...of het iets uitmaakt

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

...of het iets uitmaakt

Bericht door Sas » di mar 25, 2014 13:23

Soms vraag ik me wel eens af of het allemaal wel iets uitmaakt. Je hebt een idee over hoe het allemaal beter kan, een idee dat de wereld een prachtige plek kan zijn voor iedereen: geen dierenleed, geen oorlog, geen discriminatie, geen milieu vervuiling, geen slavernij, en zo voorts...

Je doet er dan ook alles aan: eet geen vlees, geen zuivel, je ontziet dieren. Heb bewust geen auto, ik vlieg nooit, mijn Co2 voetafdruk is zo groot als een mier. Afval scheiden, weinig consumeren, hergebruiken, fair-trade aankopen doen, ondernemers lokaal ondersteunen door je winkelgedrag, je vervuilt de natuur niet, en laat deze achter zoals je deze hebt aangetroffen.

Maar alleen is maar alleen. Er zijn zo weinig medestanders, helaas.

Soms kan ik er wel wat somber om worden... en jij?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: ...of het iets uitmaakt

Bericht door Fynnya » di mar 25, 2014 13:36

Ik herken het wel hoor. Het lijkt soms zo weinig uit te maken, als je kijkt naar hoe veel andere mensen leven. Maar alle beetjes helpen. En je bent echt niet alleen, veganisme en (parttime)vegetarisme bijvoorbeeld worden steeds populairder. En het wordt ook steeds makkelijker, er is zo'n gigantisch verschil tussen nu en bijvoorbeeld 15 jaar geleden, als je kijkt naar wat je in de supermarkt kan halen, er liggen nu zoveel meer veganistische producten, waardoor veganisme steeds aantrekkelijk wordt voor nieuwelingen (en er ook allerlei mensen zijn die daardoor onbedoeld meer veganistisch eten, er zijn bijvoorbeeld steeds meer mensen die melkvervangers drinken, zonder dat ze interesse hebben in veganisme). In je eentje ben je maar alleen, maar samen vormen we toch een aardige groep, die dit soort dingen in de loop der tijd toch voor elkaar heeft gekregen.

Als je er last van hebt dat het zo zinloos of alleen voelt, kan je misschien kijken of je wat dingen kan doen die je het gevoel geven dat je invloed uit kunt oefenen (bijvoorbeeld vrijwilligerswerk voor de NVV of andere goede doelen), naar potlucks enzo gaan om andere veganisten te ontmoeten, etc. Mij persoonlijk helpt dat wel.

sillygirl

Bericht door sillygirl » di mar 25, 2014 14:39

Zeker herkenbaar, maar ik haal dan toch voldoening uit hetgene dat ik zelf doe/probeer omdat het ook iets uitdraagt van het soort mens dat jij wil zijn. Dat hangt ook van je persoonlijke geloof /levensbeschouwing af natuurlijk, maar als je gelooft in een God / Goden of karma of iets vergelijkbaars dan is het nog steeds waardevol en goed dat jij probeert om goed te leven ook als de rest het toch wel verpest op aarde. Ik haal daar wel hoop en kracht uit.
En verder heb je soms ook juist invloed zonder het zelf te weten, iemand geinspireerd of geraakt waar jij later niet achter komt, maar wat toch waardevol is.

Sas

Bericht door Sas » di mar 25, 2014 17:08

Mooi gezegd. :)

Zelf denk ik dat je nauwelijks spiritueel kunt groeien als je dieren blijft eten. Dat is mijn opvatting, gezien ik veganist ben geworden tijdens een spirituele groeispurt. Maar hetzelfde geldt voor andere intoxicaties, zoals alcohol, roken, drugs en dergelijke. Ik heb ze allemaal van mij afgeworpen tijdens bepaalde stadia van groei. Ik ben geen heilig boontje hoor, maar ik merk wel dat ik veel meer tot mijzelf ben gekomen. Mentaal en geestelijk enorm sterk geworden.

Ik denk niet dat je iemand iets kunt laten inzien, of kan veranderen. Iemand zal zelf moeten ervaren om te begrijpen wat iets betekend. Misschien komt hier zoiets als karma om de hoek kijken... Iedereen volgt een soort van levenspad op een bepaald tempo. De een leert snel, de ander minder snel. Ben wel van mening dat ik leef om bepaalde lessen te leren.

anoniem07

Bericht door anoniem07 » di mar 25, 2014 17:16

Ik herken het ook, inderdaad. Dat je in de bus zit met zeker 15 bontkraagjes... :( Maar ik vind het wel voldoening geven dat ik daar zelf niet aan meewerk, en geloof dat je als veganist best wat mensen een stap in de goede richting kunt laten zetten. Sommige mensen zijn oprecht geïnteresseerd in mijn levensstijl, stellen vragen en leven daardoor een stukje bewuster. En ik denk dat we een voorbeeld kunnen zijn voor anderen. Het imago van veganisten is niet zo goed, maar hoe meer vriendelijke/gezonde/niet al te oordelende veganisten men tegenkomt, hoe makkelijker dat imago verdwijnt en hoe eerder mensen zich voor kunnen stellen dat zij ook veganist zouden kunnen zijn. Ik denk dat iedere veganist het in zich heeft om zulke vooroordelen te doen verdwijnen en om de mensen die er voor open staan, te informeren. Zelfs al ben je in je eentje. En dat zijn we niet eens, want we zijn nu al een groep en het aantal veganisten neemt alleen maar toe! :)
Ik hoop dat deze peptalk geholpen heeft. ;)

Overstand

Bericht door Overstand » ma mar 31, 2014 19:00

Sas schreef:Soms kan ik er wel wat somber om worden... en jij?
Ja ik ook. En dan kan ik dat niet goed uiten.

Kitsune

Bericht door Kitsune » wo apr 02, 2014 8:52

Herkenbaar!
Al ben ik nu wel bezig om me langzaam van "angry vegan" naar "happy vegan" te ontwikkelen. Ik werd er moe van om me zo vaak kwaad/machteloos/somber voelen. Je gaat er zelf aan onderdoor en je helpt er geen dieren mee. Als veganist ben je natuurlijk veel bewuster en meer bezig met alle ellende in de wereld, waardoor je er ook relatief veel meer mee wordt geconfronteerd. Niet zo gek dus dat we ons regelmatig somber voelen. Ik lees net een boek "aftershock", waarin gesteld wordt dat de optelsom van dit soort dingen (jarenlang geconfronteerd worden met ellende, dingen die je meemaakt met acties, reacties van andere mensen etc) kan leiden tot trauma. Ik probeer me nu steeds meer te focussen op de dingen die ik wel doe in plaats van wat ik niet doe of nog meer kan doen. En op de kleine successen die wel behaald worden. En ook accepteren dat er ellende/lijden/onrecht is in de wereld en dit waarschijnlijk in ons leven ook zo zal blijven. Ja, dat is verdomde moeilijk af en toe, maar uiteindelijk wel het best voor jezelf en voor de dieren.

Ik vond dit een heel verhelderend artikel die precies de vinger op de zere plek legt
http://www.hitswire.com/a/NZlLQZjRmZ6Za ... zpvcQp4uan

Kitsune

Bericht door Kitsune » wo apr 02, 2014 8:58

Ik zie net dat de link niet rechtstreeks naar het artikel gaat. Je moet even onder "mentoring" naar "how to make a difference in the world" gaan.

En ehhh mijn beste medicijn voor wanneer ik me somber voel is muziek. Wat lekkere sombere, agressieve, schreeuw muziek. De somberheid accepteren en ondergaan.....dan gaat het wel weer weg (althans bij mij).
Correctie....onze asielhond is het beste medicijn. 1 blik en er komt spontaan een glimlach op je gezicht :D .

Plaats reactie