten van (de voordelen van) het digitale tijdperk, maar het juist weert (wat ik mij goed kan voorstellen). Ik denk dat ik ook alleen echt gelukkig kan zijn op een plek in de wereld waar allemaal gelijkgestemden zijn. Gelukkig ben je in ieder geval niet eenzaam! En gefeliciteerd met je gezinsuitbreiding ;) Ik wil later ook graag op een plek wonen waar ik enorm veel dieren een fijn huis kan bieden.
Look past the end
It's a dream, as it's always been
All life lives on if we've ever loved it

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo feb 09, 2014 14:24

Ja nare dierenleed berichten ;) Dat bedoelde ik... al die bloederige facebookposts worden een mens wel eens teveel ;)

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 09, 2014 19:02

Choco schreef:@Mystique: Wat vervelend voor je :( Ervaren je zus en broer het in het echt ook zo? Dat je het wilt afdwingen? Ik ga heel weinig naar verjaardagen, dus dat probleem heb ik niet zo vaak, maar naar bbq’s ga ik bijvoorbeeld dus niet meer. Ook al houden ze rekening met me (dus vleesvervangers bv voor me halen) word ik wel geconfronteerd met het dode vlees voor mijn ogen. Ik herken dat ‘egoïstisch en hypocriet’ maar al te goed.
Ik denk het wel. Mijn zus heeft me eens gezegd dat ze liever niet haar kinderen bij mij wilde laten, omdat ze bang was dat ik ze zou brainwashen. Of dit nog steeds zo extreem is weet ik niet. Ik heb wel eens wat leuks met haar dochters gedaan, maar ik weet wel dat eigenlijk mijn hele familie mij raar vindt, radicaal en dat ik mensen niet in hun waarde laat. Mijn zus is ook wel heel erg wispelturig. Soms kan ze ineens aanbieden om vegan te koken zodat ik kan blijven eten, de andere keer nodigt ze mij juist buiten etenstijd uit voor een verjaardag. Ik denk dat ze me met verjaardagen lastig vindt en daarbuiten wat meer meegaander. En m'n broer spreek ik eigenlijk nooit meer.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo feb 09, 2014 20:01

Choco schreef:Vervelend om te horen dat je eigenlijk helemaal niet kan genieten van (de voordelen van) het digitale tijdperk
Ach, welnee. Het veganisme geniet juist met volle teugen van het digitale tijdperk. Het internet (en in mindere mate de televisie) is een perfect medium voor het uitwisselen van kennis en filosofisch gedachtegoed. Natuurlijk gaat veel entertainment ten koste van mens en dier, maar zonder kennis en steun van de internetgemeenschap zouden veel potentiele veganisten niet uit de kast durven komen.

Massa-egoisme is zeker een bron van frustratie, maar zit in de menselijke natuur. Het heeft evolutionaire voordelen gehad. Wie in barre tijden zijn broeder doodt (en eventueel consumeert) hoeft van de schaarste niet meer te delen en vergroot daarmee zijn overlevingskansen. Echter naarmate de bevolkingsdichtheid toeneemt wordt het steeds moeilijker om de concurrentie te bestrijden. De komende eeuwen zal samenwerking steeds belangrijker worden en zal egoisme steeds minder beloond worden. Dit zal het veganistisch gedachtegoed ten goede komen. Wees niet bevreesd, lieverds.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Brchj

Bericht door Brchj » ma feb 10, 2014 11:05

Het is ook moeilijk om te ervaren hoe de wereld tegenwoordig is. Maar om te voorkomen dat je daardoor zelf 'ten onder' gaat moet je daar denk ik boven staan. Ik heb dat zelf ook als ik met (naïeve) mensen praat en een wagen varkens zie rijden. Er zijn zoveel onwetende mensen, maar niet alleen qua dierlijk eten. Ook qua zuinig en duurzaam leven, bont etc.
Je kan je om alles kwaad maken maar daar wordt je eigen leven ook niet leuker van. Sta erboven en denk bij jezelf 'ik doe hier tenminste niet aan mee. Ik voel me niet schuldig over mijn daden.'

Zelf heb ik ook een carnivoor-partner. 8 jaar ben ik met hem samen, waarvan ik 7 jaar vegetariër was. Begrip is er niet heel veel van zijn kant, vooral niet voor veganisme. Hij vindt ook dat ik meer ben gaan preken, maar hij accepteert het wel. Hij eet met heel veel genot bijna dagelijks veganistisch. Zelf koopt hij af en toe vlees en kaas, tja, ik kan hem niet vertellen wat hij wel en niet mag doen. Hij weet dat ik dat niet leuk vindt.. :roll:
Lieve Nugget! <3
Clover

Veggie93

Bericht door Veggie93 » ma feb 10, 2014 13:20

avossy schreef: Ik kom alleen met mensen in aanraking doordat ik moet werken en boodschappen doen. Mijn droom is eigenlijk om te wonen in een hutje op de hei. Gewoon lekker midden in de natuur. Zo simpel mogelijk. Geen elektriciteit enz. Ik zou het niet missen. Je bent de computer nog nodig voor internetbankieren enz. maar als het aan mij ligt mag dat ook wel weg. Haha als ik het zo opschrijf kom ik tot de conclusie dat ik misschien wel helemaal in de verkeerde tijd geboren ben. In mijn omgeving word ik ook bestempeld als extreem en in andermans ogen is dat waarschijnlijk ook zo. Mensen denken ook dat ik erg eenzaam ben maar dat ben ik niet. Ik ben lid van de bieb want lezen is mijn grote hobby, dat kan ik de hele dag wel doen. Daarnaast heb ik een oude hond die altijd gezellig naast mij ligt. En we spelen elke dag even lekker met de bal (ze begint wat te dementeren en wordt ineens weer speels 8) ) Ik zit er aan te denken om nog wat opvang dieren in huis te halen voor de gezelligheid. Er zijn tenslotte dieren genoeg die een goed plekje kunnen gebruiken.
+1 Ik zit ook veel liever met mijn hond thuis een boek te lezen :)
Weet je het grappig is dat ik vroeger dacht ( voornamelijk door de vooroordelen, nou beter gezegd, juist door de vooroordelen) dat veganisten altijd zo leefden, afgesloten en alleen, hun eigen moestuintje hadden... :lol: :lol: Het was ook altijd als ik zei dat ik vegetarisch was, mensen gelijk vroegen of ik ook inbrak bij proefdiercentra s'nachts en altijd alleen thuis zat. Dit is serieus niet maar 1x gevraagd.... :roll:
Brchj schreef:Het is ook moeilijk om te ervaren hoe de wereld tegenwoordig is.
Klopt helemaal! Het is ook lastig om in een wereld te leven waar vlees eten als normaal wordt gezien. Dat het goed is om leer, wol , bont enzo. te dragen en als je dat juist niet doet je als vreemd of extreem wordt gezien.
Treat others how you would like to be treated.

Jane

Bericht door Jane » ma feb 10, 2014 21:02

Choco, ken je deze link al? http://vegetariancalculator.com/vegetar ... or-monthly Hier kun je berekenen hoeveel dieren je al gespaard hebt door geen vlees te eten. Dat moet je toch een goed gevoel geven?! Ik vind het in ieder geval fijn om te weten dat je als individu toch een verschil kunt maken voor heel veel dieren...

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 11, 2014 9:00

volgens die calculator zou een gemiddelde Amerikaan in 1.5 maand 25 dieren eten! Ehm, dat lijkt me niet kloppen (of die mensen zijn gestoord) :shock:

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di feb 11, 2014 10:57

Ze eten daar graag excessieve hoeveelheden pluimvee. Elke dag een halve haan en je zit al aan dat aantal.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 11, 2014 10:58

sillygirl schreef:volgens die calculator zou een gemiddelde Amerikaan in 1.5 maand 25 dieren eten! Ehm, dat lijkt me niet kloppen (of die mensen zijn gestoord) :shock:
Ja, lijkt veel hè. Die 25 dieren zouden volgens het rekenmodel samen 24 kilo moeten wegen, dus dat kan alleen als er veel kleine dieren bij zijn, zoals zeedieren (ansjovis, haring, mosselen, garnalen en oesters zijn heel klein) en kip. Als je iedere garnaal, mossel en haring telt, eet de gemiddelde Nederlandse vleeseter denk ik ook wel 17 dieren per maand. :shock:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Luna

Bericht door Luna » di feb 25, 2014 20:28

Veggie93 schreef:Weet je het grappig is dat ik vroeger dacht ( voornamelijk door de vooroordelen, nou beter gezegd, juist door de vooroordelen) dat veganisten altijd zo leefden, afgesloten en alleen, hun eigen moestuintje hadden... :lol: :lol: Het was ook altijd als ik zei dat ik vegetarisch was, mensen gelijk vroegen of ik ook inbrak bij proefdiercentra s'nachts en altijd alleen thuis zat. Dit is serieus niet maar 1x gevraagd.... :roll:
Raar toch, die vooroordelen? Ik geef toe dat ik ze ook had, maar waar komen ze toch vandaan? Waarom zouden alle vegans eenzaten en anarchisten zijn met als enige hobby nertsenkooien losknippen en muizenvallen saboteren? Klinkt niet logisch, maar waarom denken mensen het dan automatisch? Heb ik ook al gemerkt, als je zegt dat je veganist bent kom je in het hokje "extreem". Ik kreeg 1 keer zelfs de reactie: ja, jij bent eigenlijk altijd al raar geweest. Ik heb 't maar als een compliment opgevat, wat moet ik er anders mee? :lol:
Veggie93 schreef:Het is ook lastig om in een wereld te leven waar vlees eten als normaal wordt gezien. Dat het goed is om leer, wol , bont enzo. te dragen en als je dat juist niet doet je als vreemd of extreem wordt gezien.
Zo waar dit. En vaak laat ik het maar over me heen komen en trek ik het me niet zo aan, maar soms overvalt je ineens zo'n gevoel van machteloosheid. Of ergernis. Of teleurstelling, onbegrip, woede, noem het maar. Fijn dat we dan dit forum en elkaar hebben. Samen komen we er wel! :hug:

Die vegetarian calculator helpt overigens ook, dank voor de tip Jane!

sillygirl

Bericht door sillygirl » di feb 25, 2014 21:00

Ik denk dat die vooroordelen komen - zoals wel vaker bij kleine groepen/minderheden - omdat alleen de extremen in de pers komen. En voor veel mensen de pers de enige manier is om er iets over te horen. Ik had nog nooit een veganist persoonlijk ontmoet (dat ik weet) tot een paar jaar terug. Wat ik wel wist is dat er dierenactivisten zijn die soms geweld gebruiken bij protestacties en dat Volkert van der G. zichzefl een dierenactivist vond. En het enige dat ik verder over veganisme hoorde waren de vooroordelen van andere mensen die net zo weinig echt ervan snapten als ikzelf. Dus tja. Vooroordelen is toch vaak ook gewoon gebrek aan kennis denk ik?

Kitsune

Bericht door Kitsune » ma mar 10, 2014 15:32

Ik heb een tijdje terug een vergelijkbaar topic aangemaakt, dus voor mij is het erg herkenbaar. Ik sta nu op het punt dat ik genoeg heb van al die woede, wraak fantasiën e.d. omdat ik de kern niet zo ben. Ik realiseer me maar al te goed dat er niemand mee geholpen is als ik me zo voel....het verandert niks en ik ben de enige die er last van heeft. Je kunt de wereld beter veranderen als je zelf gelukkig bent en dit uitstraalt (ondanks alle ellende). Ik ben dus druk bezig voor mezelf uit te zoeken hoe ik gelukkig kan zijn en de wereld (in stapjes) kan veranderen.
Er zijn wel een aantal boeken dier hierover gaan en ik ben net in de volgende begonnen:

http://www.amazon.com/Aftershock-Confro ... 1590561031

Een aantal vergelijkbare boeken:

http://www.goodreads.com/book/show/13235686-active-hope
http://www.amazon.com/Trauma-Stewardshi ... 157675944X

avossy

Bericht door avossy » ma mar 10, 2014 19:26

Met name dat eerste boek lijkt me erg interessant. Helaas hier bij de bieb niet te vinden. :( De andere twee ook niet trouwens.

Plaats reactie